Spring naar bijdragen

Adam & Eva: (waarom) figuurlijk?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 280
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De sluier over het goede nieuws heeft tot gevolg dat mensen on-Bijbelse leringen gaan uitkramen."
De voorstelling die jij van evolutie hebt is vast on-bijbels ja. Een soort FT-sprookjesevolutie, waar apen veranderen in mensen en beren in honden of iets dergelijks. Wat het ook is, het is in ieder geval onjuist.
Kennelijk kan je ook niet goed tellen. Ik heb hier 2837 berichten geplaatst.
Dan zullen je ctrl+c en v toetsen wel versleten zijn inmiddels.
Er wordt door de meerderheid vaak dingen "weerlegt". Heeft de meerderheid altijd gelijk?
Nee. Maar je zou op zijn minst kunnen luisteren naar wat de meerderheid te zeggen heeft. Maar dat ga je niet doen, want in mensen en meningen was je in het verleden in ieder geval nooit geïnteresseerd. Je was enkel geïnteresseerd in het verkondigen van het 'enige ware geloof', namelijk die van de Jehova's Getuigen. Je bent ook geband omdat je nooit een discussie voerde, maar alleen je eigen plaat afspeelde. Maar misschien is het eea veranderd in een maand tijd. We zullen afwachten.
Een herhaald voorbeeld.

Een wetenschapper stelde in een hypothese dat landschapsveranderingen in decennia kunnen plaatsvinden i.p.v. de veronderstelde miljoenen jaren. Dit veroorzaakte indertijd een storm van reacties, die tot gevolg had dat hij gediskwalificeerd werd.

Recentelijk kon hij aantonen d.m.v. laboratoriumproeven, dat zijn theorie aannemelijk was, nog net voor zijn dood.

Kun je een bron en naam en toenaam geven van deze wetenschapper?
Wetenschappers negeren gewoon het feit dat de schepping de schepper bewijst. Er zijn miljoenen bewijzen om ons heen , die dat laten zien.
Wetenschappers doen hun werk niet goed, omdat het bewijs wat ze vinden niet leidt tot een schepping?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Weerlegt ja met de meest onnozele verhaaltjes, de bewijzen zijn overweldigend, laat mij niet hard lachen.

Maar men moet geloven wat je wilt, echter je kan straks niet zeggen dat je van niets wist.

Wat bedoel je daarmee?

Hij bedoelt dat als je straks voor God staat, Antoon je gewaarschuwd heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat A&E betreft: Aangezien Jezus hen aanhaalt, kan je er van uitgaan dat het letterlijk is. Ook de geslachtregisters zijn een bewijs. Zij gaan naadloos vanaf Adam tot en met Jezus
Over die naadloze geslachtsregisters zijn we het niet eens.
Een vriend van mij redeneerde zo: Als de Bijbel inderdaad het woord van God is, dan moet het geslachtsregister kloppen.

...

Ik ga uit van datgene wat de Bijbel leert en ga niet uit van allerlei (rabbijnse) veronderstellingen.

Je gaat helemaal aan mijn argumenten voorbij! Ik heb de Bijbel bestudeerd, maar ik geloof niet dat de Bijbel leert dat alle getalletjes kloppen (wat ook niet kan). Kainan wordt in de Mas.T. weggelaten, misschien zijn er wel meer weggelaten. Het gaat er niet om of Terah afgodendienaar was, maar of Noach en Sem dat waren. Je kunt gewoon niet weten wanneer A&E leefden, maar waarschijnlijk tussen de 10.000 en 7.000 jaar geleden. Kijk nu eens goed naar wat ik voor argumenten geef.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Over die naadloze geslachtsregisters zijn we het niet eens.
Een vriend van mij redeneerde zo: Als de Bijbel inderdaad het woord van God is, dan moet het geslachtsregister kloppen.

...

Ik ga uit van datgene wat de Bijbel leert en ga niet uit van allerlei (rabbijnse) veronderstellingen.

Je gaat helemaal aan mijn argumenten voorbij! Ik heb de Bijbel bestudeerd, maar ik geloof niet dat de Bijbel leert dat alle getalletjes kloppen (wat ook niet kan). Kainan wordt in de Mas.T. weggelaten, misschien zijn er wel meer weggelaten. Het gaat er niet om of Terah afgodendienaar was, maar of Noach en Sem dat waren. Je kunt gewoon niet weten wanneer A&E leefden, maar waarschijnlijk tussen de 10.000 en 7.000 jaar geleden. Kijk nu eens goed naar wat ik voor argumenten geef.

Uit de bijbel is simpelweg niet te halen wanneer precies A&E leefden en ook niet voor hoelang zij daar leefden. Pas na een bepaald moment in de bijbel kun je alle zelf narekenen naar onze jaartelling. Dit klopt wel overigs. Wel kan ik vertellen dat alles in het oude testament (A&E) staat zoals het er moet staan en du ook alle getallen en generaties zo staan omdat ze zo moeten staan. Getallen/letters hebben een belangrijke betekenis in de bijbel. Of een getal klopt is een manier van kijken van de lezer. Het is waarnaar je zoekt en doelt. Mijn persoonlijke mening is, is dat adam en eva niet figuurlijk zijn als je kijkt naar jaartelling, nakomelingslijn en het bewijs dat geleverd woord door de hebreeuwse teksten waarin het geschreven is. Elk letter is belangrijk en staat er zoals het moest staan. Voorbeeld:

Sh (alef/shin) = verterend vuur (adam zegt dit na het verschijnen van de vrouw)

Ish (alef/jod/shin) = man (zoals het staat in de bijbel)

Ishah (alef/jod/shin/heh) = vrouw (zoals het staat in de bijbel)

*ish (alleen Jod/Shin, zonder Alef) = Materiaal of zelf

* Letter alef word aangeduid met 1 of godsdeel

Letter verschijning bij man is Jod (betekend hand, brengt, hulp)

Letter verschijning bij vrouw is Heh (betekend komt voort uit)

Samen maken deze twee letter YAH. Naam van De Eeuwige. Prachtig hoe De Eeuwige te werk gaat. Sprakeloos.

Voor mij word de bijbel nog 'rijker' en probeer ik het ipv op sneeuwbal niveau op sneeuwvlok (kristal) te lezen. Een verhaal in de bijbel zegt dan nog veel meer en leer meerdere lessen. Geen concreet bewijs maar voor mij zegt dit toch dat het meer is dan alleen figuurlijk.

Nog een toevoeging op het bovenste:

Adam = alef/dalet/mem = vormbaar, sterk, water

Dam = dalet/mem (zonder alef) = bloed

Er is namelijk een rede waarom het oude testament begint met het tweede letter Beth en niet de eerste letter de Alef.

Hopelijk zal dit voor sommige enige duidelijkheid brengen. Niemand kan concreet antwoord geven op de vraag van het topic: A&E figuurlijk? Wel kunnen we samen ons best doen om duidelijkheid te scheppen waardoor ieder makkelijker zijn of haar conclusie kan trekken. Gr.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zegt dus 2 dingen:

1. Alle getallen in de Bijbel kloppen (oneens)

2. Namen hebben een bijzondere betekenis (eens)

Hier enkele getallen in de Bijbel die niet kloppen:

Hij was tweeëntwintig jaar oud toen hij koning werd. Eén jaar regeerde hij in Jeruzalem. Zijn moeder was Atalja, de dochter van koning Omri van Israël.

Achazja was tweeënveertig jaar oud, toen hij koning werd, en hij regeerde één jaar te Jeruzalem. Zijn moeder heette Atalja; zij was de kleindochter van Omri.

Jojakin was achttien jaar oud, toen hij koning werd; hij regeerde drie maanden te Jeruzalem. Zijn moeder heette Nechusta; zij was een dochter van Elnatan uit Jeruzalem.
Jojachin was acht jaar oud toen hij koning werd. Drie maanden en tien dagen regeerde hij in Jeruzalem. Hij deed wat slecht is in de ogen van de HEER.
David nam zeventienhonderd wagenmenners en twintigduizend man voetvolk gevangen. De strijdwagens schakelde hij uit door van alle paarden, op honderd span na, de pezen door te laten snijden.

David veroverde duizend strijdwagens op hem en nam zevenduizend wagenmenners en twintigduizend man voetvolk gevangen. De strijdwagens schakelde hij uit door van alle paarden, op honderd span na, de pezen door te laten snijden.

Ik ben het wel met 2. eens, dat sommige namen een boodschap brengen. Hier de boodschap van de 10 patriarchen uit Genesis 5 en de vertaling van hun namen:

Naam: Betekenis:

Adam mens/ (rode) aarde

Seth (is) geplaatst (in)

Enos sterfelijkheid/ ellende

Kenan jammerklacht

Mahalaleël de geprezen God

Jered zal doen afdalen

Henoch de Gewijde

Methusalah methu: als Hij sterft, salah: zal gezonden worden

Lamech la: naar, mech: nederigen

Noach rust

Ofwel: De mens/ aarde is geplaatst in ellende en doet een jammerklacht. De geprezen God zal de Gewijde doen afdalen. Als Hij sterft zal rust naar nederigen gezonden worden.

Bron: T. Evenboer, De wereldwijde vloed, bijlage 2

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het boek Kronieken is wel een ander soort boek dan de voorgaande boeken in het OT. Het kroniek vormt een soort van samenvatting van het OT. Dat daarin getallen anders zijn dan voorheen is gezien de mondelinge overdracht niet zo verwonderlijk. Het is de vraag of we deze boeken met getallen tegenover elkaar kunnen zetten.

Tip: wil je uitlijning gebruiken gebruik de code tag, dan worden letters met een vaste breedte getoond. Teveel spaties worden weg gehaald door PHPBB tijdens de weergave.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Student:

Dat klopt. Ik zeg denk dat alle letters en dus woorden/zinnen en getallen (deze woorden van origine ook beschreven via letter) e.d. staan in de bijbel zoals ze moeten staan, met een betekenis. Het ene woord meer dan de ander. Maar uiteindelijk alles.

Getallen lijkt altijd lastiger, omdat er in de bijbel getallen worden genoemd wat niet direct klopt met wat wij zien of met onze directe berekeningen. Toch omdat elke letter en getal wat in de bijbel staat er moet staan zoals het staat, hebben deze vaak een symbolische betekenis of komt het later in de bijbel nog een keer voor waardoor men een verband ziet en hier een weetje/les uithaalt. Door het om deze manier te zien zou het kunnen zijn dat ook de getallen kloppen. Het is hoe de lezer het wilt zien. Prachtig boek!

Bedankt voor je post.

Voorbeelden van symbolische betekenissen van getallen: (in de bijbel beschreven met letter)

*Wel moet ik erbij vermelden dat ik thuis alles heb liggen hierover m.b.t. aantekeningen e.d. Dit is lastig te vertalen naar het forum

http://listverse.com/2012/09/20/top-10- ... umerology/

http://www.goldennumber.net/bible/

2 sites die ik gauw vond via google. Alles heeft een betekenis. Alleen hoe we ze moeten zien is niet altijd even makkelijk. Dit is tevens ook vaak een reden dat de bijbel al iets verteld waar de wetenschap later pas achterkomt zoals dat de aarde rond is, hoe de wind beweegt en dat sterren uniek zijn e.d. (staat al in de bijbel) Dit heeft vaak met getallen te maken. Kan hier boeken mee vullen ;) dus ik stop maar haha

Link naar bericht
Deel via andere websites
De sluier over het goede nieuws heeft tot gevolg dat mensen on-Bijbelse leringen gaan uitkramen."
De voorstelling die jij van evolutie hebt is vast on-bijbels ja. Een soort FT-sprookjesevolutie, waar apen veranderen in mensen en beren in honden of iets dergelijks. Wat het ook is, het is in ieder geval onjuist.
Kennelijk kan je ook niet goed tellen. Ik heb hier 2837 berichten geplaatst.
Dan zullen je ctrl+c en v toetsen wel versleten zijn inmiddels.
Er wordt door de meerderheid vaak dingen "weerlegt". Heeft de meerderheid altijd gelijk?
Nee. Maar je zou op zijn minst kunnen luisteren naar wat de meerderheid te zeggen heeft. Maar dat ga je niet doen, want in mensen en meningen was je in het verleden in ieder geval nooit geïnteresseerd. Je was enkel geïnteresseerd in het verkondigen van het 'enige ware geloof', namelijk die van de Jehova's Getuigen. Je bent ook geband omdat je nooit een discussie voerde, maar alleen je eigen plaat afspeelde. Maar misschien is het eea veranderd in een maand tijd. We zullen afwachten.
Een herhaald voorbeeld.

Een wetenschapper stelde in een hypothese dat landschapsveranderingen in decennia kunnen plaatsvinden i.p.v. de veronderstelde miljoenen jaren. Dit veroorzaakte indertijd een storm van reacties, die tot gevolg had dat hij gediskwalificeerd werd.

Recentelijk kon hij aantonen d.m.v. laboratoriumproeven, dat zijn theorie aannemelijk was, nog net voor zijn dood.

Kun je een bron en naam en toenaam geven van deze wetenschapper?
Wetenschappers negeren gewoon het feit dat de schepping de schepper bewijst. Er zijn miljoenen bewijzen om ons heen , die dat laten zien.
Wetenschappers doen hun werk niet goed, omdat het bewijs wat ze vinden niet leidt tot een schepping?
Je dicht mij jouw sprookjes toe, een vooringenomen mening. Jammer.

Tja, de meerderheid.

Natuurlijk luister ik wat men te zeggen heeft. Het probleem wat ik ondervind is dat men onderling zeer sterk verdeeld is en ieder een eigen versie heeft. Je krijgt vaak een kakofonie van tegengestelde meningen.

Als voorbeeld uit de eerste eeuw.

De Joden waren onderling sterk verdeeld en hadden ook tegengestelde meningen.

Ze accepteerden Jezus niet als Messias, omdat hij niet datgene deed, wat ZIJ verwachtten.

Doordat hun geestelijke instelling niet op de Bijbel was gericht, zagen zij de profetie van Daniël niet, waarin getoond werd dat na de Romeinse macht eerst nog een andere macht zou opstaan. Wanneer deze zou zijn vernietigd, dan zou Jezus gaan regeren.

Het is betreffende de wetenschap nu eenmaal zo, dat schepping in het algemeen niet aanvaard wordt. Men zoekt met een budget van vele miljarden het heelal af naar buitenaards leven af, maar negeert het leven wat zich daar bevind, JHWH, Jezus en miljarden engelen. En dat terwijl miljoenen mensen honger lijden en geen medische voorzieningen hebben.

De enkele wetenschapper die probeert te laten zien, dat de Bijbel toch gelijk heeft, wordt meestal met de nek aangekeken.

Wetenschappers zoeken m.i. helemaal niet naar bewijzen van de schepping.

Het is niet ongebruikelijk dat onderzoekers resultaten negeren, die niet in hun visie passen.

Ik ben erg geïnteresseerd in de Bijbelse waarheid. Er is maar één almachtige God, JHWH.

Jezus heeft geen ruim 3000 geloven gesticht, die tegenstrijdige meningen hebben.

Jezus volgelingen waren verenigd en hadden één geloof en één almachtige God JHWH.

Ik heb helaas geen absoluut geheugen, dus kan ik niet alle feiten onthouden.

De wetenschapper kwam aan het woord in een documentaire over landschapsvorming.

Het betrof de vorming van het landschap om de grote Amerikaanse meren.

Hij kon zijn hypothese bewijzen in een waterloopkundig laboratorium.

Wat het verkondigen betreft: Ik voer Jezus opdracht uit! Matth 28:19; Rom 10:13-15.(> 16-21).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Weerlegt ja met de meest onnozele verhaaltjes, de bewijzen zijn overweldigend, laat mij niet hard lachen.

Maar men moet geloven wat je wilt, echter je kan straks niet zeggen dat je van niets wist.

Wat bedoel je daarmee?

Hij bedoelt dat als je straks voor God staat, Antoon je gewaarschuwd heeft.

Kijk eens hier naar?

Mattheüs 23:37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en de tot u uitgezondenen stenigt — hoe dikwijls heb ik uw kinderen willen vergaderen, zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert! Maar GIJ hebt het niet gewild.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Over die naadloze geslachtsregisters zijn we het niet eens.
Een vriend van mij redeneerde zo: Als de Bijbel inderdaad het woord van God is, dan moet het geslachtsregister kloppen.

...

Ik ga uit van datgene wat de Bijbel leert en ga niet uit van allerlei (rabbijnse) veronderstellingen.

Je gaat helemaal aan mijn argumenten voorbij! Ik heb de Bijbel bestudeerd, maar ik geloof niet dat de Bijbel leert dat alle getalletjes kloppen (wat ook niet kan). Kainan wordt in de Mas.T. weggelaten, misschien zijn er wel meer weggelaten. Het gaat er niet om of Terah afgodendienaar was, maar of Noach en Sem dat waren. Je kunt gewoon niet weten wanneer A&E leefden, maar waarschijnlijk tussen de 10.000 en 7.000 jaar geleden. Kijk nu eens goed naar wat ik voor argumenten geef.

Sorry, dat is niet mijn bedoeling, Ik probeer juist relevante info te geven.

Ik ben van mening dat de Bijbel Gods woord is en dus betrouwbaar. Ik twijfel niet daaraan.

Moet je de Bijbel naar de letter nemen of naar de geest?

Ik denk het laatste.

De Bijbel is door onvolmaakte mensen geschreven en door overleveringen doorgegeven. Bij het doorgeven, ondanks de zeer nauwkeurige methode, kunnen er afschrijffouten gemaakt zijn. Ook hebben Soferim emendaties aangebracht. De meeste daarvan zijn goed gedocumenteerd en zichtbaar.

Je kan ongeveer weten wanneer A&E geleefd hebben, de Bijbel geeft echter geen letterlijke, exacte datum. Een aanwijzing is de Joodse kalender, die gaat uit van de schepping vanaf Adam. Maar dat is bij benadering.

De datum van de vloed is bekend en je kan terugrekenen. Maar is dat nu echt belangrijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een vriend van mij redeneerde zo: Als de Bijbel inderdaad het woord van God is, dan moet het geslachtsregister kloppen.

...

Ik ga uit van datgene wat de Bijbel leert en ga niet uit van allerlei (rabbijnse) veronderstellingen.

Je gaat helemaal aan mijn argumenten voorbij! Ik heb de Bijbel bestudeerd, maar ik geloof niet dat de Bijbel leert dat alle getalletjes kloppen (wat ook niet kan). Kainan wordt in de Mas.T. weggelaten, misschien zijn er wel meer weggelaten. Het gaat er niet om of Terah afgodendienaar was, maar of Noach en Sem dat waren. Je kunt gewoon niet weten wanneer A&E leefden, maar waarschijnlijk tussen de 10.000 en 7.000 jaar geleden. Kijk nu eens goed naar wat ik voor argumenten geef.

Uit de bijbel is simpelweg niet te halen wanneer precies A&E leefden en ook niet voor hoelang zij daar leefden. Pas na een bepaald moment in de bijbel kun je alle zelf narekenen naar onze jaartelling. Dit klopt wel overigs. Wel kan ik vertellen dat alles in het oude testament (A&E) staat zoals het er moet staan en du ook alle getallen en generaties zo staan omdat ze zo moeten staan. Getallen/letters hebben een belangrijke betekenis in de bijbel. Of een getal klopt is een manier van kijken van de lezer. Het is waarnaar je zoekt en doelt. Mijn persoonlijke mening is, is dat adam en eva niet figuurlijk zijn als je kijkt naar jaartelling, nakomelingslijn en het bewijs dat geleverd woord door de hebreeuwse teksten waarin het geschreven is. Elk letter is belangrijk en staat er zoals het moest staan. Voorbeeld:

Sh (alef/shin) = verterend vuur (adam zegt dit na het verschijnen van de vrouw)

Ish (alef/jod/shin) = man (zoals het staat in de bijbel)

Ishah (alef/jod/shin/heh) = vrouw (zoals het staat in de bijbel)

*ish (alleen Jod/Shin, zonder Alef) = Materiaal of zelf

* Letter alef word aangeduid met 1 of godsdeel

Letter verschijning bij man is Jod (betekend hand, brengt, hulp)

Letter verschijning bij vrouw is Heh (betekend komt voort uit)

Samen maken deze twee letter YAH. Naam van De Eeuwige. Prachtig hoe De Eeuwige te werk gaat. Sprakeloos.

Voor mij word de bijbel nog 'rijker' en probeer ik het ipv op sneeuwbal niveau op sneeuwvlok (kristal) te lezen. Een verhaal in de bijbel zegt dan nog veel meer en leer meerdere lessen. Geen concreet bewijs maar voor mij zegt dit toch dat het meer is dan alleen figuurlijk.

Nog een toevoeging op het bovenste:

Adam = alef/dalet/mem = vormbaar, sterk, water

Dam = dalet/mem (zonder alef) = bloed

Er is namelijk een rede waarom het oude testament begint met het tweede letter Beth en niet de eerste letter de Alef.

Hopelijk zal dit voor sommige enige duidelijkheid brengen. Niemand kan concreet antwoord geven op de vraag van het topic: A&E figuurlijk? Wel kunnen we samen ons best doen om duidelijkheid te scheppen waardoor ieder makkelijker zijn of haar conclusie kan trekken. Gr.

Dat A&E letterlijk bestaan hebben is voor mij een feit.

Het is inderdaad zo dat het Hebreeuws een bijzonder rijke en symbolieke taal is.

Maar ik denk niet dat deze symbolieken allemaal voor ons duidelijk zijn.

Ook denk ik dat je niet met de joodse gewoonte mee moet gaan om achter iedere letter of combinatie van letters een verborgen boodschap moet gaan zoeken. Je komt dan in een mystieke sfeer terecht, die de Joden fataal is geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een vriend van mij redeneerde zo: Als de Bijbel inderdaad het woord van God is, dan moet het geslachtsregister kloppen.

...

Ik ga uit van datgene wat de Bijbel leert en ga niet uit van allerlei (rabbijnse) veronderstellingen.

Je gaat helemaal aan mijn argumenten voorbij! Ik heb de Bijbel bestudeerd, maar ik geloof niet dat de Bijbel leert dat alle getalletjes kloppen (wat ook niet kan). Kainan wordt in de Mas.T. weggelaten, misschien zijn er wel meer weggelaten. Het gaat er niet om of Terah afgodendienaar was, maar of Noach en Sem dat waren. Je kunt gewoon niet weten wanneer A&E leefden, maar waarschijnlijk tussen de 10.000 en 7.000 jaar geleden. Kijk nu eens goed naar wat ik voor argumenten geef.

Sorry, dat is niet mijn bedoeling, Ik probeer juist relevante info te geven.

Ik ben van mening dat de Bijbel Gods woord is en dus betrouwbaar. Ik twijfel niet daaraan.

Moet je de Bijbel naar de letter nemen of naar de geest?

Ik denk het laatste.

De Bijbel is door onvolmaakte mensen geschreven en door overleveringen doorgegeven. Bij het doorgeven, ondanks de zeer nauwkeurige methode, kunnen er afschrijffouten gemaakt zijn. Ook hebben Soferim emendaties aangebracht. De meeste daarvan zijn goed gedocumenteerd en zichtbaar.

Je kan ongeveer weten wanneer A&E geleefd hebben, de Bijbel geeft echter geen letterlijke, exacte datum. Een aanwijzing is de Joodse kalender, die gaat uit van de schepping vanaf Adam. Maar dat is bij benadering.

De datum van de vloed is bekend en je kan terugrekenen. Maar is dat nu echt belangrijk?

Waarom de datum van de vloed niet bekend is heb ik in mijn één na laatste post hiervoor vermeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je zegt dus 2 dingen:

1. Alle getallen in de Bijbel kloppen (oneens)

2. Namen hebben een bijzondere betekenis (eens)

Hier enkele getallen in de Bijbel die niet kloppen:

Hij was tweeëntwintig jaar oud toen hij koning werd. Eén jaar regeerde hij in Jeruzalem. Zijn moeder was Atalja, de dochter van koning Omri van Israël.

Achazja was tweeënveertig jaar oud, toen hij koning werd, en hij regeerde één jaar te Jeruzalem. Zijn moeder heette Atalja; zij was de kleindochter van Omri.

Jojakin was achttien jaar oud, toen hij koning werd; hij regeerde drie maanden te Jeruzalem. Zijn moeder heette Nechusta; zij was een dochter van Elnatan uit Jeruzalem.
Jojachin was acht jaar oud toen hij koning werd. Drie maanden en tien dagen regeerde hij in Jeruzalem. Hij deed wat slecht is in de ogen van de HEER.
David nam zeventienhonderd wagenmenners en twintigduizend man voetvolk gevangen. De strijdwagens schakelde hij uit door van alle paarden, op honderd span na, de pezen door te laten snijden.

David veroverde duizend strijdwagens op hem en nam zevenduizend wagenmenners en twintigduizend man voetvolk gevangen. De strijdwagens schakelde hij uit door van alle paarden, op honderd span na, de pezen door te laten snijden.

Ik ben het wel met 2. eens, dat sommige namen een boodschap brengen. Hier de boodschap van de 10 patriarchen uit Genesis 5 en de vertaling van hun namen:

Naam: Betekenis:

Adam mens/ (rode) aarde

Seth (is) geplaatst (in)

Enos sterfelijkheid/ ellende

Kenan jammerklacht

Mahalaleël de geprezen God

Jered zal doen afdalen

Henoch de Gewijde

Methusalah methu: als Hij sterft, salah: zal gezonden worden

Lamech la: naar, mech: nederigen

Noach rust

Ofwel: De mens/ aarde is geplaatst in ellende en doet een jammerklacht. De geprezen God zal de Gewijde doen afdalen. Als Hij sterft zal rust naar nederigen gezonden worden.

Bron: T. Evenboer, De wereldwijde vloed, bijlage 2

Dit heb ik gevonden:

2 Koningen 8:26 Tweeëntwintig jaar oud was Ahazia toen hij begon te regeren, en hij heeft één jaar te Jeruzalem geregeerd. En de naam van zijn moeder was Athalia, de kleindochter van Omri, de koning van Israël.

2 Kronieken 22:2 Tweeëntwintig jaar oud was Ahazia toen hij begon te regeren, en hij heeft één jaar te Jeruzalem geregeerd. En de naam van zijn moeder was Athalia, de kleindochter van Omri.

2 Hij was twintig jaar oud toen hij koning werd. Eén jaar regeerde hij in Jeruzalem. Zijn moeder was Atalja, de dochter van Omri. NBV

Voetnoot NBV: twintig – Volgens de Septuaginta. MT: ‘tweeënveertig’.

Vermoedelijk een afschrijffout. Is het verschil dan zo belangrijk?

2 Koningen 24:8 Achttien jaar oud was Jojachin toen hij begon te regeren, en hij heeft drie maanden lang te Jeruzalem geregeerd. En de naam van zijn moeder was Nehusta, de dochter van Elnathan, uit Jeruzalem.

2 Kronieken 36:9 Achttien jaar oud was Jojachin toen hij begon te regeren, en hij heeft gedurende drie maanden en tien dagen te Jeruzalem geregeerd; en hij bleef doen wat kwaad was in JHWH’s ogen

9 Jojakin was achttien jaar oud, toen hij koning werd; hij regeerde drie maanden en tien dagen in Jeruzalem. Hij deed wat kwaad is in de ogen des HEREN NBV.

Voetnoot NWV: „Achttienâ€, LXXSy en 2Kon 24:8; MVg: „Acht.â€

Vermoedelijk een afschrijffout. Is het verschil hier dan zo belangrijk?

2 Samuël 8:4 En David wist zeventienhonderd ruiters en twintigduizend man voetvolk van hem gevangen te nemen; voorts sneed David van alle wagenpaarden de pezen door, maar hij liet er honderd wagenpaarden van over.

1 Kronieken 18:4 Voorts nam David van hem duizend wagens en zevenduizend ruiters en twintigduizend man voetvolk gevangen. Daarop sneed David van alle wagenpaarden de pezen door, maar hij liet er honderd wagenpaarden van over.

In de Griekse Septuaginta is in beide passages sprake van 1000 buitgemaakte wagens en 7000 gevangengenomen ruiters, en daarom is in 1 Kronieken 18:4 vermoedelijk de oorspronkelijke versie bewaard gebleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom de datum van de vloed niet bekend is heb ik in mijn één na laatste post hiervoor vermeld.
Vreemd, dat ik dan wel de datum heb.

Om de Bijbelse chronologie met de wereldse te kunnen vergelijken heb je een z.g. sleuteldatum nodig. Dat is een datum van gebeurtenissen die met elkaar overeenkomen. Dan is het wel te berekenen.

Ik heb m.i. een complete berekening gevonden in een studie van het "geïnspireerd boek". Het beslaat 2 pagina’s A4 en ca 1500 woorden.

Ik kan dat hier weergeven, als je wilt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Prima doe je best, alleen houd die berekening wel rekening met mijn kritiek in de post van 30 dec 2013 10:37, en wat is jouw antwoord hier op?
Wel, ik blijf van mening, dat ik de Bijbel als Gods woord beschouw en dus dat deze betrouwbaar is, ondanks het feit dat er bij afschrijvingen enkele fouten zijn gemaakt.

Ik begrijp dus dat je het artikel graag wilt lezen, het is echter een onderdeel van een zeer omvangrijke Bijbelstudie.

5 Vanaf de sleuteldatum beginnen.

De sleuteldatum om terug te tellen tot Adams schepping is die van de omverwerping van de Babylonische dynastie door Cyrus in 539 v.C. Cyrus vaardigde zijn decreet tot vrijlating van de joden uit in zijn eerste jaar, vóór de lente van 537 v.C. Ezra 3:1 bericht dat de zonen van Israël tegen de zevende maand, Tisjri, overeenkomend met september/oktober, terug waren in Jeruzalem. Daarom wordt de herfst van 537 v.C. gerekend als de datum van het herstel van JHWH’s aanbidding in Jeruzalem.

6 Dit herstel van JHWH’s aanbidding in de herfst van 537 v.C. kenmerkte het einde van een profetische periode. Welke periode? De „zeventig jaar†gedurende welke het Beloofde Land tot „een verwoeste plaats†moest worden en waarover JHWH tevens had gezegd: „In overeenstemming met de vervulling van zeventig jaar te Babylon zal ik mijn aandacht op ulieden richten, en ik wil jegens u mijn goede woord bevestigen, door u naar deze plaats terug te brengen†(Jer. 25:11, 12; 29:10). Daniël, die goed van deze profetie op de hoogte was, handelde in overeenstemming daarmee toen de „zeventig jaar†hun einde naderden (Dan. 9:1-3). De „zeventig jaar†die in de herfst van 537 v.C. eindigden, moeten dus in de herfst van 607 v.C. begonnen zijn. De feiten bevestigen dit. In Jeremia hoofdstuk 52 worden de gewichtige gebeurtenissen van de belegering van Jeruzalem, de Babylonische doorbraak en de gevangenneming van koning Zedekia in 607 v.C. beschreven. Vervolgens hebben de Babyloniërs, zoals in vers 12 staat, „in de vijfde maand, op de tiende dagâ€, dat wil zeggen, de tiende dag van Ab (overeenkomend met juli/augustus), de tempel en de stad verbrand. Dit was echter nog niet het beginpunt van de „zeventig jaarâ€. Er bleef nog iets van de joodse soevereiniteit bestaan in de persoon van Gedalja, die door de koning van Babylon als stadhouder van de overgebleven joodse nederzettingen was aangesteld. „In de zevende maand†werden Gedalja en enkele anderen vermoord, zodat de overgebleven joden uit vrees naar Egypte vluchtten. Pas toen, vanaf omstreeks 1 oktober 607 v.C., lag het land in de volledige betekenis „woest . . . om zeventig jaar te vervullenâ€. — 2 Kon. 25:22-26; 2 Kron. 36:20, 21.

7 Van 607 v.C. tot 997 v.C.

De berekening van deze periode, terugrekenend vanaf de val van Jeruzalem tot de tijd van de verdeling van het koninkrijk na Salomo’s dood, levert veel problemen op. Een vergelijking van de in Eén en Twee Koningen beschreven regeringen van de koningen van Israël en van Juda duidt er echter op dat deze tijdsperiode 390 jaar beslaat. Een sterke aanwijzing dat dit het juiste getal is, vinden wij in de profetie in Ezechiël 4:1-13. Uit deze profetie blijkt dat ze betrekking heeft op de tijd waarop de stad Jeruzalem belegerd zou worden en haar inwoners door de natiën gevangengenomen zouden worden, hetgeen in 607 v.C. gebeurde. De 40 jaar waarover in het geval van Juda wordt gesproken, eindigden dus met de verwoesting van Jeruzalem. De 390 jaar waarover in het geval van Israël wordt gesproken, eindigden niet toen Samaria werd verwoest, want die gebeurtenis lag al ver in het verleden toen Ezechiël profeteerde, en de profetie zegt duidelijk dat ze betrekking heeft op de belegering en verwoesting van Jeruzalem. Daarom eindigde ook „de dwaling van het huis van Israël†in 607 v.C. Vanaf deze datum terugrekenend, zien wij dat de periode van 390 jaar in 997 v.C. begon. In dat jaar, na de dood van Salomo, brak Jerobeam met het huis van David en „trok Israël voorts van het volgen van JHWH af, en . . . deed hen zondigen met een grote zondeâ€. — 2 Kon. 17:21.

8 Van 997 v.C. tot 1513 v.C.

Aangezien het laatste jaar van Salomo’s 40 volle regeringsjaren in de lente van 997 v.C. eindigde, volgt hieruit dat zijn eerste regeringsjaar in de lente van 1037 v.C. begonnen moet zijn (1 Kon. 11:42). Het bijbelse verslag zegt in 1 Koningen 6:1 dat Salomo in de tweede maand van het vierde jaar van zijn regering het huis van JHWH in Jeruzalem begon te bouwen. Dit betekent dat er drie volle jaren en één volledige maand van zijn regering waren verstreken, waardoor wij op april/mei van 1034 v.C. komen voor het begin van de tempelbouw. Dezelfde schriftplaats zegt echter dat dit ook „het vierhonderd tachtigste jaar [was] nadat de zonen van Israël uit het land Egypte waren getrokkenâ€. Ook hier is 480ste een rangtelwoord dat 479 volledige jaren vertegenwoordigt. Door 479 bij 1034 op te tellen, komen wij derhalve op 1513 v.C. als het jaar waarin Israël uit Egypte wegtrok. In paragraaf 19 van Studie 2 wordt uitgelegd dat vanaf 1513 v.C. de maand Abib (Nisan) voor Israël als „de eerste der maanden van het jaar†gerekend diende te worden (Ex. 12:2) en dat voordien een jaar was aangehouden dat in de herfst, met de maand Tisjri, begon. The New Schaff-Herzog Encyclopedia of Religious Knowledge (1957, Deel 12, blz. 474) geeft als commentaar: „Het berekenen van de regeringsjaren der koningen wordt gebaseerd op het jaar dat in de lente begon en stemt overeen met de Babylonische methode, waarin deze datering gebruikelijk was.†Ongeacht wanneer men er in verband met bijbelse tijdsperioden toe overging het jaar in de lente te laten beginnen in plaats van in de herfst, er zouden ergens in de berekening van de tijd zes maanden moeten worden opgeteld of afgetrokken.

9 Van 1513 v.C. tot 1943 v.C.

In Exodus 12:40, 41 bericht Mozes dat „de tijd van het verblijf van de zonen van Israël, die in Egypte hadden gewoond, . . . vierhonderd dertig jaar†was. Uit bovenstaande bewoordingen blijkt duidelijk dat niet deze gehele ’verblijfsduur’ in Egypte werd doorgebracht. Deze tijdsperiode begint op het moment dat Abraham op weg naar Kanaän de Eufraat overstak, op welk tijdstip JHWH’s verbond met Abraham in werking trad. De eerste 215 jaar van deze ’verblijfsduur’ werden in Kanaän doorgebracht, en daarna werd een even lange periode in Egypte doorgebracht, totdat Israël in 1513 v.C. volledig vrij en onafhankelijk werd van Egyptische overheersing. De voetnoot in de Nieuwe-Wereldvertaling bij Exodus 12:40 laat zien dat de Griekse Septuaginta, die gebaseerd is op een Hebreeuwse tekst die ouder is dan de masoretische tekst, na het woord „Egypte†de woorden „en in het land Kanaän†toevoegt. Ook de Samaritaanse Pentateuch doet dit. Galaten 3:17, waarin de 430 jaar ook worden genoemd, bevestigt dat deze periode begon met het in werking treden van het Abrahamitische verbond, en wel op het tijdstip dat Abraham op weg naar Kanaän de Eufraat overstak. Dit gebeurde daarom in 1943 v.C., toen Abraham 75 jaar was. — Gen. 12:4.

10 De bovenstaande berekening wordt door nog een bewijsvoering ondersteund: In Handelingen 7:6 wordt er gewag van gemaakt dat het zaad van Abraham 400 jaar zou worden gekweld. Aangezien JHWH in 1513 v.C. een eind maakte aan de kwelling door Egypte, moet deze kwelling in 1913 v.C. zijn begonnen. Dit was vijf jaar na de geboorte van Isaäk en komt overeen met het feit dat Ismaël „de spot dreef†met Isaäk toen deze werd gespeend. — Gen. 15:13; 21:8, 9.

11 Van 1943 v.C. tot 2370 v.C.

Wij hebben gezien dat Abraham 75 jaar was toen hij in 1943 v.C. Kanaän binnentrok. Nu is het mogelijk de stroom des tijds verder terug, tot aan de dagen van Noach, te dateren. Dit wordt gedaan door gebruik te maken van de tijdsperioden die ons in Genesis 11:10 tot en met 12:4 worden verschaft. Deze berekening, die op totaal 427 jaar komt, ziet er als volgt uit:

Van het begin van de Vloed totaan de geboorte van Arpachsad 2 jaar

Vervolgens tot aan de geboorte van Selah 35 „

Tot aan de geboorte van Heber 30 „

Tot aan de geboorte van Peleg 34 „

Tot aan de geboorte van Rehu 30 „

Tot aan de geboorte van Serug 32 „

Tot aan de geboorte van Nahor 30 „

Tot aan de geboorte van Terah 29 „

Tot aan de dood van Terah, toen Abraham 75 jaar was 205 „

Totaal 427 jaar

Wanneer wij 427 jaar bij 1943 v.C. optellen, komen wij op 2370 v.C. De tijdtafel van de bijbel toont dus aan dat de vloed in Noachs dagen in 2370 v.C. begon.

12 Van 2370 v.C. tot 4026 v.C.

Wanneer wij nog verder teruggaan in de stroom des tijds, bemerken wij dat de bijbel de periode vanaf de Vloed helemaal tot aan Adams schepping dateert. Dit wordt aan de hand van Genesis 5:3-29 en 7:6, 11 vastgesteld. De tijdtelling wordt hieronder samengevat:

Vanaf Adams schepping tot aan de geboorte van Seth 130 jaar

Vervolgens tot aan de geboorte van Enos 105 „

Tot aan de geboorte van Kenan 90 „

Tot aan de geboorte van Mahalalel 70 „

Tot aan de geboorte van Jered 65 „

Tot aan de geboorte van Henoch 162 „

Tot aan de geboorte van Methusalah 65 „

Tot aan de geboorte van Lamech 187 „

Tot aan de geboorte van Noach 182 „

Tot aan de Vloed 600 „

Totaal 1656 jaar

Wanneer wij 1656 jaar bij ons voorgaande jaartal 2370 v.C. optellen, komen wij op 4026 v.C. voor de schepping van Adam, wellicht in de herfst, daar het jaar volgens de alleroudste kalenders in de herfst begon.

Citaat uit: „De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig†(Si)

si blz. 284-298 Studie nummer 3 — De plaats der gebeurtenissen in de stroom des tijds

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je gaat helemaal aan mijn argumenten voorbij! Ik heb de Bijbel bestudeerd, maar ik geloof niet dat de Bijbel leert dat alle getalletjes kloppen (wat ook niet kan). Kainan wordt in de Mas.T. weggelaten, misschien zijn er wel meer weggelaten. Het gaat er niet om of Terah afgodendienaar was, maar of Noach en Sem dat waren. Je kunt gewoon niet weten wanneer A&E leefden, maar waarschijnlijk tussen de 10.000 en 7.000 jaar geleden. Kijk nu eens goed naar wat ik voor argumenten geef.

Uit de bijbel is simpelweg niet te halen wanneer precies A&E leefden en ook niet voor hoelang zij daar leefden. Pas na een bepaald moment in de bijbel kun je alle zelf narekenen naar onze jaartelling. Dit klopt wel overigs. Wel kan ik vertellen dat alles in het oude testament (A&E) staat zoals het er moet staan en du ook alle getallen en generaties zo staan omdat ze zo moeten staan. Getallen/letters hebben een belangrijke betekenis in de bijbel. Of een getal klopt is een manier van kijken van de lezer. Het is waarnaar je zoekt en doelt. Mijn persoonlijke mening is, is dat adam en eva niet figuurlijk zijn als je kijkt naar jaartelling, nakomelingslijn en het bewijs dat geleverd woord door de hebreeuwse teksten waarin het geschreven is. Elk letter is belangrijk en staat er zoals het moest staan. Voorbeeld:

Sh (alef/shin) = verterend vuur (adam zegt dit na het verschijnen van de vrouw)

Ish (alef/jod/shin) = man (zoals het staat in de bijbel)

Ishah (alef/jod/shin/heh) = vrouw (zoals het staat in de bijbel)

*ish (alleen Jod/Shin, zonder Alef) = Materiaal of zelf

* Letter alef word aangeduid met 1 of godsdeel

Letter verschijning bij man is Jod (betekend hand, brengt, hulp)

Letter verschijning bij vrouw is Heh (betekend komt voort uit)

Samen maken deze twee letter YAH. Naam van De Eeuwige. Prachtig hoe De Eeuwige te werk gaat. Sprakeloos.

Voor mij word de bijbel nog 'rijker' en probeer ik het ipv op sneeuwbal niveau op sneeuwvlok (kristal) te lezen. Een verhaal in de bijbel zegt dan nog veel meer en leer meerdere lessen. Geen concreet bewijs maar voor mij zegt dit toch dat het meer is dan alleen figuurlijk.

Nog een toevoeging op het bovenste:

Adam = alef/dalet/mem = vormbaar, sterk, water

Dam = dalet/mem (zonder alef) = bloed

Er is namelijk een rede waarom het oude testament begint met het tweede letter Beth en niet de eerste letter de Alef.

Hopelijk zal dit voor sommige enige duidelijkheid brengen. Niemand kan concreet antwoord geven op de vraag van het topic: A&E figuurlijk? Wel kunnen we samen ons best doen om duidelijkheid te scheppen waardoor ieder makkelijker zijn of haar conclusie kan trekken. Gr.

Dat A&E letterlijk bestaan hebben is voor mij een feit.

Het is inderdaad zo dat het Hebreeuws een bijzonder rijke en symbolieke taal is.

Maar ik denk niet dat deze symbolieken allemaal voor ons duidelijk zijn.

Ook denk ik dat je niet met de joodse gewoonte mee moet gaan om achter iedere letter of combinatie van letters een verborgen boodschap moet gaan zoeken. Je komt dan in een mystieke sfeer terecht, die de Joden fataal is geworden.

Het klopt dat voor de meeste vele boodschappen die bepaalde woorden, zinnen etc bevatten, niet duidelijk zijn voor de meeste mensen. Niet iedereen hoeft dit ook te doen als hij zij er zich er niet door geroepen voelt. Wel brengt het een extra toevoeging aan voor je geloof aangezien het er zo staat beschreven en bedoeld is. Vanzelfsprekend is 'te' nooit goed.

Echter, moet ik je wel corrigeren met je opmerking m.b.t. 'Joodse' gewoonte. Dit is namelijk geen Joodse gewoonte en maar bepaalde mensen ook binnen die kring die dat doen. De meeste Joden lezen de bijbel net zoals christenen dat doen. In boekvorm en verhalen bij wijze van spreken.

Vele rabbijnen zijn vooral bekend met dit soort manier van lezen. De meeste Joden weten ook niet de informatie die ik in mijn vorige post heb gezet.

In een mystieke sfeer terechtkomen moet je een stuk verder erop ingaan dan dat ik hierboven heb beschreven. Ik heb beschreven wat er feitelijk staat, hebreeuwse vertaling en betekenis ernaast. Dit kan 'mystiek' voorkomen maar is gewoon hetzelfde als NL woorden en betekenissen. Het mystiek boek/geloof waar dit aan gekoppeld word is 'Kabbalah'. Kabbalah is verkeerd en stamt ook uit een tijd en plaats waar niet aan dingen werd gedaan zoals het in de bijbel staat op z'n zachts gezegd. Gelukkig doen de meeste mensen niet hieraan.

Niet om je aan te vallen maar om bewust te maken, doe je ook een gevaarlijke en zeer onjuiste claim: 'Je komt dan in een mystieke sfeer terecht, die de Joden fataal is geworden'. Dit is niet te bewijzen en niet te weerleggen. Een serieuze claim. Dit is niet de reden waarom het 'joden' fataal is geworden. Daarnaast is het zelfs de vraag of überhaupt het de joden 'fataal' is geworden. Hoor graag onderbouwing en uitleg aangezien ik dit best belangrijk vind. Groetjes

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je maakt dezelfde fout als Antoon: de 70, 390, 480 en 430 jaar zijn afrondingen. Volgens de Septuaginta begon Salomo 440 jaar na de uittocht met bouwen. En voor de periode vanaf de vloed tot Abraham, nogmaals, zie mijn post van 30 dec 2013 10:37, waar totaal geen rekening mee wordt gehouden.
Wel, dat is dan jouw mening.

Opvallend is dit:

Mt 2:

2 Nadat Jezus in de dagen van koning Herodes te Bethlehem in Judea geboren was, zie! astrologen uit oostelijke streken kwamen naar Jeruzalem

2 en zeiden: „Waar is degene die als koning der joden geboren is? Want wij hebben zijn ster gezien [toen wij] in het oosten [waren], en wij zijn gekomen om hem hulde te brengen.â€

3 Toen koning Herodes dit hoorde, raakte hij in beroering en heel Jeruzalem met hem;

4 en na alle overpriesters en schriftgeleerden van het volk bijeengeroepen te hebben, ging hij bij hen informeren waar de Christus geboren zou worden.

5 Zij zeiden tot hem: „Te Bethlehem in Judea; want zo is het door bemiddeling van de profeet geschreven:

6 ’En gij, o Bethlehem van het land van Juda, zijt geenszins de onbeduidendste [stad] onder de bestuurders van Juda, want uit u zal een bestuurder voortkomen, die mijn volk, Israël, zal weiden.’â€

Kennelijk hadden zij geen last van jouw discrepantie.

Jezus geboorte en dood werden nauwkeurig voorzegt en is met behulp van de Bijbelse tijdsrekening te achterhalen. Zie Daniël 9:24-27.

Is het heel eenvoudig? Nee!

De wegbereider Johannes werd in het voorjaar 2 v.C. geboren, Jezus een half jaar later.

Volgens Daniël begon hij 30 jaar later als Messias en stierf 3 jaar later op 14 Nissan.

Het probleem is, dat het lastig is om tot een correcte datering te komen, het staat namelijk niet voorgekauwd, letterlijk in de Bijbel. Je moet behoorlijk veel inzicht hebben in de Bijbelse geschiedschrijving. De genoemde studie gaat daar diepgaand op in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uit de bijbel is simpelweg niet te halen wanneer precies A&E leefden en ook niet voor hoelang zij daar leefden. Pas na een bepaald moment in de bijbel kun je alle zelf narekenen naar onze jaartelling. Dit klopt wel overigs. Wel kan ik vertellen dat alles in het oude testament (A&E) staat zoals het er moet staan en du ook alle getallen en generaties zo staan omdat ze zo moeten staan. Getallen/letters hebben een belangrijke betekenis in de bijbel. Of een getal klopt is een manier van kijken van de lezer. Het is waarnaar je zoekt en doelt. Mijn persoonlijke mening is, is dat adam en eva niet figuurlijk zijn als je kijkt naar jaartelling, nakomelingslijn en het bewijs dat geleverd woord door de hebreeuwse teksten waarin het geschreven is. Elk letter is belangrijk en staat er zoals het moest staan. Voorbeeld:

Sh (alef/shin) = verterend vuur (adam zegt dit na het verschijnen van de vrouw)

Ish (alef/jod/shin) = man (zoals het staat in de bijbel)

Ishah (alef/jod/shin/heh) = vrouw (zoals het staat in de bijbel)

*ish (alleen Jod/Shin, zonder Alef) = Materiaal of zelf

* Letter alef word aangeduid met 1 of godsdeel

Letter verschijning bij man is Jod (betekend hand, brengt, hulp)

Letter verschijning bij vrouw is Heh (betekend komt voort uit)

Samen maken deze twee letter YAH. Naam van De Eeuwige. Prachtig hoe De Eeuwige te werk gaat. Sprakeloos.

Voor mij word de bijbel nog 'rijker' en probeer ik het ipv op sneeuwbal niveau op sneeuwvlok (kristal) te lezen. Een verhaal in de bijbel zegt dan nog veel meer en leer meerdere lessen. Geen concreet bewijs maar voor mij zegt dit toch dat het meer is dan alleen figuurlijk.

Nog een toevoeging op het bovenste:

Adam = alef/dalet/mem = vormbaar, sterk, water

Dam = dalet/mem (zonder alef) = bloed

Er is namelijk een rede waarom het oude testament begint met het tweede letter Beth en niet de eerste letter de Alef.

Hopelijk zal dit voor sommige enige duidelijkheid brengen. Niemand kan concreet antwoord geven op de vraag van het topic: A&E figuurlijk? Wel kunnen we samen ons best doen om duidelijkheid te scheppen waardoor ieder makkelijker zijn of haar conclusie kan trekken. Gr.

Dat A&E letterlijk bestaan hebben is voor mij een feit.

Het is inderdaad zo dat het Hebreeuws een bijzonder rijke en symbolieke taal is.

Maar ik denk niet dat deze symbolieken allemaal voor ons duidelijk zijn.

Ook denk ik dat je niet met de joodse gewoonte mee moet gaan om achter iedere letter of combinatie van letters een verborgen boodschap moet gaan zoeken. Je komt dan in een mystieke sfeer terecht, die de Joden fataal is geworden.

Het klopt dat voor de meeste vele boodschappen die bepaalde woorden, zinnen etc bevatten, niet duidelijk zijn voor de meeste mensen. Niet iedereen hoeft dit ook te doen als hij zij er zich er niet door geroepen voelt. Wel brengt het een extra toevoeging aan voor je geloof aangezien het er zo staat beschreven en bedoeld is. Vanzelfsprekend is 'te' nooit goed.

Echter, moet ik je wel corrigeren met je opmerking m.b.t. 'Joodse' gewoonte. Dit is namelijk geen Joodse gewoonte en maar bepaalde mensen ook binnen die kring die dat doen. De meeste Joden lezen de bijbel net zoals christenen dat doen. In boekvorm en verhalen bij wijze van spreken.

Vele rabbijnen zijn vooral bekend met dit soort manier van lezen. De meeste Joden weten ook niet de informatie die ik in mijn vorige post heb gezet.

In een mystieke sfeer terechtkomen moet je een stuk verder erop ingaan dan dat ik hierboven heb beschreven. Ik heb beschreven wat er feitelijk staat, hebreeuwse vertaling en betekenis ernaast. Dit kan 'mystiek' voorkomen maar is gewoon hetzelfde als NL woorden en betekenissen. Het mystiek boek/geloof waar dit aan gekoppeld word is 'Kabbalah'. Kabbalah is verkeerd en stamt ook uit een tijd en plaats waar niet aan dingen werd gedaan zoals het in de bijbel staat op z'n zachts gezegd. Gelukkig doen de meeste mensen niet hieraan.

Niet om je aan te vallen maar om bewust te maken, doe je ook een gevaarlijke en zeer onjuiste claim: 'Je komt dan in een mystieke sfeer terecht, die de Joden fataal is geworden'. Dit is niet te bewijzen en niet te weerleggen. Een serieuze claim. Dit is niet de reden waarom het 'joden' fataal is geworden. Daarnaast is het zelfs de vraag of überhaupt het de joden 'fataal' is geworden. Hoor graag onderbouwing en uitleg aangezien ik dit best belangrijk vind. Groetjes

Ik denk dat je je vooral niet op het mystieke vlak moet gaan bewegen. Het is on-Bijbels. De Joodse mystieke traditie om verborgen boodschappen te zoeken leidt tot overtreding van Gods geboden. Je ziet dan ook links met de Griekse filosofie en Indiase afgoderij.

De joden weken van Gods woord af, waardoor verdeeldheid ontstond. Er ontstonden Joodse sekten, die tegenstrijdige leringen hadden. Ze voegden bovendien menselijke leringen toe waardoor het “juk der wet†nog zwaarder werd.

Uit de Chassidim ontstonden de Essenen en de Farizeeën. Zij aanvaarden de Grieks filosofische leer van de onsterfelijkheid van de ziel. De Sadduceeën verschilden hierin zij geloofden niet in de opstanding. (Zie Hand. 23:7-10) Dan had je ook nog de Zeloten, die zich gewapend verzetten tegen de Romeinse overheersing, wat uiteindelijk tot de val van Jeruzalem leidde. Daarmee kwam een einde aan het theocratische Israël. Gods gunst was overgegaan op Jezus volgelingen, die vervolgens met de Hg gezalfd werden en daarmee werd de kleine kudde gesticht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je maakt dezelfde fout als Antoon: de 70, 390, 480 en 430 jaar zijn afrondingen. Volgens de Septuaginta begon Salomo 440 jaar na de uittocht met bouwen. En voor de periode vanaf de vloed tot Abraham, nogmaals, zie mijn post van 30 dec 2013 10:37, waar totaal geen rekening mee wordt gehouden.
Wel, dat is dan jouw mening.

Opvallend is dit:

Mt 2:

2 Nadat Jezus in de dagen van koning Herodes te Bethlehem in Judea geboren was, zie! astrologen uit oostelijke streken kwamen naar Jeruzalem

2 en zeiden: „Waar is degene die als koning der joden geboren is? Want wij hebben zijn ster gezien [toen wij] in het oosten [waren], en wij zijn gekomen om hem hulde te brengen.â€

3 Toen koning Herodes dit hoorde, raakte hij in beroering en heel Jeruzalem met hem;

4 en na alle overpriesters en schriftgeleerden van het volk bijeengeroepen te hebben, ging hij bij hen informeren waar de Christus geboren zou worden.

5 Zij zeiden tot hem: „Te Bethlehem in Judea; want zo is het door bemiddeling van de profeet geschreven:

6 ’En gij, o Bethlehem van het land van Juda, zijt geenszins de onbeduidendste [stad] onder de bestuurders van Juda, want uit u zal een bestuurder voortkomen, die mijn volk, Israël, zal weiden.’â€

Kennelijk hadden zij geen last van jouw discrepantie.

Jezus geboorte en dood werden nauwkeurig voorzegt en is met behulp van de Bijbelse tijdsrekening te achterhalen. Zie Daniël 9:24-27.

Is het heel eenvoudig? Nee!

De wegbereider Johannes werd in het voorjaar 2 v.C. geboren, Jezus een half jaar later.

Volgens Daniël begon hij 30 jaar later als Messias en stierf 3 jaar later op 14 Nissan.

Het probleem is, dat het lastig is om tot een correcte datering te komen, het staat namelijk niet voorgekauwd, letterlijk in de Bijbel. Je moet behoorlijk veel inzicht hebben in de Bijbelse geschiedschrijving. De genoemde studie gaat daar diepgaand op in.

Dat is iets heel anders dan de chronologie van voor Abraham, ik snap niet waarom je hier op komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat A&E letterlijk bestaan hebben is voor mij een feit.

Het is inderdaad zo dat het Hebreeuws een bijzonder rijke en symbolieke taal is.

Maar ik denk niet dat deze symbolieken allemaal voor ons duidelijk zijn.

Ook denk ik dat je niet met de joodse gewoonte mee moet gaan om achter iedere letter of combinatie van letters een verborgen boodschap moet gaan zoeken. Je komt dan in een mystieke sfeer terecht, die de Joden fataal is geworden.

Het klopt dat voor de meeste vele boodschappen die bepaalde woorden, zinnen etc bevatten, niet duidelijk zijn voor de meeste mensen. Niet iedereen hoeft dit ook te doen als hij zij er zich er niet door geroepen voelt. Wel brengt het een extra toevoeging aan voor je geloof aangezien het er zo staat beschreven en bedoeld is. Vanzelfsprekend is 'te' nooit goed.

Echter, moet ik je wel corrigeren met je opmerking m.b.t. 'Joodse' gewoonte. Dit is namelijk geen Joodse gewoonte en maar bepaalde mensen ook binnen die kring die dat doen. De meeste Joden lezen de bijbel net zoals christenen dat doen. In boekvorm en verhalen bij wijze van spreken.

Vele rabbijnen zijn vooral bekend met dit soort manier van lezen. De meeste Joden weten ook niet de informatie die ik in mijn vorige post heb gezet.

In een mystieke sfeer terechtkomen moet je een stuk verder erop ingaan dan dat ik hierboven heb beschreven. Ik heb beschreven wat er feitelijk staat, hebreeuwse vertaling en betekenis ernaast. Dit kan 'mystiek' voorkomen maar is gewoon hetzelfde als NL woorden en betekenissen. Het mystiek boek/geloof waar dit aan gekoppeld word is 'Kabbalah'. Kabbalah is verkeerd en stamt ook uit een tijd en plaats waar niet aan dingen werd gedaan zoals het in de bijbel staat op z'n zachts gezegd. Gelukkig doen de meeste mensen niet hieraan.

Niet om je aan te vallen maar om bewust te maken, doe je ook een gevaarlijke en zeer onjuiste claim: 'Je komt dan in een mystieke sfeer terecht, die de Joden fataal is geworden'. Dit is niet te bewijzen en niet te weerleggen. Een serieuze claim. Dit is niet de reden waarom het 'joden' fataal is geworden. Daarnaast is het zelfs de vraag of überhaupt het de joden 'fataal' is geworden. Hoor graag onderbouwing en uitleg aangezien ik dit best belangrijk vind. Groetjes

Ik denk dat je je vooral niet op het mystieke vlak moet gaan bewegen. Het is on-Bijbels. De Joodse mystieke traditie om verborgen boodschappen te zoeken leidt tot overtreding van Gods geboden. Je ziet dan ook links met de Griekse filosofie en Indiase afgoderij.

De joden weken van Gods woord af, waardoor verdeeldheid ontstond. Er ontstonden Joodse sekten, die tegenstrijdige leringen hadden. Ze voegden bovendien menselijke leringen toe waardoor het “juk der wet†nog zwaarder werd.

Uit de Chassidim ontstonden de Essenen en de Farizeeën. Zij aanvaarden de Grieks filosofische leer van de onsterfelijkheid van de ziel. De Sadduceeën verschilden hierin zij geloofden niet in de opstanding. (Zie Hand. 23:7-10) Dan had je ook nog de Zeloten, die zich gewapend verzetten tegen de Romeinse overheersing, wat uiteindelijk tot de val van Jeruzalem leidde. Daarmee kwam een einde aan het theocratische Israël. Gods gunst was overgegaan op Jezus volgelingen, die vervolgens met de Hg gezalfd werden en daarmee werd de kleine kudde gesticht.

Ft, bedankt voor je bericht. Ik ben het grotendeels met je eens. Helaas vandaag de dag zien we ook helaas dit terug bij vele 'christelijke' groeperingen. Ik begrijp je beredenering m.b.t mystiek en ben ik het ook met je eens zoals ik ook in mijn vorige post heb aangegeven. Alsnog wil ik wel verduidelijken dat wat ik erboven heb gepost, niets met mystiek te maken heeft omdat dit gewoon 'woorden' kennis is net zoals wij dat in het NL hebben. Ik kan Hebreeuws lezen dus is dit logische wijze verbonden eraan. Daarnaast maakt het de bijbel op een prachtige manier nog mooier en 'rijker' voor mij. Hier is ook niks 'on' bijbels aan omdat dit er gewoonweg bij hoort. Er zitten nou eenmaal betekenis erachter zoals De Eeuwige dat bedoeld heeft. Vele kennen het (nog) niet omdat zij de taal niet kennen of (nog) niet geleerd hebben van anderen. Geeft meer duidelijkheid aan een boodschp. Geen links met andere filosofieën, denkwijzes of invloeden. Puur hebreeuwse taal en betekenis ervan. Zoals het er staat van origine. Net zoals bepaalde teksten in het Kohne-grieks zijn geschreven waarnaar vertaald is en door vele geïnterpreteerd worden. Wel begrijp ik je 'oplettendheid' aangezien sommige groeperingen hierin te ver doorslaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je maakt dezelfde fout als Antoon: de 70, 390, 480 en 430 jaar zijn afrondingen. Volgens de Septuaginta begon Salomo 440 jaar na de uittocht met bouwen. En voor de periode vanaf de vloed tot Abraham, nogmaals, zie mijn post van 30 dec 2013 10:37, waar totaal geen rekening mee wordt gehouden.
Wel, dat is dan jouw mening.

Opvallend is dit:

Mt 2:

2 Nadat Jezus in de dagen van koning Herodes te Bethlehem in Judea geboren was, zie! astrologen uit oostelijke streken kwamen naar Jeruzalem

2 en zeiden: „Waar is degene die als koning der joden geboren is? Want wij hebben zijn ster gezien [toen wij] in het oosten [waren], en wij zijn gekomen om hem hulde te brengen.â€

3 Toen koning Herodes dit hoorde, raakte hij in beroering en heel Jeruzalem met hem;

4 en na alle overpriesters en schriftgeleerden van het volk bijeengeroepen te hebben, ging hij bij hen informeren waar de Christus geboren zou worden.

5 Zij zeiden tot hem: „Te Bethlehem in Judea; want zo is het door bemiddeling van de profeet geschreven:

6 ’En gij, o Bethlehem van het land van Juda, zijt geenszins de onbeduidendste [stad] onder de bestuurders van Juda, want uit u zal een bestuurder voortkomen, die mijn volk, Israël, zal weiden.’â€

Kennelijk hadden zij geen last van jouw discrepantie.

Jezus geboorte en dood werden nauwkeurig voorzegt en is met behulp van de Bijbelse tijdsrekening te achterhalen. Zie Daniël 9:24-27.

Is het heel eenvoudig? Nee!

De wegbereider Johannes werd in het voorjaar 2 v.C. geboren, Jezus een half jaar later.

Volgens Daniël begon hij 30 jaar later als Messias en stierf 3 jaar later op 14 Nissan.

Het probleem is, dat het lastig is om tot een correcte datering te komen, het staat namelijk niet voorgekauwd, letterlijk in de Bijbel. Je moet behoorlijk veel inzicht hebben in de Bijbelse geschiedschrijving. De genoemde studie gaat daar diepgaand op in.

Dat is iets heel anders dan de chronologie van voor Abraham, ik snap niet waarom je hier op komt.

Het ene kan niet zonder het andere.

Jezus komst is afhankelijk van dezelfde chronologie.

Lukas 3:

23 Deze Jezus was bovendien, toen hij [met zijn werk] begon, ongeveer dertig jaar, terwijl hij, naar men meende, de zoon was van Jozef,

[zoon] van Eli,

24 [zoon] van Matthat,

[zoon] van Levi,

[zoon] van Melchi,

[zoon] van Jannai,

[zoon] van Jozef,

25 [zoon] van Mattathias,

[zoon] van Amos,

[zoon] van Nahum,

[zoon] van Esli,

[zoon] van Na̱ggai,

26 [zoon] van Maäth,

[zoon] van Mattathias,

[zoon] van Semeïn,

[zoon] van Josech,

[zoon] van Joda,

27 [zoon] van Joanan,

[zoon] van Resa,

[zoon] van Zerubba̱bel,

[zoon] van Sealthiël,

[zoon] van Neri,

28 [zoon] van Melchi,

[zoon] van Addi,

[zoon] van Kosam,

[zoon] van Elmadan,

[zoon] van Er,

29 [zoon] van Jezus,

[zoon] van Eliëzer,

[zoon] van Jorim,

[zoon] van Matthat,

[zoon] van Levi,

30 [zoon] van Simeon,

[zoon] van Juda,

[zoon] van Jozef,

[zoon] van Jonam,

[zoon] van Eljakim,

31 [zoon] van Melea,

[zoon] van Me̱nna,

[zoon] van Mattatha,

[zoon] van Nathan,

[zoon] van Da̱vid,

32 [zoon] van Isaï,

[zoon] van Obed,

[zoon] van Boaz,

[zoon] van Salmon,

[zoon] van Nahesson,

33 [zoon] van Amminadab,

[zoon] van Arni,

[zoon] van Hezron,

[zoon] van Perez,

[zoon] van Juda,

34 [zoon] van Jakob,

[zoon] van Isaäk,

[zoon] van Abraham,

[zoon] van Terah,

[zoon] van Nahor,

35 [zoon] van Serug,

[zoon] van Rehu,

[zoon] van Peleg,

[zoon] van Heber,

[zoon] van Selah,

36 [zoon] van Kainan,

[zoon] van Arpachsad,

[zoon] van Sem,

[zoon] van Noach,

[zoon] van Lamech,

37 [zoon] van Methusalah,

[zoon] van Henoch,

[zoon] van Jered,

[zoon] van Mahalaleël,

[zoon] van Kainan,

38 [zoon] van Enos,

[zoon] van Seth,

[zoon] van Adam,

[zoon] van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid