Spring naar bijdragen

Weer christen worden na ingrijpende "religieuze" ervaring?


Aanbevolen berichten

Hoi!

Ik ben gedoopt en een heel klein beetje christelijk opgevoed. In de loop van de jaren ben ik mijn geloof kwijt geraakt en heb vanalles gedaan wat niet "mag" - drugs, alcohol, seks, occulte zaken, etcetera.

Door een heel diep traumatische ervaring (ex was bedreigend voor mij en onze zoon) ben ik doodsbang geworden en heb ik meerdere psychoses gehad. In die psychoses kwam ook een gigantische angst voor de duivel, maar ook liefde voor God en zijn schepping naar boven - en de overweldigende wens weer terug bij God te komen. Mijn hele leven kwam aan me voorbij, met een groot besef van schuld over gemaakte fouten. Ik heb gebeden: God, als er nog liefde en hoop is, wilt u die dan laten voelen, wilt u me genezen? Een halve minuut daarna vond ik in een publieke ruimte zomaar een boekje dat me erg raakte: Gebed, leren praten met de allerhoogste.

In eerste instantie heb ik het allemaal afgedaan als "ziekte" en "trauma". Ik heb even gezocht naar een kerk, maar er daarna weinig meer mee gedaan.

Maar nu heb ik opnieuw een zelfde ervaring gehad, voor de derde keer. En ik kan niet meer verder leven zoals ik deed - dit voelt als een enorme wake-up call die ik steeds negeer. Ik wil een radicaal ander leven. Een leven dat om liefde voor God en voor mijn medemensen draait. Een leven waarin ik blij kan zijn met mezelf en de keuzes die ik maak.

Ik heb alleen geen flauw idee hoe... waar ik moet beginnen... met wie... hoe ik het goed vol kan houden.

Ik heb ook allerlei twijfels - is het een teken van ziek zijn dat ik graag christen wil worden, of juist van beter worden? Geloof ik wel genoeg, is het normaal als ik het soms niet voel? Wil God mij nog wel, of ben ik te laat? Welke keuzes maak ik, waar sta ik voor? Wat doe ik met vrienden die dingen doen waar ik echt niet achter sta (bijv. satanische muziek luisteren)? Bij welke kerk, welke richting sluit ik me aan, hoe moet ik de bijbel lezen? En nog 1001 andere vragen.

Dus ehm. Help?! Ik wil graag anders. Dichtbij God. Waar moet ik beginnen? Zijn er ergens een soort mentoren in het christendom, die je wegwijs maken en helpen de goede keuzes te maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi daar! Wat n verhaal... ik zelf heb wellicht raakvlakken met jouw ervaringen. Een beetje christendom meegekregen via school, daarna zwaar aan hard drugs verslaafd, seks, ingelaten met duistere zaken en door al deze zaken ook psychisch flink van slag geraakt (helaas tot op dag van vandaag). Ik ben 7 jaar geleden bekeerd, door wat je zeker wel religieuze ervaringen mag noemen. Ik persoonlijk heb (bijna) al mijn (drugs gebruikende) vrienden min of meer achter gelaten.

Ik zou je willen adviseren om idd aan deze 'roep' gehoor te geven. En, idd, een soort van persoonlijke mentor te zoeken. Een soort van 'geloofs buddy' :) Mocht je in de buurt van Amsterdam wonen ken ik misschien wel wat mensen die iig heel stevig in hun gelovige schoenen staan en wel vaker een dergelijke rol op zich nemen. Mocht je ergens anders wonen hoop ik dat anderen je misschien kunnen doorverwijzen?

Als ik je zo hoor, kan t alleen maar beter worden? Ik denk dat je klaar bent voor een nieuwe richting :) Zal iig voor je bidden!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties!

En sorry voor het heftige verhaal hier zo ineens. Wat fijn om toch iets van herkenning te vinden, en goed dat je een betere weg hebt weten te vinden...hopelijk gaat het ook voor jou alleen maar vooruit!

Ik ben niet verslaafd, wel in het verleden wat geëxperimenteerd met drugs en allerlei andere dingen, en behoorlijk psychisch onderuit gegaan. Daar heb ik ook reguliere hulp voor gelukkig. Ik mis in die hulp alleen de religie/zingevingskant. Heb nu geïnformeerd naar een christelijke hulpverlener in de buurt, waar ik misschien een tijd intern kan.

Helaas woon ik niet in Amsterdam, maar in een plaats onder Rotterdam. Als er iemand van de mensen die jij kent is die toch zo'n soort rol zou willen opnemen, maar dan een beetje op afstand, dan zou ik dat wel geweldig vinden... dan reis ik wel af en toe naar Amsterdam! :Y

Dank jullie wel!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je bericht naar iemand binnen mijn kerk gestuurd. MAAR! :) :) :) Ik realiseerde me opeens dat we ook een dependence in Rotteram hebben, dus, bidden, de webpagina openen en jaja... ze starten op 6 januari een Alpha Course.

http://www.crossroadsrotterdam.nl/enter/alphacursus

Dit zou wel eens heel geschikt voor jou kunnen zijn. Normaliter zijn de mensen die zoiets hosten erg gegrond in het geloof, en beschikken ze ook over een evt network (bijv binnen Crossroads Rotterdam) om je na de cursus verder te helpen, mocht dat nodig zijn. Maar ik dank dat zo'n cursus met allerlei mede-zoekenden heel erg fijn zal zijn voor je!

Mijn advise: meld je aan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi fvb,

Je verhaal is ook voor mij tamelijk herkenbaar. Ik ben ook niet opgevoed geweest met geloof, al was mijn moeder in mijn jeugd wel gelovig, heb uitstapjes gemaakt naar het boeddhisme en het occultisme om uiteindelijk in de tweede helft van mijn twintiger jaren terug naar het christendom te keren, ook psychoses en doorgaande gekend, en nu al meer dan tien jaar in behandeling bij een psychiater.

Volgens mij dien je inderdaad op een gegeven moment wel een keuze voor God te maken. Ik geloof niet dat het te laat is, en God is een God van liefde (1 Joh 4:8) en gezien het verhaal van de verloren zoon is er een feest in de hemel bij de bekering van een zondaar.

Misschien kun je ook eens een bevrijdingsconferentie volgen, waar de gebeden die voor je gedaan worden een zuiverende rol hebben... Maar net als de voorgaande posten ben ik van mening dat het misschien ook goed is professionele hulp in te schakelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor jullie moeite!

Fijn om nog een herkenbaar verhaal te horen van iemand die na allerlei gedoe toch terug bij het christendom is gekomen. Ik heb de bijbeltekst gelezen en gekeken naar die alpha cursus en dat lijkt me heel goed en leuk om te doen. Ik heb ze gemaild...ik hoop dat ik alweer sterk genoeg / genoeg opgeknapt ben dan om mee te doen. Verder heb ik hulp voor het psychische stuk, ik ben opgenomen om verder tot rust te komen en het gaat eigenlijk relatief heel erg goed. Ik heb hier ook een christelijke hulpverlener om advies gevraagd...zij zou ook met me mee denken en volgende keer als ze werkt met me verder praten. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klinkt positief! God zij geprezen zeg ik dan maar :) Ik wens je veel plezier en veel spiritualiteit toe bij de Alpha Cursus en sterkte en rust tijdens je opname!

Btw, over vrienden die foute dingen doen. Het is niet zozeer een advies maar ik wil je slechts vertellen wat ik heb meegemaakt. Ik heb eigenlijk met zo'n beetje al mijn vrienden gebroken. Op 2 na, die ik af en toe nog zie. Dat breken met hen was nodig omdat ik anders in die slechte scene zou blijven hangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid