Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Vanuit een ander topic, deze vraag gaat daar offtopic. Volgens deze quote:

Meer praktisch: op dit moment ben ik ondernemer, en werkt mijn vrouw in een leidinggevende positie, en samen harken wij een aanzienlijk bedrag binnen elke maand. Ruimschoots meer dan modaal, om het maar vaag te houden. Dat geeft ons ruimte om leuke dingen te doen, om op vakantie te gaan, om een zwembad in de tuin te zetten, om auto's voor de deur te hebben, etc.

Allemaal heel leuk, heel prettig, heel aangenaam. En heel tijdelijk, heel "wereld-gebonden", heel werelds.

Als alles een beetje mee zit, zullen we binnenkort ons leven radicaal om gooien. Dan gaan we leven op een manier die gezinsleven combineert met communitair leven volgens de evangelische raden: armoede, gehoorzaamheid, kuisheid. Anders gezegd, we zoeken naar mogelijkheden een soort modern monastiek-gezinsleven in te richten met enkele andere gezinnen. Dat is allemaal vanuit de bedoeling wat minder wereld-gebonden te zijn.

zou, als ik het goed interpreteer, materiële armoede een raad van het evangelie zijn. Voor ik meteen dingen ga roepen, waar is dit op gebaseerd?

Sorry dat ik het vraag hoor, ik ben de laatste tijd wat serieuzer bezig met dit soort dingen terwijl ze ongetwijfeld al vaak zat bediscussieert zijn hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van wikipedia:

De evangelische raden, een term die binnen het katholicisme gehanteerd wordt, zijn de raadgevingen van het evangelie om door gehoorzaam, kuis en arm te leven, een leven te leiden dat vrij is ten aanzien van de wereld, en dat op God gericht is.

Meestal legt iemand die zich in de rooms-katholieke Kerk engageert drie geloften af: de gelofte van gehoorzaamheid, de gelofte van kuisheid en de gelofte van armoede. Kloosterlingen leggen deze geloften doorgaans af bij hun inkleding of hun professie.

De transeunt diaken (en ook de ongehuwde permanente diaken) belooft bij zijn wijding eerbied en gehoorzaamheid aan zijn bisschop en belooft celibatair te leven. De gehuwde permanente diaken belooft bij zijn wijding ook eerbied en gehoorzaamheid aan de bisschop en belooft, wanneer zijn huwelijk ten einde is gekomen, vanaf dan celibatair te leven (de diakenwijding mag immers niet ten koste gaan van het huwelijk).

De priester hernieuwt bij zijn priesterwijding zijn eerbied en gehoorzaamheid aan de bisschop; bij zijn diakenwijding heeft hij al beloofd dat hij celibatair zal leven.

Hoewel diakens en priesters de formele gelofte van armoede niet afleggen, maant de evangelische raad toch tot een zekere soberheid in het leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maakt niet uit, ik krijg hem ook niet voor elkaar :#

Inhoudelijk, hoe staat de katholieke kerk tegenover bijbelteksten die aangeven dat God je wel(onder andere) materiële dingen wil geven, als:

- '... verlustig u in de Here; dan zal Hij u geven de wensen van uw hart.'(Psalm 37:4)

- 'Daarom zeg Ik u, al wat gij bidt en begeert, gelooft, dat gij het hebt ontvangen, en het zal geschieden.' (Marcus 11:24)

... en zo nog veel meer, die binnen het welvaartsevangelie al dan niet volledig uit hun verband worden gerukt? Ik bedoel hier niet hoe het katholicisme tegen het uit het verband rukken aankijkt, maar hoe ze tegenover die teksten staan.

(Of kan ik voor dit soort dingen/verder indiepen op het sober leven gedeelte van het katholicisme ook het aparte topic over katholicisme beraden?)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maakt niet uit, ik krijg hem ook niet voor elkaar :#

Inhoudelijk, hoe staat de katholieke kerk tegenover bijbelteksten die aangeven dat God je wel(onder andere) materiële dingen wil geven, als:

- '... verlustig u in de Here; dan zal Hij u geven de wensen van uw hart.'(Psalm 37:4)

- 'Daarom zeg Ik u, al wat gij bidt en begeert, gelooft, dat gij het hebt ontvangen, en het zal geschieden.' (Marcus 11:24)

... en zo nog veel meer, die binnen het welvaartsevangelie al dan niet volledig uit hun verband worden gerukt? Ik bedoel hier niet hoe het katholicisme tegen het uit het verband rukken aankijkt, maar hoe ze tegenover die teksten staan.

Je moet dit soort teksten in hun Bijbelse context zien denk ik. Bijvoorbeeld Matteus 6:

[19] Verzamel geen schatten op aarde, waar mot of houtworm ze aantast, en waar dieven inbreken om ze te stelen. [20] Maar verzamel schatten in de hemel, waar mot noch houtworm ze aantasten, en waar geen dieven inbreken om ze te stelen. [21] Want waar je schat is, daar zal ook je hart zijn.

Wat God geeft is "de wensen van uw hart" en "al wat gij bidt en begeert". Maar dat wordt gegeven aan de gelovigen, niet aan iedereen. En een gelovige heeft zijn hart bij God, niet bij schatten op aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Flash

Die logica zet welvaartsprediking mooi in zijn hemd!

Dat zou niet mijn bedoeling zijn overigens. Ik wil niet al te braaf klinken, maar ik heb nooit enige behoefte gevoeld mensen aan te vallen in hun geloof. Ik reageer wel eens wat fel als mensen inconsistent zijn, liegen of vanuit een ivoren toren praten. En die felheid komt me met een vrij grote regelmaat op bannetjes te staan van moderators die zichzelf wat al te snel aangevallen voelen.

Maar ik denk niet dat je me er in alle eerlijkheid op kan betrappen het geloof van mensen aan te vallen, of in enig hemd te zetten.

Wat ik zelf geloof is redelijk krankzinnig, en op alle mogelijke manieren "in zijn hemd" te zetten, en dat mag van mij natuurlijk, maar het is niet opbouwend, het is niet vriendelijk, het is niet aardig en het bereikt niets positiefs. Ik heb er zelf geen enkele behoefte aan naar anderen op die manier te spreken. Sterker, ik verbaas me altijd een beetje over de zinledige discussies tussen mensen die overduidelijk te vol zijn van hun eigen mening om nog naar anderen te willen luisteren.

Als mensen een welvaartsevangelie willen verkondigen, ze doen maar. Als mensen willen verkondigen dat de Islam, de Nietzschiaanse metafysica of de empirische wetenschap "de waarheid" zijn, ik vind het prima. Wat mij boeit is te horen wat dat dan betekent voor die ander, hoe iemand dat soort denkbeelden in zijn/haar eigen leven vorm geeft. En heel soms, heel heel soms, merk je dat een ander diezelfde interesse heeft, en dan is er zelfs een gesprek mogelijk.

Ships that pass in the night,

and speak each other in passing,

only a signal shown,

and a distant voice in the darkness;

So on the ocean of life,

we pass and speak one another,

only a look and a voice,

then darkness again and a silence.

(Henry Wadsworth Longfellow)
Link naar bericht
Deel via andere websites

In de bijbeltag mag je geen : of ; gebruiken dus het beste geef je alleen het hoofdstuk aan en laat je de versnummers gewoon in de tekst staan.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:21 Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij.
Link naar bericht
Deel via andere websites
In de bijbeltag mag je geen : of ; gebruiken dus het beste geef je alleen het hoofdstuk aan en laat je de versnummers gewoon in de tekst staan.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:21 Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij.

Dank!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

In Matteüs 19:20 wordt een individue aangesproken, om zijn geloof op proef te stellen door Christus.

In 1 Timoteüs 6:17-19 worden de rijken aangesproken. Dat wil niet zeggen dat er geen rijke christenen waren in de vergadering van de eerste eeuwse christenen. Je kan er een paar vinden in het NT.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid