Spring naar bijdragen

Oh zo goed!


Aanbevolen berichten

Veel dingen zijn toegestaan. Althans, in Nederland. Ieder mens heeft stemrecht, iedereen mag een eigen mening hebben –en laat die dan ook vaak stellig, luid en duidelijk horen. Velen zijn druk met een studie of baan waar ze voor hebben gekozen. Men kiest ervoor om een gezin te willen vormen. We spelen wat met de kinderen, gaan af en toe bij een vriendin op de koffie of met vrienden de kroeg in en we kiezen voor een leuke hobby of sport. Zo vullen we de tijd in ons leven en houden we onszelf steeds bezig. In onze westerse cultuur zijn er weinig keuzes die je niet kan maken.

We hebben het goed, vinden de meesten hier en daar ben ik ook niet per definitie mee oneens. Maar soms denk ik aan andere culturen, in andere landen. Alle onenigheid in het Midden-Oosten heeft mij hier nog meer over aan het denken gezet. Dan vraag ik mij af of de landen die daar ingrijpen niet het liefst hun eigen (vaak westerse) cultuur in dat land zouden willen zien. Of alle ontwikkelingshulp die geleverd wordt aan derde wereld landen, zal hun cultuur daar wel behouden blijven? Misschien ben ik nu wat kort door de bocht, maar soms heb ik ook het idee dat onze westerse cultuur geïdealiseerd wordt.

We hebben het allemaal zo goed, maar als de buurman even onze hulp nodig heeft zijn we ineens “niet thuisâ€. Als we een dakloze zien, lopen we er straal aan voorbij en de straatkrantverkoper kijken we ook niet aan. (En als we al eens een straatkrant kopen verdwijnt die thuis gelijk in de bak met oud papier. Want niemand leest die, toch?)

We hebben het allemaal zo goed, maar allemaal hebben we geen tijd. Allemaal vragen we uit beleefdheid hoe het met iemand gaat, maar kan het ons geen donder schelen hoe het écht met iemand gaat. Wordt er aan jou gevraagd hoe het met je gaat dan antwoord je standaard  ‘goed’ en als het eigenlijk wat minder goed gaat dan antwoorden we ‘druk’. Want allemaal hebben we het druk en durf eens te antwoorden dat het niet goed gaat! Doorvragen over het waarom of hoezo is uit den boze (want we moeten snel weer verder met ons leven).

We hebben het allemaal zo goed, maar we moeten wel presteren op ons werk waardoor er zo weinig tijd over blijft. Men raakt gestrest en een burn-out komt ook steeds meer bij mensen in de twintig voor. Ons gezinsleven vinden we allemaal zo leuk en fijn, maar toch hebben we buiten ons huwelijk nog een liefje nodig om wat extra behoeften te vervullen. Snapt de huwelijkspartner dat niet? Nou, dan gaan we toch uit elkaar in plaats van een gesprek  aan te gaan over wat er niet goed zit in het huwelijk!

We hebben het allemaal zo goed, maar gaan we een discussie met iemand aan dan willen we vooral onze eigen mening geven! Aan open gesprekken waar je iets van verschillende kanten bekijkt wordt niet gedaan. Van mening veranderen is werkelijk uit den boze, dan ben je een slappeling! En leren van een ander uit zo’n gesprek? Natuurlijk niet, je weet het zelf allemaal toch zo goed?!

Misschien zet ik het een beetje zwart-wit neer, maar is onze cultuur echt zo ideaal?
Hebben wij in Nederland veel vrijheid, of hebben we juist veel verleidingen?

Gods zegen,
Chealder

Link naar bericht
Deel via andere websites
We hebben (nog) veel vrijheid, daardoor ook veel verleidingen maar we kunnen er maar slecht mee om gaan.

Is het zo dat we veel vrijheid hebben? Ik voel veel eerder de dwang om te moeten kiezen, terwijl in dat kiezen de keuze redelijk beperkt wordt voorgesteld. Voortdurend worden we blootgesteld aan zogenaamde keuzes, zodat we niet eens meer de mogelijkheid hebben om te bedenken wat nu werkelijk de relevante keuzes zijn om te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Liever een dwang om bepaalde keuzes te maken, dan helemaal geen keuzes mogen maken. Ik denk dat mensen, en ik vergeet het zelf ook vaak genoeg, hoe dankbaar we mogen zijn om in dit deel van de wereld geboren te worden. Natuurlijk is de maatschappij verre van ideaal en is iedereen meer en meer op zichzelf gericht, maar als we even gewoon al beseffen dat er in zo vele landen mensen nog elke dag vanwege hun geloof vermoord worden, vind ik niet dat we reden hebben tot klagen. En dat is dan één ding dat ik er uit pik. Alles zou natuurlijk nog beter kunnen en er zijn hier ook veel problemen die we niet mogen minimaliseren omdat het elders veel erger gesteld is, maar laten we niet vergeten hoeveel geluk we hebben. Het niet kunnen omgaan met verleidingen is de keerzijde van onze cultuur, maar we hebben toch enorm veel voordelen aan onze vrijheid.

Chealder, het is inderdaad wat zwart-wit neergezet. Ik snap je gedachte achter dit stukje tekst wel hoor en het klopt ook voor een stuk zeker wel. Bij het ingrijpen in andere landen zit er echter wel veel meer achter dan enkel en alleen een cultuurverschil. En of dat ingrijpen zo slecht is, daar ben ik persoonlijk niet over uit. Ik herinner me heel goed dat een hooggeplaatste militair die ik persoonlijk ken, zei dat hij in Congo was geweest en de plaatselijke bevolking daar eigenlijk niets liever wilden dat België terug zou ingrijpen. Dat zet je toch aan het denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die vrouwen die in Congo worden verkracht en vervolgens in hun genitaliën worden geschoten, zodat ze ook nog eens worden verstoten door hun familie. De jongetjes die worden gedrogeerd als kind en mee moeten vechten in een burgeroorlog. De meisjes in Afghanistan die moeten vrezen voor hun leven omdat ze naar school gaan. Mensen die geen normaal leven kunnen hebben, omdat ze een hazenlip hebben en zij en hun familie een operatie niet heeft kunnen betalen. Of die ouders in Syrië die hun kind zijn kwijtgeraakt, omdat het toevallig in de rij voor een winkel stond en het tussen twee vuren terecht kwam.

Ik denk dat die maar wat blij zijn met westerse hulp. En als ze daardoor ook iets van de slechte eigenschappen van de westerse cultuur overnemen, denk ik dat ze dat maar een lage prijs vinden die ze daar graag voor betalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind ook niet dat wij hier zouden moeten zeuren. Sterker nog, ik denk dat het eigenlijk niemand mooi staat als hij/zij zeurt. Kleine kinderen zeuren. Als je een beetje volwassen bent, leer je je omstandigheden te dragen hoe moeilijk ze ook kunnen zijn. En als je volwassen bent leer je ook dat het niet meer dan normaal is om andere mensen te helpen om hun omstandigheden te verlichten of ze anders bij te staan. Als je volwassen bent, ben je ook dankbaar voor al het goede dat je geschonken wordt. En die volwassen houding wil ik mezelf ook zoveel mogelijk toemeten.

Maar wat ik niet wil is dat anderen bepalen welke keuzes ik moet maken. En daarbij bedoel ik niet dat de uitkomst van de keuze mij wordt opgedrongen. Het is het gevoel dat ik een schaal met ontelbaar verschillende snoepjes voorgeschoteld krijg waar ik in alle vrijheid uit mag kiezen. Maar wat nu als ik geen snoep wil? Ik heb echter amper de mogelijkheid om me dat te beseffen, omdat de zoete geur, de felle kleuren en alle reclame er om schreeuwen dat ik het snoepje kies dat ik zelf het lekkerste vind. Het geeft mij de illusie dat ik zelf een keuze maak, maar het maak mij blind voor wat veel gezonder eten zou zijn. Voor gezond eten moet je echter veel meer je best doen, terwijl ik gepamperd wordt dat het goed is om alleen maar te genieten en om vooral niet teveel na te denken over wat er goed voor me zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat die maar wat blij zijn met westerse hulp. En als ze daardoor ook iets van de slechte eigenschappen van de westerse cultuur overnemen, denk ik dat ze dat maar een lage prijs vinden die ze daar graag voor betalen.

In hoeverre is er dan geen sprake van het stillen van afschuwelijke pijnen met verslavende morfine. Een morfine waar je aan verslaafd raakt, een morfine waar je uiteindelijk steeds meer van nodig hebt om het te laten werken. Een morfine die maakt dat je compleet afhankelijk bent van degene die je die morfine verstrekt.

Mensen morfine verstrekken, terwijl een relatief simpele operatie vrijwel direct de wond kan genezen, is misbruik maken van die mens. Iets vergelijkbaars hebben we namelijk in Afrika gedaan. Europa heeft daar een groot deel van zijn voedseloverschotten gedumpt als voedselhulp. Voedsel dat zo goedkoop/gratis werd aangeboden dat de plaatselijke boeren er niet tegenop konden concurreren en allemaal failliet gingen. We hebben er dan wellicht wel voor gezorgd dat veel mensen niet van de honger zijn omgekomen, maar ondertussen hebben we de voedselproductie die er wel was, ook de nek om geholpen. We hebben de mensen daar namelijk de veel te gemakkelijke keuze voor gehouden om gratis voedsel van ons te accepteren. Een keuze die zo makkelijk was, dat men bijna wel blind moest worden voor een duurzaam alternatief. Want de mensen daar hebben de keuze om voedselhulp te aanvaarden natuurlijk in alle vrijheid genomen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet dat ik in mijn blogpost vooral de nadelen van onze cultuur heb belicht en de mooie dingen ervan niet noem. Door het zo zwart-wit weg te zetten heb ik het idee dat mijn punt wat duidelijker over komt.

Natuurlijk is niet alles in onze cultuur kommer en kwel. Integendeel, er zijn ook hele goede dingen. Toch zijn er ook genoeg punten die missen, die in andere culturen meer naar voren komen.

Ik wil mensen hierover aan het denken zetten, niet vertellen hoe ze erover moeten denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hebben wij in Nederland veel vrijheid, of hebben we juist veel verleidingen?

We hebben veel vrijheid en dat is natuurlijk wel zo prettig, alleen in de Bijbel staat al de waarschuwing in 1 Petrus 2:16: "Leef als vrije mensen, en verschuil u niet achter uw vrijheid om u te misdragen, maar handel als dienaren van God".

Veel mensen misdragen zich helaas wel, zoals je zo treffend weergeeft. Het vraagt nederigheid Gods hulp te vragen om te veranderen en te leven zoals Hij het wil. Dan zullen we Gods Woord als spiegel moeten gebruiken. Liefde voor God en de naaste is wel de grootste motiverende kracht om te veranderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedere cultuur heeft haar goede en slechte kanten, ook de onze. Net zoals elk politieke bestuursvorm haar goede en slechte kanten heeft, ook de democratie. We moeten ons echter wel realiseren dat onze aangename, prettige leefwijze wel gevaarlijk veel grondstoffen kost, dat voor onze leefwijze veel mensen en ook kinderen heel hard moeten werken voor een hongerloontje en dat ook veel dieren onnodig moeten lijden. Kinderen moeten daar zwaar en gevaarlijk werk verrichten, zodat kinderen hier kind kunnen zijn, om het eens zo te zeggen.

Beter is het daarom om niet zozeer naar culturen te kijken, maar naar mensen. De mensen om je heen, de mensen in je kerk. En om lijden niet met lijden te vergelijken, maar er altijd en onvoorwaardelijk voor iemand te zijn, ongeacht wat voor lijden diegene draagt. Kijk niet naar het lijden van de wereld, maar puur en alleen naar het lijden van die persoon, van de mensen om je heen. Probeer voor deze naasten een lichtje te zijn, hoe dan ook, want Christus wil in hen herkend worden door jou. En probeer vooral het kwaad in jezelf te herkennen, God om vergeving te vragen daarover en je te laten leiden door het Evangelie en de weerslag daarvan in je geweten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...

Mensen morfine verstrekken, terwijl een relatief simpele operatie vrijwel direct de wond kan genezen, is misbruik maken van die mens. Iets vergelijkbaars hebben we namelijk in Afrika gedaan. Europa heeft daar een groot deel van zijn voedseloverschotten gedumpt als voedselhulp. Voedsel dat zo goedkoop/gratis werd aangeboden dat de plaatselijke boeren er niet tegenop konden concurreren en allemaal failliet gingen. We hebben er dan wellicht wel voor gezorgd dat veel mensen niet van de honger zijn omgekomen, maar ondertussen hebben we de voedselproductie die er wel was, ook de nek om geholpen. We hebben de mensen daar namelijk de veel te gemakkelijke keuze voor gehouden om gratis voedsel van ons te accepteren. Een keuze die zo makkelijk was, dat men bijna wel blind moest worden voor een duurzaam alternatief. Want de mensen daar hebben de keuze om voedselhulp te aanvaarden natuurlijk in alle vrijheid genomen...

Je hebt gelijk dat ons voedsel/buitenland-beleid wellicht op sommige plekken zelfs de honger vergroten. Ik kan er slecht tegen dat we Afrikaanse boeren niet toestaan op onze markt te verkopen als er in de eigen markt tijdelijk geen vraag is (door flinke EU-importheffingen op te leggen) - en tegelijkertijd als het de 'interne' markt zo uitkomt wel exportsubsidie's weg te sluizen.

Het probleem van armoede is zo complex nog niet. Als wij met de rijkste 30% landen afspreken dat iedereen die netjes binnenkomt en zich registreert een werk- en leefvergunning krijgt voor vijf jaar. Mocht deze wereldburger daarna werk of een onderneming hebben dan maak diegene onderdaan van je land. (Ik ben ervan overtuigd dat geld dat terug wordt gestuurd naar de eigen familie minstens zo goed wordt gebruikt als het geld dat ik aan Unicef stort.)

Armoede de wereld uit? Een kwestie van een politieke keuze's...

Ben ik nu offtopic? Of aan het dromen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is inderdaad dromen maar als een groot deel van de mensen dat gaat dromen verandert er misschien ook iets.

Laten we het hopen. Er is genoeg voedsel, als we dat nu allemaal gaan delen dan komt het helemaal goed met deze wereld.

aan allen een Vreugdevol Pasen gewenst

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is inderdaad dromen maar als een groot deel van de mensen dat gaat dromen verandert er misschien ook iets.

Laten we het hopen. Er is genoeg voedsel, als we dat nu allemaal gaan delen dan komt het helemaal goed met deze wereld.

Er zijn altijd wel mensen met goede bedoelingen, die hier en daar iets goeds weten te bereiken. Helaas leert de geschiedenis ook dat er door hebzucht en zelfzucht veel aan strijkstokken blijft hangen. En als Paulus het over "de laatste dagen" heeft in 2 Timotheus 3, dan zien we welke kant het opgaat. In 3:13 staat: "Maar slechte mensen en bedriegers zullen van kwaad tot erger komen; zij verleiden en worden verleid."

Gelukkig is er wel hoop! In Psalm 72 wordt gesproken over de zegeningen tijdens de regering van koning Salomo. Deze zegeningen zijn slechts een voorproefje van wat Jezus als de Vredevorst zal gaan brengen. - Zie Mattheus 12:42 en Jesaja 9:5,6.

Tijdens Christus regering zal niemand meer honger hebben. Volgens Psalm 72:16 zal er "overvloed van koren zijn in het land". Deze regering, Gods Koninkrijk, zal brengen wat mensen niet tot stand kunnen brengen; genoeg voedsel voor iedereen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid