Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Nog maar eens een inhoudelijke poging dan.

Op de Engelse Wiki is te lezen: "Many modern scholars question the idea that Jesus was born in Bethlehem, seeing the biblical stories not as historical accounts but as symbolic narratives invented to present the birth as fulfillment of prophecy and imply a connection to the lineage of King David".

Er is binnen de moderne wetenschap dus behoorlijke twijfel dat Jezus is geboren in Bethlehem. 

Desid verwoorde dat zo:

Citaat

Dat Jezus niet in Betlehem geboren zou zijn is de waarschijnlijke opvatting om de volgende redenen. De evangelisten hadden er belang bij dat Jezus in Betlehem geboren zou zijn, want dat is immers een bewijs voor zijn messiasschap. Toch zwijgen twee evangelisten erover, en de twee die het wel zeggen hebben een nagenoeg compleet verschillend verhaal. Deze twee verhalen zijn niet zonder problemen met elkaar te verzoenen, en ook de gebeurtenissen die verteld worden zijn twijfelachtig (bijv. de volkstelling komt niet overeen met wat we uit andere bronnen weten). Bovendien vallen deze verhalen in de categorie 'geboorteverhalen van bijzondere personen', die in de oudheid over het algemeen vol legenden zitten. Dit alles bij elkaar genomen maakt het aannemelijk dat deze verhalen voor het grootste deel vrome legenden zijn, die eerder zeggen hoe het zou moeten zijn gegaan dan hoe het werkelijk gegaan is. Het gaat dus om de combinatie van al deze observaties die het best wel waarschijnlijk maakt dat het legenden zijn.

In het vorige topic kwam de opmerking dat de Nederlandse Wiki niet voldoende bronnen bevat. De Engelse geeft er meer. Bijvoorbeeld Aviram Oshri, archeoloog van de Israel Antiquities Authority (onafhankelijk instituut).

Ashri pleit ervoor dat het veel waarschijnlijker is dat Jezus in Bethlehem in Galilea is geboren (en niet in Judea), wat maar 7 km van Nazareth ligt. Zelf zegt hij daarover:

"“How would a woman who is nine months pregnant travel 175 kilometers on a donkey all the way to Bethlehem of Judea?” he asked. “It makes much more sense that she would have traveled seven kilometers,” the distance from Nazareth to Bethlehem of the Galilee."

En:

“Mary rode on top of the donkey at the end of her pregnancy - and I asked myself, what are the chances that the baby would still be alive if she rode all the way to Bethlehem in Judea [West Bank]?”, said Dr Oshri. “Zero. Whereas the distance from Nazareth to Bethlehem is possible.”

Bron: Israel's 'other Bethlehem'

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei MysticNetherlands:

Ben zo vrij t topic te rapporteren. Naast dat de OP geen discussie opstart of vragen stelt, gaat t vanaf de 2e post alweer offtopic en was volgens mij t beleid van de moderatie inzake dit onderwerp duidelijk. 

Wat is er mis met jou MN? Zou jij in 1940-1945 ook mensen rapporteren? Deed jij dit op school ook altijd "Juffrouw ze doen niet leuk tegen mij ween ween"?

Echt, je bent niet goed wijs.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Topic gesloten. Morgenavond wanneer ik tijd heb zal ik de verdere afhandeling doen. 

 

Edit;

Dat 2e topic was al gesloten en daarover is gesproken in het feedback gedeelte.

Het argument wat hier nu aangehaald wordt was reeds in het 1e topic als argument aangehaald.

Wensdenken, of interpreteren naar gewenste uitslag lijkt mij niets van doen te hebben met moderne wetenschap.

Daarnaast mijn vrees in dit 3e topic uitgekomen. Alle reden dus om het ook ditmaal niet toe te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid