Spring naar bijdragen

Het Verloren Paradijs


Aanbevolen berichten

Voor een nieuw werkstuk willen we nagaan - zij het direct of indirect - hoeveel Bijbelteksten aansluiten bij onderstaand exploot over het Verloren Paradijs, een gelukzalig idee.

Citaat

De paradox waarover ik zaterdagavond gekluisterd aan het tv-scherm zat te piekeren, bracht mij tot een andere paradox. Eentje over de financiële markten. Om die paradox duidelijk te maken parafraseer ik Johannes-Paulus: "Van alle belangrijke economische activiteiten zijn de financiële de minst belangrijke." Hoe kan dat, zal je me vragen? De financiële sector is belangrijk. Niemand zal daar aan twijfelen. Zonder banken zou het heel moeilijk zijn om de spaarcenten van de mensen te kanaliseren naar de bedrijven die investeringen willen doen. In normale tijden werkt dit financieel mechanisme vlot, met het gevolg dat het als het ware geruisloos is. Van alle belangrijke economische activiteiten lijkt het er dan op dat de financiële de minst belangrijke zijn. De paradox bestaat in gelukkige tijden.

In abnormale tijden zoals vandaag, wanneer de crisis toeslaat, sneuvelt de paradox. Helaas zijn vandaag de financiële de belangrijkste geworden van alle economische activiteiten. En daar ligt het probleem. Financiële activiteiten horen onbelangrijk te zijn, dan pas kunnen we een gelukkig economisch leven leiden. Keynes droomde dat economie ooit onbelangrijk zou worden, waarmee hij bedoelde dat er geen schaarste meer zou zijn. We zouden ons eindelijk kunnen bezighouden met de echt belangrijke dingen des levens zoals liefde, vriendschap, kunst en cultuur. Als de economie van geen belang meer zou zijn, zouden we ook voor de lol financiële speculanten kunnen zijn, zonder gevaarlijk te worden voor de anderen. In zo'n paradijs zouden de financiën, net zoals voetbal,  van alle onbelangrijke dingen af en toe de belangrijkste zijn. Wat een gelukzalig idee. (bron)

Het doel van dit topic is om zoveel mogelijk citaten te verzamelen die: 

  1. verwijzen naar dit 'paradijs' 
  2. verwijzen naar hoe dit 'paradijs' er zou kunnen uitzien en/of
  3. verwijzen naar hoe dit 'paradijs' effectief tot stand zou kunnen komen.  

Anders gezegd, met dit werkstuk/onderzoek/debat willen we oude Bijbelse teksten transformeren naar een moderner taalgebruik opdat meer mensen er voeling mee zouden kunnen krijgen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind Jesaja 65:17-25 een mooi gedeelte. Het gaat over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. In vers 21 en 22 staat dat mensen hun eigen huis zullen bouwen en hun eigen wijngaard zullen planten. Ze zullen niet bouwen "opdat een ander er wone". En ook niet "planten opdat een ander het ete". Nu moeten heel veel mensen heel hard werken voor een karig loon. Ze  kunnen zelf niet wonen in huizen die ze voor anderen bouwen. Het lijkt alleen maar of de rijke en hebzuchtige mensen er beter van worden en dat de harde werker nauwelijks kan rondkomen. Maar in Gods nieuwe wereld zal iedereen werk hebben dat voldoening geeft en er zal geen gebrek zijn. Iedereen kan in zijn eigen onderhoud voorzien. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei violist:

Een mooie kerstgedachte. Maar of Gods nieuwe wereld er ooit zal komen is de vraag, men wacht er al 2000 jaar op.........

Wie is 'men' in deze context? 

17 minuten geleden zei Sanne69:

Het lijkt alleen maar of de rijke en hebzuchtige mensen er beter van worden en dat de harde werker nauwelijks kan rondkomen. Maar in Gods nieuwe wereld zal iedereen werk hebben dat voldoening geeft en er zal geen gebrek zijn. Iedereen kan in zijn eigen onderhoud voorzien. 

Fijne gedachte inderdaad, wat missen we in het verhaal opdat het ook bewaarheid zou kunnen worden? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei violist:

Niet de ongelovigen, die werken zelf aan een betere wereld. Oeps, gelovigen ook wel hoor.

Er zijn mi verschillende groepen wat dat betreft, ik lees soms dat 'gelovigen' niets kunnen doen waardoor elke constructieve participatie wordt uitgesloten. Zo ook, niet alle ongelovigen werken in functie van dat doel (cfr het verloren paradijs), vaak is het tegendeel waar. 'Men' is dan een zeer ruim begrip, het onderscheid tussen gelovigen en ongelovigen gaat hier mi niet op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-12-2016 om 09:45 zei TTC:

Wie is 'men' in deze context? 

Fijne gedachte inderdaad, wat missen we in het verhaal opdat het ook bewaarheid zou kunnen worden? 

Het is natuurlijk niet goed om iets zomaar te geloven. Dat zou lichtgelovigheid zijn en dat is gevaarlijk. Voor de Joden in de oudheid ging deze belofte in zekere zin al in vervulling toen ze uit Babylon werden bevrijd en konden terugkeren naar hun eigen land om het weer te herstellen. Dat was iets wat normaal gesproken onmogelijk leek. Jesaja had het van tevoren al voorspeld en het ging ook in vervulling.

Dat er nog een grotere vervulling van de belofte van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zal komen, blijkt uit het feit dat ook het NT over deze belofte spreekt. Bijvoorbeeld in Openbaring 21:1-5. Een herstel van het verloren paradijs. Het lijkt onmogelijk. Maar dat God  in het verleden zich ook aan zijn beloften heeft gehouden, zou ons geloof kunnen laten groeien. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-12-2016 om 12:24 zei Sanne69:

Het is natuurlijk niet goed om iets zomaar te geloven. Dat zou lichtgelovigheid zijn en dat is gevaarlijk. Voor de Joden in de oudheid ging deze belofte in zekere zin al in vervulling toen ze uit Babylon werden bevrijd en konden terugkeren naar hun eigen land om het weer te herstellen. Dat was iets wat normaal gesproken onmogelijk leek. Jesaja had het van tevoren al voorspeld en het ging ook in vervulling. Dat er nog een grotere vervulling van de belofte van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zal komen, blijkt uit het feit dat ook het NT over deze belofte spreekt. Bijvoorbeeld in Openbaring 21:1-5. Een herstel van het verloren paradijs. Het lijkt onmogelijk. Maar dat God  in het verleden zich ook aan zijn beloften heeft gehouden, zou ons geloof kunnen laten groeien. 

Als interludium herinneren we graag aan het verloren paradijs van Keynes, hij had destijds (1936) geen computer zoals de onze maar toch bedacht hij dat een werkweek van (+/-) 15 hr in de nabije toekomst haalbaar moest zijn. Keynes z’n gedachtegoed was nochtans eenvoudig en logisch te begrijpen, de technische revolutie zorgt er immers voor dat we veel meer kunnen produceren met minder mensenarbeid, punt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Tenzij we erover nadenken en ook iets aan doen?

We kunnen in onszelf en in onze omgeving iets van dat verloren paradijs herstellen. Dat is m.i. ons doel hier op de aarde. Het wereldwijde herstel komt ook maar door ingrijpen van boven. Dat is althans wat ik er van begrijp als ik de bijbel lees.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Willempie:

We kunnen in onszelf en in onze omgeving iets van dat verloren paradijs herstellen. Dat is m.i. ons doel hier op de aarde. Het wereldwijde herstel komt ook maar door ingrijpen van boven. Dat is althans wat ik er van begrijp als ik de bijbel lees.

Of van onderuit als iedereen z'n spreekwoordelijke steentje bijdraagt, het olievlekprincipe? 'Boven' wordt dan een relatief begrip, als de expressie van onze innerlijke kern in woord en daad. Mooi doel is het!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-12-2016 om 19:49 zei Willempie:

We kunnen in onszelf en in onze omgeving iets van dat verloren paradijs herstellen. Dat is m.i. ons doel hier op de aarde. Het wereldwijde herstel komt ook maar door ingrijpen van boven. Dat is althans wat ik er van begrijp als ik de bijbel lees.  

Dat is ook wat je kunt opmaken uit Openbaring 21:1-4. De tent van God zal uit de hemel neerdalen op de aarde en dan zal er een eind komen aan pijn, verdriet en dood. Dat is wat mensen met alle goede wil van de wereld niet voor elkaar kunnen krijgen. Net als met de tabernakel in het verleden; God was toen ook onder de mensen. Zie Ex.25:14. Dit was echter een schaduw van iets groters. Hebr.10:1. Het zal over de hele wereld zijn en alle oorzaken van ellende zullen definitief weggenomen worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Sanne69:

Dat is ook wat je kunt opmaken uit Openbaring 21:1-4. De tent van God zal uit de hemel neerdalen op de aarde en dan zal er een eind komen aan pijn, verdriet en dood. Dat is wat mensen met alle goede wil van de wereld niet voor elkaar kunnen krijgen.

Verschillende elementen spelen hierbij een rol, één daarvan is de utopische gespletenheid van de geest die schijnbaar zichzelf om de tuin leidt. Maar zoals je het stelt, het zou eenvoudig kunnen zijn waardoor dat 'neerdalen' misschien reeds lang alomtegenwoordig is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei TTC:

Verschillende elementen spelen hierbij een rol, één daarvan is de utopische gespletenheid van de geest die schijnbaar zichzelf om de tuin leidt. Maar zoals je het stelt, het zou eenvoudig kunnen zijn waardoor dat 'neerdalen' misschien reeds lang alomtegenwoordig is. 

Jezus leerde bidden: "Uw Koninkrijk kome, Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, alsook op aarde...". En het boek Openbaring laat zien dat het Koninkrijk of Gods regering eerst in de hemel orde op zaken stelt en dat het daarna over de aarde zal gaan regeren. 

Ook in de hemel werd namelijk niet altijd alleen maar Gods wil gedaan. In Openbaring 12:7-10 lees je dat de hemel gereinigd is en dat dat het moment is dat Gods Koninkrijk is gaan regeren. Dat kun je opmaken uit vers 10. In de hemel betekent dat vreugde, omdat dat daar dan alleen nog maar Gods wil wordt gedaan, maar het betekent "wee" voor de aarde. 12:12. Zelf geloof ik dat dit moment al geweest is omdat je nu wel ziet dat er behoorlijk wat "wee" op aarde is. Dus daarom geloof ik ook dat Gods Koninkrijk al tegenwoordig is. Dit komt trouwens ook overeen met wat Jezus zei in Mattheus 24. 

Jezus volgelingen vroegen daar naar een teken van Jezus "parousia". En dat betekent "tegenwoordig zijn" of "aanwezig zijn". Als Jezus begint met regeren nemen de problemen op aarde dus toe. Dan weten we dat het moment naderbij komt dat het paradijs ook op aarde herstelt zal gaan worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Sanne69:

Zelf geloof ik dat dit moment al geweest is omdat je nu wel ziet dat er behoorlijk wat "wee" op aarde is. Dus daarom geloof ik ook dat Gods Koninkrijk al tegenwoordig is. Dit komt trouwens ook overeen met wat Jezus zei in Mattheus 24.  Jezus volgelingen vroegen daar naar een teken van Jezus "parousia". En dat betekent "tegenwoordig zijn" of "aanwezig zijn". Als Jezus begint met regeren nemen de problemen op aarde dus toe. Dan weten we dat het moment naderbij komt dat het paradijs ook op aarde herstelt zal gaan worden. 

Met je eens, het ligt quasi letterlijk voor het grijpen maar dat vereist ook aandacht voor het zogeheten 'nu', dat wat je hier mi 'parousia' noemt. Jammer genoeg zijn de geesten nog wat aan het dwalen, zo blijven we blind voor wat reeds voorhanden ligt.

19 minuten geleden zei violist:

Ik kijk er naar uit, dit jaar nog denk je?

Het ligt zelfs in het verleden of tijdloos verborgen, morgen kan het gebeuren. Maar misschien dat velen het voor onmogelijk achten, zo kunnen we natuurlijk nog lang bezig blijven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het verloren paradijs laat nog even op zich wachten ...

Het eindresultaat van het proces van financiële mondialisering zal misschien zijn dat we in de kern van onze economieën een automaat hebben gecreëerd die in beslissende mate ons leven conditioneert. De grote nachtmerrie van de mensheid – er getuige van zijn hoe machines onze wereld gaan beheersen – lijkt op elk ogenblik werkelijkheid te kunnen worden, niet in de vorm van robots die banen overbodig maken, of grote regeringscomputers die ons dag en nacht bewaken, maar als een elektronisch systeem van financiële transacties. Deze automaat functioneert volgens een eigen logica die niet de logica is van de regels van onze traditionele markt. Overheden, ondernemingen en financiële instellingen hebben vrijwel geen greep op de dynamiek van de door de automaat in beweging gebrachte geldstromen, ondanks hun rijkdom en macht. Toch is een effectieve regulering van de wereldeconomie technisch denkbaar. Het schort niet aan technologie, maar het draait om menselijke (en dus ook om politieke) waarden. Deze menselijke waarden kunnen veranderen, het zijn geen natuurwetten. Dezelfde elektronische netwerken van informationele en financiële stromen kunnen worden afgestemd op andere waarden. 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Manuel_Castells

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid