Spring naar bijdragen

Spreker worden, hoe en wat?


Aanbevolen berichten

Dag beste mensen,

Ik ben de laatste tijd enorm geïnspireerd geraakt door sprekers als Clayton Jennings,  Inky Johnson, David De Vos etc..

Ik vind het enorm inspirerend wat zij doen, zij raken duizenden, miljoenen mensen met hun stem, met hun woorden en daarvan heb ik altijd al gedroomd. 

Ik was ongeveer 7/8 jaar toen ik voor het eerste keer droomde om pastoor te worden, deze droom werd minder nadat ik ouder werd maar nu heb weer die ambitie terug, ik wil geen officiële priester worden maar wel een spreker worden, ik weet alleen niet hoe hier aan beginnen.. ik ben een vlotte prater, ik ben wel wat onzeker in begin, dat is een beetje met alles maar 1x ik ergens binnen ben dan is dat helemaal weg en ben ik mezelf, vandaar dat ik niet weet hoe te beginnen.

Ik wil het liefst beginnen met youtube bijvoorbeeld, achtergrond muziekje en praten over Jezus bijvoorbeeld en dan wil ik dit uitbreiden door kerken als God het wilt..

Ik wil iets met het geloof doen het liefst wil ik spreken over het geloof, ik wil duizenden het liefst miljoenen mensen aanspreken, aanraken alleen weet ik niet of ik dat kan.

heeft iemand hier ervaring in? Of tips wat ik kan doen bijvoorbeeld 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zou ook kunnen beginnen om één mens aan te spreken. Bijv je buurman die in een rolstoel zit en graag eens naar buiten wil meenemen voor een wandeling. 

Als vrijwilliger in een zorgcentrum helpen met de bingo of het koffie schenken....ik kan nog wel even doorgaan.

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei ABGodskind:

Dag beste mensen,

Ik ben de laatste tijd enorm geïnspireerd geraakt door sprekers als Clayton Jennings,  Inky Johnson, David De Vos etc..

Ik vind het enorm inspirerend wat zij doen, zij raken duizenden, miljoenen mensen met hun stem, met hun woorden en daarvan heb ik altijd al gedroomd. 

Ik was ongeveer 7/8 jaar toen ik voor het eerste keer droomde om pastoor te worden, deze droom werd minder nadat ik ouder werd maar nu heb weer die ambitie terug, ik wil geen officiële priester worden maar wel een spreker worden, ik weet alleen niet hoe hier aan beginnen.. ik ben een vlotte prater, ik ben wel wat onzeker in begin, dat is een beetje met alles maar 1x ik ergens binnen ben dan is dat helemaal weg en ben ik mezelf, vandaar dat ik niet weet hoe te beginnen.

Ik wil het liefst beginnen met youtube bijvoorbeeld, achtergrond muziekje en praten over Jezus bijvoorbeeld en dan wil ik dit uitbreiden door kerken als God het wilt..

Ik wil iets met het geloof doen het liefst wil ik spreken over het geloof, ik wil duizenden het liefst miljoenen mensen aanspreken, aanraken alleen weet ik niet of ik dat kan.

heeft iemand hier ervaring in? Of tips wat ik kan doen bijvoorbeeld 

Als je wil preken, dan kun je je het beste melden bij je pastoor of dominee in jouw parochie of gemeente. Hij kan je dan verder helpen in verder uitzoeken waar je roeping precies ligt en het jezelf aanmelden voor de juiste opleidingen daartoe.
Zowel de katholieke kerk als veel protestantse kerken hebben (hun eigen) theologische opleidingen hiervoor, op zowel HBO- als universitair niveau.
Houd er daarbij rekening mee dat ook op YouTube de echt serieuze sprekers over het algemeen ook daadwerkelijk priesters of dominees zijn, die een geloofsgemeenschap bedienen en dus méér doen dan enkel preken. Hun YouTube-kanaal is meestal slechts een aanvulling op wat zij dagelijks doen.

Zomaar zelf beginnen te preken is in elk geval geen goed idee, want gelovigen zullen je niet zomaar gezag toekennen daarvoor, laat staan kerken of kerkgemeenschappen. Je moet altijd vanuit je eigen kerkgemeenschap spreken en je hebt echt voldoende kennis van onder meer theologie, de geloofstraditie waaruit je komt, de Schrift, de hermeneutiek en je eigen persoonlijkheid en geloof nodig voor een goede zowel intellectuele als spirituele bagage.
Je moet stevig in je schoenen kunnen staan en om serieus genomen te willen worden moet je ook uit doorleefde, beproefde geloofservaring kunnen spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-5-2019 om 19:19 zei ABGodskind:

Dag beste mensen,

Ik ben de laatste tijd enorm geïnspireerd geraakt door sprekers als Clayton Jennings,  Inky Johnson, David De Vos etc..

Ik vind het enorm inspirerend wat zij doen, zij raken duizenden, miljoenen mensen met hun stem, met hun woorden en daarvan heb ik altijd al gedroomd. 

Ik was ongeveer 7/8 jaar toen ik voor het eerste keer droomde om pastoor te worden, deze droom werd minder nadat ik ouder werd maar nu heb weer die ambitie terug, ik wil geen officiële priester worden maar wel een spreker worden, ik weet alleen niet hoe hier aan beginnen.. ik ben een vlotte prater, ik ben wel wat onzeker in begin, dat is een beetje met alles maar 1x ik ergens binnen ben dan is dat helemaal weg en ben ik mezelf, vandaar dat ik niet weet hoe te beginnen.

Ik wil het liefst beginnen met youtube bijvoorbeeld, achtergrond muziekje en praten over Jezus bijvoorbeeld en dan wil ik dit uitbreiden door kerken als God het wilt..

Ik wil iets met het geloof doen het liefst wil ik spreken over het geloof, ik wil duizenden het liefst miljoenen mensen aanspreken, aanraken alleen weet ik niet of ik dat kan.

heeft iemand hier ervaring in? Of tips wat ik kan doen bijvoorbeeld 

Daarvoor ga je beste naar de KU Leuven in Vlaanderen. Een master theologie daar opent alle deuren. Maar het moet er natuurlijk wel enigszins inzitten he :) Een ezel dat in een stal geboren wordt blijft een ezel. 

Waarom wil je dat doen? Voor jezelf beter te voelen of omdat het een roeping is? Indien het een roeping is en daar toegewijd voor ging heeft u wellicht de meesten met een bestaand master reeds ingehaald. Maar toch is die van Leuven 1tje die wereldwijd aandacht trekt.

https://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/CQ_50310705.htm#activetab=diploma_omschrijving

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid