Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Beste leden van het Credible forum,

Mijn naam is Rick Lucas, ik ben masterstudent psychologie op de Universiteit van Amsterdam. Voor mijn scriptie doe ik onderzoek naar welk beeld men van God heeft. Verschillende mensen blijken er namelijk verschillende ideeën op na te houden over wie God is en wat hij doet. Ik ben heel hard op zoek naar religieuze mensen die mee willen werken aan mijn onderzoek en daarom wil ik u vragen om deze korte online vragenlijst in te vullen. De vragenlijst zal rond de 10 minuten in beslag nemen en wordt geheel anoniem verwerkt. Onder de deelnemers wordt een waardebon van bol.com ter waarde van 50€ verloot! Hier vind u de vragenlijst :

https://nlpsych.qualtrics.com/SE/?SID=S ... VYUgXBNQEZ

Alvast hartelijk dank voor uw deelname!

Rick Lucas

Student sociale psychologie Universiteit van Amsterdam

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi Rick,

God is een geest (Grieks Pneu′ma) dat is een hogere levensvorm dan het menselijke.

God is een persoon en wij mensen zijn naar Zijn "beeld en gelijkenis gemaakt".

Maar verder kunnen we van God, de Schepper van het Universum, geen beeltenis maken simpelweg omdat wij Hem niet kunnen zien. Hij straalt zo veel energie uit dat het dodelijk is voor mens en dier om Hem te zien.

De enige die Hem heeft gezien is Zijn zoon Jezus en hij heeft zijn Vader aan ons bekend gemaakt d.m.v. Goddelijk onderwijs.

Zo kunnen wij een beeld van God krijgen en van Zijn eigenschappen, ook door naar Zijn volmaakte evenbeeld te kijken, Jezus.

Hij heeft de meest verheven naam, in het Hebreeuws יהוה(transliteratie: JHWH, van rechts naar links). De Joden spraken het uit als Jaweh, de afgelopen 100 jaar schijnt de Latijnse vorm Jehova (zie Van Dale) gebruikelijker te zijn.

Zijn naam is een vorm van het werkwoord Hawah=worden, maar dan in de causatieve vorm van het imperfectum. Zijn naam kan dus vertaald worden met "hij die veroorzaakt te worden", Hij is dus een persoon die Zijn voornemen m.b.t. de aarde op een progressieve manier vervuld en daarbij kan Hij alles worden wat daarvoor nodig is, trooster-bevrijder-generaal-weldoener-rechter-orrdeelsvoltrekker-etc.-etc.

Zijn voornemen is om een paradijs (tuin) van deze aarde, 's mensen woonplaats, te maken d.m.v. Zijn wereldregering onder het koningschap van zijn zoon Jezus.

Heb je na dit bondig stukje nog vragen, stel ze.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid