Spring naar bijdragen

Bij zaadlozing ben je onrein?


Aanbevolen berichten

Tijdens een veldtocht tegen de vijand moet u zich in acht nemen voor onbetamelijkheden. [11] Zo moet een man die ’s nachts door een zaadlozing onrein is geworden het legerkamp uit gaan en buiten blijven. [12] Tegen het vallen van de avond moet hij zich baden; na zonsondergang mag hij dan het kamp weer binnenkomen. [13] Verder moet er buiten het kamp een gelegenheid zijn waar u uw behoefte kunt doen. [14] U moet een tentpin bij uw uitrusting steken, die u kunt gebruiken om een gat te maken waar u boven hurkt, en om uw uitwerpselen te bedekken. [15] Want de HEER, uw God, is tijdens zo’n veldtocht in uw midden, om u te beschermen en u te laten zegevieren over uw vijand. Daarom moet u het kamp rein houden, opdat hij niets onbetamelijks bij u aantreft en hij zich niet van u afkeert.

Dt 23,10-15

Om welke reden zou je onrein kunnen zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Īnderdaad, maar de techniek heeft ons natuurlijk ook flink geholpen. Na een grote boodschap drukken we tegenwoordig op een knop en het wordt weggespoeld, ben je onrein na een zaadlozing, kun je gebruik maken van een douche. En we hebben niet echt meer de gewoonte om op een veldtocht te gaan, waar deze tekst op gericht is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Spreek voor jezelf. Als ik voor een grote boodschap ga, is dat soms een hele veldslag.

_O-

ikbenBen, ik denk dat je het zoals kriss al schreef moet zien dat de techniek anno 2015 ook wat verder is dan in die tijd. Het begraven van de 'grote boodschap' zorgt dat ziekten minder snel zich verspreiden :).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt me gewoon niet echt fris om met opgedroogd (stinkend) sperma rond te lopen. En ik kan me voorstellen dat je er ook infecties van kan krijgen als je je zaakje daaronder niet schoon houdt.

Sperma brengt wel een ziekte voort die bij de vrouw meerdere maanden een flinke zwelling veroorzaakt, die meestal vrij plotseling (maar met erg veel pijn) verdwijnt, wat vooral in arme landen dodelijk kan zijn. Daar houdt het echter niet op, want daarna moet er nog veel verzorgd worden, zowel bij de vrouw als het - van de vrouw verwijderde - gezwel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik dacht ook aan zo'n grap, jij brengt het wel erg cru. :P

@ikbenBen: vergelijk het met vrouwen die onrein zijn als ze ongesteld zijn. Daar zijn in het OT ook allerlei regels voor. We kunnen niet geheel in de keuken kijken, maar het lijkt er op dat zulke lichaamsstoffen per definitie onrein zijn/waren (bij de vrouw nog meer dan bij de man). Ik denk dat die onreinheid meer een religieuze functie dan een hygiënische functie heeft gehad. Het is voor een vrouw hygiënisch best goed de boel schoon te houden en 'bevlekte' kledingsstukken te wassen. Het totaal aan regels is echter wat overdreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Je moet die wetten niet aan de 'moderne' (newspeak) normen en waarden blootstellen.

Het feit is dat veel mensen toen nog niet bevatten dat het nodig was om jezelf regelmatig te wassen en dat het vies is om rond te lopen met menstruatieloop of zaadlozing op je kleding.

Het is immers niet voor niets dat in de vroegere steden men zo ziek werd door haar gebrek van hygiëne. (uitwerpselen op straat, openlijke seks in badhuizen, graan en dieren midden op straat)

Ondanks dat we nu denken dat we zoveel slimmer zijn dan de 'primitievelingen' (newspeak) van vroeger kwam het vroeger maar weinig voor dat je ineens een buurman of buurvrouw had die aan zijn/haar lot overgelaten werd en in een overvol huis vol troep moet leven. En dezelfde seksuele praktijken als de gehate Canaaniëten (waar God zo de schurft aan had) inclusief de abortussen.

De slimmerikken van nu zijn de stommelingen en verwerpelingen van toen. Want in tegenstelling tot hun omarmen wij Babel en haar vuile praktijken met twee armen, terwijl zij het (in het ergste geval) uit ontwetendheid deden.

En wij zouden toch zoveel beter moeten weten..

Ja de Joodse wet is echt compleet belachelijk hoor. ( och wat ben ik nu modern ) Net zo modern als 5000 jaar geleden toen we onze kont nog met onze blote handen afveegden en daarna lekker aten. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Daarom moet je je niet wassen bij de overblijfselen van de rode vaars, maar in het kostbaar uitgestorte bloed van de Here Jezus Christus!

Tenzij je graag onrein wilt zijn... dan duik je maar in een mesthoop maar sluit wel je mond, anders krijg je eventueel nog een lintworm binnen en daar ben je niet blij mee. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid