Spring naar bijdragen

Dopen, door wie?


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb mijn sinds 6 weken ongeveer bekeerd tot het Christelijke geloof en natuurlijk wil ik mij nu dan ook laten dopen, maar mijn vraag is door wie.

Ik wil namelijk zelf de mensen kiezen die mij gaan dopen en er is mij verteld dat je 2 mensen mag kiezen daarvoor.

Maar nu lees ik, tot nu toe, nergens in de Bijbel dat de doop door 2 mensen wordt gedaan. Ik lees steeds maar 1 iemand.

Hoe zit dat nu precies?

Moeten 2 mensen je dopen?

Mogen 2 mensen je dopen?

Is het beter als maar 1 iemand je doopt?

Of mogen het er wel zelfs meer dan 2 zijn?

Ik vraag het hier, omdat ik het graag van meerdere mensen wil horen van verschillende gemeentes hoe zij er over denken.

Hopelijk kunnen en willen jullie mij helpen, want ik kan het zo nergens vinden!

Liefs, Michelle

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja ik zit dus niet bij een echte gemeente. Ik zit bij een stichting, die 1 avond in de week gewoon bij elkaar komt om te bidden en de bijbel te lezen en te zingen.

Klinkt als een kerk. ;)

Als in de Bijbel het er eentje is, dan kan dat, maar dat betekent niet dat het dan meteen erg is als het er twee zijn. :)

Je kunt natuurlijk ook de leiding van je kerk om advies vragen.

Zelf heb ik er geen ervaring mee. Ik had op die manier ook niet te kiezen wie er bij betrokken waren, wat ik trouwens ook helemaal prima vond en stond ook achter ze (voorganger, oudsten) en heb daar tot de dag van vandaag ook geen spijt van.

Bij mij ging het zo dat iemand de doopplechtigheid uitvoerde (gebed, doopformule, etc.) en een ander assisteerde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbelse doop is volledige onderdompeling in water en weer uit het water opkomen en moet geschieden als iemand oud genoeg is om de bijbelse leer te kunnen begrijpen en toepassen, babydoop is on bijbels! Het is om het even hoeveel pers. er betrokken zijn bij de doop.

Het staat in Mat.28:19-20:......

(Mattheüs 28:19, 20) 19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest, 20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.â€

(1 Petrus 3:21) . . .Ook nu wordt GIJ gered door dat wat hiermee overeenkomt, namelijk de doop (niet het wegdoen van de vuiligheid van het vlees, maar het verzoek aan God om een goed geweten), krachtens de opstanding van Jezus Christus. 

good day,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat je dus door niets en niemand weerhouden van deze belangrijke stap in gehoorzaamheid aan God.

Het evangelie volgens Matteüs 3:6

en ze lieten zich door( hem )dopen in de rivier de Jordaan, terwijl ze hun zonden beleden.

De eerste brief van Petrus 3:21

'Wie gelooft en zich laat dopen,

zal behouden worden, maar wie niet gelooft,

zal veroordeeld worden.'

(Marcus 16:16)

'En nu, wat aarzelt gij nog?

Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen,

onder aanroeping van zijn naam.'

(Handelingen 22:16)

'In de doop bent u immers

met hem begraven,

zoals u ook met hem

ten leven bent opgewekt,

door uw geloof in de kracht van God

die hem uit de dood heeft opgewekt.'

(Kolossenzen 2:12)

'En vele van de Korintiers, die hem hoorden, geloofden en lieten zich dopen'

(Handelingen 18:8)

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Bijbelse doop is volledige onderdompeling in water en weer uit het water opkomen en moet geschieden als iemand oud genoeg is om de bijbelse leer te kunnen begrijpen en toepassen, babydoop is on bijbels! Het is om het even hoeveel pers. er betrokken zijn bij de doop.

De Bijbelse doop indien die al gedefinieerd kan worden met de beperkte informatie die de Bijbel geeft vindt in ieder geval plaatst in (of om) datgene wat we vandaag Israel en de Palestijnse gebieden noemen. Alle dopen daarbuiten zijn dus onbijbels!!!111!!1

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Bijbelse doop is volledige onderdompeling in water en weer uit het water opkomen en moet geschieden als iemand oud genoeg is om de bijbelse leer te kunnen begrijpen en toepassen, babydoop is on bijbels! Het is om het even hoeveel pers. er betrokken zijn bij de doop.

De Bijbelse doop indien die al gedefinieerd kan worden met de beperkte informatie die de Bijbel geeft vindt in ieder geval plaatst in (of om) datgene wat we vandaag Israel en de Palestijnse gebieden noemen. Alle dopen daarbuiten zijn dus onbijbels!!!111!!1

Dat is nieuws voor Lydia van Thyatira :)

Maar back to topic. Kinderdoop is hier totaal irrelevant, alleen al omdat de TS waarschijnlijk geen zuigeling is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoi allemaal,

Ik heb mijn sinds 6 weken ongeveer bekeerd tot het Christelijke geloof en natuurlijk wil ik mij nu dan ook laten dopen, maar mijn vraag is door wie.

Ik wil namelijk zelf de mensen kiezen die mij gaan dopen en er is mij verteld dat je 2 mensen mag kiezen daarvoor.

Maar nu lees ik, tot nu toe, nergens in de Bijbel dat de doop door 2 mensen wordt gedaan. Ik lees steeds maar 1 iemand.

Hoe zit dat nu precies?

Moeten 2 mensen je dopen?

Mogen 2 mensen je dopen?

Is het beter als maar 1 iemand je doopt?

Of mogen het er wel zelfs meer dan 2 zijn?

Ik vraag het hier, omdat ik het graag van meerdere mensen wil horen van verschillende gemeentes hoe zij er over denken.

Hopelijk kunnen en willen jullie mij helpen, want ik kan het zo nergens vinden!

Liefs, Michelle

Hallo Michelle,

Mooi dat je je hebt bekeerd tot het Christelijke geloof. Welkom bij de kerk die over de hele aarde verspreid is. Het is erg mooi dat je de Bijbel als richtlijn hebt. Inderdaad weet ik geen tekst in de Bijbel waarbij iemand wordt gedoopt door meer dan één persoon. Ik moedig je aan om je hele leven de Bijbel te blijven gebruiken als richtlijn in je beslissingen. Het is goed dat je dit doet.

Toch geloof ik dat je gerustgesteld mag zijn. Ik geloof dat je door één persoon mag worden gedoopt, maar ook door twee personen en door nog meer personen. Ik geloof dat God blij is dat je voor Hem hebt gekozen en dat je je wil laten dopen. Dat je je wil laten dopen, is voor Hem de hoofdzaak - zo geloof ik dat.

Je kan je vraag over een of meer personen bij je gemeente neerleggen, maar ik ben van mening dat het niet zo veel ter zake doet. God ziet je hart en ziet dat je een oprechte keuze voor Hem maakt. Ik geloof dat het niet zoveel uitmaakt hoeveel mensen jou dopen.

Ik wens je een goede en gezegende doop.

(Toevallig(?) heb ik vandaag een prachtige doopdienst in mijn gemeente meegemaakt waarbij drie jonge mensen werden gedoopt.)

Veel zegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga zelf wel naar een 'echte kerk' en mocht bij mijn doop ook twee mensen kiezen.

Ben gedoopt door mijn vader en een ander gemeentelid.

Waarom het gedaan wordt met twee mensen, komt volgens mij alleen maar omdat het (vooral in geval van lange en/of dikke mensen) nogal zwaar is om iemand weer overeind te krijgen.

Iemand onderdompelen kun je wel alleen, maar omdat veel kerken gebruik maken van een doopvont in plaats van een rivier, moet de dopeling achterover vallen. Dat betekent dat het nogal wat kracht kost om diegene weer boven te krijgen, dus is die tweede doper wel van belang ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid