Spring naar bijdragen

Christelijke oplichters


Aanbevolen berichten

Dit is een met een academy award bekroonde documentaire over de voormalig Pinkster/Evangelische predikant (‘revivalist’) Marjoe Gortner.

Gortner werd geboren in 1944 en groeide op in een predikanten gezin en begon zijn preacher/evangelist cariëre al vroeg, op 4 jarige leeftijd. Tot hij op 14 jarige leeftijd stopte. Maar in zijn twintiger jaren startte hij weer met preken en werd hij wederom zeer succesvol. En toen kwam er een documentaire die in samenwerking met hem gemaakt is waarin hij vertelt dat zijn hele evangelisten loopbaan gebouwd is op bedrog.

De filmmakers volgen hem in zijn laatste evangelisatie tour, waarin hij heel openhartig is over zijn carrière. Vanaf toen hij een klein kind was werd hij (naar eigen zeggen ook met mishandeling) klaar gestoomd door zijn ouders om een kind predikant te zijn en kreeg hij training in retorische trucjes. Geld speelden kennelijk daarbij een grote rol. In zijn tienerjaren ging het gezin kapot, ging hij zelf uit huis en begon hij aan een soort van hippie bestaan. Op een gegeven moment had hij toch hard geld nodig en begon hij weer met prediken. In deze docu neemt hij een filmcrew mee om te laten zien hoe hij opereert. Hij geeft aan dat dit dubbelleven hem gewetensproblemen geeft en is van plan te stoppen, wat hij ook vervolgens gedaan heeft. Hij is een middelmatige film acteur geworden.

Dat er oplichters bestaan is niet zo bijzonder en ook niet nieuws ofzo, maar wat deze docu voor mij bijzonder maakt is de eerlijkheid van Gortner over zijn bedrog. Hij zegt dat hij eigenlijk nooit echt gelooft heeft. In feite is hij ook een product van zijn opvoeding. Zijn ouders hebben de oplichting geperfectioneerd. Van een hoop oplichters heb ik de indruk dat ze nog ergens in hun eigen leugens en bedrog geloven of met goede intenties begonnen zijn maar gecorrumpeerd raakten door het geld en succes. Of een hoog ‘het doel heiligt de middelen’ gehalte hebben. Gortner is daarentegen als kind gedwongen om een geld machine te worden en voor hem is het allemaal een act waarin hij zelf totaal niet gelooft. Er komt ook in de docu naar voren hoe dat wereldje rond geld en succes in elkaar steekt, alleen denk ik dat Gortner er eerlijker over is naar zichzelf en in de docu.

Enerzijds is hij een bedrieger die geen woord gelooft van wat hij zegt en het vooral allemaal voor het geld doet. En zelfs toen hij wel gewetensproblemen er mee kreeg deed hij voor de docu toch één laatste tour waarin hij mensen zat te bedriegen en geld zat te cashen.

Anderzijds vind ik het ook een heel zielig verhaal, van een mishandeld jongetje dat eigenlijk vanuit zijn jeugd weinig anders kent dan zo’n leven. In feite is zijn leven gebouwd op één grote leugen. En met die docu maakt hij ook een harde breuk met dat leven, doordat er geen weg meer terug zal zijn en ik denk ook dat hij er vast veel vijanden mee gemaakt heeft. Hij lijkt de film ook zelf te gebruiken als middel om de schepen achter zich te verbranden, zodat dit definitief zal stoppen. Ik vind het eigenlijk vooral een heel triest en zielig verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
http://www.youtube.com/watch?v=jYjgeayfYPI

super suuuuper interessante documentaire. die mijn geloof in de "grote profeten" en "gebedsgenezers" van tegenwoordig volledig weg gehaald heeft.

Mooie docu, hoe ze laten zien wat je al met een beetje suggestie kunt bereiken.

Ik vind het ook wel integer aangepakt, met name die preek helemaal aan het einde. Niet op een manier van 'haha, I've fooled you!', maar juist op een opbouwende christelijke manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
http://www.youtube.com/watch?v=jYjgeayfYPI

super suuuuper interessante documentaire. die mijn geloof in de "grote profeten" en "gebedsgenezers" van tegenwoordig volledig weg gehaald heeft.

Zeer interessant inderdaad!

Ik was me er niet bewust van dat er een hele beweging in Amerika is van oplichters op dit gebied. Gelukkig ben ik daar nooit mee in aanraking gekomen. Ik geloof nog wel steeds 100% in gebedsgenezing, en geloof ook dat er mensen zijn die God daar speciaal voor gebruikt. Kenmerkend voor de mensen waar ik wel in geloof is dat ze vooral bezig zijn met wie God is, het evangelie prediken, nooit om geld voor zichzelf vragen en ook niet hun best doen om een opzwepende sfeer te creëren.

Bill Johnson is een groot voorbeeld voor me op dit gebied. Hij legt zelf bijna nooit handen op mensen, maar blijft op het podium staan en bid of God hun op hun plaats aanraakt. Hij werkt ook niet met gebedskaartjes, maar weet wel vaak zeer specifieke (dus geen hoofdpijn, rugpijn) dingen te benoemen van mensen die kloppen. Hij laat mensen in de zaal zelf checken of ze iets kunnen doen wat ze daarvoor niet konden, en de meest bizarre getuigenissen komen daaruit voort; dus niet alleen geen pijn meer maar metalen platen en schroeven die opeens zichtbaar weg zijn, dokters verklaringen van kanker die onverklaarbaar weg is, en nog veel meer.

Sommige dingen die Derren aanhaald wat betreft Adrenaline als pijnstiller en het checken van genezing bij blinden en doven etc. zijn ook wel handig om te weten. Ik bid zelf ook wel eens voor genezing, dus dit ga ik zeker meenemen. Voor de goede duidelijkheid, dat bedoel ik dus op de positieve oplichterij voorkomende manier :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bill Johnson is een groot voorbeeld voor me op dit gebied. Hij legt zelf bijna nooit handen op mensen, maar blijft op het podium staan en bid of God hun op hun plaats aanraakt. Hij werkt ook niet met gebedskaartjes, maar weet wel vaak zeer specifieke (dus geen hoofdpijn, rugpijn) dingen te benoemen van mensen die kloppen. Hij laat mensen in de zaal zelf checken of ze iets kunnen doen wat ze daarvoor niet konden, en de meest bizarre getuigenissen komen daaruit voort; dus niet alleen geen pijn meer maar metalen platen en schroeven die opeens zichtbaar weg zijn, dokters verklaringen van kanker die onverklaarbaar weg is, en nog veel meer.
Kun je één goed onderbouwd voorbeeld geven van iemand waarvan platen in het lichaam zijn verdwenen door het toedoen van Bill Johnson. En als we toch bezig zijn, geneest hij ook brandwonden? En zo ja, kun je daar ook een voorbeeld van geven met voor en na foto's (vlak voor de gebedsgenezing en vlak na de gebedsgenezing). Videomateriaal is ook goed wat mij betreft.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Helaas, brandwonden kan ik niets over vinden, wel een aantal filmpjes van platen en schroeven die verdwijnen. Ze zijn niet van Bill Johnson (kon ik niets van vinden) maar van Randy Clark, die ik ook ken:

Dit is nog een filmpje van Randy Clark die voor een jongen die 80% doof is bid in Brazilië. Hij bid nu wel zelf voor hem met handoplegging, alleen dan volgens een wat meer betrouwbare methode. Het gedeelte waar Randy afstand neemt om te zien of de jongen hem kan horen lukt niet helemaal, maar dat ligt aan zijn gebrekkige Portugees. Vanaf 14:30 zie je beter resultaat:

Toch nog 1 gevonden van Bill Johnson, waar je ziet dat hij bid + getuigenissen van mensen die claimen genezen te zijn van verschillende dingen. Vanaf deel 2 zijn de getuigenissen te zien:

- deel 1

- deel 2

Hier nog een filmpje van een man die genezen is van kanker bij de kerk van Bill Johnson:

Link naar bericht
Deel via andere websites
Helaas, brandwonden kan ik niets over vinden
Vreemd.
wel een aantal filmpjes van platen en schroeven die verdwijnen. Ze zijn niet van Bill Johnson (kon ik niets van vinden) maar van Randy Clark, die ik ook ken:

Dit zijn geen filmpjes van platen en schroeven die verdwijnen. Het zijn filmpjes van mensen die verhalen vertellen over platen en schroeven die verdwijnen.

Toch nog 1 gevonden van Bill Johnson, waar je ziet dat hij bid + getuigenissen van mensen die claimen genezen te zijn van verschillende dingen. Vanaf deel 2 zijn de getuigenissen te zien:

- deel 1

- deel 2

Hier nog een filmpje van een man die genezen is van kanker bij de kerk van Bill Johnson:

Allemaal anekdotes. Ik zou graag één geval willen zien die goed gedocumenteerd is. Dat is ook waar ik om vroeg. Dus liefst met naam en toenaam, of dat je iets duidelijk op video ziet gebeuren. Bijvoorbeeld brandwonden die verdwijnen, een melanoom die verdwijnt, een geamputeerd been dat aangroeit, platen die verdwijnen op voor en na foto's. Wat je hebt laten zien is wat verhalen van mensen.

Leuk, maar hier offtopic. Gaarne uw discussie over genezing en bewijzen voeren in een van de topics over genezing.
M.i. is het nog wel ontopic. Als gebedsgenezers claimen te kunnen genezen, maar dat niet kunnen is er sprake van oplichting. En dit topic gaat over Christelijke oplichters.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid