Spring naar bijdragen

Twijfel over keuze van evangelische gemeentes


Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Mijn man en ik verwachten eind dit jaar een kleintje erbij. In deze omgeving is het van oorsprong rooms-katholiek. Ik ben opgegroeid met het evangelie en mijn man met het (hervormd) gereformeerde. Nu is er in deze woonplaats een evangelie gemeente(ong.35leden) waar we beiden zijn geweest en die een jaar geleden gesplitst is. Hierdoor zit er nu een dorp verder ook een evangelische gemeente(20 leden) daar gaan wij nu al een jaar heen. In deze gemeentes is het vooral familiekliekjes en mensen die wat op oudere leeftijd zijn.

Nu zijn we een paar keer in een andere evangelische gemeente gegaan in een stad verder(15 a 20 min. met auto) en daar voelen wij ons zeer welkom.

Wij zitten er over na te denken om van gemeente te veranderen, ook waar we zelf kunnen groeien en waar onze kleine het best met het geloof samen kan bouwen.

Alleen zitten we nu met de vraag: aangezien we veel meegemaakt hebben, stond die kleine gemeente altijd klaar voor ons. Die kunnen ons nu ook het best begeleiden in onze thuissituatie etc. En het is veel dichter om in de winter er met die kleine heen te gaan.

Ik heb nu de websites van beide gemeente bekeken. En kan op de website van ons huidige gemeente geen 1 bijbeltekst vinden. Op die andere gemeente website van een stad verder vind ik duidelijke visie met bijbelteksten erbij.

Graag zou ik wat advies hebben van jullie? wat zouden jullie doen in deze situatie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat hebben jullie zelf al bijgedragen aan de geestelijke groei in de eigen gemeente? Waar heb ben jullie je voor ingezet de afgelopen periode? Het is makkelijk om kritiek te hebben op een geloofsgemeenschap waar je deel van uitmaakt over het algemeen houden mensen het daar bij en vinden zelf bijdragen te veel gevraagd. Terwijl ook zij deel zijn van de geloofsgemeenschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf hebben wij iets meer dan een half jaar beamer gedraaid...door omstandigheden hebben wij dat stilgelegd. Koffiedienst...we hebben ook proberen aan te geven om meerdere mensen mee te laten draaien in beamerteam, en dat er voor de jonge mensen een aparte studiegroep kon komen. Omdat de jonge mensen niet op het niveau van de oudere generatie altijd kon volgen.

Nu doen we de laatste 3 a 4 maand niks meer in de gemeente. We merken dat de gemeente niet groeit na een jaar. en zelf groeien we ook niet verder

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi dat jullie een steentje hebben bijgedragen.

Wat versta je eigenlijk onder groeien en op welke manieren kan je dat groeien allemaal bereiken?

Ik zit in een geloofsgemeenschap die de afgelopen 20 a 30 jaar al krimpt voornamelijk door vergrijzing maar dat is voor mij geen reden om de geloofsgemeenschap te verlaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Groeien in geloof, delen over situatie waar je vastloopt?

We gaan ook niet meer naar de studiegroep omdat we er ons niet meer prettig voelen.

Er word wel gebeden voor ons(word er gezegd) maar ze komen bij ons thuis niet. Wij gaan altijd naar anderen toe. Dus het lijkt of het steeds van 1 kant af komt. En we zien deze gemeente niet als slechte gemeente. We hebben er zeker een goede periode gehad en veel steun van de gemeenteleden. We vragen ons af of God ons naar een andere plaats leid waar we meer in relatie kunnen groeien op dit moment. Een gemeente waar wij ook een steentje kunnen bijdragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk, als je het echt niet fijn vind binnen je huidige gemeente, en ook denkt dat het voor je kindje niet de goede plek is dan zou je van gemeente kunnen veranderen.

echter, hoe je een gemeente ervaart ligt er ook wel aan hoe je daar zelf in staat. als je graag hebt dat mensen bij je thuis komen, nodig ze dan uit, stel je niet te afwachtend op. je zegt dat de gemeente jullie veel heeft geholpen, en het klinkt alsof het eerst ook wel beviel. wanneer is het dan veranderd? en waarom?

over de andere gemeente vertel je niet veel, ik weet ook niet hoeveel je er zelf van weet. wat betreft websites, dat zegt niet altijd wat, niet alle gemeentes zijn even goed in het maken of onderhouden van mooie websites.

en je kan je afvragen of de nieuwe gemeente echt beter gaat zijn? als je 20 min. met de auto moet, is het toch lastiger om heel actief te worden dan als je dichtbij woont, het kost altijd meer tijd. en ook voor je kindje kan het fijn zijn om andere kinderen in de buurt te hebben uit de gemeente. zodat je kind zich ook echt deel van de gemeente voelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je dan weleens bij de gemeente aangegeven dat je graag bezoek zou willen hebben, GodsButterfly, en daar met hen afspraken over gemaakt? Kortom, wéten zij wel echt dat je bezoek op prijs stelt bij moeilijkheden?

Want niet iedereen wil dat namelijk als er problemen zijn en niet iedereen gaat er vanuit dat iedereen bezoek wil bij moeilijkheden. Er zijn ook mensen die dan juist graag met rust gelaten willen worden, ook als ze zelf misschien mensen bezoeken bij moeilijkheden. Het is dus niet vanzelfsprekend dat meelevende mensen meteen op bezoek komen, of dat ze kwalijk handelen als ze niet op bezoek komen. Soms kan het tegendeel dus het geval zijn.

Als er dus geen afspraken over zijn gemaakt, als daarover nooit verwachtingen zijn uitgesproken, dan valt op dat punt dus niemand iets te verwijten.

Zeker als je in je openingspost aangeeft dat de gemeente wél altijd voor jullie klaarstond. Ze handelt dus dan wel uit goede bedoelingen, maar weet misschien dus gewoonweg niet altijd wat jullie nu wel en niet willen. Probeer daar duidelijk in te zijn, ook in je gedrag.

Wat die andere gemeente betreft: het gras bij de buren lijkt altijd groener, maar is het vaker niet. Het is heel wel mogelijk, en ook heel waarschijnlijk, dat die gemeente ook haar problemen kent, die je natuurlijk bij een eerste kennismaking niet zult opmerken.

Problemen die misschien wel veel vervelender zijn dan de tekortkomingen van je huidige gemeente.

Laat je daarbij ook niet misleiden door gestrooi met bijbelteksten, want heel vaak de Schrift citeren maakt je verhaal niet meteen bijbelser.

Als ik hier op het forum bijvoorbeeld rondkijk, zie ik users die nauwelijks uit de Schrift citeren, maar toch vele malen christelijker schrijven dan sommige users die hele topics volspammen met teksten.

Kijk dus vooral naar wat een gemeente gelooft en hoe ze zich daarnaar gedraagt en niet zozeer naar hoevaak zij de Schrift citeert of zich bedient van "bijbelse taal." Dat zijn allemaal uiterlijkheden die lang niet alles zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben een persoon die nog ontzettend zoekend is naar een kerk waar ik me thuis kan voelen... zo voel ik me in de katholieke kerk niet thuis, ook omdat ik andere opvattingen heb over vele leerstellige zaken...

Daarom is mijn opinie net iets anders dan mensen die al een kerk als hun gevestigde plaats hebben gevonden.

Ik ben van mening dat het belangrijk is een kerk te vinden waar je je thuis voelt, al zou die dan iets verder liggen.

Verder vind ik ook met kinderen dat het belangrijk is dat ze leeftijdsgenootjes in de kerk kunnen vinden waaraan ze zich eventueel kunnen optrekken. Uiteraard is dat een tweesnijdend zwaard, want als het leeftijdsgenootje de kerk niet al te serieus neemt kan dat averechts werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid