Spring naar bijdragen

Predestinatie


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb
Als God niet de Schepper zou zijn, heb je gelijk.

Want? God is in beide opties toch de Schepper?

Ja, God is schepper.

Maar ... als God van te voren weet welke keuzes wij met onze geschonken vrije wil ZULLEN maken, dan is dat allemaal vastgelegd door de schepper bij de schepping en is er dus geen vrije wil.

Dit houdt dan ook automatisch in dat bij de schepping de Godheid een deel van hun macht hebben afgestaan en zodoende zichzelf hebben beperkt daar ze aan de mens een vrije wil hebben gegeven. En een vrije wil betekent dat men een keuze kan maken waarbij geen enkele entiteit ( alhoewel hij door bepaalde zaken een groot vermoeden van de uitslag kan hebben) vooraf weet of bepaald heeft wat de uitkomst van de keuze zal zijn.

Kan me goed vinden in stuk van Bernard3, daar gaat het over keuzes KUNNEN maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee hoor, ook als ik hier dieper op inga ben ik t er mee eens :)

Waar ik t niet helemaal mee eens ben (per se) is

1) dat predestinatie en vrije wil niet per se met elkaar in tegenspraak zijn. Een God die almachtig is en de toekomst kent staat niet per se vrije wil in de weg. Het gaat namelijk om t perspectief van de waarnemer.

Tenzij God opties had om verschillende universa te scheppen, alwetend is (inclusief kennis heeft van de toekomst, waaronder beslissingen van mensen/dieren) en precies voor ons huidige universum koos.

Zijn er mensen die dit geloven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid