Spring naar bijdragen

Naar Gods evenbeeld


Aanbevolen berichten

En wat zegt dat van God, is hij een aap?

Er zit echt nul procent logica in je opmerking. Ik snap niet zo goed wat je probeert te zeggen...

Bijbelcitaat Genesis 1, 27-30a:

God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens is het m.i. niet geheel offtopic, aangezien je zelf in je openingstopic vraagt of dieren een ziel hebben. Als je de gedachte aanneemt dat mensen ook dieren zijn, dan kan dat tot nieuwe inzichten leiden mbt de ziel.

Als we uitgaan van een dierlijk mens en een zielloos dier, dan moeten wij op een moment toch een zelfbewustzijn en ziel gekregen hebben. Dan onderscheiden wij ons alsnog van andere dieren.

Je moet je echt eens wat meer in de wetenschap verdiepen. Sommige dieren hebben ook zelfbewustzijn hoor.

Klopt, maar een verschil is dat dieren maar een beperkte mate van intentionaliteit hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom zou God dan een aap moeten zijn? :? God deelt toch geen evolutionaire voorouder met ons, maar is onze Schepper?

Omdat hij ons schiep in zijn evenbeeld..?

Ah en wij zijn apen ofzo? :? Kun je gewoon even uitleggen wat je nu bedoelt?

Als God ons schiep in zijn evenbeeld. Hoe hij eruit ziet en innerlijk etc. Als wij dan als voor-aap geschapen zouden zijn en God ons schiep in zijn EVENBEELD (betekenis: zoals hij) Zou hij dan niet ook eruit zien als een voor-aap. Zo duidelijk genoeg?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als God ons schiep in zijn evenbeeld. Hoe hij eruit ziet en innerlijk etc. Als wij dan als voor-aap geschapen zouden zijn en God ons schiep in zijn EVENBEELD (betekenis: zoals hij) Zou hij dan niet ook eruit zien als een voor-aap. Zo duidelijk genoeg?

Ik heb geen idee wat je bedoelt met voor-aap. En ik denk niet dat God armen en benen etc heeft. Sorry ik probeer je te begrijpen maar ik heb echt geen enkele notie waarom je je meent te moeten afvragen of uit mijn posts af te leiden valt dat God een aap zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als God ons schiep in zijn evenbeeld. Hoe hij eruit ziet en innerlijk etc. Als wij dan als voor-aap geschapen zouden zijn en God ons schiep in zijn EVENBEELD (betekenis: zoals hij) Zou hij dan niet ook eruit zien als een voor-aap. Zo duidelijk genoeg?

Ik heb geen idee wat je bedoelt met voor-aap. En ik denk niet dat God armen en benen etc heeft. Sorry ik probeer je te begrijpen maar ik heb echt geen enkele notie waarom je je meent te moeten afvragen of uit mijn posts af te leiden valt dat God een aap zou zijn.

Met voor-aap bedoel ik de gemeenschappelijke voorouder van de mens en de aap. Ik denk dat God wel armen en benen heeft en een persoon is. Misschien moet je eens lezen welke vers ik er bij haal en dat eens heel goed lezen ipv het zelfde vragen. Als God ons schiep zoals Hij is. Ik zal het even op een andere manier herhalen zodat je het misschien snapt. Hij schiep ons zoals hij. Zoals hij, in uiterlijk en in persoonlijkheid, schiep hij ons. Zouden wij dan nadat hij ons in zijn evenbeeld schiep, er niet uitzien zoals hij ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met voor-aap bedoel ik de gemeenschappelijke voorouder van de mens en de aap. Ik denk dat God wel armen en benen heeft en een persoon is. Misschien moet je eens lezen welke vers ik er bij haal en dat eens heel goed lezen ipv het zelfde vragen. Als God ons schiep zoals Hij is. Ik zal het even op een andere manier herhalen zodat je het misschien snapt. Hij schiep ons zoals hij. Zoals hij, in uiterlijk en in persoonlijkheid, schiep hij ons. Zouden wij dan nadat hij ons in zijn evenbeeld schiep, er niet uitzien zoals hij ?

Je hieft niet zo belerend te doen. Je logica is ver te zoeken. De mens is een mens, geen 'voor-aap', dus waarom zou God dan een aap of voor-aap zijn? Je zou hooguit concluderen dat God een mens is. Maar nee, God is geest en heeft derhalve geen armen en benen. Verder is Hij nog Almachtig enzo, en dat is de mens ook al niet.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Met voor-aap bedoel ik de gemeenschappelijke voorouder van de mens en de aap. Ik denk dat God wel armen en benen heeft en een persoon is. Misschien moet je eens lezen welke vers ik er bij haal en dat eens heel goed lezen ipv het zelfde vragen. Als God ons schiep zoals Hij is. Ik zal het even op een andere manier herhalen zodat je het misschien snapt. Hij schiep ons zoals hij. Zoals hij, in uiterlijk en in persoonlijkheid, schiep hij ons. Zouden wij dan nadat hij ons in zijn evenbeeld schiep, er niet uitzien zoals hij ?

Je hieft niet zo belerend te doen. Je logica is ver te zoeken. De mens is een mens, geen 'voor-aap', dus waarom zou God dan een aap of voor-aap zijn? Je zou hooguit concluderen dat God een mens is. Maar nee, God is geest en heeft derhalve geen armen en benen. Verder is Hij nog Almachtig enzo, en dat is de mens ook al niet.

Nou volgens mij ging het over evolutie en volgens evolutie was de mens niet altijd een mens zoals die nu is. Dus zou God ons anders geschapen hebben dan zoals wij nu zijn.(of zoals jij het noemt: evolutionaire voorouder.) Ik heb het over het verleden, niet over het heden.Sorry als ik belerend overkom, maar ik wil na de vierde keer het wel duidelijk gezegd hebben en ik zeg zoals het in me opkomt.Hoe weet jij dat God geen armen en benen heeft? Hoe denk je dan dat een geest eruit ziet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mens = evenbeeld God

Mens = geen aap.

Dus God is geen aap.

Zo moeilijk is dat toch niet?

Enneh waarom zou God wel armen en benen hebben? Een geest wordt over t algemeen voorgesteld als geen lichaam hebbende.

Ik snap echt niet dat je niet ziet wat ik bedoel. Als we uitgaan van evolutie dan zijn we van een simpele creatie naar dit gekomen. Volgens de evolutietheorie zijn we dan begonnen als een cel. Dan creëerde God toch deze cel en niet het lichaam dat we nu hebben? ... Ik zie trouwens nu in waarom je niet snapt wat ik bedoel: ik zie God als een Geest ja, maar deze Geest heeft een niet vleselijk lichaam. Aangezien jij niet denkt dat God er zo uitziet als een mens, snap je ook niet wat ik bedoel met mijn aap/cel conclusie.

Een geest wordt over het algemeen wel voorgesteld als het hebben van een lichaam alleen is dat geen vleselijk lichaam. Dit niet vleselijke lichaam heeft armen en benen.(denk aan geestverschijning van dode mensen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor de laatste keer. De mens IS EEN MENS. Geen aap, geen 'voor-aap', geen cel, geen boom, geen olifant, maar EEN MENS. Dus waarom je God met een aap vergelijkt (waarom niet met een cel?) is en blijft me n raadsel. Enneh, is God een man of een vrouw? Zwart? Chinees? Europees? Blond? Roodharig? Een kleuter? Een tiener? Een bejaarde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor de laatste keer: DE MENS IS NU EEN MENS met een lichaam als dit. Ik zeg dat ik EVEN UITGING VAN DE EVOLUTIETHEORIE, want daar ging het over. Als je daarvan uitgaat dan ga je uit van het ontstaan van al de levende wezens uit een CEL. Deze CEL zou in christelijk perspectief dus door GOD gemaakt zijn. Deze CEL zal dan, wederom uitgaande van de evolutietheorie, door evolueren tot de MENS van NU.

En misschien wordt in jouw omgeving een geest niet zo gezien maar als ik aan een willekeurig persoon vraag hoe zij denken dat een geest eruit ziet dan zeggen ze dat het zoals in de bijlage eruit ziet.Een 'spiritueel' ding met een niet vleselijk lichaam.

post-12494-147282220755_thumb.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe God eruit ziet weet eigenlijk niemand en zoals de Bijbel zegt weet niemand dat ook, omdat hij anders niet meer zou leven.Verder zijn er alleen voorbeelden gegeven in bijvoorbeeld openbaringen van God met een menselijk gestalte maar dan goddelijker. Ik weet dus ook niet waarom jij mijn beeld van God aanvecht met een beeld waar ik geen flauw idee heb waar je dat vandaan hebt, in ieder geval niet uit de Bijbel, omdat daar ook alleen maar gesproken wordt over God's voeten (Mozes op de berg) en God's achterzijde(Abraham dacht ik). Beeldspraak of niet, dit wordt verteld en niet een arm en beenloze energie.

Als ik aan God denk dan denk ik meestal aan een Man. Omdat, ja ik neem dat versje weer even letterlijk, hij ons als eerste schiep in zijn evenbeeld, dus als man. Wij noemen Hem ook Vader en geen moeder. Jezus had een mannelijk lichaam. Als ik aan God denk dan zie ik Jezus voor me. Een Israëlitische Man, niet zwart of chinees, maar midden-oostig (? :P ). Dit is mijn beeld, dit hoeft geen werkelijkheid te zijn.

Als ik in de Bijbel lees dan zie ik God soms als lichtbron, omdat daar ook gesproken wordt over fel licht, of zie ik hem als een engel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor de laatste keer: DE MENS IS NU EEN MENS met een lichaam als dit. Ik zeg dat ik EVEN UITGING VAN DE EVOLUTIETHEORIE, want daar ging het over. Als je daarvan uitgaat dan ga je uit van het ontstaan van al de levende wezens uit een CEL. Deze CEL zou in christelijk perspectief dus door GOD gemaakt zijn. Deze CEL zal dan, wederom uitgaande van de evolutietheorie, door evolueren tot de MENS van NU.

Voor de laatste keer. Een. Mens. Is. Geen. Cel. En God heeft de mens in Zijn evenbeeld geschapen, niet een cel en ook niet de 'voor-aap'.
En misschien wordt in jouw omgeving een geest niet zo gezien maar als ik aan een willekeurig persoon vraag hoe zij denken dat een geest eruit ziet dan zeggen ze dat het zoals in de bijlage eruit ziet.Een 'spiritueel' ding met een niet vleselijk lichaam.
Ja als je aan een willekeurig persoon vraagt hoe 'een geest' eruit ziey misschien wel ja. Omdat ze dan associaties hebben van overleden mensen en Holluwood films. Er staat echter niet in de Bijbel dat God 'een geest is' maar 'God is Geest'. Zonder lidwoord. Zeg maar t verschil tussen 'ghost' en 'spirit' in t Engels.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Geestelijken zeggen verschillend Holy Ghost en Holy Spirit hoor ;)

En in de Staten Vertaling staat wel het lidwoord God is een Geest.

En weiger je nou om te lezen wat ik zeg over evolutie? Ik zei: even uitgaand van de evolutietheorie OOK AL IS HET WAAR OF NIET, dat doet er niet toe! Volgens de evolutietheorie begon. het. leven. bij. een cel. of. meer. cellig. organisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weiger helemaal niets. Ik weiger apreekwoordelijk wel je te begrijpen.

Maar goed, God heeft ons in Zijn evenbeeld geschapen. Mwt armen en benen. Waarom lijken we dan niet allemaal op één en dezelfde Joodse man? Of zag alleen Adam er precies uit zoals God? Wat raar dan, want volgens de Bijbel vult God de gehele hemel en aarde. Zou dan de hemel en aarde samen in de vorm van een heel groot menselijk lichaam zijn? En Zijn ogen zijn overal op aarde. Wat voor soort vorm hebben dan Zijn ogen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik weiger helemaal niets. Ik weiger apreekwoordelijk wel je te begrijpen.

Maar goed, God heeft ons in Zijn evenbeeld geschapen. Mwt armen en benen. Waarom lijken we dan niet allemaal op één en dezelfde Joodse man? Of zag alleen Adam er precies uit zoals God? Wat raar dan, want volgens de Bijbel vult God de gehele hemel en aarde. Zou dan de hemel en aarde samen in de vorm van een heel groot menselijk lichaam zijn? En Zijn ogen zijn overal op aarde. Wat voor soort vorm hebben dan Zijn ogen?

Omdat hij ons in zijn evenbeeld geschapen heeft maar niet precies zoals hem, dus geen goddelijkheid en tijdloosheid etc etc. Hij heeft Adam dus gemaakt zoals Hij eruit ziet, dit kan zijn door precies zichzelf te maken, maar ook door het zelfde gestalte te geven. En ik hoef je geloof ik niet te vertellen hoe verschillende kenmerken elkaar domineren en zorgen dat een kind bijvoorbeeld rood haar heeft ipv bruin, wat zorgt dat het nageslacht niet meer op de voorouder lijkt.

Hij maakte hemel en aarde uit niets, dat zou betekenen dat hij zijn energie moest gebruiken. Hij maakte het universum dus met zijn energie, en dat is indirect God inderdaad. Ik denk niet dat je dat zo moet zien. Zijn ogen zijn overal op de aarde zal waarschijnlijk betekenen dat hij alles weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid