Spring naar bijdragen

10 plagen van Egypte actua


Aanbevolen berichten

wij moeten voor school het verhaal van de 10 plagen van Egypte linken aan de actua (max. 3 weken oud)

Heeft er iemand een idee?

Alvast bedankt

alibaba

Wat een ontzettend vreemde opdracht. Welke school?

Voor wat betreft de opdracht. Lees het stukje bijbel wat over de 10 plagen gaat en lees daarna het nieuws van Egypte/de wereld van de afgelopen 3 weken. Succes!

Maar ik zelf zou een opstel schrijven over hoe vreemd de opdracht wel niet is. Of de 10 plagen linken aan vreemd gedrag van leerkrachten de afgelopen 3 weken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alibaba,

De 10 plagen over Egypte hebben niets te maken met de actuele "plagen" die nu over de aarde razen.

Het boek Openbaring vertelt wel over de plagen die God voor de eindtijd (de tijd waarin we nu leven) heeft voorspeld, namelijk de plagen die gesymboliseerd worden met het vurig gekleurde paard, het zwarte paard, het vale paard en Hades.

Betekenis van de paarden.

Het vurig gekleurde paard: oorlogen op wereldschaal

Het zwarte paard: wereldwijde hongersnood

Het vaal paard: dood door allerlei oorzaken, ziekte, oorlogen, totale wetteloosheid, etc.

Hades: het gemeenschappelijk graf van de mensheid heeft haar mond wagenwijd openstaan en zij heeft een onverzadigbare honger.

Zie wat Openbaring hierover zegt:....

(Openbaring 6:4-8) . . .En er kwam een ander te voorschijn, een vuriggekleurd paard; en hem die erop zat, werd gegeven de vrede van de aarde weg te nemen, zodat zij elkaar zouden afslachten; en hem werd een groot zwaard gegeven.

5 En toen hij het derde zegel opende, hoorde ik het derde levende schepsel zeggen: „Kom!†En ik zag, en zie! een zwart paard; en die erop zat, had een weegschaal in zijn hand. 6 En ik hoorde een stem die uit het midden van de vier levende schepselen scheen te komen, zeggen: „Een liter tarwe voor een denarius (=dagloon) en drie liter gerst voor een denarius; en breng geen schade toe aan de olijfolie en de wijn.â€

7 En toen hij het vierde zegel opende, hoorde ik de stem van het vierde levende schepsel zeggen: „Kom!â€â€ƒ8 En ik zag, en zie! een vaal paard; en die erop zat, droeg de naam Dood. En Hades volgde dicht achter hem. En hun werd autoriteit gegeven over het vierde deel van de aarde, om te doden met een lang zwaard en met voedseltekorten en met dodelijke plagen en door de wilde beesten van de aarde.

succes met je schoolproject.

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen ik je opdracht las moest ik meteen denken aan bepaalde daden uit het Oude Testament die nu door ISIS (ofwel Islamitische Staat) gedaan worden, maar ik weet niet hoe oud de leerlingen zijn uit jouw klas (dus of het wel geschikt is).

edit: Een "vrediger" voorbeeld dan ik eigenlijk in gedachten had, maar ook uit de 10 plagen komt is het markeren van de deurpost met bloed van een lam (ISIS deed dit door huizen te markeren met het Arabische teken voor 'N' wat voor Nazareen (Christen) staat).

In de bijbel werden alle eerstgeborene kinderen en vee in Egypte door God vermoord, behalve die in de huizen die gemarkeerd werden met lamsbloed.

Hmmm... eigenlijk is dit precies het tegenovergestelde aangezien de "gemarkeerde" Christenen wèl worden vermoord, waar de "gemarkeerde" Joden in Egypte/bijbelverhaal niet werden vermoord. Maar goed, het parallel kun je dus bij het 'markeren' trekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij wordt er wat te ingewikkeld gedacht. Ik denk dat de opdracht is om gewoon van de 10 plagen iets in het hedendaagse (of het pas gebeurde) op te zoeken wat je er een associatie mee geeft. Epidemieën (bij mens en dier), plagen, natuurrampen, vervuild drinkwater, kindersterfte. Voorbeelden in de wereld te over.

Het ebola virus lijkt me een prima voorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid