Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Een hostie wellicht.

Nee, want hosties zijn altijd wit en rond en sowieso is het volgens mij vrij ongebruikelijk in iconen om Jezus met een hostie af te beelden, daar de hostie dan nu juist het Lichaam van Christus zelf is.

Waarschijnlijk is het een rijksappel, als teken van zijn koninklijke waardigheid. Het is echter jammer dat we zijn rechterarm niet zien, waarmee Hij dan misschien een scepter vasthoudt en we dit daardoor zekerder kunnen weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Robert Frans:

Waarschijnlijk is het een rijksappel, als teken van zijn koninklijke waardigheid. Het is echter jammer dat we zijn rechterarm niet zien, waarmee Hij dan misschien een scepter vasthoudt en we dit daardoor zekerder kunnen weten.

Ik mis het kruis op de bol, vandaar mijn suggestie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik mis het kruis op de bol, vandaar mijn suggestie.

Het kruis mist inderdaad, dat zag ik ook. Misschien omdat Jezus zelf de rijksappel vasthoudt, maar in andere afbeeldingen van Christus Koning heeft de rijksappel weer wél een kruis. Mogelijk hebben niet alle rijksappels dat, of hebben ze dat niet altijd gehad.
Een hostie is het echter voor zeker niet, alleen al omdat een hostie in de basis altijd wit is, zoals op dit icoon (en ja, dit is dan toch een icoon waar Jezus wél de hostie vasthoudt; even niet aan gedacht dat Hij ook in iconen natuurlijk zo zelf zijn Lichaam kan aanbieden :)):

09b7e9d7fae8c64965237117b5848db8.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Robert Frans:

Een hostie is het echter voor zeker niet, alleen al omdat een hostie in de basis altijd wit is, zoals op dit icoon (en ja, dit is dan toch een icoon waar Jezus wél de hostie vasthoudt; even niet aan gedacht dat Hij ook in iconen natuurlijk zo zelf zijn Lichaam kan aanbieden :)):

Nochtans schijnen er bloedende hosties te bestaan:

http://scaturrex.eu/2017/10/18/bloedende-hostie-aalst/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat de rode bol in de hand de aarde voorstelt. Die wordt immers rood genoemd in de Bijbel. Adam is uit rode aarde gemaakt.

De afbeelding maakt namelijk onderdeel uit van een grotere afbeelding van een Middeleeuwse wereldkaart: http://www.bl.uk/learning/timeline/item99816.html

Maar Jezus steekt op de oorspronkelijke afbeelding twee vingers op (zie in de link)......(? Wellicht wijzend op Hemels Jeruzalem  versus aards?)

Citaat

This map is one of the most important surviving examples of 13th-century map-making. It tells us much about the way English men and women viewed the world at this time. Jerusalem is in the centre of the map, and the whole world is looked upon by Christ who is attended by angels. This shows that medieval people looked at geography in relation to the Bible and to earth’s creation by God. But the map also shows an interest in local places: you can see the British Isles, and the rivers Thames and Severn. London is marked with a gold dot. The map was not intended, like a modern atlas, to guide someone in their travels, but to show important places in an overall scheme.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid