Spring naar bijdragen

Poll over evolutie


Hoe sta je tegenover de evolutietheorie  

49 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoe sta je tegenover de evolutietheorie

    • Geen evolutie. Alles is over een periode van miljoenen jaren geschapen.
      4
    • Geen evolutie. Alles is zo'n 6000-10000 jaar geleden geschapen.
      8
    • Wel evolutie, maar complexe, nieuwe eigenschappen zijn ontstaan doordat God ingreep (ID).
      2
    • Wel evolutie, maar God leidde het proces zodat er tenslotte een mens kwam, wel natuurlijke processen, geen ontwerp.
      6
    • Wel evolutie, God leidde het process niet actief, maar heeft alles wel zo ingericht dat er via natuurlijke processen intelligente levensvormen zouden ontstaan.
      7
    • Wel evolutie. God heeft geen rol in het proces gespeeld.
      16
    • Geen mening.
      6


Aanbevolen berichten

Nogmaals zal ik er bij de minister op aandringen om werk te maken van lessen in redeneerkunde. Voor jou is het te laat, maar het nut is boven elke twijfel verheven.

Een simpel: "ik weet het niet" is voldoende hoor. ;)

Maar ik weet het net wel en daar wordt ik niet vrolijk van.

Wat bedoel je met "het" en waarom word je er niet vrolijk van?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 682
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Kolderiek of niet. Je kan over nummers praten, over dna en weet ik veel wat. Kunnen natuurlijke selectie en mutatie voor de eerste cel zorgen, uit het niets? De eerste complexe cel die zichzelf kan kopieren? Zo ja, hoe? En hoe komt intelligentie in het leven?

En nu wil ik een antwoord. Geen andere vragen, gewoon een antwoord. ;)

Ik kan jou de relatie tussen de mens en andere primaten nog niet eens uitleggen. Zolang dat niet wil ben je nog niet toe aan het zwaardere werk.

Er staan ook nog wel wat vragen aan jou open, die je in het algemeen ontwijkt door naar het leven, het heelal en de rest te vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je probleem is dat je teveel naar clipjes uit dezelfde hoek kijkt. Zorg voor evenwicht.

Een gematigde PZ:

Goed als je meer wil leren over DNA.

Een quote van de goede man:

I just want to tell you right now: If you run into an atheist or a scientist who dismisses philosophy or the humanities: Screw him! They don't know what they're doing!

Ik geloof dat ik hem wel mag...! :D

En zijn centrale boodschap lijkt me te zijn: Schoenmaker, blijf bij je leest! Lijkt me ook gezond, als het gaat over ofwel "natuurwetenschap", ofwel "the humanities", de geesteswetenschappen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kolderiek of niet. Je kan over nummers praten, over dna en weet ik veel wat. Kunnen natuurlijke selectie en mutatie voor de eerste cel zorgen, uit het niets? De eerste complexe cel die zichzelf kan kopieren? Zo ja, hoe? En hoe komt intelligentie in het leven?

En nu wil ik een antwoord. Geen andere vragen, gewoon een antwoord. ;)

Ik kan jou de relatie tussen de mens en andere primaten nog niet eens uitleggen. Zolang dat niet wil ben je nog niet toe aan het zwaardere werk.

Er staan ook nog wel wat vragen aan jou open, die je in het algemeen ontwijkt door naar het leven, het heelal en de rest te vragen.

Die relatie zie ik gewoon niet. Ik zie een gemeenschappelijk ontwerp, maar hoe komt ons bewustzijn, onze intelligentie, onze vermogen voor taal, kunst, muziek, literatuur. Verhalen over hoe ons dna op elkaar lijkt geloof ik wel, maar je moet nog heel veel stappen zetten tussen primaat en de moderne mens. Kan je een samenvatting geven van de vragen die openstaan? Ik ben pas gestopt met roken dus ben een beetje kribbig...;)...lol....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Die relatie zie ik gewoon niet. Ik zie een gemeenschappelijk ontwerp, maar hoe komt ons bewustzijn, onze intelligentie, onze vermogen voor taal, kunst, muziek, literatuur.

Je maakt het weer groter. Zolang jij niet overtuigd bent dat de mens, chimpansees en de andere primaten een gemeenschappelijk voorouder hebben en dat dat aangetoond is, zal je al het andere op je gevoel verwerpen. Daar ga ik geen moeite in stoppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Die relatie zie ik gewoon niet. Ik zie een gemeenschappelijk ontwerp, maar hoe komt ons bewustzijn, onze intelligentie, onze vermogen voor taal, kunst, muziek, literatuur.

Je maakt het weer groter. Zolang jij niet overtuigd bent dat de mens, chimpansees en de andere primaten een gemeenschappelijk voorouder hebben en dat dat aangetoond is, zal je al het andere op je gevoel verwerpen. Daar ga ik geen moeite in stoppen.

Ik snap het, agree to disagree? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Die relatie zie ik gewoon niet. Ik zie een gemeenschappelijk ontwerp, maar hoe komt ons bewustzijn, onze intelligentie, onze vermogen voor taal, kunst, muziek, literatuur.

Je maakt het weer groter. Zolang jij niet overtuigd bent dat de mens, chimpansees en de andere primaten een gemeenschappelijk voorouder hebben en dat dat aangetoond is, zal je al het andere op je gevoel verwerpen. Daar ga ik geen moeite in stoppen.

Het werd tijd.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is altijd triest als je een discussie moet staken omdat één van de partijen een blokkade heeft om te leren. Zelfs een 'agree to disagree' is dan een teleurstelling. Het is prachtige materie die niet triviaal is. Ik heb vandaag weer wat geleerd of de statistiek van DNA mutaties. Zo'n discussie is een mooie aanleiding weer eens in de materie te duiken. Dan is het in principe mooi dat ook in de discussie mee te nemen, maar dan moet er wel discussie zijn. Je hoeft het niet met de ander eens te zijn, maar als de één met een sterk punt aankomt is het wel noodzakelijk dat de ander daar ook met een sterk verhaal op in gaat. Een 'ik geloof het gewoon niet' is niet productief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is altijd triest als je een discussie moet staken omdat één van de partijen een blokkade heeft om te leren. Zelfs een 'agree to disagree' is dan een teleurstelling. Het is prachtige materie die niet triviaal is. Ik heb vandaag weer wat geleerd of de statistiek van DNA mutaties. Zo'n discussie is een mooie aanleiding weer eens in de materie te duiken. Dan is het in principe mooi dat ook in de discussie mee te nemen, maar dan moet er wel discussie zijn. Je hoeft het niet met de ander eens te zijn, maar als de één met een sterk punt aankomt is het wel noodzakelijk dat de ander daar ook met een sterk verhaal op in gaat. Een 'ik geloof het gewoon niet' is niet productief.

Genoemde blokkade viel me al weken eerder op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is altijd triest als je een discussie moet staken omdat één van de partijen een blokkade heeft om te leren. Zelfs een 'agree to disagree' is dan een teleurstelling. Het is prachtige materie die niet triviaal is. Ik heb vandaag weer wat geleerd of de statistiek van DNA mutaties. Zo'n discussie is een mooie aanleiding weer eens in de materie te duiken. Dan is het in principe mooi dat ook in de discussie mee te nemen, maar dan moet er wel discussie zijn. Je hoeft het niet met de ander eens te zijn, maar als de één met een sterk punt aankomt is het wel noodzakelijk dat de ander daar ook met een sterk verhaal op in gaat. Een 'ik geloof het gewoon niet' is niet productief.

Genoemde blokkade viel me al weken eerder op.

Bonjour komt nog met goede argumenten waar ik van na ga denken. Het enige wat jij doet is ontwijken, wachten en reageren op bonjour of helemaal geen antwoord geven. Ik weet bepaalde dingen niet, ik geloof bepaalde dingen niet. Dat is duidelijk. Van jou weet ik het nog steeds niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is altijd triest als je een discussie moet staken omdat één van de partijen een blokkade heeft om te leren. Zelfs een 'agree to disagree' is dan een teleurstelling. Het is prachtige materie die niet triviaal is. Ik heb vandaag weer wat geleerd of de statistiek van DNA mutaties. Zo'n discussie is een mooie aanleiding weer eens in de materie te duiken. Dan is het in principe mooi dat ook in de discussie mee te nemen, maar dan moet er wel discussie zijn. Je hoeft het niet met de ander eens te zijn, maar als de één met een sterk punt aankomt is het wel noodzakelijk dat de ander daar ook met een sterk verhaal op in gaat. Een 'ik geloof het gewoon niet' is niet productief.

Ik heb alleen ondervonden dat, voor mij, de belangerijkste vraag is wat mijn afkomst is. Ik geloof niet wat jij gelooft. Dat is het punt. Heeft niets met een blokkade te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alleen heeft Bonjour goede, logische antwoorden en baseer jij je op je emotie ('van apen afstammen gaat mij te ver'). Op zich allemaal prima maar geef dan dan gewoon aan dat je je afkomst zoals de wetenschappelijke consensus aangeeft niet kujt accepteren?

Ik vind t juist fantastisch dat we zo dicht bij de andere levende wezens staan en prijs God daarvoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Alleen heeft Bonjour goede, logische antwoorden en baseer jij je op je emotie ('van apen afstammen gaat mij te ver'). Op zich allemaal prima maar geef dan dan gewoon aan dat je je afkomst zoals de wetenschappelijke consensus aangeeft niet kujt accepteren?

Ik vind t juist fantastisch dat we zo dicht bij de andere levende wezens staan en prijs God daarvoor.

Dat is prima. Maar geef dan eens aan wat dat bewijs is en hoe ze dat onderbouwen.

Ik zat hier gister over na te denken.

Als wij nou gewoon niet meer zijn dan dieren, waarom is het dan verkeerd voor mij om jou te vermoorden om jouw geld af te pakken. In heb dan meer kans op een beter leven, ik overleef. Waar is de overgang naar absolute moraliteit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als wij nou gewoon niet meer zijn dan dieren, waarom is het dan verkeerd voor mij om jou te vermoorden om jouw geld af te pakken. In heb dan meer kans op een beter leven, ik overleef. Waar is de overgang naar absolute moraliteit?

Er is geen overgang naar n absolute moraal. Er is een glijdende schaal naar de menselijke moraal. Er zijn genoeg dieren die empathie en altruïsme (zelfs naar andere soorten toe) vertonen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Als wij nou gewoon niet meer zijn dan dieren, waarom is het dan verkeerd voor mij om jou te vermoorden om jouw geld af te pakken. In heb dan meer kans op een beter leven, ik overleef. Waar is de overgang naar absolute moraliteit?

Er is geen overgang naar n absolute moraal. Er is een glijdende schaal naar de menselijke moraal. Er zijn genoeg dieren die empathie en altruïsme (zelfs naar andere soorten toe) vertonen.

Die vergelijkbaar zijn met de mens? Hoe is die "glijdende" schaal waargenomen? Waarom zijn wij als enige zo intelligent? Waarom dan niet meer diersoorten? Ik bedoel, als dat op natuurlijke wijze kan gebeuren, waarom hebben b.v. zeepaardjes geen ziekenhuizen. Klinkt als een rare vraag, maar wat maakt ons zo speciaal dat wij ons zo kunnen ontwikkelen? En de vraag waar ik nog steeds geen antwoord op heb gehad: Hoe kan je miljoenen jaren observeren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bonjour komt nog met goede argumenten waar ik van na ga denken. Het enige wat jij doet is ontwijken, wachten en reageren op bonjour of helemaal geen antwoord geven. Ik weet bepaalde dingen niet, ik geloof bepaalde dingen niet. Dat is duidelijk. Van jou weet ik het nog steeds niet.

Bonjour geeft de argumenten die ik ook zou geven. Dat ik het niet doe (niet meer doe in jouw geval) komt om wat hij zelf ook al merkt: dat er met jou geen discussie mogelijk is. Zo eenvoudig is dat. Ik stel dat vast en maak het bekend.

Zou een moderator hier gaan letten op de manier waarop jij hier steeds de regels van een discussie aan je laars lapt en zou hij daar actie op ondernemen, dan werd je misschien eens wat vaker op je vingers getikt.

Eens te meer moet er in het voortgezet onderwijs eens tijd worden besteed aan het beschrijven van hoe wetenschap werkt en hoe men dient te redeneren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bonjour komt nog met goede argumenten waar ik van na ga denken. Het enige wat jij doet is ontwijken, wachten en reageren op bonjour of helemaal geen antwoord geven. Ik weet bepaalde dingen niet, ik geloof bepaalde dingen niet. Dat is duidelijk. Van jou weet ik het nog steeds niet.

Bonjour geeft de argumenten die ik ook zou geven. Dat ik het niet doe (niet meer doe in jouw geval) komt om wat hij zelf ook al merkt: dat er met jou geen discussie mogelijk is. Zo eenvoudig is dat. Ik stel dat vast en maak het bekend.

Zou een moderator hier gaan letten op de manier waarop jij hier steeds de regels van een discussie aan je laars lapt en zou hij daar actie op ondernemen, dan werd je misschien eens wat vaker op je vingers getikt.

Eens te meer moet er in het voortgezet onderwijs eens tijd worden besteed aan het beschrijven van hoe wetenschap werkt en hoe men dient te redeneren.

Volgens jou dan...;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die vergelijkbaar zijn met de mens? Hoe is die "glijdende" schaal waargenomen?

Ja vergelijkbaar met de mens. Dieren die zich opofferen voor andere, of zich onthouden van voedsel voor t behoud van andere etc. Van muizen tot olifanten, dolfijnen, apen, en nog vele andere diersoorten. Mbv observatie in de natuur en in experimenten (helaas soms ook hele wrede).
Waarom zijn wij als enige zo intelligent?
Wat heeft deze vraag met de rest te maken? :? Zie je nou wel, je hebt helemaal geen wetenschappelijke argumenten, slechts emotionele. Je wilt dat de mens een unieke positie inneemt (wat ze natuurlijk ook doet). Waarom zijn wij als enige zo intelligent? Misschien zijn er wel veel intelligentere wezens op n andere planeet, of n ander universum, dimensie, of whatever? Ik denk dat alleen God dat weet.
Waarom dan niet meer diersoorten?
Geen idee. Vraag t God :)

.

Ik bedoel, als dat op natuurlijke wijze kan gebeuren, waarom hebben b.v. zeepaardjes geen ziekenhuizen. Klinkt als een rare vraag, maar wat maakt ons zo speciaal dat wij ons zo kunnen ontwikkelen?
Op dit moment zijn wij de meest ontwikkelde soort; en zie hoe speciaal we zijn: we hebben video's op bestelling waarin baby's en kleuters worden verkracht en vermoord, we onderwerpen miljarden en miljarden dieren aan gruwelijke martelingen voor onze geliefde wetenschap, en we zijn gied bezig deze mooie planeet met vernuftige technologie naar de kloten te helpen. Wie weet waar t eindigt? Is het Koninkrijk iets dat de huidige mensensoort meemaken zal? Of is er dan inmiddels één of meerdere andere, meer ontwikkeldere soort? Ik weet t niet.
Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid