Spring naar bijdragen

Als we lopen te zwarte pieten

Aanbevolen berichten

18 minuten geleden zei Petra.:

Merkwaardig dat er nog mensen zijn die er zoveel moeite mee hebben om de Pieten een beetje aan te passen naar een uiterlijk wat voor iedereen leuk is.  Voor kinderen maakt het niet uit, die vinden het St; Klaas feest net zo gezellig met regenboogpieten of roetveegpieten.

Ik zie zelf geen problemen met roetveegpieten, zoals die nu steeds meer gemeengoed worden. Het is wat lastiger met het onherkenbaar maken van de Pieten, maar ze zien er nog steeds gewoon als traditionele Pieten uit en dat is mijns inziens het belangrijkst. Ook is de discussie meer geluwd en komt de agressie eigenlijk alleen nog van voorstanders van de klassieke zwarte Piet. Er is denk ik nu dus meer ruimte om gewoon meer met elkaar rekening te houden hierin op persoonlijk vlak.

Het wordt alleen een probleem als men de eigen betekenis van een symbool wil doordrukken en niet kan accepteren dat een symbool meerdere soms zelfs oudere betekenissen kan hebben. Een swastika is voor ons bijvoorbeeld een nazi-symbool, maar voor hindoestanen een symbool van vrede (in beide draairichtingen). Wie heeft er dan gelijk? Beiden natuurlijk, zodat je een hindoestaan niet voor nazi gaat uitmaken als hij zijn tempels met dat symbool versierd. Of wat dacht je van de lange, witte puntmuts? Symbool voor de Ku Klux Klan, of voor de Spaanse boeteling tijdens Semana Santa? En is het omgekeerde kruis nu een duivelssymbool, of het katholieke Petruskruis?

De kleur zwart van de Pieten heeft verschillende oorsprongen. In andere landen wordt bijvoorbeeld de Sint begeleid door de zwarte Krampus, het zwart kan ook staan voor de donkere dagen die voorafgaan aan het voorjaar, maar inderdaad ook voor de huidskleur van de Moren destijds. Daardoor kan voor de ene persoon de klassieke Piet een racistisch tintje hebben, maar voor de andere juist niet. Wie heeft er dan gelijk? Beiden kunnen dus gelijk hebben, zodat het niet nodig is om elkaar daarop te veroordelen. Het is dan belangrijk om hierin rekening met elkaar en elkaars gevoelens te houden en mogelijk racistische verwijzingen wel zoveel mogelijk uit te bannen.

Als je dit interessant vindt, heb ik hieronder een Engels filmpje van 11 minuten voor je, waarin een Franciscaner monnik op eenzelfde wijze spreekt over de beruchte Amerikaanse Confederatievlag in relatie tot de vlag van het Vaticaan en de katholieke kerk. Met de boodschap elkaar niet hierom te veroordelen, maar wel rekening te houden met elkaars gevoelens en met de negatieve betekenissen die symbolen wel degelijk ook kunnen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Monachos:

Dit topic is gestart op 24 november 2019 😄

Dat klopt. De discussie speelt al wat langer en niet iedereen is even snel.

Persoonlijk vind ik het veel belangrijker dat het vuurwerk wordt afgeschaft.

Onze hond is er doodsbenauwd voor en hier knallen ze werkelijk het hele jaar (niet dagelijks, maar wel frequent).

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei HJW4:

Dat klopt. De discussie speelt al wat langer en niet iedereen is even snel.

Persoonlijk vind ik het veel belangrijker dat het vuurwerk wordt afgeschaft.

Onze hond is er doodsbenauwd voor en hier knallen ze werkelijk het hele jaar (niet dagelijks, maar wel frequent).

O dat achterlijke vuurwerk hadden ze wat mij betreft al lang mogen afschaffen. Voor mij in eerste instantie ook vanwege de dieren, die geen flauw idee hebben waarom mensen zo nodig zo'n tyfusherrie moeten maken. In tweede instantie de luchtvervuiling. In derde instantie is het zonde van het geld dat letterlijk in rook opgaat maar goed, dat moet men zelf weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Monachos:

O dat achterlijke vuurwerk hadden ze wat mij betreft al lang mogen afschaffen. Voor mij in eerste instantie ook vanwege de dieren, die geen flauw idee hebben waarom mensen zo nodig zo'n tyfusherrie moeten maken. In tweede instantie de luchtvervuiling. In derde instantie is het zonde van het geld dat letterlijk in rook opgaat maar goed, dat moet men zelf weten.

Ook daar moeten mensen aan wennen. Gelukkig is er een begin van een discussie. 
En wat dacht je van de ongelukken, cobra’s zijn eigenlijk geen vuurwerk, het zijn explosieven.

Link naar bericht
Deel via andere websites