Dannyr 37 Geplaatst 27 mei 2014 Rapport Share Geplaatst 27 mei 2014 Daarom moet je ook altijd meerdere bronnen raadplegen Klopt! En uiteraard moet je alle argumenten die je hier leest(die van mij Henkjan37 en anderen) zelf toetsen aan de schrift. Bedoel zelfonderzoek is het beste wat je kan doen. En soms zijn er gewoon meerdere opvattingen en interpretaties. Klopt helemaal, ik gebruik altijd de Bijbel om argumenten te toetsen. In mijn korte tijd op Credible, heb ik genoeg topics gezien waar ieder een andere opvatting heeft . Belangrijkste is om elkaars interpretaties te respecteren en daarnaast om met gefundeerde argumenten (Bijbel) te komen (soms wordt er nog wel op de persoon gespeeld) Uiteraard is respect voor elkaars overtuiging belangrijk. Ik begrijp wel waarom mensen dit een belangrijk thema vinden. Want het zou inderdaad niet eerlijk zijn als mensen die voor de komst van Jezus het evangelie niet gehoord hebben geen kans op redding hebben. Zelf denk ik dat God eerlijk over hen oordeelt en het niet perse noodzakelijk is dat het evangelie aan de doden verkondigd hoeft te worden om alsnog gered te worden. Daarbij denk ik dat 1 petr 3 vers 19 het over wat anders heeft dan de doden uit 1 petr 4 vers 6. Als dat dezelfde groep zou zijn, dan zou het evangelie alleen aan de doden die in de tijd van Noach ongehoorzaam waren verkondigd zijn, en dan zou dat vervolgens oneerlijk zijn geweest voor al die andere doden die na die tijd zijn gestorven(je houdt dan nog steeds een select groepje over als 1petr 3:19 over dezelfde doden zou gaan als in 1 petr 4 vers 6. Zoals je al las denk ik dat 1 petr 3: 19 niet over gestorven gelovigen gaat maar over gevallen engelen. Een stukje vh evangelie(over de dood en opstanding van Jezus de messias) staat ook in het OT. Men verwachtte al een messias. Als snapte men niet allemaal wat dat inhield en verwachtte men ook een aardse koning die de joden van de romeinen zou verlossen. Maar op grond vh OT wisten de joden uit de tijd van Jezus maar ook ver voor de tijd van Jezus wel dat er een messias zou komen in de vorm van profetieen, zelfs dat Hij zou sterven staat er in profetische woorden in. Dus een deel vd boodschap/het evangelie staat in het OT en kon men weten, al was nog niet alles helder en duidelijk(maar dat weet God ook en zal hen dat denk ik niet aanrekenen want dat zou idd niet eerlijk zijn) Ik denk ook dat God eerlijk oordeelt hierin. Maar dit speelt op de achtergrond mee in deze kwestie. Link naar bericht Deel via andere websites
henkjan37 0 Geplaatst 28 mei 2014 Rapport Share Geplaatst 28 mei 2014 Ja, maar dat met die gevallen engelen dat lijkt me nog steeds raar Hoezo ineens gevallen engelen? Waar komen die om de hoek kijken? En dat je die term Pneuma niet herkent voor mensen uit de rest van de Bijbel is toch niet relevant. Dit is de brief van Petrus, die gebruikt andere termen van iemand van 1000 jaar eerder ofzo. Lijkt me niet logisch om de hele Bijbel als een te zien. Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 37 Geplaatst 28 mei 2014 Rapport Share Geplaatst 28 mei 2014 Ja, maar dat met die gevallen engelen dat lijkt me nog steeds raarHoezo ineens gevallen engelen? Waar komen die om de hoek kijken? In het bijbelboek Judas staat een tekst waarin er over gevallen engelen wordt gesproken(benoemd als engelen die aan hun oorsprong ontrouw zijn gebleven) En dat je die term Pneuma niet herkent voor mensen uit de rest van de Bijbel is toch niet relevant. Dit is de brief van Petrus, die gebruikt andere termen van iemand van 1000 jaar eerder ofzo. Lijkt me niet logisch om de hele Bijbel als een te zien. Ik vind het juist wel logisch om de bijbel als 1 te zien. Ligt er uiteraard aan wat je hieronder verstaat. Link naar bericht Deel via andere websites
pia 0 Geplaatst 29 mei 2014 Auteur Rapport Share Geplaatst 29 mei 2014 Klopt! En uiteraard moet je alle argumenten die je hier leest(die van mij Henkjan37 en anderen) zelf toetsen aan de schrift. Bedoel zelfonderzoek is het beste wat je kan doen. En soms zijn er gewoon meerdere opvattingen en interpretaties. Klopt helemaal, ik gebruik altijd de Bijbel om argumenten te toetsen. In mijn korte tijd op Credible, heb ik genoeg topics gezien waar ieder een andere opvatting heeft . Belangrijkste is om elkaars interpretaties te respecteren en daarnaast om met gefundeerde argumenten (Bijbel) te komen (soms wordt er nog wel op de persoon gespeeld) Uiteraard is respect voor elkaars overtuiging belangrijk. Ik begrijp wel waarom mensen dit een belangrijk thema vinden. Want het zou inderdaad niet eerlijk zijn als mensen die voor de komst van Jezus het evangelie niet gehoord hebben geen kans op redding hebben. Zelf denk ik dat God eerlijk over hen oordeelt en het niet perse noodzakelijk is dat het evangelie aan de doden verkondigd hoeft te worden om alsnog gered te worden. Daarbij denk ik dat 1 petr 3 vers 19 het over wat anders heeft dan de doden uit 1 petr 4 vers 6. Als dat dezelfde groep zou zijn, dan zou het evangelie alleen aan de doden die in de tijd van Noach ongehoorzaam waren verkondigd zijn, en dan zou dat vervolgens oneerlijk zijn geweest voor al die andere doden die na die tijd zijn gestorven(je houdt dan nog steeds een select groepje over als 1petr 3:19 over dezelfde doden zou gaan als in 1 petr 4 vers 6. Zoals je al las denk ik dat 1 petr 3: 19 niet over gestorven gelovigen gaat maar over gevallen engelen. Een stukje vh evangelie(over de dood en opstanding van Jezus de messias) staat ook in het OT. Men verwachtte al een messias. Als snapte men niet allemaal wat dat inhield en verwachtte men ook een aardse koning die de joden van de romeinen zou verlossen. Maar op grond vh OT wisten de joden uit de tijd van Jezus maar ook ver voor de tijd van Jezus wel dat er een messias zou komen in de vorm van profetieen, zelfs dat Hij zou sterven staat er in profetische woorden in. Dus een deel vd boodschap/het evangelie staat in het OT en kon men weten, al was nog niet alles helder en duidelijk(maar dat weet God ook en zal hen dat denk ik niet aanrekenen want dat zou idd niet eerlijk zijn) Ik denk ook dat God eerlijk oordeelt hierin. Maar dit speelt op de achtergrond mee in deze kwestie. danny, bedoel je met de gevallen engelen dan ook de engelen uit genesis 6 vers 2 en 6 vers 4? die engelen die zich mensenvrouwen namen en reuzen verwekten bij deze vrouwen in de tijd voor de zondvloed? Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 37 Geplaatst 29 mei 2014 Rapport Share Geplaatst 29 mei 2014 Klopt helemaal, ik gebruik altijd de Bijbel om argumenten te toetsen. In mijn korte tijd op Credible, heb ik genoeg topics gezien waar ieder een andere opvatting heeft . Belangrijkste is om elkaars interpretaties te respecteren en daarnaast om met gefundeerde argumenten (Bijbel) te komen (soms wordt er nog wel op de persoon gespeeld) Uiteraard is respect voor elkaars overtuiging belangrijk. Ik begrijp wel waarom mensen dit een belangrijk thema vinden. Want het zou inderdaad niet eerlijk zijn als mensen die voor de komst van Jezus het evangelie niet gehoord hebben geen kans op redding hebben. Zelf denk ik dat God eerlijk over hen oordeelt en het niet perse noodzakelijk is dat het evangelie aan de doden verkondigd hoeft te worden om alsnog gered te worden. Daarbij denk ik dat 1 petr 3 vers 19 het over wat anders heeft dan de doden uit 1 petr 4 vers 6. Als dat dezelfde groep zou zijn, dan zou het evangelie alleen aan de doden die in de tijd van Noach ongehoorzaam waren verkondigd zijn, en dan zou dat vervolgens oneerlijk zijn geweest voor al die andere doden die na die tijd zijn gestorven(je houdt dan nog steeds een select groepje over als 1petr 3:19 over dezelfde doden zou gaan als in 1 petr 4 vers 6. Zoals je al las denk ik dat 1 petr 3: 19 niet over gestorven gelovigen gaat maar over gevallen engelen. Een stukje vh evangelie(over de dood en opstanding van Jezus de messias) staat ook in het OT. Men verwachtte al een messias. Als snapte men niet allemaal wat dat inhield en verwachtte men ook een aardse koning die de joden van de romeinen zou verlossen. Maar op grond vh OT wisten de joden uit de tijd van Jezus maar ook ver voor de tijd van Jezus wel dat er een messias zou komen in de vorm van profetieen, zelfs dat Hij zou sterven staat er in profetische woorden in. Dus een deel vd boodschap/het evangelie staat in het OT en kon men weten, al was nog niet alles helder en duidelijk(maar dat weet God ook en zal hen dat denk ik niet aanrekenen want dat zou idd niet eerlijk zijn) Ik denk ook dat God eerlijk oordeelt hierin. Maar dit speelt op de achtergrond mee in deze kwestie. danny, bedoel je met de gevallen engelen dan ook de engelen uit genesis 6 vers 2 en 6 vers 4? die engelen die zich mensenvrouwen namen en reuzen verwekten bij deze vrouwen in de tijd voor de zondvloed? Yes ik denk inderdaad dat het daar over gaat. Maar dat is op basis van mijn bijbelse bevindingen. En ik hou andere opties zeker open. Maar tot nu vind ik dit de meest logische verklaring. Link naar bericht Deel via andere websites
Ursa 1 Geplaatst 30 mei 2014 Rapport Share Geplaatst 30 mei 2014 Hoe interpreteer jij die tekst van Hebreeën 9:27 dan, DannyR? Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 37 Geplaatst 30 mei 2014 Rapport Share Geplaatst 30 mei 2014 Hoe interpreteer jij die tekst van Hebreeën 9:27 dan, DannyR? Nou ja interpreteren. Ik geloof eigenlijk gewoon datgene wat hebr 9:27 zegt dat na iemands dood het oordeel volgt. Of de doden eerst nog wachten tot het oordeel is een andere kwestie uiteraard. Dat er nog tussentijds een periode is waarin je je nog wel kan bekeren kan ik hier in deze tekst er in ieder geval niet uithalen. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten