Spring naar bijdragen

Who is Spirit of Truth / wie is de Geest van de waarheid?


Aanbevolen berichten

Gospel of John chapter 16 verse 12-14:

"I have yet many things to say unto you, but ye cannot bear them now. Howbeit when HE, the Spirit of truth is

come, he will guide you unto all truth: for he shall not speak of himself; but whatsoever he shall hear, that shall he speak: and he will show you things to come. He shall glorify me".

Johannes 16 vers 12-14:

''Ik heb jullie nog veel te zeggen, maar jullie kunnen het nog niet verdragen. De Geest/Ziel van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekend maken wat komen gaat. Door jullie bekend te maken wat hij van mij heeft, zal hij mij eren''.

Beste allen,

Tijdens het lezen van de bijbel (King James version), ben ik deze verzen tegen gekomen.

Jesus heeft het hier over iemand die na hem komt en de volle waarheid met zich mee zal brengen.

Kan iemand mij duidelijk maken wie deze ''(Spirit of truth) Geest/Ziel van waarheid'' is en wat is de volle waarheid waar Jesus het over heeft. Graag bewijzen vanuit de Bijbel en niet alleen maar ideeën en meningen.

Ik weet namelijk uit mijn Bijbel kennis, dat Spirit of truth niet hetzelfde is als Holy Ghost/Heilige Geest.

Op internet heb ik veel gelezen en gezocht naar verschillende meningen, waar veel wordt gezegd dat Spirit of truth de Heilige Geest is en je bij de vertaling niet HIJ, maar HET moet gebruiken. In de vertaling van het Hebreews naar Grieks en Engels is heel duidelijk dat het hier om een persoon gaat, dus HET kan het nooit zijn. Dat de Heilige Geest niet een persoon is, is al heel duidelijk natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat de Heilige Geest niet een persoon is, is al heel duidelijk natuurlijk.

Is dat zo? Mag ik je vragen waarom je er zo zeker van bent dat de Geest van God niet persoonlijk is? Zie jij de Heilige Geest dan als een blinde, onpersoonlijke kracht of zo? Graag met Bijbelse onderbouwing en niet een idee of mening. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat de Heilige Geest niet een persoon is, is al heel duidelijk natuurlijk.

Is dat zo? Mag ik je vragen waarom je er zo zeker van bent dat de Geest van God niet persoonlijk is? Zie jij de Heilige Geest dan als een blinde, onpersoonlijke kracht of zo? Graag met Bijbelse onderbouwing en niet een idee of mening. :)

De Heilige Geest is juist wel een persoon. Daarmee is je probleem over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit mijn bijbelkennis, en die van miljarden andere christenen, weet ik echter weer dat de Geest der Waarheid, de Trooster, natuurlijk wél de heilige Geest is. En dat Hij dus overduidelijk wél een Persoon is, die spreekt, waarschuwt, profeteert, de weg wijst, in de gelovige bidt en smeekt en die troost geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Heer zou de Vader bidden [ Joh. 14:16] en Die zou hen een andere Trooster geven.

Kennelijk een Trooster in een andere hoedanigheid, namelijk als de onzienlijke en Die zou bij hen blijven tot in eeuwigheid.

De Geest der waarheid, welke de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet...

Zien wij die Heilige Geest dan wel? De discipelen zagen de Here Jezus. Hij is de Heilige Geest. Hij is de Trooster. Hij zou dus als "andere Trooster" - in een andere hoedanigheid - niet alleen bij hen zijn, maar ook IN hen zijn.

In Johannes 14:18 staat dat de Here Jezus zegt: "Ik zal u geen wezen laten; Ik kom [weder] tot u".

De Heer kondigt dus aan dat Hij bij hen en in hen zou zijn en daarom zegt Hij: "Ik kom tot u". Hij zou heengaan om plaats te bereiden en daarna zou Hij weer tot hen komen en hen tot Zich nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Heer zou de Vader bidden [ Joh. 14:16] en Die zou hen een andere Trooster geven.

Kennelijk een Trooster in een andere hoedanigheid, namelijk als de onzienlijke en Die zou bij hen blijven tot in eeuwigheid.

De Geest der waarheid, welke de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet...

Zien wij die Heilige Geest dan wel? De discipelen zagen de Here Jezus. Hij is de Heilige Geest. Hij is de Trooster. Hij zou dus als "andere Trooster" - in een andere hoedanigheid - niet alleen bij hen zijn, maar ook IN hen zijn.

In Johannes 14:18 staat dat de Here Jezus zegt: "Ik zal u geen wezen laten; Ik kom [weder] tot u".

De Heer kondigt dus aan dat Hij bij hen en in hen zou zijn en daarom zegt Hij: "Ik kom tot u". Hij zou heengaan om plaats te bereiden en daarna zou Hij weer tot hen komen en hen tot Zich nemen.

De Heilige Geest is ook geen wezen, zoals bijvoorbeeld Mohammed dat wel is. Een wezen is namelijk geschapen en dat is de Geest niet.

Jezus en de Geest zijn één in hun Godheid, maar niet als persoon.

Alle drie de manifestaties van God zijn personen en alle drie zijn bovendien Heer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Ik zal u geen wezen laten" betekent dat de Here Jezus hen/ons niet "alleen" zou laten.

Hij zou Zijn Geest uitstorten in de harten van de discipelen en dus ook in ons als gelovigen in Christus Jezus.

Er staat gewoon in duidelijke taal dat Hij hen niet alleen zou laten, maar tot hen komt.

Hij spreekt over de uitstorting van de Heilige Geest.

Hij zou ons ook in heel de Waarheid leiden [Joh. 16:13]

De Geest van God onderwijst ons in de Waarheid, het Woord van God.

"Want Hij zal uit het Mijne nemen en het u verkondigen. De Heilige Geest doet ons geen verzameling van waarheden kennen, maar Hij doet ons Christus kennen.

De Geest van God toont ons ook de Geestelijke zegeningen in Christus.

Het is de Geest des Heeren alleen om Christus te doen.

De Heilige Geest verheerlijkt de Christus, en doet Zijn werk in ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uit mijn bijbelkennis, en die van miljarden andere christenen, weet ik echter weer dat de Geest der Waarheid, de Trooster, natuurlijk wél de heilige Geest is. En dat Hij dus overduidelijk wél een Persoon is, die spreekt, waarschuwt, profeteert, de weg wijst, in de gelovige bidt en smeekt en die troost geeft.

John 16 vers 7-

"Nevertheless I tell you the truth; it is expedient for you that I go away: for if I go not away, the Comforter will not come unto you; but if I depart, I will send him unto you".

Johannes 16 vers 7-

''Maar Ik zeg u de waarheid: Het is nuttig voor u dat Ik wegga, want als Ik niet wegga, zal de Trooster niet naar u toe komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar u toe zenden''.

John 14 vers 26-

''But the Comforter, which is the Holy Ghost, whom the Father will send in my name, he shall teach you all things, and bring all things to your remembrance, whatsoever I have said unto you''.

Johannes 14 vers 26-

''Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb''.

Beste,

Dat de in deze profetieën genoemd Trooster verwijst naar de Heilige Geest . Realiseert u zich dat de profetie duidelijk zegt dat alleen als Jezus vertrekt zal de Trooster komen. De Bijbel zegt dat de Heilige Geest was al aanwezig op aarde voor en tijdens de tijd van Jezus, in de schoot van Elizabeth , en opnieuw toen Jezus werd gedoopt , enz. Vandaar dat deze profetie niet verwijst naar de Heilige Geest.

Jesus zegt hier heel duidelijk dat alleen en alleen als hij vertrekt de Spirit of truth/Trooster zal komen. Als hij niet vertrekt de Trooster ook niet zal komen. Dit is bewijs vanuit de Bijbel dat de Spirit of truth nooit de Heilige Geest kan zijn, omdat de Heilige Geest ook aanwezig is tijdens de aanwezigheid van Jesus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uit mijn bijbelkennis, en die van miljarden andere christenen, weet ik echter weer dat de Geest der Waarheid, de Trooster, natuurlijk wél de heilige Geest is. En dat Hij dus overduidelijk wél een Persoon is, die spreekt, waarschuwt, profeteert, de weg wijst, in de gelovige bidt en smeekt en die troost geeft.

John 16 vers 7-

"Nevertheless I tell you the truth; it is expedient for you that I go away: for if I go not away, the Comforter will not come unto you; but if I depart, I will send him unto you".

Johannes 16 vers 7-

''Maar Ik zeg u de waarheid: Het is nuttig voor u dat Ik wegga, want als Ik niet wegga, zal de Trooster niet naar u toe komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar u toe zenden''.

John 14 vers 26-

''But the Comforter, which is the Holy Ghost, whom the Father will send in my name, he shall teach you all things, and bring all things to your remembrance, whatsoever I have said unto you''.

Johannes 14 vers 26-

''Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb''.

Beste,

Dat de in deze profetieën genoemd Trooster verwijst naar de Heilige Geest . Realiseert u zich dat de profetie duidelijk zegt dat alleen als Jezus vertrekt zal de Trooster komen. De Bijbel zegt dat de Heilige Geest was al aanwezig op aarde voor en tijdens de tijd van Jezus, in de schoot van Elizabeth , en opnieuw toen Jezus werd gedoopt , enz. Vandaar dat deze profetie niet verwijst naar de Heilige Geest.

Jesus zegt hier heel duidelijk dat alleen en alleen als hij vertrekt de Spirit of truth/Trooster zal komen. Als hij niet vertrekt de Trooster ook niet zal komen. Dit is bewijs vanuit de Bijbel dat de Spirit of truth nooit de Heilige Geest kan zijn, omdat de Heilige Geest ook aanwezig is tijdens de aanwezigheid van Jesus.

De Heilige Geest is er altijd al. Want het is namelijk God. De Geest is aanwezig in de schepping en door de hele geschiedenis heen.

Ze komt echter pas door Jezus fundamenteel en permanent in mensen hun hart.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uit mijn bijbelkennis, en die van miljarden andere christenen, weet ik echter weer dat de Geest der Waarheid, de Trooster, natuurlijk wél de heilige Geest is. En dat Hij dus overduidelijk wél een Persoon is, die spreekt, waarschuwt, profeteert, de weg wijst, in de gelovige bidt en smeekt en die troost geeft.

John 16 vers 7-

"Nevertheless I tell you the truth; it is expedient for you that I go away: for if I go not away, the Comforter will not come unto you; but if I depart, I will send him unto you".

Johannes 16 vers 7-

''Maar Ik zeg u de waarheid: Het is nuttig voor u dat Ik wegga, want als Ik niet wegga, zal de Trooster niet naar u toe komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar u toe zenden''.

John 14 vers 26-

''But the Comforter, which is the Holy Ghost, whom the Father will send in my name, he shall teach you all things, and bring all things to your remembrance, whatsoever I have said unto you''.

Johannes 14 vers 26-

''Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb''.

Beste,

Dat de in deze profetieën genoemd Trooster verwijst naar de Heilige Geest . Realiseert u zich dat de profetie duidelijk zegt dat alleen als Jezus vertrekt zal de Trooster komen. De Bijbel zegt dat de Heilige Geest was al aanwezig op aarde voor en tijdens de tijd van Jezus, in de schoot van Elizabeth , en opnieuw toen Jezus werd gedoopt , enz. Vandaar dat deze profetie niet verwijst naar de Heilige Geest.

Jesus zegt hier heel duidelijk dat alleen en alleen als hij vertrekt de Spirit of truth/Trooster zal komen. Als hij niet vertrekt de Trooster ook niet zal komen. Dit is bewijs vanuit de Bijbel dat de Spirit of truth nooit de Heilige Geest kan zijn, omdat de Heilige Geest ook aanwezig is tijdens de aanwezigheid van Jesus.

De Heilige Geest is er altijd al. Want het is namelijk God. De Geest is aanwezig in de schepping en door de hele geschiedenis heen.

Ze komt echter pas door Jezus fundamenteel en permanent in mensen hun hart.

Daar gaat dus de discussie over. Jesus zegt dat de Spirit of truth zal komen, maar alleen als hij zelf vertrekt. Want als hij niet vertrekt de Spirit of truth ook niet zal komen. Dit is toch duidelijk bewijs dat het niet de Heilige Geest kan zijn, want zoals je zelf ook zegt de Heilige Geest is er altijd.

Het gaat hier dus om iemand die alleen kan komen als Jesus vertrekt, anders niet. De Heilige Geest is er altijd, dus is ook niet gebonden aan de voorwaarde dat Jesus vertrekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Geest was er inderdaad al, maar nog niet uitgestort over alle gelovigen. In die zin was Hij dus nog niet gekomen. Dat gebeurde op het Pinksterfeest, na de Hemelvaart van Christus.

Tijdens en na het Pinksterfeest trad de Kerk naar buiten, kreeg zij de kracht om Jezus' opdracht uit te voeren en werd zij actief door de heilige Geest geleid. En dit alles gebeurt tot op de dag van vandaag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

John 16 vers 7-

"Nevertheless I tell you the truth; it is expedient for you that I go away: for if I go not away, the Comforter will not come unto you; but if I depart, I will send him unto you".

Johannes 16 vers 7-

''Maar Ik zeg u de waarheid: Het is nuttig voor u dat Ik wegga, want als Ik niet wegga, zal de Trooster niet naar u toe komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar u toe zenden''.

John 14 vers 26-

''But the Comforter, which is the Holy Ghost, whom the Father will send in my name, he shall teach you all things, and bring all things to your remembrance, whatsoever I have said unto you''.

Johannes 14 vers 26-

''Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb''.

Beste,

Dat de in deze profetieën genoemd Trooster verwijst naar de Heilige Geest . Realiseert u zich dat de profetie duidelijk zegt dat alleen als Jezus vertrekt zal de Trooster komen. De Bijbel zegt dat de Heilige Geest was al aanwezig op aarde voor en tijdens de tijd van Jezus, in de schoot van Elizabeth , en opnieuw toen Jezus werd gedoopt , enz. Vandaar dat deze profetie niet verwijst naar de Heilige Geest.

Jesus zegt hier heel duidelijk dat alleen en alleen als hij vertrekt de Spirit of truth/Trooster zal komen. Als hij niet vertrekt de Trooster ook niet zal komen. Dit is bewijs vanuit de Bijbel dat de Spirit of truth nooit de Heilige Geest kan zijn, omdat de Heilige Geest ook aanwezig is tijdens de aanwezigheid van Jesus.

De Heilige Geest is er altijd al. Want het is namelijk God. De Geest is aanwezig in de schepping en door de hele geschiedenis heen.

Ze komt echter pas door Jezus fundamenteel en permanent in mensen hun hart.

Daar gaat dus de discussie over. Jesus zegt dat de Spirit of truth zal komen, maar alleen als hij zelf vertrekt. Want als hij niet vertrekt de Spirit of truth ook niet zal komen. Dit is toch duidelijk bewijs dat het niet de Heilige Geest kan zijn, want zoals je zelf ook zegt de Heilige Geest is er altijd.

Het gaat hier dus om iemand die alleen kan komen als Jesus vertrekt, anders niet. De Heilige Geest is er altijd, dus is ook niet gebonden aan de voorwaarde dat Jesus vertrekt.

Overigens is Jezus ook zelf aanwezing de kerk, in de samenkomst en in de eucharistie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

John 16 vers 7-

"Nevertheless I tell you the truth; it is expedient for you that I go away: for if I go not away, the Comforter will not come unto you; but if I depart, I will send him unto you".

Johannes 16 vers 7-

''Maar Ik zeg u de waarheid: Het is nuttig voor u dat Ik wegga, want als Ik niet wegga, zal de Trooster niet naar u toe komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar u toe zenden''.

John 14 vers 26-

''But the Comforter, which is the Holy Ghost, whom the Father will send in my name, he shall teach you all things, and bring all things to your remembrance, whatsoever I have said unto you''.

Johannes 14 vers 26-

''Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb''.

Beste,

Dat de in deze profetieën genoemd Trooster verwijst naar de Heilige Geest . Realiseert u zich dat de profetie duidelijk zegt dat alleen als Jezus vertrekt zal de Trooster komen. De Bijbel zegt dat de Heilige Geest was al aanwezig op aarde voor en tijdens de tijd van Jezus, in de schoot van Elizabeth , en opnieuw toen Jezus werd gedoopt , enz. Vandaar dat deze profetie niet verwijst naar de Heilige Geest.

Jesus zegt hier heel duidelijk dat alleen en alleen als hij vertrekt de Spirit of truth/Trooster zal komen. Als hij niet vertrekt de Trooster ook niet zal komen. Dit is bewijs vanuit de Bijbel dat de Spirit of truth nooit de Heilige Geest kan zijn, omdat de Heilige Geest ook aanwezig is tijdens de aanwezigheid van Jesus.

De Heilige Geest is er altijd al. Want het is namelijk God. De Geest is aanwezig in de schepping en door de hele geschiedenis heen.

Ze komt echter pas door Jezus fundamenteel en permanent in mensen hun hart.

Daar gaat dus de discussie over. Jesus zegt dat de Spirit of truth zal komen, maar alleen als hij zelf vertrekt. Want als hij niet vertrekt de Spirit of truth ook niet zal komen. Dit is toch duidelijk bewijs dat het niet de Heilige Geest kan zijn, want zoals je zelf ook zegt de Heilige Geest is er altijd.

Het gaat hier dus om iemand die alleen kan komen als Jesus vertrekt, anders niet. De Heilige Geest is er altijd, dus is ook niet gebonden aan de voorwaarde dat Jesus vertrekt.

Overigens is Jezus ook zelf aanwezing de kerk, in de samenkomst en in de eucharistie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Heilige Geest is er altijd al. Want het is namelijk God. De Geest is aanwezig in de schepping en door de hele geschiedenis heen.

Ze komt echter pas door Jezus fundamenteel en permanent in mensen hun hart.

Daar gaat dus de discussie over. Jesus zegt dat de Spirit of truth zal komen, maar alleen als hij zelf vertrekt. Want als hij niet vertrekt de Spirit of truth ook niet zal komen. Dit is toch duidelijk bewijs dat het niet de Heilige Geest kan zijn, want zoals je zelf ook zegt de Heilige Geest is er altijd.

Het gaat hier dus om iemand die alleen kan komen als Jesus vertrekt, anders niet. De Heilige Geest is er altijd, dus is ook niet gebonden aan de voorwaarde dat Jesus vertrekt.

Overigens is Jezus ook zelf aanwezing de kerk, in de samenkomst en in de eucharistie.

Ik begrijp niet wat hier de onduidelijkheid is. Ik heb de vers meerdere keren herhaald waar Jesus zelf een voorwaarde stelt voor de aanwezigheid van de Spirit of truth. ''Als ik niet ga, zal de Trooster niet komen''.

Als deze Trooster niet de Heilige Geest kan zijn, Jesus zelf niet is en ook niet God. Wie is dan deze persoon die volle waarheid zal brengen???

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als deze Trooster niet de Heilige Geest kan zijn, Jesus zelf niet is en ook niet God. Wie is dan deze persoon die volle waarheid zal brengen???

Wat wil je eigenlijk horen?

Ik heb gemerkt dat niets in de Bijbel zomaar staat. Voor elke woord en zin in de Bijbel is er een reden.

Elke woord en zin die Jesus gebruikt is van ultieme belang voor mijn leven. Ik, een persoon die Jesus heeft gekozen als zijn redder en leider wil weten wie de persoon is waar Jesus het over heeft. De reden waarom ik deze discussie heb gestart is, omdat ik graag wil weten wat de volle waarheid is.

Wat is nou die volle waarheid, dat de apostelen van Jesus deze niet aan konden. Ik vraag mij af of de Spirit of truth is gekomen en of hij die volle waarheid heeft meegenomen. Het is mijn volle recht om te weten wat dat is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als deze Trooster niet de Heilige Geest kan zijn, Jesus zelf niet is en ook niet God. Wie is dan deze persoon die volle waarheid zal brengen???

Wat wil je eigenlijk horen?

Ik heb gemerkt dat niets in de Bijbel zomaar staat. Voor elke woord en zin in de Bijbel is er een reden.

Elke woord en zin die Jesus gebruikt is van ultieme belang voor mijn leven. Ik, een persoon die Jesus heeft gekozen als zijn redder en leider wil weten wie de persoon is waar Jesus het over heeft. De reden waarom ik deze discussie heb gestart is, omdat ik graag wil weten wat de volle waarheid is.

Wat is nou die volle waarheid, dat de apostelen van Jesus deze niet aan konden. Ik vraag mij af of de Spirit of truth is gekomen en of hij die volle waarheid heeft meegenomen. Het is mijn volle recht om te weten wat dat is.

Ok, fair enough. Mijn antwoord zou zijn dat je dit niet op een forum moet vragen, maar God erom moet bidden. De Geest der waarheid is geen theorie maar is praktijk!

Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. Dat zijn de woorden van Jezus (Matth. 7:7).

Wat het volle recht betreft waar je voor pleit: lees ook Lucas 18:1 tm 8.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarschijnlijk is het de bedoeling dat we de profeet Mohammed in die teksten zien, want dat is de enige bekende alternatieve verklaring voor de Trooster.

Maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Die tekst is namelijk helemaal niet zo moeilijk te begrijpen in dit opzicht: daarom bestaat de Kerk ook al zo'n tweeduizend jaar.

Vóór Jezus: heilige Geest niet in alle gelovigen, maar enkel in een aantal gezalfden

Na Jezus: Jezus vertrokken richting hemel, heilige Geest gekomen in alle gelovigen

De volgorde is dus:

Oude Testament: heilige Geest niet in gelovigen;

Jezus komt op aarde en ontvangt de heilige Geest;

Jezus richt de Kerk op en onderricht en leidt haar;

Jezus sterft aan het kruis en verrijst uit de dood;

Jezus belooft de komst van de heilige Geest als Hij vertrekt;

Jezus stijgt op ten hemel en neemt plaats bij God;

De heilige Geest komt in alle gelovigen;

De heilige Geest onderricht en leidt de Kerk.

De heilige Geest neemt dus het werk van Jezus over door de Kerk tot op de dag vandaag te leiden, te onderrichten en dus te behoeden voor dwalingen. En door bij elke gelovige binnen te gaan middels doop en vormsel en van daaruit het hart van de gelovige steeds meer te vernieuwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat wil je eigenlijk horen?

Ik heb gemerkt dat niets in de Bijbel zomaar staat. Voor elke woord en zin in de Bijbel is er een reden.

Elke woord en zin die Jesus gebruikt is van ultieme belang voor mijn leven. Ik, een persoon die Jesus heeft gekozen als zijn redder en leider wil weten wie de persoon is waar Jesus het over heeft. De reden waarom ik deze discussie heb gestart is, omdat ik graag wil weten wat de volle waarheid is.

Wat is nou die volle waarheid, dat de apostelen van Jesus deze niet aan konden. Ik vraag mij af of de Spirit of truth is gekomen en of hij die volle waarheid heeft meegenomen. Het is mijn volle recht om te weten wat dat is.

Ok, fair enough. Mijn antwoord zou zijn dat je dit niet op een forum moet vragen, maar God erom moet bidden. De Geest der waarheid is geen theorie maar is praktijk!

Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. Dat zijn de woorden van Jezus (Matth. 7:7).

Wat het volle recht betreft waar je voor pleit: lees ook Lucas 18:1 tm 8.

Als het alleen op die mannier zou gaan, hoefde Jesus ook niet te komen om de mensheid te redden. Heb ik gelijk als ik zeg, zoek naar de waarheid, lees, doe onderzoek, maar denk vooral over wat Jesus zegt. De Bijbel is geen museum object. Het is een boek gezonden voor ons, zodat wij de waarheid daarin vinden. Ik zal natuurlijk alles doen om achter de waarheid te komen en terwijl ik dit doe zal ik bidden tot God dat hij me mag leiden in mijn zoektocht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarschijnlijk is het de bedoeling dat we de profeet Mohammed in die teksten zien, want dat is de enige bekende alternatieve verklaring voor de Trooster.

Maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Die tekst is namelijk helemaal niet zo moeilijk te begrijpen in dit opzicht: daarom bestaat de Kerk ook al zo'n tweeduizend jaar.

Vóór Jezus: heilige Geest niet in alle gelovigen, maar enkel in een aantal gezalfden

Na Jezus: Jezus vertrokken richting hemel, heilige Geest gekomen in alle gelovigen

De volgorde is dus:

Oude Testament: heilige Geest niet in gelovigen;

Jezus komt op aarde en ontvangt de heilige Geest;

Jezus richt de Kerk op en onderricht en leidt haar;

Jezus sterft aan het kruis en verrijst uit de dood;

Jezus belooft de komst van de heilige Geest als Hij vertrekt;

Jezus stijgt op ten hemel en neemt plaats bij God;

De heilige Geest komt in alle gelovigen;

De heilige Geest onderricht en leidt de Kerk.

De heilige Geest neemt dus het werk van Jezus over door de Kerk tot op de dag vandaag te leiden, te onderrichten en dus te behoeden voor dwalingen. En door bij elke gelovige binnen te gaan middels doop en vormsel en van daaruit het hart van de gelovige steeds meer te vernieuwen.

Mag ik weten welke volle waarheid de Heilige Geest heeft meegebracht na Jesus? Welke volle waarheid dat niet is vermeld in de Bijbel? Er zijn duizenden verschillende soorten kerken in de wereld. Mag ik weten in welke kerk de volle waarheid zit, in een van de kerken of in alle. Als het in alle kerken zit, waarom is er dan zoveel verschil in de leer.

Als de Helige Geest zijn taak na Jesus is om mensen volle waarheid te brengen. Kun je mij 1 voorbeeld geven van die waarheid. Iets dat ergens staat vermeld of in de praktijk dat ons kan leiden. Iets nieuws, wat Jesus toen niet heeft verteld omdat de mensen in die tijd het niet aan konden, maar na hem wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarschijnlijk is het de bedoeling dat we de profeet Mohammed in die teksten zien, want dat is de enige bekende alternatieve verklaring voor de Trooster.

Maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Die tekst is namelijk helemaal niet zo moeilijk te begrijpen in dit opzicht: daarom bestaat de Kerk ook al zo'n tweeduizend jaar.

Vóór Jezus: heilige Geest niet in alle gelovigen, maar enkel in een aantal gezalfden

Na Jezus: Jezus vertrokken richting hemel, heilige Geest gekomen in alle gelovigen

De volgorde is dus:

Oude Testament: heilige Geest niet in gelovigen;

Jezus komt op aarde en ontvangt de heilige Geest;

Jezus richt de Kerk op en onderricht en leidt haar;

Jezus sterft aan het kruis en verrijst uit de dood;

Jezus belooft de komst van de heilige Geest als Hij vertrekt;

Jezus stijgt op ten hemel en neemt plaats bij God;

De heilige Geest komt in alle gelovigen;

De heilige Geest onderricht en leidt de Kerk.

De heilige Geest neemt dus het werk van Jezus over door de Kerk tot op de dag vandaag te leiden, te onderrichten en dus te behoeden voor dwalingen. En door bij elke gelovige binnen te gaan middels doop en vormsel en van daaruit het hart van de gelovige steeds meer te vernieuwen.

Mag ik weten welke volle waarheid de Heilige Geest heeft meegebracht na Jesus? Welke volle waarheid dat niet is vermeld in de Bijbel? Er zijn duizenden verschillende soorten kerken in de wereld. Mag ik weten in welke kerk de volle waarheid zit, in een van de kerken of in alle. Als het in alle kerken zit, waarom is er dan zoveel verschil in de leer.

Als de Helige Geest zijn taak na Jesus is om mensen volle waarheid te brengen. Kun je mij 1 voorbeeld geven van die waarheid. Iets dat ergens staat vermeld of in de praktijk dat ons kan leiden. Iets nieuws, wat Jesus toen niet heeft verteld omdat de mensen in die tijd het niet aan konden, maar na hem wel.

Iets nieuws is bijvoorbeeld dat er geen verschil meer bestaat tussen Heidenen en Joden, omdat iedereen gelijk is in Christus, terwijl de aardse bediening van Jezus primair gericht was op de Joden.

De kerk bestaat dus uit iedereen in Christus is ingelijfd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iets nieuws is bijvoorbeeld dat er geen verschil meer bestaat tussen Heidenen en Joden, omdat iedereen gelijk is in Christus, terwijl de aardse bediening van Jezus primair gericht was op de Joden.

De kerk bestaat dus uit iedereen in Christus is ingelijfd.

Ja. Wat ook nieuw in het besef van de eerste Joodse christenen werd, en ook best wel schokkend voor ze was, was dat het Koninkrijk voor Israël was uitgesteld en dat de heidenen nu eerst ook de God van Israël zouden leren kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat ook nieuw in het besef van de eerste Joodse christenen werd, en ook best wel schokkend voor ze was, was dat het Koninkrijk voor Israël was uitgesteld en dat de heidenen nu eerst ook de God van Israël zouden leren kennen.

Waarbij je je af kunt vragen, of dit nu waarheid was die Jezus' discipelen toen nog niet konden dragen en waarin zij speciaal door de geest der waarheid geleid moesten worden.

Verder denk ik aan "Nog andere schapen heb Ik, die niet van deze stal zijn; ook die moet Ik leiden en zij zullen naar mijn stem horen en het zal worden één kudde, één herder." (Johannes 10:16). Zou dat niet ook al op de heidenvolkeren kunnen slaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat ook nieuw in het besef van de eerste Joodse christenen werd, en ook best wel schokkend voor ze was, was dat het Koninkrijk voor Israël was uitgesteld en dat de heidenen nu eerst ook de God van Israël zouden leren kennen.

Waarbij je je af kunt vragen, of dit nu waarheid was die Jezus' discipelen toen nog niet konden dragen en waarin zij speciaal door de geest der waarheid geleid moesten worden.

Verder denk ik aan "Nog andere schapen heb Ik, die niet van deze stal zijn; ook die moet Ik leiden en zij zullen naar mijn stem horen en het zal worden één kudde, één herder." (Johannes 10:16). Zou dat niet ook al op de heidenvolkeren kunnen slaan?

Jezus refereert er ook zeker aan, maar pas door de Geest die is uitgestort op pinksteren komt die eenheid ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid