Spring naar bijdragen

Werkt de bijbel alleen in een schoon hartje


Aanbevolen berichten

Moet je eerst al je gemene, nare, slechte en zwakke kanten aan God belijden en je hartje puur maken voordat het Heilige Woord van God in je hart kan werken.

Naar mij beleving heb ik 5 jaar lang nul komma niks begrepen van het woord, omdat ik super fan was van alles wat slecht en naar is, pas toen er voor mij gebeden werd omdat het slecht met mij ging, ging ik alles bij god brengen en begon het woord ook echt te vallen in mn hartje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat er vergeving van zonde bestaat, dat God wel weet dat we niet perfect zullen zijn en dat het vooral belangrijk is dat we elke keer een stapje op de goede Weg moeten leren zetten. De Bijbel is daarbij onze wegenkaart, die we elke keer een beetje beter leren gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Moet je eerst al je gemene, nare, slechte en zwakke kanten aan God belijden en je hartje puur maken voordat het Heilige Woord van God in je hart kan werken.

Dat is inderdaad wat er staat in Spreuken 28:13: "Wie zijn overtredingen bedekt, zal geen succes hebben. Maar wie ze belijdt en laat, zal barmhartigheid worden betoont". Dus alleen door zonde te belijden, kunnen we God met een goed geweten aanbidden. Dat zal ons dan ook rust geven.

Een mooi voorbeeld ervan lees je in Psalm 32. Voordat David zijn zonde had beleden, voelde hij zich heel beroerd. Maar toen hij zijn zonde had beleden en begreep dat hij vergeving had ontvangen, voelde hij zich enorm opgelucht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Moet je eerst al je gemene, nare, slechte en zwakke kanten aan God belijden en je hartje puur maken voordat het Heilige Woord van God in je hart kan werken.

Dat is inderdaad wat er staat in Spreuken 28:13: "Wie zijn overtredingen bedekt, zal geen succes hebben. Maar wie ze belijdt en laat, zal barmhartigheid worden betoont". Dus alleen door zonde te belijden, kunnen we God met een goed geweten aanbidden. Dat zal ons dan ook rust geven.

Een mooi voorbeeld ervan lees je in Psalm 32. Voordat David zijn zonde had beleden, voelde hij zich heel beroerd. Maar toen hij zijn zonde had beleden en begreep dat hij vergeving had ontvangen, voelde hij zich enorm opgelucht.

Maar: hoe komt die persoon nu tot het besef dat er zonden zijn die beleden moeten worden?

Paulus leert: "...want juist de wet leert ons de zonde kennen" (Rom 3). En dat ene bijzinnetje vat een groot deel van zijn betoog samen: als God tot ons spreekt, leren we onszelf kennen...

Gods woord kan dus ook al in ons werken op het moment "dat we nog zondaars zijn" ("genade" heet dat).

Gelukkig maar!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar: hoe komt die persoon nu tot het besef dat er zonden zijn die beleden moeten worden?

Paulus leert: "...want juist de wet leert ons de zonde kennen" (Rom 3). En dat ene bijzinnetje vat een groot deel van zijn betoog samen: als God tot ons spreekt, leren we onszelf kennen...

Gods woord kan dus ook al in ons werken op het moment "dat we nog zondaars zijn" ("genade" heet dat).

Gelukkig maar!!!

Als we met mensen een goede band willen opbouwen, dan zullen we moeite moeten doen om ze te leren kennen. Op een gegeven moment weet je dan wat iemand bijvoorbeeld wel of niet leuk vindt of van houdt of niet. En als je van iemand gaat houden, dan zul je het nalaten iets te doen waar hij of zij een hekel aan heeft. Door onvolmaaktheid gebeurt het helaas wel eens dat we personen pijn doen. Veel spanningen kunnen echter opgelost worden door het uit te praten en excuses aan te bieden en door van harte te vergeven.

En zo is het ook als wij een band met God willen opbouwen. God trekt aan mensen in wie hij een goed hart ziet. Dat wil niet zeggen dat ze zonder zonde zijn. Wanneer zulke personen de Bijbel zullen lezen, leren ze waar God wel en niet van houdt. Als je van God houdt, dan zul hem geen verdriet willen doen door dingen te doen die hij haat. Wanneer we echter toch fouten maken, dan wil hij ook graag dat we het goed maken en onze zonde belijden. Wanneer onze spijt oprecht is, dan zal hij van harte vergeven.

Gods bereidheid om van harte te vergeven is inderdaad een reden voor grote dankbaarheid.

Psalm 103:8-12.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je van God houdt, dan zul hem geen verdriet willen doen door dingen te doen die hij haat. Wanneer we echter toch fouten maken, dan wil hij ook graag dat we het goed maken en onze zonde belijden. Wanneer onze spijt oprecht is, dan zal hij van harte vergeven.

Gods bereidheid om van harte te vergeven is inderdaad een reden voor grote dankbaarheid.

Psalm 103:8-12.

Ik vrees dat het nog een graadje ingewikkelder ligt dan dit... Je hangt (zo lees ik het tenminste) hier Gods genade op aan de voorwaarde dat een persoon zich eerst bekeert, zich op God richt en Hem niet (meer) wil kwetsen...

Maar: de tragiek en gebrokenheid van de mens zie ik nu juist op dit punt, dat deze juist ook degene van wie hij (zij) het meeste houdt maar al te vaak op de ziel trapt... In ieder geval: als ik heel eerlijk naar mezelf kijk, dan bezondig ik me daar al te vaak aan. En dat is echt geen "pure onwil"...

Paulus zegt het mooi:

Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft. Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood?

En het antwoord duidelijk: niét ikzelf, ondanks alle goede intenties... "God zij gedankt, door Jezus Christus, onze Heer."

Link naar bericht
Deel via andere websites
Overal waar ik kom op Christelijke forums heeft deze persoon dat neergezet zonder ergens op te reageren, is dat niet een vorm van spam? Men gaat er serieus op in en hij of zij doet dit bij herhaling, dat irriteert mij eigenlijk.

Ach. Al zou de OP een "trollige voorzet" zijn (de term "in een schoon hartje" wekte wat argwaan in me op...), dan nog kan er een goed gesprek ontstaan... Toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vrees dat het nog een graadje ingewikkelder ligt dan dit... Je hangt (zo lees ik het tenminste) hier Gods genade op aan de voorwaarde dat een persoon zich eerst bekeert, zich op God richt en Hem niet (meer) wil kwetsen...

Ik bedoel in ieder geval niet dat we als onvolmaakt mens Gods goedheid kunnen verdienen. Wij verdienen de dood en God is ons niets schuldig. Het is genade of onverdiende goedheid dat God ons door Jezus eeuwig leven aanbiedt.

In de Bijbel lezen we dat God onwetendheid voorbij ziet. Zie Hand.17:30. Maar door kennis van Gods Woord, weten we wat God van ons verlangt. Door onze zondigheid, zullen we van tijd tot tijd de plank misslaan. God vraagt van ons dat we onze zonden belijden en "tot bekering komen".

Zo kunnen we ook laten zien dat we waardering hebben voor Gods gave. Het zou echt zonde zijn als we "de genade Gods tevergeefs ontvangen". - 2 Kor.6:1. Hebr.10:26-31.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoel in ieder geval niet dat we als onvolmaakt mens Gods goedheid kunnen verdienen. Wij verdienen de dood en God is ons niets schuldig. Het is genade of onverdiende goedheid dat God ons door Jezus eeuwig leven aanbiedt.

Is dat wel zo? Is God als Schepper van de vrije wil en het conceptuele bestaan van kwaad niet mede-verantwoordelijk voor al deze ellende? Als we ons volgens de christelijke theologie niet kunnen redden, kunnen we ons zelf dan wel verantwoordelijk houden voor de ellende?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vrees dat het nog een graadje ingewikkelder ligt dan dit... Je hangt (zo lees ik het tenminste) hier Gods genade op aan de voorwaarde dat een persoon zich eerst bekeert, zich op God richt en Hem niet (meer) wil kwetsen...

Ik bedoel in ieder geval niet dat we als onvolmaakt mens Gods goedheid kunnen verdienen. Wij verdienen de dood en God is ons niets schuldig. Het is genade of onverdiende goedheid dat God ons door Jezus eeuwig leven aanbiedt.

In de Bijbel lezen we dat God onwetendheid voorbij ziet. Zie Hand.17:30. Maar door kennis van Gods Woord, weten we wat God van ons verlangt. Door onze zondigheid, zullen we van tijd tot tijd de plank misslaan. God vraagt van ons dat we onze zonden belijden en "tot bekering komen".

Zo kunnen we ook laten zien dat we waardering hebben voor Gods gave. Het zou echt zonde zijn als we "de genade Gods tevergeefs ontvangen". - 2 Kor.6:1. Hebr.10:26-31.

We blijken het toch meer eens te zijn dan gevreesd, niet? Die genade: die verdient geen mens, één Enkele uitgezonderd...

Ook in dit verband is de uitspraak van Qohelet van toepassing: "Wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart"... Maar tegelijk zegt Paulus ook dat "allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, ook zonder de wet verloren zullen gaan". Dat God onwetendheid voorbij ziet is maar beperkt houdbaar... Ook die vergeving vindt plaats "binnen de cirkel van de genade".

Maar wat betreft je opmerkingen over "noodzaak tot bekering": daar kan ik me in vinden. En ook in de woorden van Luther daarover:

Dominus et magister noster Iesus Christus dicendo `Penitentiam agite &c.' omnem vitam fidelium penitentiam esse voluit - Toen onze Heer en Meester Jezus Christus zei: 'Doet boete' enz. (Matth. 4: 17), wilde Hij dat het hele leven van zijn gelovigen een voortdurende boete zou zijn.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoel in ieder geval niet dat we als onvolmaakt mens Gods goedheid kunnen verdienen. Wij verdienen de dood en God is ons niets schuldig. Het is genade of onverdiende goedheid dat God ons door Jezus eeuwig leven aanbiedt.

Is dat wel zo? Is God als Schepper van de vrije wil en het conceptuele bestaan van kwaad niet mede-verantwoordelijk voor al deze ellende? Als we ons volgens de christelijke theologie niet kunnen redden, kunnen we ons zelf dan wel verantwoordelijk houden voor de ellende?

Je zou het kunnen vergelijken met een gedwongen huwelijk. Stel je voor dat je gekoppeld zou worden aan iemand die jou helemaal niet ziet zitten. Dat wil je toch niet. Je bent toch blij met je keuzevrijheid? Het is Gods keuze geweest om ons zo te maken in plaats van als voorgeprogrammeerde robots.

Het is waar dat we door de zonde van de eerste mens nu allemaal met de gebakken peren zitten. Rom.5:12. Omdat we nu allemaal zondig zijn, gaan we allemaal dood. Het is als een erflijke ziekte. Maar er is genezing mogelijk. Het is een gave die God schenkt. Rom.6:23.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoel in ieder geval niet dat we als onvolmaakt mens Gods goedheid kunnen verdienen. Wij verdienen de dood en God is ons niets schuldig. Het is genade of onverdiende goedheid dat God ons door Jezus eeuwig leven aanbiedt.

Is dat wel zo? Is God als Schepper van de vrije wil en het conceptuele bestaan van kwaad niet mede-verantwoordelijk voor al deze ellende? Als we ons volgens de christelijke theologie niet kunnen redden, kunnen we ons zelf dan wel verantwoordelijk houden voor de ellende?

Als je de discussie over dit onderwerp te sterk toespitst op het beeld van een "schuld die we terug te betalen hebben", dan zou je een grond voor twijfel kunnen hebben. Maar: hoe "bijbels" dat beeld ook is, ik denk dat het maar één van de aspecten is van hetgeen het begrip "zonde" (en "vrijheid") in houdt...

Als je dat begrip "zonde" nu eens onderzoekt rond het idee van "tot je recht komen" ("uit je leven halen wat er in gestopt is", etc etc), dan houdt dat begrip "zonde" eerder iets in als "niet tot je recht kunnen komen", en "zondebesef" een besef van het feit dat je niet volkomen tot je recht kan komen. Dat je daarbij "een Leidend Principe" nodig hebt. Een "Maker die je liefdevol de weg wil wijzen". Dan komt dat begrip "vrijheid" ook ineens in een ander licht te staan... Dat heeft dan niets meer met "autonomie" te maken, maar juist met gehoorzaamheid: het hebben van een geest die voldoende in staat is om "open" te luisteren naar de stem van je Schepper.

En dan krijgt dat idee van een "zondeval" eerder een lading als "opdracht om God terug te vinden en het eigen onvermogen daarbij om die relatie met je Schepper zelfstandig te herstellen". Die "zonde" te overwinnen. En "redding en verlossing" vind dan plaats via een God die Zich jouw leven eigen maakt, draagt, tot voltooiing brengt (en zo ook al wil zien) al voordat het tot voltooiing komt...

En je daarbij op onverwachte momenten influistert, laat zingen:

Heer toon mij uw plan;

maak door uw Geest bekend

hoe ik U dienen kan

en waarheen U mij zendt.

Als ik de weg niet weet,

de hoop opgeef,

toon mij dat Christus heel

mijn weg gelopen heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap wel wat je probeert te zeggen, maar ik doel eigenlijk n beetje op het volgende. Mensen doen vaak kwaad omdat ze zelf kwaad aangedaan is. De verkrachter is vaak zelf verkracht, de seriemoordenaar mishandeld, de soldaat vecht terug omdat anders zijn familie of land uitgeroeid of anderszins kwaad aangedaan wordt etc. En sommige mensen zijn gewoon zwak, ze kunnen geen morele weerstand bieden aan het kwaad. Ze zijn gewoon gemeen, vals etc door hoe ze opgegroeid zijn, bijv in een wat minder sociaal gezin en/of schoo etc. Is er wel iets als compleet vrije wil?

Als ik als bedrijf een robot maak, die A.I. heeft die alom geprezen wordt, en die robot kiest er voor om een ander kwaad te doen. Is dan de robot schuldig of ik als bedrijf?

Kun je een wezen wat het vermogen tot kwaad doen heeft gekregen, wat omringd is door kwaad, wat zelf continu kwaad wordt aangedaan wel iets verwijten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik snap wel wat je probeert te zeggen, maar ik doel eigenlijk n beetje op het volgende. Mensen doen vaak kwaad omdat ze zelf kwaad aangedaan is. De verkrachter is vaak zelf verkracht, de seriemoordenaar mishandeld, de soldaat vecht terug omdat anders zijn familie of land uitgeroeid of anderszins kwaad aangedaan wordt etc. En sommige mensen zijn gewoon zwak, ze kunnen geen morele weerstand bieden aan het kwaad. Ze zijn gewoon gemeen, vals etc door hoe ze opgegroeid zijn, bijv in een wat minder sociaal gezin en/of schoo etc. Is er wel iets als compleet vrije wil?

Ik denk dat er zeer weinig mensen bestaan bij wie de gewetensfunctie volledig afwezig is. Alle anderen worden sowieso geacht om een keuze te kunnen maken tussen "goed" en "kwaad"...

Maar ik ben het zeker met je eens dat het niet iedereen even makkelijk wordt gemaakt in het leven...

Terugkomend op de "psychopaat": die zou ik niet willen zien als een excuus om zelf dan ook maar "volledig los te gaan". Maar eerder als een "spiegel" die ons laat zien hoe belangrijk eigenlijk die gewetensfunctie van ons is.

Als ik als bedrijf een robot maak, die A.I. heeft die alom geprezen wordt, en die robot kiest er voor om een ander kwaad te doen. Is dan de robot schuldig of ik als bedrijf?

Een iets minder technisch voorbeeld: de bijl is een nuttig gebruiksvoorwerp, en een van de weinige zaken die in een "survivalsituatie" een echt groot verschil kan maken tussen "zeer groot ongemak" en "zeer groot gemak".

Maar hij kan ook gebruikt worden om een ander het brein mee in te slaan.

Is nu de maker van de bijl verantwoordelijk voor het eventuele onheil dat er mee wordt aangericht? Of is het degene die de bijl gebruikt voor een doel waarvoor deze niet is gemaakt??

Om maar een antwoord te geven op je vraag: ik denk niet dat de mens "een slecht geprogrammeerde robot" is, maar "de persoon die kan bedenken om een bijl op een 'onzalige' manier te gebruiken".

Kun je een wezen wat het vermogen tot kwaad doen heeft gekregen, wat omringd is door kwaad, wat zelf continu kwaad wordt aangedaan wel iets verwijten?

In Nederland (ons rechtssysteem) doen we niet anders. Maar daarbij wordt keer op keer ook gekeken "naar de omstandigheid van het geval". Wat volgens mij een heel "bijbels" gegeven is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je vergelijking van de bijl gaat niet echt op. God is de Maker van ALLES. Dus van de bijl, de hand die hem kan dragen, het lichaam dat er mee vermoord kan worden, de pijn als een ledemaat wordt afgehakt, de goede intentie niemand pijn te doen met de bijl, en ja, ook van de mogelijkheid, het concept if you will, om er wel kwaad mee te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je vergelijking van de bijl gaat niet echt op. God is de Maker van ALLES. Dus van de bijl, de hand die hem kan dragen, het lichaam dat er mee vermoord kan worden, de pijn als een ledemaat wordt afgehakt, de goede intentie niemand pijn te doen met de bijl, en ja, ook van de mogelijkheid, het concept if you will, om er wel kwaad mee te doen.

Ik denk dat Genesis een duidelijke scheidslijn trekt: tussen een tijd voor en een tijd na het moment dat er gezegd kon worden "jullie zijn nu als goden/God, kennende goed en kwaad"... Op het moment dat die mens dat besefte, was HIJ, en niet God "de schepper van de bijl"... Was hij ten volle verantwoordelijk (te houden) voor de eigen daden... Dat "als goden zijn" was echt niet zo glansrijk als de slang eerder voorspiegelde...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap het allemaal. Maar toch... uiteindelijk is God de Primum Movens en daarmee toch ook t begin en eind van alles, dus ook van het kwaad? De mogelijkheid van het kwaad? Een wezen dat min of meer vrije wil heeft, maar eigenlijk ook gedeeltelijk speelbal is van nature en nurture? Van DNA en opvoeding?

Ik ken christenen die dat omarmen en zeggen dat het kwaad nodig was, essentieel onderdeel van Zijn plan is. Ik kan daar niets mee. Eigenlijk kan ik niets met het kwaad, en vind ik Gods rol daarin ook erg moelijk.

Heb t al vaker geroepen, maar geef mij maar minder ontwikkelde wezens en geen mogelijkheid tot kwaad. Dat had mij t Paradijs geleken. Geen vrije wil op ons huidige niveau en/of niet de mogelijkheid om elkaar leed aan te doen. Dat dat gewoon niet in onze hersenen zou kunnen opkomen.

De cliché reactie van de christen is dan vaak "ja maar dan zijn we robots en God wil echte liefde vanuit vrije keuze", maar filosofisch is dat gewoon een zwaktebod. Echte liefde kan prima, conceptueel, in een universum waarin de wetten dusdanig zijn ingesteld dat elkaar kwaad doen fysiek, spiritueel en conceptueel gewoon niet eens bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal niet snel zeggen dat dat "kwaad" me een essentieel onderdeel lijkt van een schepping die door God "goed" genoemd wordt. Maar eerder dat een (huidige) wereld waarin ook dat "kwaad" tot uiting komt nu eenmaal "een schuitje is waar we momenteel met zijn allen in zitten". Dat het "de zure appel is waar we allemaal doorheen moeten bijten".

Maar dan heb ik het eerder over een "plan B", wég uit deze "tussentijd", dan over het "oorspronkelijke Masterplan".

NB: ik zou zeggen dat ook in dit universum dat begrip "echte liefde" zo is gedefinieerd dat het het "elkaar kwaad doen fysiek of spiritueel" uitsluit...

Of ik moet daarmee iets anders zeggen dan jij bedoelt, natuurlijk. Want jij spreekt over het "gewoon niet bestaan van het elkaar kwaad doen". Terwijl ik misschien een dimensie "toe voeg" aan die liefde, juist door er een aantal negatieve zaken van uit te sluiten...

Misschien is dat het "geluk bij een ongeluk" van onze huidige ellende: dat we al dat goede (én kwade) er extra diep krijgen ingehamerd: dat we dat goede tot in alle eeuwigheid willen, en dat kwade nooit meer...

Link naar bericht
Deel via andere websites
"een schuitje is waar we momenteel met zijn allen in zitten". Dat het "de zure appel is waar we allemaal doorheen moeten bijten".
Was het maar zo. Dat gevoel van n eerlijke verdeling waar je over spreekt is er natuurlijk niet. Voelde we allemaal maar 1x per week wat het is om honger te hebben (echte honger), of voelden we allemaal maar 1x per week wat het is om een kalf van een melkkoe te zijn...
Maar dan heb ik het eerder over een "plan B", wég uit deze "tussentijd", dan over het "oorspronkelijke Masterplan".
Dat 'plan B' is het enige sprankje hoop dat ik nog heb. Jezus is t enige dat me tegenhoudt om volledig misantroop te zijn. Laat die eindtijd maar snel komen! Ongeacht of er een Koninkrijk erna komt eigenlijk. Laat die ellende maar eens oer zijn. Ik snap eerlijk gezegd niet hoe er mensen gelukkig kunnen zijn op deze hel op aarde.
NB: ik zou zeggen dat ook in dit universum dat begrip "echte liefde" zo is gedefinieerd dat het het "elkaar kwaad doen fysiek of spiritueel" uitsluit...
Eens. Maar t feit blijft dat God ook een schepping had kunnen maken zonder kwaad.
Of ik moet daarmee iets anders zeggen dan jij bedoelt, natuurlijk. Want jij spreekt over het "gewoon niet bestaan van het elkaar kwaad doen". Terwijl ik misschien een dimensie "toe voeg" aan die liefde, juist door er een aantal negatieve zaken van uit te sluiten...
Ik snap wat je zegt.
Misschien is dat het "geluk bij een ongeluk" van onze huidige ellende: dat we al dat goede (én kwade) er extra diep krijgen ingehamerd: dat we dat goede tot in alle eeuwigheid willen, en dat kwade nooit meer...
Als ee voor iemand die eigenlijk alleen maar honger, AIDS en eenzaamheid heeft gekend opstanding zou zijn, en als dan dat leven (op welke planeet aarde? Want het is nu al aardig druk hier, of worden er echt maar zo weinig mensen herrezen?) alle voorgaande ellende doet vergeten... dat zijn 2 hele, hele grote 'als-en'. En al die miljarden en miljarden dieren die ingeklemd chemicalien in hun seks organen, ogen en ingesneden huid kregen? Of ingeklemd vetgemest en vervolgens afgeslacht werden? Voor hen geen herrijzenis? Waar is het herstel van dat leed?
Link naar bericht
Deel via andere websites

Een mooie gedachte vinden we in Jesaja 65:17,18: "Want zie, Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; aan wat vroeger was, zal niet gedacht worden, het zal niemand in de zin komen. Maar gij zult u verblijden en juichen voor eeuwig over hetgeen in schep .."

Wij kunnen nu nog wel eens behoorlijk last hebben van pijnlijke herinneringen. Zo verdrietig soms, dat je je afvraagt of ze ooit wel kunnen verdwijnen. Maar deze belofte die hier gedaan wordt, is een garantie dat problemen bij de kern aangepakt zullen worden. Alle oorzaken van ellende en dus pijnlijke herinneringen of het nu om fysieke, mentale of emotionele pijn gaat, zullen verdwijnen.

Het zal niet zijn dat je dan aan geheugenverlies zal lijden. Maar aan elke dag zullen we mooie herinneringen overhouden. De pijnlijke zullen op die manier langzaam maar zeker wegebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid