Spring naar bijdragen

Bestaat er 'zoiets' als de doop in de Heilige Geest?


Aanbevolen berichten

Niet iedereen in de Kerk in de eerste eeuw sprak in tongen.

"God nu heeft sommigen in de gemeente een plaats gegeven: ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, vervolgens krachten, daarna genadegaven van genezingen, vormen van hulpverlening, bestuurlijke gaven, allerlei talen. Zijn zij soms allen apostelen? Zijn zij soms allen profeten? Zijn zij soms allen leraars? Zijn zij soms allen krachten?"

Overigens verdwenen de gave van tongenspreken ook weer snel. Onder andere omdat het veel problemen veroorzaakte.

Waarom denk je dat niet iedereen in tongen sprak? Waarom denk je dat de gave van tongenspreken snel verdween?

Waarom denk je dat het veel problemen veroorzaakte?

Paulus dacht er heel anders over.

1 Kor. 14:18

Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 115
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Waarom denk je dat niet iedereen in tongen sprak?

Omdat 1 Korinthiërs 12, en onder andere de passage die ik net aanhaalde, dat behoorlijk duidelijk maakt.

Waarom denk je dat de gave van tongenspreken snel verdween?

Omdat er in bronnen van christelijke auteurs van na de apostolische tijd vrijwel niks meer over te lezen valt.

Waarom denk je dat het veel problemen veroorzaakte?

Omdat het dat ook al in de apostolische tijd deed. Paulus moest al in 1 Korinthiërs 4 onder andere voorschrijven dat er altijd een vertaler bij moest zijn.

Paulus dacht er heel anders over.

1 Kor. 14:18

Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek

Lees de context maar, dan zie je vanzelf dat het niet geheel vlekkeloos ging. Een voorbeeld:

"Wanneer namelijk de hele gemeente samenkomt en iedereen zich in klanktaal uit, zullen ongelovige buitenstaanders die de samenkomst bezoeken dan niet zeggen dat u krankzinnig bent?"

En gelijk na jouw citaat komt overigens gelijk "maar om in de gemeente anderen te onderwijzen, gebruik ik liever een paar begrijpelijke woorden dan ontelbaar veel in klanktaal."

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom denk je dat niet iedereen in tongen sprak?

Omdat 1 Korinthiërs 12, en onder andere de passage die ik net aanhaalde, dat behoorlijk duidelijk maakt.

Waarom denk je dat de gave van tongenspreken snel verdween?

Omdat er in bronnen van christelijke auteurs van na de apostolische tijd vrijwel niks meer over te lezen valt.

Waarom denk je dat het veel problemen veroorzaakte?

Omdat het dat ook al in de apostolische tijd deed. Paulus moest al in 1 Korinthiërs 4 onder andere voorschrijven dat er altijd een vertaler bij moest zijn.

Paulus dacht er heel anders over.

1 Kor. 14:18

Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek

Lees de context maar, dan zie je vanzelf dat het niet geheel vlekkeloos ging. Een voorbeeld:

"Wanneer namelijk de hele gemeente samenkomt en iedereen zich in klanktaal uit, zullen ongelovige buitenstaanders die de samenkomst bezoeken dan niet zeggen dat u krankzinnig bent?"

En gelijk na jouw citaat komt overigens gelijk "maar om in de gemeente anderen te onderwijzen, gebruik ik liever een paar begrijpelijke woorden dan ontelbaar veel in klanktaal."

Zowel tongentaal als profetie, genezingen enz. zijn volgens 1 Kor. 12 aan de gelovigen gegeven. In alle eeuwen zijn gaven als profetie, tongentaal en genezingen gebleven. Hiervan getuigen onder meer de heiligen onder de katholieken. Paulus zorgde alleen maar voor voorschriften om problemen te voorkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zowel tongentaal als profetie, genezingen enz. zijn volgens 1 Kor. 12 aan de gelovigen gegeven. In alle eeuwen zijn gaven als profetie, tongentaal en genezingen gebleven. Hiervan getuigen onder meer de heiligen onder de katholieken. Paulus zorgde alleen maar voor voorschriften om problemen te voorkomen.

Kan je wat citaten geven? Ik kan me amper voorstellen dat er na de apostolische tijd nog veel aan tongentaal werd gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zowel tongentaal als profetie, genezingen enz. zijn volgens 1 Kor. 12 aan de gelovigen gegeven. In alle eeuwen zijn gaven als profetie, tongentaal en genezingen gebleven. Hiervan getuigen onder meer de heiligen onder de katholieken. Paulus zorgde alleen maar voor voorschriften om problemen te voorkomen.

Kan je wat citaten geven? Ik kan me amper voorstellen dat er na de apostolische tijd nog veel aan tongentaal werd gedaan.

Dit is de Apostolische tijd. Dit is niet de tijd na de apostolische tijd. Dit is de tijd van de apostelen en bisschoppen. Dit is de tijd van wonderen, tekenen, tongentaal en profetie.

Joël 2

28 Daarna zal het geschieden, dat Ik mijn Geest zal uitstorten op al wat leeft, en uw zonen en uw dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen; uw jongelingen zullen gezichten zien. 29 Ook op de dienstknechten en op de dienstmaagden zal Ik in die dagen mijn Geest uitstorten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kom kom, je hebt het over voor katholieken heiligen, dan verwacht ik wel wat teksten van bijvoorbeeld een kerkvader of een ander groot heilige oid. Dus buiten de Bijbel.

Ik neem aan dat http://nl.wikipedia.org/wiki/Christelijke_glossolalie voldoende duidelijkheid schept.

Nee. Er is geen enkele verwijzing naar de kerkvaders. Voor hetzelfde geld heeft iemand uit de pinkstergemeente dit artikel gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er is niet zoiets als 'de doop met de Heilige Geest'. Dat is alleen maar een poging gelaagdheid onder christenen aan te brengen.

Er bestaat zoiets als "de doop met/in de Heilige Geest", maar het doel van die doop is "verrassend":

Mat 3:11 Ik doop u wel met water tot bekering, maar Hij Die na mij komt, is sterker dan ik (ik ben het niet waard Hem Zijn sandalen na te dragen): Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur.

Johannes de Doper spreekt hier over de uitwerking van de doop (niet over een of andere "rite of passage") en spreekt in dat verband in termen van "kracht" - een kracht tot bekering. Een kracht die zijn uitwerking niet mist in "denken en doen" van degene die werd ondergedompeld. Want die doop is een doop εἰς μετάνοιαν - tot bekering...

Hij voorzegt dat "Hij die na hem zou komen" zou dopen met/in Heilige Geest en vuur - εἰς μετάνοιαν - tot bekering...

God stuurt vuur en Heilige Geest om tot bekering te brengen...

En wat is het eerste dat Petrus doet als die Geest in hem tot uiting komt? Hij roept zijn toehoorders op tot bekering...

Hand 2:37 En toen zij dit hoorden, werden zij diep in het hart geraakt en zeiden tegen Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannenbroeders? 38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. 39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal. 40 En met veel meer andere woorden legde hij getuigenis af en spoorde hij hen aan met de woorden: Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht!

Die Geest doet ons uitroepen: "Wat moeten wij doen?"

En die Geest doet ons uitroepen: "Bekeer je!"

En die Geest brengt "vruchten voort in overeenstemming met de bekering" (Mat 3:8 - Gal 5:22):

De vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kom kom, je hebt het over voor katholieken heiligen, dan verwacht ik wel wat teksten van bijvoorbeeld een kerkvader of een ander groot heilige oid. Dus buiten de Bijbel.

Ik neem aan dat http://nl.wikipedia.org/wiki/Christelijke_glossolalie voldoende duidelijkheid schept.

Nee. Er is geen enkele verwijzing naar de kerkvaders. Voor hetzelfde geld heeft iemand uit de pinkstergemeente dit artikel gemaakt.

Dit is volgens mij niet van de pinkstergemeente, maar ja, je hebt ook charismatische katholieken tegenwoordig:

http://www.newadvent.org/cathen/14776c.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus zei: ...(Handelingen 1:5) 5 want Johannes doopte wel met water, maar GIJ zult niet vele dagen hierna in heilige geest worden gedoopt.â€

Er is niets obscuur of onduidelijk over Jezus' uitspraak, de groep van discipelen waar hij tegen sprak zou met Heilige Geest worden gedoopt en dat is na zijn heengaan, in het jaar 33, ook gebeurd.

Dit is een vervulling van ....

(Joël 2:28) En daarna moet het geschieden dat ik mijn geest zal uitstorten op alle soorten van vlees, en UW zonen en UW dochters zullen stellig profeteren. Wat UW oude mannen betreft, dromen zullen zij dromen. Wat UW jonge mannen betreft, visioenen zullen zij zien.

Wat gebeurde er in het jaar 33?

Heilige geest daalde neer op zo’n 120 discipelen die vergaderd waren in een bovenvertrek in Jeruzalem toen Jezus, vanuit de hemel, zijn eerste dopen in heilige geest verrichtte (Handelingen 2:1-4, 33). Met welk resultaat? De discipelen gingen deel uitmaken van het geestelijke lichaam van Christus. Zoals de apostel Paulus uitlegt, ’werden zij door één geest allen tot één lichaam gedoopt’ (1 Korinthiërs 12:13). Tegelijkertijd werden zij gezalfd om toekomstige koningen en priesters te zijn in Gods hemelse koninkrijk (Efeziërs 1:13, 14; 2 Timotheüs 2:12; Openbaring 20:6). De heilige geest fungeerde ook als een aanvankelijke verzegeling en een onderpand van die glorierijke toekomstige erfenis. — 2 Korinthiërs 1:21, 22.

Niet alle christenen zijn deel van christus' geestelijke lichaam (koningen en priesters)

De meesten worden dus niet met HG gedoopt, maar "in naam van de HG" of wel "in erkenning van de autoriteit van de HG".

Lees....

(Mattheüs 28:18-20) . . .En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, en zei: „Alle autoriteit in de hemel en op aarde is mij gegeven. 19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest, 20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.â€

Het ware christendom verenigt mensen of ze nu met HG worden gedoopt of niet.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kom kom, je hebt het over voor katholieken heiligen, dan verwacht ik wel wat teksten van bijvoorbeeld een kerkvader of een ander groot heilige oid. Dus buiten de Bijbel.

Ik neem aan dat http://nl.wikipedia.org/wiki/Christelijke_glossolalie voldoende duidelijkheid schept.

Zoals Cyrillisch ook al aangeeft; nee, helaas niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ga me er verder niet in mengen maar vond t zo raar toen n paar Indiers me, nadat ik hun verteld had dat ik een paar jaar geleden bekeerd en gedoopt was, vroegen "and, did you receive the Holy Spirit?" en me verwachtingsvol aankeken. Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik moest zeggen. Ik weet zeker dat ik de Heilge Geest gevoeld heb, vooral het eerste jaar ofzo, niet normaal. Maar nu, een paar jaar verder.... Ik weet niet of ik echt veel geestelijke groei heb meegemaakt :$:(

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ga me er verder niet in mengen maar vond t zo raar toen n paar Indiers me, nadat ik hun verteld had dat ik een paar jaar geleden bekeerd en gedoopt was, vroegen "and, did you receive the Holy Spirit?" en me verwachtingsvol aankeken. Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik moest zeggen. Ik weet zeker dat ik de Heilge Geest gevoeld heb, vooral het eerste jaar ofzo, niet normaal. Maar nu, een paar jaar verder.... Ik weet niet of ik echt veel geestelijke groei heb meegemaakt :$:(

Maar wat versta je onder geestelijke groei? Gaat het erom dat je de Heilige Geest voelt, zoals je dat in het eerste jaar had?

Eerlijk gezegd vind ik dat met name in evangelische kringen te veel aandacht gaat naar het "voelen" van de Heilige Geest (en van Jezus en God). Maar iedere keer als ik de Heilige Geest in de Bijbel tegenkom, gaat het om daden. Dat is hoe je de Heilige Geest terugziet bij mensen: in hoe ze omgaan met God en hun medemens.

Wat de grote geloofshelden (in de Bijbel en daarna) zo groot maakte, is niet dat ze steeds in extase raakten en altijd Gods aanwezigheid voelden. Sterker nog, veel van die geloofshelden hadden veel last van twijfel, of voelden soms helemaal niets van God. Ik meen me te herinneren dat Moeder Theresa een keer heeft gezegd dat ze maar één keer duidelijk Gods aanwezigheid voelde; namelijk aan het begin van haar roeping. Daarna nooit meer.

Wat mensen als Moeder Theresa en al die anderen zo groot maakte, was dat ze God bleven dienen, ondanks alle twijfel en moeilijkheden. Dat is uiteindelijk waar het om gaat, en dat is ook hoe je kan zien dat iemand "vervuld" is van de Heilige Geest, naar mijn mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om even de discussie op gang te houden. Wat ik ervan begrijp, zien veel mensen in evangelische of pinksterkringen de doop in de Heilige Geest als iets wat losstaat van de waterdoop en van de normale aanwezigheid van de Heilige Geest. Iedere gelovige heeft de Heilige Geest in zich, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je gedoopt bent in de Heilige Geest, of vervuld bent in de Heilige Geest.

Om dat standpunt te ondersteunen, halen ze voorbeelden aan uit het NT. Bijvoorbeeld het verhaal in Handelingen 8. De mensen in Samaria hadden zich al wel bekeerd, maar pas toen Petrus en Johannes kwamen en baden of de Heilige Geest wilden komen, raakten ze "vervuld" van de Heilige Geest. Dat was dus een aparte stap, na de bekering en de waterdoop.

Ik heb er zelfs mijn twijfels bij. In pinksterkringen leggen ze erg veel nadruk op wonderen en tekenen en het ervaren van God, maar dat soort dingen zijn er niet altijd. En zo is er bij veel mensen ook niet een bepaald moment waarin ze ineens heel veel van de Heilige Geest merken of veel meer van de Geest laten zien in hun gedrag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ga me er verder niet in mengen maar vond t zo raar toen n paar Indiers me, nadat ik hun verteld had dat ik een paar jaar geleden bekeerd en gedoopt was, vroegen "and, did you receive the Holy Spirit?" en me verwachtingsvol aankeken. Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik moest zeggen. Ik weet zeker dat ik de Heilge Geest gevoeld heb, vooral het eerste jaar ofzo, niet normaal. Maar nu, een paar jaar verder.... Ik weet niet of ik echt veel geestelijke groei heb meegemaakt :$:(

'En dit zeg ik: Wie karig zaait, zal ook karig oogsten; en wie zegenrijk zaait, zal ook zegenrijk oogsten.' (2 Kor 9,6)

Link naar bericht
Deel via andere websites
'Ik doop u wel met water tot bekering, maar Hij Die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben het niet waard Hem Zijn sandalen na te dragen. Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur.' (Mat 3,11)

Ik snap niet helemaal waarom je hier allemaal Bijbelteksten plaatst zonder uitleg. Sowieso heb ik er problemen mee als je alleen maar met verzen aan komt zetten en de context en zo helemaal terzijde schuift. Op die manier kan je alles wat je wil beargumenteren, zelfs dat God niet bestaat (in Psalm 14:1 staat: "Er is geen God"). Bovendien kan je alleen een gesprek voeren als je ook uitlegt wat deze tekst volgens jou te zeggen heeft.

In dit geval ga ik er vanuit dat je wil zeggen dat de Bijbel hier spreekt over de doop in de Heilige Geest. Je doet alsof die tekst voor zichzelf spreekt, maar dat is niet zo. Ik heb dit altijd uitgelegd als een teken dat Jezus de geest van mensen kan veranderen, of zelfs dat het al verwijst naar de komst van de Heilige Geest met Pinksteren. Dat wil nog niet zeggen dat er zoiets is als de doop in de Heilige Geest zoals het in veel pinksterkringen wordt beschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoi Skippy, thanks voor je post. Ik doelde ook niet echt op een soort extase oid hoor, maar wel een duidelijk voelbaar 'iets'. Een soort extra dimensie aan alles, alsmede een soort extra liefdevolle betrokkenheid bij alles. HEEL moeilijk in woorden te vatten en uit te leggen.

Dat begrijp ik. Maar dan heb je het toch over een gevoel. En ik denk dat de Heilige Geest soms heel sterk in je kan werken op momenten dat je het zelf niet merkt of voelt. Dus als je er geen extra gevoel bij hebt, wil dat nog niet zeggen dat de Heilige Geest niet in je bezig is.

Lewis schrijft in Brieven uit de Hel dat God op een gegeven moment bewust iets minder van zich laat voelen, omdat we dan pas echt zelf de keuze kunnen maken en een sterk geloof kunnen krijgen. Als je steeds iets van God ziet en merkt en voelt, is het geen kunst aan Hem te gehoorzamen. Het komt pas echt aan op geloof en je eigen wil, op de momenten dat je het niet voelt. Lewis laat een demon zeggen (dus je moet het even omdraaien: in dit geval is de Vijand God):

"Er bestaat voor ons geen gevaarlijker situatie dan wanneer een mens niet meer het verlangen maar nog wel het voornemen heeft om de wil van de Vijand te doen, om zich heen een universum ziet waarin ieder spoor van Hem verdwenen lijkt, zich afvraagt waarom hij in de steek gelaten is, en dan gehoorzaam blijft."

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid