Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 124
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De Here Jezus maar ook Paulus hebben Zelf nooit in water gedoopt omdat Paulus dit ondergeschikt stelt aan de doop In Christus.

Paulus heeft wel gedoopt.

Jezus ook, alleen is Hij aan de andere kant aanwezig in de doop. De mens giet water en Jezus giet genade.

Kun je een tekst aangeven waaruit dat blijkt, want ik leest juist dat Paulus zegt dat hij blij is dat hij niemand gedoopt heeft. Van de Heer staat ook nergens dat Hij in water gedoopt heeft en dat jij ervan "genade gieten " maakt wil nog niet zeggen dat dit Bijbels is in ruil voor de doop in water.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zou ik weer een ban krijgen als ik constateer dat iets van het oude credible herleeft? Dat forum waar christelijke sektariërs zonder naar elkaar te luisteren elkaar aanvallen binnen hun eigen context en semantiek, om vervolgens verongelijkt en onaardig naar elkaar te doen?

Vragen, vragen.

Ga jij nu maar oefenen in je bediening als misdienaar en met die kwast zwaaien. Want inhoudelijk iets bijdragen kan ik niet vinden in je bijdragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kun je een tekst aangeven waaruit dat blijkt, want ik leest juist dat Paulus zegt dat hij blij is dat hij niemand gedoopt heeft.

(1 Korintiërs 1:14)

Van de Heer staat ook nergens dat Hij in water gedoopt heeft en dat jij ervan "genade gieten " maakt wil nog niet zeggen dat dit Bijbels is in ruil voor de doop in water.

Ezechiel 36:25

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zou ik weer een ban krijgen als ik constateer dat iets van het oude credible herleeft? Dat forum waar christelijke sektariërs zonder naar elkaar te luisteren elkaar aanvallen binnen hun eigen context en semantiek, om vervolgens verongelijkt en onaardig naar elkaar te doen?

Vragen, vragen.

Ga jij nu maar oefenen in je bediening als misdienaar en met die kwast zwaaien. Want inhoudelijk iets bijdragen kan ik niet vinden in je bijdragen.

Flash is denk ik wat te agnostisch voor een goede misdienaar;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook nergens gezegd dat het woord "huos" met leeftijd te maken heeft, ik heb gezegd dat het woord "huos" in de SV nogal eens vertaald is met kinderen en dat moet zijn "zonen". Je bent wel vermoeiend hoor. Het kost me zoveel energie om alles nog eens uit te leggen.

Ik heb daar niet zoveel zin meer in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar kwispel:

Wel jammer dat je niet ingaat op die eerdere fouten die je gemaakt hebt: zoals de bewering dat Paulus niet doopte. Ik heb je laten zien waar staat dat hij dat wel deed, misschien leuk om daar even op te reageren en te zeggen: Ja, Henkjan37, daar heb je inderdaad gelijk in;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik gaf alleen maar even aan dat Huios, niet Huos, zonen betekent, maar tegelijkertijd ook kinderen. De vertaling is in dit geval dus goed, omdat het betekent "zonen van beide geslachten", tsja, andere talen werken soms nu eenmaal anders.

Nee dat is niet waar, wat je nu zegt. Huos heeft te maken met het zoonschap en met aanstelling tot.... en "kinderen" heeft te maken met "geboorte,.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal je helpen.

Paulus spreekt in zijn brieven dikwijls over de doop. Automatisch denkt men dan meteen aan de doop in water. En dat is niet juist.

De doop in water zoals Johannes de Doper dit onder Israël praktiseerde (Joh.1:31), was slechts een type van de doop in de Heilige Geest waarin Christus zou dopen (Hand.1:5). Doop in water is karakteristiek voor Johannes terwijl doop in Geest juist kenmerkend is voor Christus.

Paulus spreekt in zijn brieven over “in één Geest tot in één lichaam gedoopt zijn†(1Kor.12:13) en over “in Christus gedoopt zijn†(Rom.6:3; Gal.3:27), waarbij het duidelijk moet zijn dat dit “geen werk van mensenhanden†is.

Onderdompeling in Christus, d.w.z. eéénwording met Hem is geen ritueel en vindt plaats zonder één druppel water.

Van al zijn brieven brengt Paulus uitsluitend in 1 Korinthe de waterdoop ter sprake.

Als we dus 1Kor.15:29 buiten beschouwing laten dan blijft slechts de volgende passage over:

13 Is Christus gedeeld? Is Paulus dan voor u gekruisigd, of zijt gij in de naam van Paulus gedoopt? 14 Ik ben dankbaar, dat ik niemand uwer gedoopt heb dan Crispus en Gajus; 15 zodat niemand kan zeggen, dat gij in mijn naam gedoopt zijt. 16 Ook heb ik nog het gezin van Stefanas gedoopt; verder weet ik niet, dat ik nog iemand gedoopt heb. 17 Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen, en dat niet met wijsheid van woorden, om niet het kruis van Christus tot een holle klank te maken.

1Korinthe 1

Paulus is dankbaar dat hij slechts enkelen gedoopt heeft.

Hij was geen tegenstander van de waterdoop maar het behoorde niet tot zijn bediening.

“Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen maar om het Evangelie te verkondigen…â€.

Dit is de enige leerstellige statement die Paulus in zijn brieven maakt over de waterdoop! Lijkt mij heel veelzeggend?

Als Hebreeër was de apostel opgegroeid met “een leer van dopen†(Hebr.6:2) zoals tot op vandaag in het Jodendom tal van rituele wassingen (mikwa’ot) een elementair gegeven zijn.

Maar de “apostel der heidenen verklaart dat voor hem slechts “één doop†telt (Ef.4:5). Niet de doop in water maar de doop “in één Geestâ€. De “doop in Christusâ€.

En die doop onderschrijf ik van harte als het belangrijkste.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik gaf alleen maar even aan dat Huios, niet Huos, zonen betekent, maar tegelijkertijd ook kinderen. De vertaling is in dit geval dus goed, omdat het betekent "zonen van beide geslachten", tsja, andere talen werken soms nu eenmaal anders.

Nee dat is niet waar, wat je nu zegt. Huos heeft te maken met het zoonschap en met aanstelling tot.... en "kinderen" heeft te maken met "geboorte,.

Ow, dan gaat het dus over het mysterieuze woord HUOS, dat mijn Griekse Bijbel niet kent, maar waarschijnlijk heb jij de echte grondtekst:P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Overigens is Hebreeën niet door Paulus geschreven, maar dat terzijde.

Dat is maar de vraag. Je kunt dat zo cru niet stellen. Men is gezien de schrijfstijl en de inhoud toch redelijk overtuigd van het feit dat Paulus dit mogelijkerwijs heeft geschreven. D

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik gaf alleen maar even aan dat Huios, niet Huos, zonen betekent, maar tegelijkertijd ook kinderen. De vertaling is in dit geval dus goed, omdat het betekent "zonen van beide geslachten", tsja, andere talen werken soms nu eenmaal anders.

Nee dat is niet waar, wat je nu zegt. Huos heeft te maken met het zoonschap en met aanstelling tot.... en "kinderen" heeft te maken met "geboorte,.

Ow, dan gaat het dus over het mysterieuze woord HUOS, dat mijn Griekse Bijbel niet kent, maar waarschijnlijk heb jij de echte grondtekst:P

Ja die heb ik. En mysterieus is het allerminst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar wij, broeders, zijn kinderen (teknon) der belofte, als Izak was.

29 Doch gelijkerwijs toen, die naar het vlees geboren was, vervolgde dengene, die naar den Geest geboren was, alzo ook nu.

30 Maar wat zegt de Schrift? Werp de dienstmaagd uit en haar zoon (huios); want de zoon (huios) der dienstmaagd zal geenszins erven met den zoon (huios) der vrije.

31 Zo dan, broeders, wij zijn niet kinderen (teknon) der dienstmaagd, maar der vrije. (Galaten 4:28-30)

14 Immers, zovelen als er door de Geest van God geleid worden, die zijn kinderen (huios - zoon) van God.

15 Want u hebt niet de Geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt, maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen (huios - zoon) ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader!

16 De Geest Zelf getuigt met onze geest dat wij kinderen (teknon - kind) van God zijn.

17 En als wij kinderen (teknon - kind) zijn, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Christus; wanneer wij althans met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden. (Romeinen 8:14-17)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee dat is niet waar, wat je nu zegt. Huos heeft te maken met het zoonschap en met aanstelling tot.... en "kinderen" heeft te maken met "geboorte,.

Ow, dan gaat het dus over het mysterieuze woord HUOS, dat mijn Griekse Bijbel niet kent, maar waarschijnlijk heb jij de echte grondtekst:P

Ja die heb ik. En mysterieus is het allerminst.

Bijzonder! Misschien moet je die eens delen met de Wereld, want verder hebben we alleen maar allerlei verschillende kopieën :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar wij, broeders, zijn kinderen (teknon) der belofte, als Izak was.

29 Doch gelijkerwijs toen, die naar het vlees geboren was, vervolgde dengene, die naar den Geest geboren was, alzo ook nu.

30 Maar wat zegt de Schrift? Werp de dienstmaagd uit en haar zoon (huios); want de zoon (huios) der dienstmaagd zal geenszins erven met den zoon (huios) der vrije.

31 Zo dan, broeders, wij zijn niet kinderen (teknon) der dienstmaagd, maar der vrije. (Galaten 4:28-30)

14 Immers, zovelen als er door de Geest van God geleid worden, die zijn kinderen (huios - zoon) van God.

15 Want u hebt niet de Geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt, maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen (huios - zoon) ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader!

16 De Geest Zelf getuigt met onze geest dat wij kinderen (teknon - kind) van God zijn.

17 En als wij kinderen (teknon - kind) zijn, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Christus; wanneer wij althans met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden. (Romeinen 8:14-17)

Ja, maar dit maakt duidelijk dat de Huios (oww, is het nu ineens niet meer HUOS??????) dus kinderen zijn. Het kan gaan om aangenomen kinderen of natuurlijke kinderen. Wanneer alle Huios aangenomen kinderen waren was het niet nodig te vermelden dat de huios van God aangenomen zijn, dan had dit al in dat woord gezeten. Het verschil zit, zoals je terecht merkt in het hebben van erfelijkheid. Dus als je kan erven van je ouders kun je ook de genade erven en dus kan je als kind op basis van het geloof van je ouders worden gedoopt. |P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dat is de verbondsgedachte van de Calvinisten, maar die onderschrijf ik niet.

Kinderen van gelovige ouders zijn "geheiligd in de ouders" dat betekent zoveel als "apart gezet" ze hebben a.h.w. een bevoorrechte positie, maar daarmee zijn ze niet behouden, trouwens de waterdoop leidt niet tot behoud, maar geloof.

Nergens leert de Bijbel dat je genade kunt erven, dat is echt onzinnig.

Sorry. Geloof kun je ook niet erven.

Er zijn meerdere woorden voor "zoon", ik denk aan het woord "ben"en dat betekent gewoon "bouwer" dus een kind wat voorbouwt op zijn vader.

En dan is het woord "Yarash" "erfgenaam". Vaak vertaald in "erfelijk bezitten".

In Gen. 27 vers 1 staat al dat woord "zoon" in relatie tot het geboorterecht.

Saul en David noemde elkaar over en weer "zoon"

Elia noemde Elisa zijn zoon

En Paulus noemde Timotheus zijn zoon.

Alles te maken met het opvolgen van een taak.

Het is belangrijk dat de Here Jezus pas bij Zijn opstanding officieel tot Zoon werd gesteld. "Gij zijt Mijn Zoon, heden ( bij de opstanding) heb IK U gegenereerd".

De Here Jezus wordt de Zoon van David genoemd omdat Hij de troon zou erven.

De beloften werden niet in David vervuld, maar zullen vervuld worden in de Zoon van David, de Here Jezus Christus.

Abraham benoemde zijn knecht Eliëzer tot zoon en het mooie van deze naam is dat het in het Grieks "Lazarus" betekent, maar dit terzijde. En Paulus laat er geen twijfel over bestaan wie het Zaad van Abraham was.

Het woord "huos" of huios wordt op verschillende wijze geschreven zag ik, maar dat is niet zo belangrijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja dat is de verbondsgedachte van de Calvinisten, maar die onderschrijf ik niet.

Nee, dat is puur de Bijbelse uitspraak: [bijbel=]en voor uw kinderen[/bijbel]

Kinderen van gelovige ouders zijn "geheiligd in de ouders" dat betekent zoveel als "apart gezet"

Waar staat dat in de Bijbel?

ze hebben a.h.w. een bevoorrechte positie, maar daarmee zijn ze niet behouden, trouwens de waterdoop leidt niet tot behoud, maar geloof.

Genade lijdt tot behoud. Je kan God niet dwingen jou te redden omdat je zo braaf gelooft. Dan ben je net als die farizeeërs, alleen vervang je werken door iets waar te vinden.

Nergens leert de Bijbel dat je genade kunt erven, dat is echt onzinnig.

Beweer ik ook niet. Wel het recht op genade door de doop.

Sorry. Geloof kun je ook niet erven.

Beweer ik ook niet. Hoewel natuurlijk de meeste mensen wel gewoon het geloof van hun ouders hebben, dus de facto werkt het wel zo.

Er zijn meerdere woorden voor "zoon", ik denk aan het woord "ben"en dat betekent gewoon "bouwer" dus een kind wat voorbouwt op zijn vader.

En dan is het woord "Yarash" "erfgenaam". Vaak vertaald in "erfelijk bezitten".

In Gen. 27 vers 1 staat al dat woord "zoon" in relatie tot het geboorterecht.

Saul en David noemde elkaar over en weer "zoon"

Elia noemde Elisa zijn zoon

En Paulus noemde Timotheus zijn zoon.

Alles te maken met het opvolgen van een taak.

irrelevant voor deze kwestie, wel interessant.

Het is belangrijk dat de Here Jezus pas bij Zijn opstanding officieel tot Zoon werd gesteld. "Gij zijt Mijn Zoon, heden ( bij de opstanding) heb IK U gegenereerd".

Dus je geeft nu aan dat Jezus de aangenomen Zoon van God is? Je bent echt een Jehova getuige he?

De Here Jezus wordt de Zoon van David genoemd omdat Hij de troon zou erven.

De beloften werden niet in David vervuld, maar zullen vervuld worden in de Zoon van David, de Here Jezus Christus.

Abraham benoemde zijn knecht Eliëzer tot zoon en het mooie van deze naam is dat het in het Grieks "Lazarus" betekent, maar dit terzijde. En Paulus laat er geen twijfel over bestaan wie het Zaad van Abraham was.

Het woord "huos" of huios wordt op verschillende wijze geschreven zag ik, maar dat is niet zo belangrijk.
Door jou op de ene manier, door Grieken op de andere.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Google maar even dan zie je waar Paulus schrijft over het "geheiligd zijn", er staat iets over kinderen geheiligd in de ouders en de ongelovige vrouw in de gelovige man of andersom dat weet ik niet uit mijn hoofd, maar dat het er staat weet ik wel.

Weer geef je een draai aan uitspraken , natuurlijk zeg ik nergens dat je God kunt dwingen, iemand te redden omdat hij "braaf" gelooft, wat zijn dit toch voor rare uitspraken. "Net als de Farizeeërs, waar slaat dit toch op?

Eerder zei ik al dat het gaat om het geloof van de Here Jezus, helaas vaak vertaald met "in", maar er staat "van".

2 Kor. 5 vers 18 : ...."[....]"Want God was in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende, hun zonden hun niet toerekende, en heeft het woord der verzoening in ONS ( gelovigen) gelegd".

Joh. 3 vers 21 : "Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn."

Efeze 2 vers 4 -7: "Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons ( gelovigen) heeft liefgehad, ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus en uit genade zijt Gij zalig geworden.

En heeft ons mede opgewekt en heeft ons mede gezet in de hemel in Christus Jezus, opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen de uitnemende rijkdom Zijner genade door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus".

Efeze 2 vers 8 : "Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof ( zijt gij zalig geworden) en dat is niet uit u, want het is Gods gave".

Link naar bericht
Deel via andere websites
Google maar even dan zie je waar Paulus schrijft over het "geheiligd zijn", er staat iets over kinderen geheiligd in de ouders en de ongelovige vrouw in de gelovige man of andersom dat weet ik niet uit mijn hoofd, maar dat het er staat weet ik wel.

Dat staat er, omdat het hele gezin apart is gezet door de gelovige die er woont.

Weer geef je een draai aan uitspraken , natuurlijk zeg ik nergens dat je God kunt dwingen, iemand te redden omdat hij "braaf" gelooft, wat zijn dit toch voor rare uitspraken. "Net als de Farizeeërs, waar slaat dit toch op?

Op jouw uitspraak dat het geloof red en alle andere dingen niet.

Eerder zei ik al dat het gaat om het geloof van de Here Jezus, helaas vaak vertaald met "in", maar er staat "van".

2 Kor. 5 vers 18 : ...."[....]"Want God was in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende, hun zonden hun niet toerekende, en heeft het woord der verzoening in ONS ( gelovigen) gelegd".

Joh. 3 vers 21 : "Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn."

Efeze 2 vers 4 -7: "Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons ( gelovigen) heeft liefgehad, ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus en uit genade zijt Gij zalig geworden.

En heeft ons mede opgewekt en heeft ons mede gezet in de hemel in Christus Jezus, opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen de uitnemende rijkdom Zijner genade door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus".

Efeze 2 vers 8 : "Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof ( zijt gij zalig geworden) en dat is niet uit u, want het is Gods gave".

Ok, dus je bent het nu wel met me eens;) Fijn!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid