Spring naar bijdragen

Openbaring 3 vers 14


Aanbevolen berichten

Ik kwam deze vers in openbaringen tegen die Jezus zegt tegen de gemeente van Laodicea: 'Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige Getuige, het begin van Gods schepping'.

Ik snap deze vers niet helemaal. Noemt Jezus zich hier onderdeel van Gods schepping? Waarom noemt Jezus zich zo? Alle antwoorden en visies meer dan welkom :)

''het begin van de schepping door God'' Klopt, Jezus is het begin van de schepping door zijn vader.

Zie ook:

Kolossenzen 1:15-17 ''Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van heel de schepping 16 want door bemiddeling van hem werden alle [andere] dingen in de hemelen en op de aarde geschapen, de zichtbare en de onzichtbare, of het nu tronen of heerschappijen of regeringen of autoriteiten zijn. Alle [andere] dingen zijn door tussenkomst van hem en voor hem geschapen. 17 Ook is hij vóór alle [andere] dingen en door bemiddeling van hem zijn alle [andere] dingen gemaakt om te bestaan

Johannes 1:3 ''Alle dingen zijn door bemiddeling van hem ontstaan, en zonder hem is zelfs niet één ding ontstaan.''

Spreuken 8:22 ''JHWH zelf heeft mij voortgebracht(Voetnoot: „heeft mij geschapenâ€) als het begin van zijn weg, als het vroegste van zijn werken van oudsher.

Dus de conclusie is duidelijk; Jezus is het begin van Gods schepping. Dmv zijn alle dingen gemaakt. Hij is de meestererwerker.

Ik hooop dat dit je vragen beantwoord. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

''het begin van de schepping door God'' Klopt, Jezus is het begin van de schepping door zijn vader.

Zie ook:

Kolossenzen 1:15-17 ''Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van heel de schepping 16

Eerstgeborene kun je hier niet letterlijk opvatten in de zin: de eerste die geboren is: of als: het-eerst-geschapene.

Eerstgeborene der ganse schepping betekent dat Jezus een rangorde heeft boven de schepping, het duidt dus een exclusieve rangorde aan. Zoals in het OT ook tal van voorbeelden zijn waarbij de eerstgeborene niet in letterlijke zin het-eerst-geboren was.

Jacob en Ezau zijn daar een voorbeeld van en Efraïm en Manasse ook.

want door bemiddeling van hem werden alle [andere] dingen in de hemelen en op de aarde geschapen, de zichtbare en de onzichtbare, of het nu tronen of heerschappijen of regeringen of autoriteiten zijn. Alle [andere] dingen zijn door tussenkomst van hem en voor hem geschapen. 17 Ook is hij vóór alle [andere] dingen en door bemiddeling van hem zijn alle [andere] dingen gemaakt om te bestaan

In de nieuwe wereldvertaling heeft men ondanks dat het tussen haakjes staat het woord 'andere' toegevoegd' omdat naast Jezus ook alle "andere(grieks:allos)" dingen geschapen zijn. Echter dit is niet wat er in de grondtekst staat, en zo past men deze tekst aan conform de wachttorenleer.

Johannes 1:3 ''Alle dingen zijn door bemiddeling van hem ontstaan, en zonder hem is zelfs niet één ding ontstaan.''

Gezien de algehele context(de benadrukking van Jezus goddelijkheid waar het johannesevangelie mee begint en de hele rode draad is van dit evangelie) is het vrij logisch dat het Griekse woord: "dia" hier met: door vertaald moet worden en niet met: 'door bemiddeling van" al snap ik waarom de NWV hierin afwijkt van andere vertalingen.

Spreuken 8:22 ''JHWH zelf heeft mij voortgebracht(Voetnoot: „heeft mij geschapenâ€) als het begin van zijn weg, als het vroegste van zijn werken van oudsher.

Lees spreuken 8 vers 1 eens goed! Dan zul je erachter komen dat de schrijver van spreuken de Wijsheid personificeert(daar gaat spreuken 8 over)

Dus de conclusie is duidelijk; Jezus is het begin van Gods schepping. Dmv zijn alle dingen gemaakt. Hij is de meestererwerker.

Het begin zijn is iets anders dan een begin hebben. Jezus staat net als God de Vader aan het begin vd gehele schepping dwz de oorsprong vd gehele schepping is zowel in God de Vader als in Christus

Dus mijn conclusie is dat de NWV nogal apart vertaald conform hun eigen doctrines en dat je je nog wat beter zou kunnen verdiepen in spreuken 8 waarin: de wijsheid gepersonificeerd wordt, en je ook eens studie zou kunnen doen naar de term: 'eerstgeborene' in de bijbel, daar in bijbels jargon hier helemaal niet altijd in letterlijke zin: het-eerst-geboren of het-eerst-geschapen mee bedoeld word.

Tip vergelijk bijvoorbeeld:

Gen 42:52 en jermia 31:9

en ook:

gen 48:14-15

gen 48:17-19 en 20

Wie is volgens deze teksten de eerstgeborene Efraïm of Manasse?

Wellicht kom je er dan achter wat ik bedoel met rangorde, en dat de eerstgeborene niet altijd letterlijk betekent het-eerst-geboren. Maar die conclusie trek jij wel meteen in kol 1:16 maar je dient eerst schrift met schrift te vergelijken om te onderbouwen of jouw conclusie dat Jezus hier in letterlijk zin -het-eerst-geboren is gerechtvaardigd is.

Stel dat je er ondanks mijn aanwijzingen toch voor kiest dat het hier wel letterlijk bedoeld is, dan vraag ik jou hoe Jezus dan in letterlijke zin zowel een eerst-geborene al een Enig-geborene kan zijn.

Een eerstgeborene in letterlijke zin suggereert immers dat er na Jezus nog iemand geboren/geschapen werd.(de oudste van 2 kinderen werd immers de eerstgeborene genoemd!)

Een enig-geborene in letterlijke zin suggereert juist dat er na Jezus niemand meer geboren/geschapen werd.

Ik denk daarom al dat kol 1:16 in figuurlijke zin over Jezus als eerstgeborene(als rangorde boven de schepping) spreekt en niet in letterlijke zin

Ik hooop dat dit je vragen beantwoord. :)

Ik ben bang dat je antwoorden meer vragen opwerpen dan beantwoorden

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Here Jezus was de Eerstgeborene van een nieuwe schepping. De Eniggeboren Zoon wil zeggen dat God één Zoon had waarvan gezegd werd: "Gij zijt Mijn Zoon, Heden ( bij de opstanding) heb ik U gegenereerd ( opgewekt)

Zoon heeft alles te maken met het erfrecht.

Koloss. 1 vers 15-17 spreekt ook over die nieuwe schepping die tot stand komt door wedergeboorte en waarvan Christus de Eersteling was, refererend naar de totstandkoming van de oude schepping, er staat ook dat Hij de Eerstgeborene was uit de doden, opdat Hij in alles de Eerste zou zijn.

Pas toen woonde al de volheid in Hem. Daarvoor was dat niet het geval.

Al die vertalingen maken het niet eenvoudiger en soms redeneert men de betekenis van het Eerstgeboorterecht en het Eniggeboren zijn gewoon weg als ik hier verschillende citaten lees.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Here Jezus was de Eerstgeborene van een nieuwe schepping. De Eniggeboren Zoon wil zeggen dat God één Zoon had waarvan gezegd werd: "Gij zijt Mijn Zoon, Heden ( bij de opstanding) heb ik U gegenereerd ( opgewekt)

Zoon heeft alles te maken met het erfrecht.

Amen, daarom verwees ik ook op beide bijbelse definities ook dat de term eerst-geborene niet altijd in letterlijke zin opgevat kan worden in de bijbel. Tenzij de context daar heel duidelijk in is. Soms gaat het over het erfrecht. In het OT zie je dat deze term als titel door een hooggeplaatst persoon werd gedragen. Een koning van Israel kon de titel: 'eerstgeborene van God' dragen. Wat betekent: de hoogste vd koningen op aarde.

In die zin ook meer een rangorde dan in letterlijke zin: het-eerst-geboren.

In kol 1: 15 wordt ook net als in het OT niet in fysieke termen gedacht als het gaat om de eerstgeborene der ganse schepping. Paulus beweerd hier niet dat Jezus een fysieke oorsprong had of op 1 of andere manier geschapen is. Ik denk dat die gedachte riekt naar Ariaanse ketterij. Maar Jezus bestaat in eeuwigheid als de Zoon , met de Vader en de Heilige Geest.

Ik denk inderdaad dat jij gelijk hebt over dat erfrecht en dat Paulus hier inderdaad duidt op de rechten en privileges van een eerstgeboren zoon, met name de zoon v.e. vorst die heerschappij als soeverein zou erven.

In die zin wordt de term eerstgeboren zoon ook op David toegepast in psalm 89:28 waarin staat:

"Ja, Ik zal hem tot een eerstgeboren zoon maken, tot de allerhoogste van de koningen van de aarde"

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid