Spring naar bijdragen

Kon Jezus twijfelen?


Aanbevolen berichten

Wat ingewikkeld allemaal.

Maar het is ook een ingewikkelde kwestie. Wellicht heb je een punt als je die geschiedenis in Mat 15 "naar de letter neemt". Dan zegt Jezus inderdaad in eerste instantie: "Ik ben er alleen voor Israël en niet voor jou".

Maar zet dat eens naast een "eerdere" uitspraak van Hem (Mat 8:11): "Ik zeg jullie dat velen uit het oosten en uit het westen zullen komen en met Abraham, Isaak en Jakob zullen aanliggen in het koninkrijk de hemelen". Dan gaat dat idee van "alléén Israël" toch wat wringen...

En wil je beide uitspraken zowel "serieus nemen" als "harmoniseren", dan is het best ingewikkeld... Want was Jezus er dan wél of niet voor "de gojiem"???

Voor de discipelen was het duidelijk, want die wilden de gojse vrouw gewoon wegsturen... Maar Jezus doet wat anders dan ze hadden verwacht... En soms zit dat maar in één woord verscholen...

Over Mattheus 15, ik zie eigenlijk een heel normaal gesprek tussen twee personen. Jezus had een mening over haar en de situatie, maar zij gaf hem door haar scherpzinnigheid een nieuwe kijk op de zaak die Jezus erg kon waarderen. Hij verandert m.i. wel van mening. En waarom niet, God verandert toch wel vaker van mening in de Bijbel? Dat betekent toch niet dat hij loog of dat hij het mis had? Als God nooit van inzicht kan veranderen hadden we hier niet meer gezeten, dan was de aardbol een grote watermassa geworden...

Ander voorbeeld: die geschiedenis van God, Ninevé, Jona... "Nog 40 dagen en dan..." Dan niets...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, ik snap de tegenstelling. Er zijn natuurlij kallerlei oplossingen te verzinnen dan. Zouden de twee verhalen bijv. wel in chronologische volgorde zijn opgeschreven? Of kan het zijn dat de schrijver ons er iets mee wilde zeggen, en dat het niet direct letterlijk citaten zijn van Jezus' woorden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid