Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hij wie God gezonden heeft spreekt de woorden van God. Niets meer, en niets minder. Zoals het staat geschreven: "For he whom God hath sent speaketh the words of God: for God giveth not the Spirit by measure unto him." (De King James Bijbel, John 3:34).

En het woord van God is ALLE AUTORITEIT en profijtelijk voor doctrine, voor terechtwijzing, voor correctie, voor instructie in rechtvaardigheid: Dat de man van God perfect kan zijn, door en door toegerust tot alle goede werken: "All scripture is given by inspiration of God, and is profitable for doctrine, for reproof, for correction, for instruction in righteousness: That the man of God may be perfect, throughly furnished unto all good works." (De King James Bijbel, 2 Timothy 3:16-17).

Een gelovige heeft dan ook niets meer nodig dan het woord van God. Hij moet alleen zeker stellen dat zijn bijbel geen nepbijbel is.

---------------------------------------------------------------------------------------

De traditionele kerken in Nederland doen dit echter niet. Dit betreft onder meer:

  • de christelijke gereformeerde kerken (CGK)
  • de gereformeerde gemeenten
  • de gereformeerde kerken Nederland (GKN)
  • de gereformeerde kerk vrijgemaakt (GKV)
  • de hersteld hervormde kerk (HHK)
  • de Nederlands gereformeerde kerken (NGK)
  • de protestantse kerk in Nederland (PKN)

Want hoewel zij elk in hun eigen woorden onderkennen dat het woord van God het woord van God is, volstaan zij niet met een eenvoudig en volledig vertrouwen in God en zijn woord alleen. In plaats daarvan baseren zij hun geloofsleer op diverse belijdenisgeschriften van mensen. En het zijn deze belijdenisgeschriften die hun geloofsleer bepalen. 

Waaronder de Heidelbergse catechismus, de Dordtse leerregels, en de Nederlandse geloofsbelijdenis, die samen de "drie formulieren van enigheid" (of eenheid) worden genoemd. Die naam is echter onverdiend. Want deze belijdenisgeschriften zijn niet alleen in tegenspraak met het woord van God, maar ook met elkaar:

Want deze formulieren zijn geen formulieren van enigheid of eenheid, maar van onenigheid en verdeeldheid tussen enerzijds de Heidelbergse catechismus en de Dordtse leerregels, waaruit volgt dat Christus niet genoeg is voor je zaligmaking (waarbij de volgeling wordt aangespoord om in zichzelf en zijn werken te vertrouwen, zoals hier toegelicht), en anderzijds de Nederlandse geloofsbelijdenis, die dat terecht een buitensporige godslastering noemt: "Nu, dat men zou zeggen, dat Christus niet genoeg is, maar dat er naast Hem iets anders nodig is, zou een buitensporige godslastering zijn. Want het is één van beide: óf in Jezus Christus is niet alles wat voor onze zaligheid nodig is, óf, als wél alles in Hem is, dan heeft degene, die Jezus Christus door het geloof bezit, zijn gehele zaligheid." (Nederlandse geloofsbelijdenis, artikel 22 (De rechtvaardiging door het geloof)).

---------------------------------------------------------------------------------------

En deze onenigheid en verdeeldheid is verwarring. En God is niet de auteur van verwarring. Deze formulieren zijn dan ook geen werk van God, maar een werk van de mens. Hetzelfde geldt voor de kerken die deze verwarring hebben aangenomen. Die kerken zijn geen werk van God, maar een werk van de mens. En als het een werk is van de mens (en dat is het), dan komt het tot niets.

Want nadat in de wijsheid van God de wereld door wijsheid God niet kende, behaagde het God door de dwaasheid van prediking hen te redden die geloven. Prediking van wat? Niet de tradities van de mens, maar het woord van God. En geloof komt door horen, en horen door het woord van God: "So then faith cometh by hearing, and hearing by the word of God." (De King James Bijbel, Romeinen 10:17). Niets meer, en niets minder.

En de kerken die zich liever baseren op de onenigheid en verdeeldheid van het woord van de mens dan op de eenheid van het woord van God alleen, zullen niets voortbrengen dan verdeeldheid en onenigheid. En eenieder die niet geschreven werd gevonden in het boek van leven werd geworpen in het meer van vuur. En dat boek van leven is het boek van God. Vandaar het belang om uit dat boek te weten wat je moet doen voor de vergeving van je zonden. Zoals het staat geschreven in Romeinen hoofdstuk 1 vers 18 tot en met hoofdstuk 4 in de King James Bijbel

bewerkt door ChristiaanTSABS.nl
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei ChristiaanTSABS.nl:

Hij wie God gezonden heeft spreekt de woorden van God. Niets meer, en niets minder. Zoals het staat geschreven: "For he whom God hath sent speaketh the words of God: for God giveth not the Spirit by measure unto him." (De King James Bijbel, John 3:34).

En het woord van God is ALLE AUTORITEIT en profijtelijk voor doctrine, voor terechtwijzing, voor correctie, voor instructie in rechtvaardigheid: Dat de man van God perfect kan zijn, door en door toegerust tot alle goede werken: "All scripture is given by inspiration of God, and is profitable for doctrine, for reproof, for correction, for instruction in righteousness: That the man of God may be perfect, throughly furnished unto all good works." (De King James Bijbel, 2 Timothy 3:16-17).

Een gelovige heeft dan ook niets meer nodig dan het woord van God. Hij moet alleen zeker stellen dat zijn bijbel geen nepbijbel is.

---------------------------------------------------------------------------------------

De traditionele kerken in Nederland doen dit echter niet. Dit betreft onder meer:

  • de christelijke gereformeerde kerken (CGK)
  • de gereformeerde gemeenten
  • de gereformeerde kerken Nederland (GKN)
  • de gereformeerde kerk vrijgemaakt (GKV)
  • de hersteld hervormde kerk (HHK)
  • de Nederlands gereformeerde kerken (NGK)
  • de protestantse kerk in Nederland (PKN)

Want hoewel zij elk in hun eigen woorden onderkennen dat het woord van God het woord van God is, volstaan zij niet met een eenvoudig en volledig vertrouwen in God en zijn woord alleen. In plaats daarvan baseren zij hun geloofsleer op diverse belijdenisgeschriften van mensen. En het zijn deze belijdenisgeschriften die hun geloofsleer bepalen. 

Waaronder de Heidelbergse catechismus, de Dordtse leerregels, en de Nederlandse geloofsbelijdenis, die samen de "drie formulieren van enigheid" (of eenheid) worden genoemd. Die naam is echter onverdiend. Want deze belijdenisgeschriften zijn niet alleen in tegenspraak met het woord van God, maar ook met elkaar:

Want deze formulieren zijn geen formulieren van enigheid of eenheid, maar van onenigheid en verdeeldheid tussen enerzijds de Heidelbergse catechismus en de Dordtse leerregels, waaruit volgt dat Christus niet genoeg is voor je zaligmaking (waarbij de volgeling wordt aangespoord om in zichzelf en zijn werken te vertrouwen, zoals hier toegelicht), en anderzijds de Nederlandse geloofsbelijdenis, die dat terecht een buitensporige godslastering noemt: "Nu, dat men zou zeggen, dat Christus niet genoeg is, maar dat er naast Hem iets anders nodig is, zou een buitensporige godslastering zijn. Want het is één van beide: óf in Jezus Christus is niet alles wat voor onze zaligheid nodig is, óf, als wél alles in Hem is, dan heeft degene, die Jezus Christus door het geloof bezit, zijn gehele zaligheid." (Nederlandse geloofsbelijdenis, artikel 22 (De rechtvaardiging door het geloof)).

---------------------------------------------------------------------------------------

En deze onenigheid en verdeeldheid is verwarring. En God is niet de auteur van verwarring. Deze formulieren zijn dan ook geen werk van God, maar een werk van de mens. Hetzelfde geldt voor de kerken die deze verwarring hebben aangenomen. Die kerken zijn geen werk van God, maar een werk van de mens. En als het een werk is van de mens (en dat is het), dan komt het tot niets.

Want nadat in de wijsheid van God de wereld door wijsheid God niet kende, behaagde het God door de dwaasheid van prediking hen te redden die geloven. Prediking van wat? Niet de tradities van de mens, maar het woord van God. En geloof komt door horen, en horen door het woord van God: "So then faith cometh by hearing, and hearing by the word of God." (De King James Bijbel, Romeinen 10:17). Niets meer, en niets minder.

En de kerken die zich liever baseren op de onenigheid en verdeeldheid van het woord van de mens dan op de eenheid van het woord van God alleen, zullen niets voortbrengen dan verdeeldheid en onenigheid. En eenieder die niet geschreven werd gevonden in het boek van leven werd geworpen in het meer van vuur. En dat boek van leven is het boek van God. Vandaar het belang om uit dat boek te weten wat je moet doen voor de vergeving van je zonden. Zoals het staat geschreven in Romeinen hoofdstuk 1 vers 18 tot en met hoofdstuk 4 in de King James Bijbel

Samenvatting, jij weet het beter, heel veel anderen niet. Iedereen die het niet met jou eens is zaait onenigheid en verdeeldheid. Eigenlijk best hilarisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei ChristiaanTSABS.nl:

Een gelovige heeft dan ook niets meer nodig dan het woord van God. Hij moet alleen zeker stellen dat zijn bijbel geen nepbijbel is.

Nee, daar moet God dan voor zorgen. De mens kan dat volgens jou immers zelf niet bepalen?
En daar komt het probleem: elke gelovige vindt zijn eigen versie van de Bijbel uiteraard de beste.

9 uur geleden zei Quest:

En God is niet de auteur van verwarring.

Nou.... kijk eens naar het lijstje Bijbels dat je zelf opsomt.

 

Daarnaast: In september startte je al een topic "nepbijbels, is jouw Bijbel echt?". En nu begin je gewoon wat daar staat nog een te herhalen. Waarom?

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kan een Bijbel een nepbijbel worden ? Gewoon omdat wat de H.Schrift leert niet word aangenomen of verdraaid word   . Er zou mogen , nee er zou moeten , een  dringend  zuivering van denken in geloof moeten plaatsvinden .

Daaromtrent heb ik een vraag in verband wat Paulus zegt omtrent het jaloers maken van de Joodse gelovigen in de hemelse Vader .

Waarom denken veel Joodse gelovigen dat wij Christenen behoren bij de afgoden dienaars zoals de boeddhisten , hindoeïsme , katholieken , enz ..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-1-2020 om 09:24 zei jessalien:

Waarom denken veel Joodse gelovigen dat wij Christenen behoren bij de afgoden dienaars zoals de boeddhisten , hindoeïsme , katholieken , enz 

Joden kijken tegen christenen aan zoals katholieken tegen protestanten aan kijken, of protestanten tegen mormonen... de tweede is in alle gevallen een afsplitsing van de eerste en aanhangers van de ene stroming zullen dus meestal tegen de andere aan kijken als ongelovige of afgodendienst.  Dat lijkt me toch niet zo erg ingewikkeld. De vraag is eerder hoe het komt dat u dit niet begrijpt?

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...
Op 5-1-2020 om 05:32 zei Dat beloof ik:

Nee, daar moet God dan voor zorgen. De mens kan dat volgens jou immers zelf niet bepalen?
En daar komt het probleem: elke gelovige vindt zijn eigen versie van de Bijbel uiteraard de beste.

Elke gelovige kent zijn eigen visie die op de Bijbel aansluit ook het beste.

Ieder mens heeft een eigen levenservaring, die vaak niet door anderen begrepen wordt.
Wie van de mensen kent de dingen van de mens dan de geest van de mens, die in hem/haar is? (1 Korinthe 2:11)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-1-2020 om 09:24 zei jessalien:

Daaromtrent heb ik een vraag in verband wat Paulus zegt omtrent het jaloers maken van de Joodse gelovigen in de hemelse Vader .

Waarom denken veel Joodse gelovigen dat wij Christenen behoren bij de afgoden dienaars zoals de boeddhisten , hindoeïsme , katholieken , enz ..

Joden geloven niet in de Drie-Eenheid. Ze vinden mensen die dat wel doen polytheïsten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Joden geloven niet in de Drie-Eenheid. Ze vinden mensen die dat wel doen polytheïsten.

Logisch, dat is namelijk wat polytheïsme is: meer dan 1 god. En 3 is meer dan 1.

2 uur geleden zei Ricky Tjin:
Op 5-1-2020 om 05:32 zei Dat beloof ik:

Nee, daar moet God dan voor zorgen. De mens kan dat volgens jou immers zelf niet bepalen?
En daar komt het probleem: elke gelovige vindt zijn eigen versie van de Bijbel uiteraard de beste.

Elke gelovige kent zijn eigen visie die op de Bijbel aansluit ook het beste.

Ieder mens heeft een eigen levenservaring, die vaak niet door anderen begrepen wordt.
Wie van de mensen kent de dingen van de mens dan de geest van de mens, die in hem/haar is? (1 Korinthe 2:11)

Die laatste zin is dus precies wat ik schreef: mensen vinden hun eigen versie het beste.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid