Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik heb een soortgelijke vraag eerder gesteld, kreeg er niet een eenduidig antwoord op. Ik vroeg wat de volgende vers inhoud (die in ieder geval jouw vraag wel beantwoord, denk ik):

Marcus 3:28 Ik verzeker u: alle wandaden en godslasteringen, hoe erg ook, kunnen de mensen worden vergeven, 29 maar wie lastertaal spreekt tegen de heilige Geest, krijgt in alle eeuwigheid geen vergeving, want zo iemand is schuldig aan een onuitwisbaar vergrijp.’

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat erover dat je herkent dat iets uit God is, en dat dan lastert en het toewijst aan de duivel. Het gaat over de erkenning dat iets een vrucht is van het goede (van God) en dan toch ermee omgaat alsof het uit het kwaad (de duivel) is.

Lees mat. 12:

7 En indien Ik door Beëlzebul de duivelen uitwerp, door wien werpen ze dan uw zonen uit? Daarom zullen die uw rechters zijn.

28 Maar indien Ik door den Geest Gods de duivelen uitwerp, zo is dan het Koninkrijk Gods tot u gekomen.

29 Of hoe kan iemand in het huis eens sterken inkomen, en zijn vaten ontroven, tenzij dat hij eerst den sterke gebonden hebbe? en alsdan zal hij zijn huis beroven.

30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.

31 Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal den mensen vergeven worden; maar de lastering tegen den Geest zal den mensen niet vergeven worden.

32 En zo wie enig woord gesproken zal hebben tegen den Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar zo wie tegen den Heiligen Geest zal gesproken hebben, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende.

Bomen en vruchten

33 Of maakt den boom goed en zijn vrucht goed; of maakt den boom kwaad en zijn vrucht kwaad; want uit de vrucht wordt de boom gekend.

34 Gij adderengebroedsels! hoe kunt gij goede dingen spreken, daar gij boos zijt? want uit den overvloed des harten spreekt de mond.

35 De goede mens brengt goede dingen voort uit den goeden schat des harten, en de boze mens brengt boze dingen voort uit den boze schat.

36 Maar Ik zeg u, dat van elk ijdel woord, hetwelk de mensen zullen gesproken hebben, zij van hetzelve zullen rekenschap geven in den dag des oordeels.

37 Want uit uw woorden zult gij gerechtvaardigd worden, en uit uw woorden zult gij veroordeeld worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik snap het niet helemaal, broer konijn, maar ook: wie heeft dit gesproken?

Jezus.

Ik snap eigenlijk niet waarom broer konijn dit aanhaalt. De laatste 3 verzen zijn alleen relevant naar mijn idee

En ja, je moet uitkijken voor het ijdel gebruiken van de Naam. Niet alleen als christen, zowel als atheïst , moslim, jood. Het wordt iedereen namelijk aangerekend.

Wat daaronder verstaan wordt?

Ik denk dat je Gods Naam alleen moet gebruiken wanneer dat nodig is. God en Zijn Naam zijn heilig. Vloeken met Zijn Naam is natuurlijk helemaal uit den boze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus als je een paar keer verkeerde dingen hebt gezegd, hoef je niet meer op God en Jezus te rekenen? Of ben je dan sowieso verloren omdat je een kwade boom bent?

Waar haal je dit idee vandaan?

Je wordt vergeven, zegt Jezus toch?

Als je dit bewust doet zonder spijt dan wordt dit je aangerekend ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik snap het niet helemaal, broer konijn, maar ook: wie heeft dit gesproken?

Jezus.

Ik snap eigenlijk niet waarom broer konijn dit aanhaalt. De laatste 3 verzen zijn alleen relevant naar mijn idee

En ja, je moet uitkijken voor het ijdel gebruiken van de Naam. Niet alleen als christen, zowel als atheïst , moslim, jood. Het wordt iedereen namelijk aangerekend.

Wat daaronder verstaan wordt?

Ik denk dat je Gods Naam alleen moet gebruiken wanneer dat nodig is. God en Zijn Naam zijn heilig. Vloeken met Zijn Naam is natuurlijk helemaal uit den boze.

Het slaat op Post 2. Deze betrekt zonde tegen de heilige Geest erbij. En dat is terecht. Want door het onderkennen van de zonde tegen de heilige Geest wordt duidelijk dat het ijdel gebruiken van Gods naam een zonde tegen God is. Vers 31 geeft de verklaring en dat vers begint met "Daarom". De reden is dus ervóór gelegen. Alleen wanneer het ijdel gebruiken van Gods naam gericht is tegen de heilige Geest, kwalificeert die zonde als zodanig ernstig. En in Mattheüs 12 wordt dan verder gesproken over goede bomen en goede vruchten, en ook van rekenschap die we zullen afleggen van elk woord dat we hebben gesproken tegen God en tegen de Geest. En dat geldt voor zowel goede mensen alsook voor slechte mensen. Want wie het goede gezag geeft in zijn hart (als waardevol beschouwt), die put bij het gebruik van zijn woorden uit dat goede. En wie het kwade gezag geeft (wat hem boeit of drijft) die zal ook uit dat kwade putten bij zijn spreken. En alleen een dwaas kiest woorden die niet uit zijn hart komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het niet zo dat wordt bedoeld dat je gods naam niet teveel gebruikt, te pas en te onpas? Dus ook voor zaken die helemaal niet van hem komen of eigenlijk niets met hem te maken hebben?

Soms worden namelijk wat al te makkelijk de woorden in zijn mond gelegd, als in "God vindt het zus en zo" of "Zo spreekt de Here".

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik denk dat daarmee bedoeld wordt dat je niet iets doet in God's naam zonder een goede reden. Als je gewoon een keer boos bent en je scheld godverdomme ga je echt niet naar de hel, maar als een bedrijf een dorp uitbuit en zegt dat het God's wil is of in God's naam is dan is het godslastering en ijdel gebruik van God's naam. Het heeft meer met belangrijke daden te maken, niet per se met schelden te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid