Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Samen met mijn man heb ik een aantal jaren geleden belijdenis van het geloof afgelegd. Wat was het mooi om samen over het geloof te praten en uiteindelijk samen 'ja' te zeggen tegen God!

Zijn vader is jaren geleden bij een sekte gegaan, de Scientology. Sinds een aantal jaren hebben mijn man en zijn vader weer heel intensief contact. Daar was ik heel blij mee. Tot ik merkte dat zijn vader wel een heel grote invloed op hem heeft. Sindsdien is hij me gaan ontglippen. Ik ben helaas niet zo slim en beleerd als zijn vader, die de Bijbel van voor naar achter kent en een hoop dingen ontkracht. Gister heeft mijn man openlijk gezegd dat hij niet meer in de Bijbel kan geloven, omdat er te veel dingen volgens hem niet kloppen.

Wat kan ik doen? Met de Bijbel kan ik niet aankomen, omdat hij deze niet meer als hele waarheid aanneemt. Ik kan hem niet verbieden naar zijn vader te gaan. En met de eenvoud van het geloof bereik ik ook al niet veel, tenminste niet zo lang zijn vader aan de andere kant op hem inpraat. Ik wil ons kindje op laten groeien met God, maar kan dat wel als papa niet eens in God gelooft? Hoe kan dit gebeuren? Er staat toch dat God nooit los laat wat Zijn hand begonnen is? Betekent dit dat ik voor mijn kind moet kiezen en hem alleen moet opvoeden met het christelijk geloof? Ik weet het niet meer...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat lijkt me een moeilijke situatie. En het is denk ik lastig om daar iets over te zeggen vanaf een forum, maar we gaan het proberen. :)

Het belangrijkste is denk ik, dat je relatie met je man goed is en blijft. Dat hij het geloof (of het geloof dat jullie eerst samen zo beleefden) aan de kant heeft gezet, betekent denk ik niet dat hij jou aan de kant zet. Ik begrijp dat je ervan in de war bent en het je erg raakt, het geloof is voor jou erg belangrijk. Maar besef wel dat geloven toch iets persoonlijks blijft, je kunt hem niet dwingen om te geloven. Iedereen gaat wat dat betreft zijn eigen weg en je weet nooit waar die heen gaat.

Je zegt dat je het gevoel hebt dat je man je ontglipt. Bedoel je dat alleen met betrekking tot het geloof, of ook in het algemeen? In jullie relatie? Want als dat zo is is het heel belangrijk dat bespreekbaar te maken. Tenslotte is hij met jou getrouwd en niet met je schoonvader.

Het is heel belangrijk om in de opvoeding van je kind dezelfde lijn te trekken. Maar vergeet niet dat jullie die lijn samen trekken, die is van jullie beide. Vertel hem je zorgen en je wensen, en kijk waar jullie uitkomen. Misschien heeft hij er geen probleem mee als zijn kind wel wat meekrijgt van jouw geloof, maar misschien zal jij ook iets moeten inschikken... Als jullie er maar samen uitkomen. Bovendien, scheiden is wat opvoeding betreft niet de oplossing, want hij blijft altijd de vader en zal hoe dan ook zijn stempel op de opvoeding drukken. Daarom is het beter om opvoeden samen en in overleg te doen.

Het belangrijkste is om er met hem over te praten. Deel hem je vragen en je zorgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou hem iig dan wijzen op het feit dat bijna iedereen, atheist en gelovige, weet dat de Scientology 'Kerk' een gevaarlijke en bedriegende cult is. Laat hem dan op zijn minst daarbij vandaan blijven. De Scientology is, voor zover ik er wat van af weet, echt HEEL eng.

Wellicht zou je ook met hem in discussie kunnen gaan over dat de Bijbel wellicht op sommige punten niet letterlijk, of anders dan sommige behoudende christenen doen, moet worden genomen, maar dat je nog steeds in God kunt blijven geloven. Immers, je aanbidt God, niet de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als er alleen christenen waren die geloven dat de bijbel compleet waar is en geen fouten bevat, waren er bijna geen christenen meer. Dat zou dus geen probleem moeten zijn voor jullie beiden.

Opvoeding is wel een probleem. Persoonlijk vind ik niet dat de ouders moeten beslissen of iemand gelovig gaat worden (welk geloof dat ook mag zijn) of ongelovig gaat worden. Dan kom je al gauw op: jullie voeden je kind op en leren hem/haar - wanneer hij/zij oud genoeg is om het te snappen - over verschillende geloven en vertellen wat jullie zelf (niet) geloven zonder dat als absolute waarheid te verklaren (nogmaals: of dat nou atheïsme of een specifieke religie is).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom op Credible, kijknaardevogels. :)

Ingewikkelde situatie die je aankaart... Denk je dat al de twijfel bij je man bij je schoonvader weg komt? Ik vraag me namelijk af wat zijn invloed is. Wetenschappelijk-kritisch zijn en Scientology gaan niet echt samen...

Scientology is echt een gevaarlijke sekte waar jij, je man, je kind en bij voorkeur ook je schoonvader ver vandaan moeten blijven. Hun onzinpraatjes zijn vooral om mensen geld uit te kloppen en geestelijk te manipuleren.

God is je man zeker niet uit het oog verloren. Twijfel is onderdeel van het geloof. En wat betekent het als hij de Bijbel niet meer (100%) kan geloven? Is hij dan ook zijn geloof in God kwijt? Ga eerlijk met hem in gesprek over wat zijn bezwaren zijn. Hij durft iig open te zijn naar jou. Soms is dat in christelijke gemeenten ook not done, zeggen dat je niet meer gelooft of twijfel hebt over dingen.

Veel sterkte en wijsheid. Probeer er samen uit te komen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Je moet je man accepteren zoals hij is. Als hij niet meer in God gelooft heeft hij een stap in de juiste richting gemaakt. Nu u nog! Er zijn genoeg geweldige boeken over evolutie en het ontstaan van het universum. En het mooiste is nog, je kan het zelf observeren! Je hoeft helemaal niet te geloven, want een feit is een feit. Ik wens uw man veel sterkte met u.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je moet elkaar respecteren zoals je bent in een huwelijk. Dat klopt, zelfs als je partner tot de conclusie komt dat hij/zij niet meer in God geloofd. Andersom heeft hij/zij jouw geloof ook te respecteren en accepteren.

Als christen ga ik overigens ook uit van evolutie net zoals waarschijnlijk de overgrote meerderheid van de christenen. Maar dat schijnt voor sommige atheïsten (die eigenlijk agnost zijn) wat kortsluiting in de bovenkamer te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
Samen met mijn man heb ik een aantal jaren geleden belijdenis van het geloof afgelegd. Wat was het mooi om samen over het geloof te praten en uiteindelijk samen 'ja' te zeggen tegen God!

Toen je dat deed heb je toen ook in het bijzonder God daarbij betrokken? Dit vraag ik omdat ik mensen ken die ook belijdenis hebben gedaan en zodra je die mensen vraagt of ze gelovig zijn, dan dreunen ze hun geloofsbelijdenis op met zoveel ergernis, dat je bespeurd dat Gods Liefde daar nooit entree heeft gekregen. Zo kan dat ook zijn met je vader en je man. Immers, zodra je tot (oprecht) geloof komt, dan krijg je de Heilige Geest: Joh_14:26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb. hetgeen wil zeggen dat wanneer jij de Bijbel bestudeert de Heilige Geest je het inzicht geeft wat of er werkelijk staat geschreven, zodat je zogezegd ook leest wat er tussen de regels staat geschreven.

Zijn vader is jaren geleden bij een sekte gegaan, de Scientology. Sinds een aantal jaren hebben mijn man en zijn vader weer heel intensief contact. Daar was ik heel blij mee. Tot ik merkte dat zijn vader wel een heel grote invloed op hem heeft. Sindsdien is hij me gaan ontglippen. Ik ben helaas niet zo slim en beleerd als zijn vader, die de Bijbel van voor naar achter kent en een hoop dingen ontkracht. Gister heeft mijn man openlijk gezegd dat hij niet meer in de Bijbel kan geloven, omdat er te veel dingen volgens hem niet kloppen.

hetgeen hij eigenlijk zegt is dat hij het nooit heeft geloofd, zelfs niet bij de aanvang ervan. Dat het slechts een formaliteit was om toestemming een lid van de Gemeente te worden en verder niks.

Denk maar aan de zaaier.."Mat 13:3 En Hij sprak tot hen vele dingen door gelijkenissen, zeggende: Ziet, een zaaier ging uit om te zaaien.

Mat 13:4 En als hij zaaide, viel een deel van het zaad bij den weg; en de vogelen kwamen en aten datzelve op.

Mat 13:5 En een ander deel viel op steenachtige plaatsen, waar het niet veel aarde had; en het ging terstond op, omdat het geen diepte van aarde had.

Mat 13:6 Maar als de zon opgegaan was, zo is het verbrand geworden; en omdat het geen wortel had, is het verdord.

Mat 13:7 En een ander deel viel in de doornen; en de doornen wiesen op, en verstikten hetzelve.

Mat 13:8 En een ander deel viel in de goede aarde, en gaf vrucht, het een honderd-,het ander zestig-,en het ander dertig voud.

Mat 13:9 Wie oren heeft om te horen, die hore."

Pak je Bijbel er maar bij om in de vervolgverzen te lezen wat of het betekent, waardoor je ook gaat begrijpen waarom zijn vader en hij de leugen aanvankelijk liever hebben dan de Waarheid(Joh_14:6)

Wat kan ik doen? Met de Bijbel kan ik niet aankomen, omdat hij deze niet meer als hele waarheid aanneemt. Ik kan hem niet verbieden naar zijn vader te gaan. En met de eenvoud van het geloof bereik ik ook al niet veel, tenminste niet zo lang zijn vader aan de andere kant op hem inpraat. Ik wil ons kindje op laten groeien met God, maar kan dat wel als papa niet eens in God gelooft? Hoe kan dit gebeuren? Er staat toch dat God nooit los laat wat Zijn hand begonnen is? Betekent dit dat ik voor mijn kind moet kiezen en hem alleen moet opvoeden met het christelijk geloof? Ik weet het niet meer...

Je bent gelovig zoals je zelf zegt, waarom betrek je God in dit alles dan niet, bidt voor je schoonvader als je man een zegen en leg als wat je kwijt wil bij God, Hij is Wijsheid en weet precies hoe of Hij dat moet aanpakken. Vertrouw wat meer op God, de kans is groot dat wat je Hem eventueel gevraagd hebt, het antwoord al krijgt voordat je Amen hebt gezegd! En doe geen overhaaste beslissingen, als je God hebt gebeden, dan richt je je naar Zijn Schrift, met name het Nieuwe Testament en vul je daarmee, het zal je troost geven maar ook wijsheid hoe of je moet handelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb jij aan een spaaractie meegedaan: Berichten: 13000

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben al meermalen lid geweest maar 't leek erop dat ze mijn schrijven niet zo aantrekkelijk vonden, want ik schreef nogal scherp en werd er iedere keer uitgeknikkerd.

Lag het aan het scherp zijn? Er zijn hier meerdere mensen die behoorlijk scherp kunnen zijn en die al jaren en jaren op het forum aanwezig zijn.

Mijn indruk die je nu in deze 24 uur hebt achtergelaten is dat je je eigenlijk weinig interesseert in de topicstarter. Ik mis een heel groot stuk inlevingsvermogen en je gebruikt die topics enkel om je standaard (evangelistische) praatje te kunnen zenden. Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar dat is mijn eerste indruk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid