Spring naar bijdragen

Enge vraatzucht


Aanbevolen berichten

Superfood recept voor Gojibessen-smoothie met Stevia

Vraatzucht. Daar wordt eigenlijk helemaal niet zoveel over geschreven of gepreekt, maar het is nogal een actuele hoofdzonde. Achteloos wordt er veel te veel gegeten en wordt er jaarlijks tonnen en tonnen aan uitstekend voedsel weggegooid, in huishoudens en in horeca. Het begint al op kinderleeftijd, als kinderen het meegekregen brood nog weleens zomaar weggooien om patat te kunnen eten, zonder dat moeder het door zou hebben.

Deze vraatzucht is niet zo moeilijk te bestrijden: gewoon flink matigen met eten, gezond en gepast koken en zo weinig mogelijk weggooien. Er is echter nu ook een andere vorm van vraatzucht op komst, die veel moeilijker te bestrijden is en ook veel enger is om te zien. Welkom in de wereld van superfood, de wereld van onuitsprekelijke groenten, de meest exotische smoothies en van de meest wonderlijke gezondheidsclaims.

Met superfood tracht men zo duurzaam en gezond mogelijk te eten, zonder allerlei vetten, “snelle†koolhydraten, E-nummers, etc. Het is een vrij wetenschappelijk aandoende discipline, waarbij voedsel als medicatie wordt behandeld. Kenmerken zijn de religieus aandoende fanatiekheid bij veel aanhangers, een diepe, onredelijke afgunst voor het voedsel in de supermarkt en het eten van de meest vreemde ingrediënten en combinaties.

Hierin bestaat de vraatzucht dat men, en soms echt letterlijk, de hele dag met het eten bezig kan zijn, dat men zich graag verheft boven hen die gewoon boerenkool eten en geen boerenkoolchips (ja, dat bestaat dus echt) en dat men het anderen dus heel moeilijk maakt om voor hen te koken, tenzij die anderen ook aan superfood doen. Het eten wordt een tweede religie, waarbij het nog maar de vraag is of het allemaal wel zo gezond is.

Het is helemaal niet goed en ook niet natuurlijk om zo medicinaal met voedsel om te gaan. Gezond en duurzaam eten is zeker te prijzen, maar er is meer in het leven. Het idee van eten is gewoon dat je genoeg energie hebt om je werk te doen, meer niet. Daar zijn geen ingewikkelde diëten, groenten en termen voor nodig. Gebruik je gezonde verstand, dank de Heer voor het dagelijks brood en laat je niet zomaar van alles wijsmaken.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het eerst wat me te binnen schoot was die volledige in het lab gemaakte hamburger.

Waarom wordt er zoveel geld gespendeerd aan zoiets terwijl er miljoenen mensen en kinderen nog nooit een fatosenlijke hamburger hebben kunnen eten.

Vreselijk.

Je kunt alleen bidden en hopen dat nog eens veranderd.

Raak stuk Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo! Ben ik t even met je oneens Ton! Wat een kort-door-bocht redenering van je ;) Het geld wat aan die lab-burger is/wordt gespendeerd is een fractie van de vele tientallen miljarden die nu per jaar naar arme landen eb charitatieve instellingen gaan (waarvaan maar een gedeelte daadwerkelijk als voedsel bij arme mensen op t bord terecht komt). Verder is dat geld maar een fractie van wat er omgaat in de verwerpelijke bio-industrie waarbij dieren als dingen worden gemarteld voor je stukkie vlees.

De vraag naar vlees neemt alleen maar toe en de landbouwgronden gaan nu allemaal op aan mais voor het veevoer. Plus dat de emissie van schadelijk gassen vanuit de veeteelt voor minnimaal 16% meetelt in de mondiale schadelijke gassen.

Ergo, als men niet minder vlees wil gaan eten (en ik heb daar helaas weinig vertrouwen in tot t Koninkrijk er is), MOET er dus wel een alternatief komen. Om landbouwgrond vrij te maken voor groenten, om meer mensen te kunnen voeden, om t milieu hopelijk nog te redden en last but not least om t onbeschrijflijke dierenleed een halt toe te roepen.

Verder, leuk stuk Robert :) Je praat wel heel generaliserend over deze mensen, ik ken ze niet, laat staan allemaal, dus ik weet niet of t terecht is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zo! Ben ik t even met je oneens Ton! Wat een kort-door-bocht redenering van je ;) Het geld wat aan die lab-burger is/wordt gespendeerd is een fractie van de vele tientallen miljarden die nu per jaar naar arme landen eb charitatieve instellingen gaan (waarvaan maar een gedeelte daadwerkelijk als voedsel bij arme mensen op t bord terecht komt). Verder is dat geld maar een fractie van wat er omgaat in de verwerpelijke bio-industrie waarbij dieren als dingen worden gemarteld voor je stukkie vlees.

De vraag naar vlees neemt alleen maar toe en de landbouwgronden gaan nu allemaal op aan mais voor het veevoer. Plus dat de emissie van schadelijk gassen vanuit de veeteelt voor minnimaal 16% meetelt in de mondiale schadelijke gassen.

Ergo, als men niet minder vlees wil gaan eten (en ik heb daar helaas weinig vertrouwen in tot t Koninkrijk er is), MOET er dus wel een alternatief komen. Om landbouwgrond vrij te maken voor groenten, om meer mensen te kunnen voeden, om t milieu hopelijk nog te redden en last but not least om t onbeschrijflijke dierenleed een halt toe te roepen.

Verder, leuk stuk Robert :) Je praat wel heel generaliserend over deze mensen, ik ken ze niet, laat staan allemaal, dus ik weet niet of t terecht is.

Een van de weinige keren dat ik het fijn vind dat ik op mijn nummer wordt gezet. Ik geef toe dat ik wat kort door de bocht was.

En ja er moet zeker wat gebeuren omtrent de landbouw etc. Alles gaat kapot er is zoveel vraag naaar vlees, dus koeien etc. Dat het ten koste gaat van het milieu en de dieren zelf.

Voordat het product op de makt komt:P crisis wat zal dat in het begin veel kosten.

Hoe komen die mensen toch allemaal op het idee met al die smoothies enzo? En die waanzinnige ideeen rondom gezond voedsel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tegen dat gekweekte vlees kijk ik dan weer vrij positief aan. Ik bedoel, als dat vlees uiteindelijk (vrijwel) dezelfde kwaliteit behaalt als gewoon vlees, en het kost ook niet veel meer energie om het te kweken, dan heb je dus veel en veel minder dieren en dus ook veel minder ruimte nodig voor dezelfde hoeveelheid vlees.

Het ging mij echter veel meer om die medicinale omgang met voedsel met soms een fanatiekheid die mijns inziens dus ernstig grenst aan vraatzucht, als het al geen vraatzucht is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tegen dat gekweekte vlees kijk ik dan weer vrij positief aan. Ik bedoel, als dat vlees uiteindelijk (vrijwel) dezelfde kwaliteit behaalt als gewoon vlees, en het kost ook niet veel meer energie om het te kweken, dan heb je dus veel en veel minder dieren en dus ook veel minder ruimte nodig voor dezelfde hoeveelheid vlees.

Het ging mij echter veel meer om die medicinale omgang met voedsel met soms een fanatiekheid die mijns inziens dus ernstig grenst aan vraatzucht, als het al geen vraatzucht is.

Bedoel je het weggooien van voedsel?

Persoonlijk laat ik het altijd duidelijk merken of weten dat ik dat niet netjes vindt. En dan zitten ze me aan te kijken van waar heeft ie het over of houdt je gemak.

Dus die onverschilligheid komt me zwaar bekend voor

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee hoor, een ieder moet gewoon eten wat hij of zij lekker en gezond vindt. Maar zodra deze monnik de hele dag (obsessief) met eten bezig is, onredelijke minachting heeft voor wat het "gewone volk" eet, uitsluitend de meest dure en ingewikkelde ingrediënten wil, zodat het erg moeilijk wordt voor zo iemand te koken, zijn eigen dieet dus als superieur beschouwd en eten als een soort medicatie ziet met de meest wonderlijke effecten, dan kan ik me zo voorstellen dat een gesprek met zijn meerdere niet onwenselijk zou zijn. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee hoor, een ieder moet gewoon eten wat hij of zij lekker en gezond vindt. Maar zodra deze monnik de hele dag (obsessief) met eten bezig is, onredelijke minachting heeft voor wat het "gewone volk" eet, uitsluitend de meest dure en ingewikkelde ingrediënten wil, zodat het erg moeilijk wordt voor zo iemand te koken, zijn eigen dieet dus als superieur beschouwd en eten als een soort medicatie ziet met de meest wonderlijke effecten, dan kan ik me zo voorstellen dat een gesprek met zijn meerdere niet onwenselijk zou zijn. ;)

Ik herken het wel in mij zelf. Zins ik gezonder eet, kijk wel meer met minachting naar junkfood. Zal vast de reden angst en zelfbescherming hebben.

Het zet je wel tot nadenken, :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja, junkfood is gewoon ook ongezond, niet creatief en ook nog eens helemaal niet goedkoper dan bepaalde gezonde(re) alternatieven. Niet erg om daar op neer te kijken.

Ik denk dat het wél fout is als je vervolgens op mensen gaat neerkijken omdat ze junkfood eten.

(Ik eet trouwens wel soms junkfood en af en toe is dat ook best lekker.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lang, lang geleden leerde ik de Schijf van vijf (Ik denk dat Robert die ook wel kent). Als je je hier niet heel wettisch aan houdt, maar het in grote lijnen opvolgt, ben je volgens mij goed bezig. Ik probeer in algemene zin mij hier wat aan te houden. Ergens tekort van binnenkrijgen, kan ook heel slecht zijn. Ik heb eens voor de grap gelezen wat gebeurt als je bijvoorbeeld te weinig eiwitten binnenkrijgt. Je wil niet weten hoe slecht dat voor je lichaam is. Variatie en enige matigheid is bijna altijd goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou ja, junkfood is gewoon ook ongezond, niet creatief en ook nog eens helemaal niet goedkoper dan bepaalde gezonde(re) alternatieven. Niet erg om daar op neer te kijken.

Ik denk dat het wél fout is als je vervolgens op mensen gaat neerkijken omdat ze junkfood eten.

(Ik eet trouwens wel soms junkfood en af en toe is dat ook best lekker.)

Ik ook wel hoor, maar meer uit verslaving dan dat ik het lekker vind. Net als een ex roker, die heeft ook vaak een gruwel aan roken. Angst en zelfbescherming.

Maar inferieur mens is natuurlijk niet goed.

Ik doe trouwens ook aan het schijf van 5 dieet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid