Spring naar bijdragen

Noach en de verdorven mensheid


Aanbevolen berichten

Hallo beste mensen.

Laat ik me eerst even voorstellen. Mijn naam is Erwin van Delft, ik componeer graag wat in mijn eigen tijd en heb al een oratorium op mijn naam staan (helaas nog niet uitgevoerd) over Genesis 1, de schepping der aarde.

Nu ben ik begonnen met een oratoriumstuk over Noach. Ik bewerk de tekst naar eigen inzicht, daar ik de bijbelse tekst wat droog vind om te zingen, dus ik maak gebruik van wat dichterlijke vrijheid terwijl ik toch de essentie van het geheel probeer te behouden (het heeft geen zin om te laten zingen hoe groot, breed en hoog de Ark moet worden, wie al zijn zonen en hun vrouwen en zo waren, enzovoorts, nietwaar?).

Het punt waar ik even mee zit is het volgende. In Genesis 6:1-8 wordt gesproken over de verdorven mensheid maar er wordt niet echt diep op ingegaan. Het enige wat ik er echt kan uithalen is overspel en polygamie. Wat ik me afvroeg, is er ooit een studie gedaan of iets in die geest over bijvoorbeeld afgoderij, of wat meer in de tijd van Noach gedaan werd. Waar woonde hij, welke stad? Oftewel: wat is er meer bekend over die tijd?

Als er mensen zijn die meer weten, graag...

Ik hoor graag dan.

Vriendelijke groet,

Erwin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De "zonen van God" worden nog weleens gezien als engelen, die dan dus gemeenschap hadden met mensenvrouwen, waardoor reuzen ontstaan.

Het gaat er dan dus meer om dat engel en mens, hemel en aarde, op ongeordende wijze weer met elkaar dreigen te vermengen en zo de chaos terug lijkt te keren, de chaos die God in Genesis 1 nu juist had bedwongen door hemel en aarde van elkaar te scheiden.

Moet toch een epische compositie van te maken zijn, denk ik zo. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo beste mensen.

Laat ik me eerst even voorstellen. Mijn naam is Erwin van Delft, ik componeer graag wat in mijn eigen tijd en heb al een oratorium op mijn naam staan (helaas nog niet uitgevoerd) over Genesis 1, de schepping der aarde.

Nu ben ik begonnen met een oratoriumstuk over Noach. Ik bewerk de tekst naar eigen inzicht, daar ik de bijbelse tekst wat droog vind om te zingen, dus ik maak gebruik van wat dichterlijke vrijheid terwijl ik toch de essentie van het geheel probeer te behouden (het heeft geen zin om te laten zingen hoe groot, breed en hoog de Ark moet worden, wie al zijn zonen en hun vrouwen en zo waren, enzovoorts, nietwaar?).

Het punt waar ik even mee zit is het volgende. In Genesis 6:1-8 wordt gesproken over de verdorven mensheid maar er wordt niet echt diep op ingegaan. Het enige wat ik er echt kan uithalen is overspel en polygamie. Wat ik me afvroeg, is er ooit een studie gedaan of iets in die geest over bijvoorbeeld afgoderij, of wat meer in de tijd van Noach gedaan werd. Waar woonde hij, welke stad? Oftewel: wat is er meer bekend over die tijd?

Als er mensen zijn die meer weten, graag...

Ik hoor graag dan.

Vriendelijke groet,

Erwin.

In elk geval keerden de mensen zich van God en zijn geboden af. Ik denk dat de letterlijkheid ervan sowieso niet overschat moet worden, dus details zijn dan niet van het grootste belang. Ruimte voor dichterlijke vrijheid i er in elk geval!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo beste mensen.

Laat ik me eerst even voorstellen. Mijn naam is Erwin van Delft, ik componeer graag wat in mijn eigen tijd en heb al een oratorium op mijn naam staan (helaas nog niet uitgevoerd) over Genesis 1, de schepping der aarde.

Nu ben ik begonnen met een oratoriumstuk over Noach. Ik bewerk de tekst naar eigen inzicht, daar ik de bijbelse tekst wat droog vind om te zingen, dus ik maak gebruik van wat dichterlijke vrijheid terwijl ik toch de essentie van het geheel probeer te behouden (het heeft geen zin om te laten zingen hoe groot, breed en hoog de Ark moet worden, wie al zijn zonen en hun vrouwen en zo waren, enzovoorts, nietwaar?).

Het punt waar ik even mee zit is het volgende. In Genesis 6:1-8 wordt gesproken over de verdorven mensheid maar er wordt niet echt diep op ingegaan. Het enige wat ik er echt kan uithalen is overspel en polygamie. Wat ik me afvroeg, is er ooit een studie gedaan of iets in die geest over bijvoorbeeld afgoderij, of wat meer in de tijd van Noach gedaan werd. Waar woonde hij, welke stad? Oftewel: wat is er meer bekend over die tijd?

Als er mensen zijn die meer weten, graag...

Ik hoor graag dan.

Vriendelijke groet,

Erwin.

Je weet dat hij eigenlijk Russell heette?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Erwin,

Allereerst welkom op dit forum. Leuk idee, om oratoria te schrijven!

Ik zal proberen te vertellen wat ik over het onderwerp weet.

Als je alleen de Bijbel erbij haalt, zul je niet veel informatie krijgen. Ook ligt het eraan hoe je tegen de tekst aankijkt. Als je gelooft dat het allemaal niet letterlijk is gebeurd, dan kun je er bij voorbaat al vanuit gaan dat je niet meer informatie kan krijgen dan de Bijbel en de daarop gebaseerde geschriften, omdat het niet echt gebeurd is.

Joodse geschriften die over de tijd van Noach gaan, zijn bijv. Jubileeën en Henoch. Ook Legens of the Jews biedt meer informatie. Bedenk wel dat dit apocriefe boeken zijn die waarschijnlijk zijn verzonnen.

Als je er vanuit gaat dat alles echt is gebeurd, kun je ook bij andere overleveringen naar informatie zoeken. Veel creationisten geloven bijv. dat Plato's verhaal over Atlantis over de voorzondvloedse wereld gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om te beginnen dank voor de berichten, ik niet niet verwacht in zo'n korte tijd al vier reacties te hebben! Leuk.

Ik zal mijzelf wat verder toelichten. Ik lees de bijbel zelf metaforisch, dus tussen de lijnen door, niet letterlijk. Ik geloof wel in de lijn van het verhaal van de schepping, maar niet dat dit in 'zeven dagen' is gebeurd. "Duizend jaar is als één dag" en duizend is natuurlijk ook maar een getal van de volheid, dus zelfs die is niet letterlijk te nemen.

Met andere woorden: ik houd niet vast aan de bijbel als een letterlijke gebeurtenis. Van het bestaan van reuzen is mij betekend, daar zijn zelfs al bewijzen van gevonden dat die 30.000 jaar geleden geleefd hebben en niet alleen in Zuid-Amerika... Ik kan dat zeker gebruiken.

Verder zal ik eens kijken of ik de door student aangebrachte boeken kan doorworstelen. Dichterlijke vrijheid gebruik ik natuurlijk sowieso al wel, al wil ik de tekst wel kunnen verantwoorden en niet als een sprookje afdoen.

Dank.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid