Spring naar bijdragen

Niets te verliezen


Aanbevolen berichten

Aankomst rekruten bij de Amerikaanse marine

Bootcamps. Een welbekend fenomeen waarin rekruten worden voorbereid op en onderwezen in het militaire bestaan. Daar zijn al hele films van gemaakt en boeken over geschreven. Een vrij omstreden initiatief dat hier en daar vooral in Amerika opduikt zijn bootcamps voor probleemjongeren, de zogenoemde brat camps. Daar worden ze vaak op nog veel hardere wijze militaire discipline bijgebracht. Mishandeling is er niet ongewoon.

Deze trainingen werken vaak volgens het zogenoemde feniksprincipe. Dat houdt in dat je een capabele en serieuze kandidaat neemt, hem (of haar) vervolgens tot de grond toe afbreekt en hem daarna vult met de idealen en werkwijzen van het leger. In het leger zijn discipline, gehoorzaamheid en vertrouwen in elkaar namelijk van absoluut belang op het slagveld, omdat je bij elke twijfel of elk foutje levens in gevaar kunt brengen.

Het kan erg aanlokkelijk zijn om dit principe ook buiten het leger toe te passen, bijvoorbeeld dus bij probleemjongeren. Soms kan het helpen, maar veel vaker werkt het slechts tijdelijk en houden mensen er serieuze trauma’s aan over. Toch vraagt Jezus aan een rijke man om op zichzelf een soortgelijk principe toe te passen: verkoop alles wat je bezit, geef de opbrengst weg en volg Mij. De man moet dus ook eerst echt alles afbreken.

Hij leert je ook nog eens dat als je je leven verliest, je het dan zal behouden. Totale afhankelijkheid van God en uitsluitend Hem gehoorzamen wordt in de Schrift volop aangemoedigd. Want echt vrij is hij die niets te verliezen heeft. Moet het feniksprincipe dan ook in de kerk worden toegepast, zoals sommige sekten daadwerkelijk doen? De kerk als een soort bootcamp, omdat elke zonde immers levens in gevaar kan brengen?

Nee, Christus vraagt in feite iets veel moeilijkers: je moet het zélf doen. Je moet zelf je overgeven aan God, je moet zelf alles opgeven wat je lief is en alles afbreken wat tussen jou en God instaat. En hoe meer je afbreekt, hoe meer je terugkrijgt. Want alleen wat uit het innerlijk komt, kan standhouden. Alleen wat zonder pressie gegeven wordt, blijft gegeven. Gelukkig wil Hij je daarbij helpen. Zelfs ook nog met harde hand als dat nodig is.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat heropvoedingskampen een goed idee zijn voor probleemjongeren. Gelijk invoeren zou ik zeggen want er loopt nogal wat rond wat carrière wil maken in de criminaliteit.

Of deze Amerikaanse manier goed is betwijfel ik. Ik denk niet dat je potentiële tijdbommen militaire training moet geven. Aan de andere kant is het prima kanonvoer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf denk ik dat bijvoorbeeld tuchtscholen prima kunnen werken, maar inderdaad niet per se op de militaire manier. Gewoon normale strikte orde, discipline, zinvolle besteding van de dag (onderwijs, werk, confrontaties, dat soort dingen) en psychologische hulp waar nodig kunnen denk ik wel effectief zijn. Je hoeft denk ik echt niet te schreeuwen en strak te marcheren om orde te houden (overigens is dat filmpje dus van een échte en loodzware militaire training, waar rekruten op vrijwillige basis zich daarvoor inschrijven).

Sowieso is er volgens mij eigenlijk nooit echt wereldwijd en diepgaand wetenschappelijk onderzoek gedaan naar straffen en het effect daarvan op korte en lange termijn; iedereen lijkt het zijne maar te doen en elkaar maar tegen te spreken, en laat zich vaak ook meer leiden door vergeldingsdrang en opiniepeilingen dan door wat nu echt effect heeft. Vergelding alleen heeft echter totaal geen zin als de gestrafte daardoor zijn of haar leven niet betert. Liever dan nog een relatief milde straf die wél werkt. Het zou goed zijn als zo'n onderzoek eens echt serieus gedaan werd en men zich daardoor dan ook laat leiden.

Maar ja, tot die tijd maar proberen naar mijn eigen innerlijk te kijken en te zien wat daaraan af te breken valt. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dictaturen hebben vaak ook "heropvoedingskampen" maar de resultaten daarvan zijn ook hooguit tijdelijk. Ik denk dat persoonlijke aandacht, orde en zinvolle opleiding of andere zinvolle dagbesteding beter gaat werken dan een militaire training (die vaak gepaard gaat mishandeling etc.).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid