Spring naar bijdragen

Delicaat systeem


Aanbevolen berichten

Ontploffende atoombom

Zie hier de enorme macht en kracht van de mens. Een onvoorstelbaar vuur van vernietiging grijpt om zich heen en ontziet niets of niemand. Mensen, huizen, dieren en complete steden verdampen letterlijk in de helse hitte en laten niets anders achter dan een kale, geblakerde vlakte waar men vele jaren niet meer kan komen zonder door de straling vernield te worden. De mens is in staat de aarde vele tientallen malen compleet te vernietigen.

We hebben macht, heel veel macht. Of je nu gelooft dat deze ons door God gegeven is of niet, je zult moeten erkennen dat we deze macht hebben. En dat we haar zullen moeten beheersen, willen we niet onszelf en de schepping onherstelbaar beschadigen. We kunnen niet zonder meer onze driften volgen. Want zij mogen dan wel gelijken op die van de dieren, ze oefenen veel meer invloed uit en hebben ook veel meer verstrekkende gevolgen.

Daarom roept het geloof je op tot boetedoening, versterving en matigheid. Niet om je te treiteren, maar om je driften te temmen en ten goede te keren. De schepping helpt je daarbij met een mooi systeem: elk geneugte kost je iets. En hoe meer voldoening iets oplevert, hoe meer het je kost. Van veel eten krijg je overgewicht, van seks krijg je kinderen, oorlog levert ook jouzelf ellende op, etc. Zo leer je vanzelf wel je driften te temperen.

Het is een uniek en zeer delicaat systeem waar zo’n beetje het hele geloof op is gebaseerd. Het gaat dan ook mis als je die koppeling probeert te verbreken, zodat je alleen de voldoening probeert na te streven zonder het offer dat er normaal bij hoort te willen brengen. Iets wat normaal heel goed is, kan zich dan tegen jou keren en veel kwaad berokkenen. Het is echter wel een heel moeilijk systeem, waar men dan ook niet graag over preekt.

Zie hier de enorme macht en kracht van de mens. Een onvoorstelbaar vuur van vernietiging grijpt om zich heen en ontziet Hem in het geheel niet. Hijzelf brengt het ultieme Offer door niet mensen, huizen, dieren en complete steden te vernietigen, maar zichzelf, God de Zoon. Hij gebruikt zijn oneindige macht ten goede en krijgt er ook oneindig veel voor terug, namelijk gemeenschap met jou. Wat ben jij bereid te geven voor het echte geluk?

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt een moeilijk stuk geschreven, vind ik. Het lijkt alsof je zegt dat elke drift, elke voldoening die een mens kan vinden, voortvloeit uit slechtheid of begeerte. Ik haal weinig voldoening uit de voorbeelden die je beschrijft, maar wel uit andere dingen waarmee ik niemand kwaad berokken en ook mezelf niet.

Verder denk ik ook niet dat die vernietigende daden waar je over spreekt de schepping onherstelbaar beschadigen, maar wel de diepere oorzaak, het waarom achter die daden, nl. de emotionele ontwrichting, de instelling van hebben-hebben en zo verder...

Maar ik heb sowieso moeite om te begrijpen wat je precies bedoelt, denk ik, dus misschien heb ik het totaaaaal verkeerd begrepen :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
Of je nu gelooft dat deze ons door God gegeven is of niet, je zult moeten erkennen dat we deze macht hebben. En dat we haar zullen moeten beheersen, willen we niet onszelf en de schepping onherstelbaar beschadigen.

Ik ben het met je eens dat veel mensen zichzelf, anderen en de planeet veel schade toebrengen. Ze willen niet naar Gods wetten en principes leven, omdat ze die te beperkend vinden. Men vergeet daarbij dat Degene die ons gemaakt heeft, ook het beste weet hoe wij het beste kunnen functioneren. Hij heeft ons a.h.w. een gebruiksaanwijzing bij het leven gegeven. Het negeren ervan geeft problemen. Wat een mens zaait, dat zal hij oogsten. En wie wind zaait, zal storm oogsten - Hosea 8:7./Galaten 6:7. God laat niet met zich spotten; we zijn gewaarschuwd.

Paulus had dat begrepen en hij zei daarom in 1 Korinthiers 9:27: "Ik hard mijzelf en oefen me in zelfbeheersing, want ik wil niet anderen de spelregels opleggen om uiteindelijk zelf te worden gediskwalificeerd". Als je hebt ervaren dat die "spelregels" voor je eigen bestwil zijn, dan is het ook niet te moeilijk.

Er blijft nog heel veel te genieten. Het feit dat er zo'n grote verscheidenheid is in voedsel en een overvloed aan soorten flora en fauna, dat we in kleuren kunnen zien, muziek kunnen maken en ernaar luisteren of op een andere manier creatief bezig zijn bijvoorbeeld. Het is niet nodig om in leven te blijven, toch is het er. Gemaakt om van het leven te genieten. God is een gelukkig God - 1 Tim.1:11, en Hij wil ook dat wij het zijn. En dat kan als wij zijn leiding volgen en de schepping waarderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Floes, je driften komen gewoon voort uit je eigen natuur en hebben hun functie, maar omdat mensen dus zoveel macht en kracht hebben hier op aarde, zullen ze hun driften dus wel extra moeten beheersen, meer nog dan dieren. Je kunt ze dus niet zonder meer navolgen en het "offer-systeem" zonder meer in de wind slaan om zo de lusten zonder de lasten te willen hebben. En dat geldt op allerlei gebied. Daarom legt in elk geval het traditionele christendom ook de nadruk op versterving, matiging en het mijden van wereldse zaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid