Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Als Jezus' parousia nu een feit is dan is de conclusie dat we nu in de profetische eindtijd leven (lees Mat. 24).

Ik wens jullie een bijzonder fijne dag toe,

Ed

Ook als de tweede komst van de Christus nog niet een feit is, kan men de mening zijn toegedaan dat wij "in de profetische eindtijd" leven... De komst van Christus is daar niet een teken van, maar de "afronding"...

Dat de Apostelen zo'n (plotse) afronding verwachtten, een aanwijsbaar moment in de tijd, blijkt volgens mij uit een tekst als 2 Petr 3:

1 Geliefde broeders en zusters, dit is al de tweede brief die ik u schrijf. Met beide wil ik u tot een helder inzicht brengen, 2 en wel door u te herinneren aan de woorden die de heilige profeten destijds hebben gesproken en aan het gebod van onze Heer en redder dat uw apostelen u hebben doorgegeven. 3 Vergeet vooral niet dat er aan het einde van de tijd spotters zullen komen, die hun eigen begeerte volgen en smalend 4 vragen: ‘Waar blijft hij nu? Hij had toch beloofd te komen? De generatie voor ons is al gestorven, maar alles is nog steeds zoals het sinds het begin van de schepping geweest is’...

8 Eén ding mag u niet over het hoofd zien, geliefde broeders en zusters: voor de Heer is één dag als duizend jaar en duizend jaar als één dag. 9 De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat.

10 De dag van de Heer zal komen als een dief. De hemelsferen zullen die dag met luid gedreun vergaan, de elementen gaan in vlammen op, de aarde wordt blootgelegd en alles wat daarop gedaan is komt aan het licht. 11 Als dit allemaal op die manier te gronde gaat, hoe heilig en vroom moet u dan niet leven, 12 u die uitziet naar de dag van God en het aanbreken daarvan bespoedigt! Die dag gaan de hemelsferen in vlammen op, en de elementen vatten vlam en smelten weg. 13 Maar wij vertrouwen op Gods belofte en zien uit naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.

Men verwachtte een dag. Een dag, waarop de "huidige loop der tijd" stopt, aan het licht komt wat verborgen was (aan goeds en slechts) en waarna er een nieuwe wereld zal zijn waar gerechtigheid woont. En die dag komt "als een dief": plotseling en onverwacht is het zo ver...

En tot die tijd kan men spotten: "Waar blijft die dag nu? Want in de wereld gaat het nog steeds zoals het altijd is gegaan!!"

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 119
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

-by het lezen van jullie onderwerp hbt ik gezien dat jehovah getuigen niet weet dat Jezus werkelijk is opgetsaand uit de doden en zichtbaar naar de hemel is gegaan en het zelfde terug zal keren -lees met me mee -in het schrift

-joh 2:16 -Jezus zei breekt deze tempel en zal na 3 dagen toen herryzen , hy bedoelt over zijn lichaam - niet alleen zgt God dat hy zal weer opwekken na de dood en ook Jezus zei het zelfde omdat ze 1 zijn , een mooi helder licht zei Jezus zoals ik in de Vader bent en de Vader in my -

-wanneer Jezus zei hij komt als een dief in de nacht - betekent het dat niemand die tyd kent wanneer hij terug komt -zo simpel is dat

-dat had mozes ons gewaarschuwd - deut 18:20- hoe herkent men een valse profeet ,wanneer een profeet namens God profiteerd en niet uitkomt is een valse profeet ,en dat zien we by jehovah getuigen op 1914, 1918 ,1925 ,en 1975 niet uit is gekomen en wordt verdedigt met een nieuwe licht ,

-ik vindt wel een stomme vraagd als we now zegt kan de wereld hem zien ??? - denkt eve na een wk voetbal, zon verduisternis enz , wordt door de wereld gezien - ( sateliet enz ) ( onze digitale tyd perk )

de komst van de mensen Zoon zal met macht en heerlijk komen -al ben je in slaap zal je wakker worden

-men moet ook kunnen zien de verschil van de eerste adam wordt gedreven door de ziel en de tweede adam door de Geest

--

-bedankt vr het willen lezen van mijn reatie - Jezus houdt van jullie

Link naar bericht
Deel via andere websites
Staat er ergens in de Bijbel waarom Jezus precies tóen op aarde gekomen is? Waarom heeft God Hem niet eerder, of later, gezonden? Verschillende bijbelse profeten hebben gepraat over de komst van de Messias maar nooit hebben ze in tijdsverband gesproken wanneer Hij zou komen (correct me if I'm wrong!), maar hebben ze het wel gehad over bijvoorbeeld in welke staat de wereld zou verkeren bij Zijn komst?

-van deze onderwerp kan ik zeggen je gelooft of niet -of welke goddienst of religie je beleidt

maar de wereld draait met de calender vanaf Jezus geboorte , je kan niet naar de bank gaan en je gebruikt een moslim kalender noemt maar op - de wereld accepteerd de calender van Jezus geboorte mesias ( zijn geboorte hft een effect op de wereld )

-GOd leert ons ,de vaas kan de pottenbaker zeggen waarom hebt je me zo gemaakt of gevorm , God now waarom ,waar ,wanneer -wie,hoe, wat - de komst van de geboorte en de wederkomst

(wirjo )

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat je in feite zegt dat Christus niet God is.

-JEZUS is GOD , de wereld weet een ieder dat GOD 1 is , nooit openbaar GOD als 1 persoon zo ja /waar ??? ,anders had men geen ruimte meer , Jezus zei niemand kent de Vader dan de Zoon en Niemand kent de Zoon dan de Vader ,maar we kennen de Vader door de ZOON die hij op aarde is komen openbaren ,als GOD een openboek was ,is openbaring niet nodig `

> logica -logisch denken / voordat GOD iets geschapen heeft /is God liefde

+ om liefde te doen moet je tenminste 2 of meer persoenen zijn , en de liefde van de VADER is ontploofd meer dan ..... eeen kern wapen ,want als zo liefd hft hy de wereld gehad ,dat hy zijn enige Zoon niet ..... dat allen die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwige leven hbbn

/de vraagd kan een Vader zonder een kind ,vader te noemen , logisch als de Vader eeuwig is ,is de Zoon ook eeuwig -lees met me mee GOD is eeuwig ,ROM 16:26 , DE Zoon is ook eeuwig 1joh1:1-3 , de Geest is ook eeuwig hebr 9:14

+ De zoon is niet de Vader en de Vader is niet de Zoon ,maar ze zijn in wezen 1 GOD ,

/graag een comment hier ontrent , ik bestudeert alle beschuldiging van de jehovah getuigen over deze onderwerp

)wirjo '

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat je in feite zegt dat Christus niet God is.

WAAR lees je dat? Je suggereert een hoop, maar je toont niet aan.

God houdt desondanks de tijden en gelegenheden aan Zichzelf. Zelfs Christus weet hier niets van.

Dit klinkt als arianisme. Christus is God.

Ik kan me er alles bij voorstellen, dat jullie mijn berichten te stellig vinden. Maar één ding kun je me niet ontzeggen en dat is dat ik mijn stellige berichten wel - daar waar nodig - vanuit de Schrift onderbouw.

Dat laatste kan ik niet van jouw reactie zeggen. Niet alleen begeef je je off-topic maar je wekt de suggestie dat ik het arianisme predik. Waarbij je niet eens aangeeft waar je dat dan in meent te ontdekken. Als je niets zinnigs hebt in te brengen op wat ik schrijf, antwoordt dan niet.

Maar om in te gaan op jouw opmerking "dat Jezus God is": dat wordt in mijn bericht helemaal niet ontkend. Dus suggereren dat ik dat wel doe is niet alleen onterecht, maar ook nog onder de gordel. Ik zou het ook nog kunnen zien als het vals beschuldigen van iemand die niet anders doet, dan z'n mening over een bepaald onderwerp delen.

Dan over die tijden en gelegenheden die de Vader aan zichzelf houdt: Jezus zegt in Mattheüs 20:23 "Hij zeide tot hen: Mijn beker zult gij wel drinken, maar het zitten aan mijn rechterzijde en linkerzijde staat niet aan Mij te geven, maar het is voor hen, voor wie het bereid is door mijn Vader." Blijkbaar is het zitten van de discipelen op de troon naast Christus, iets dat alleen door de Vader wordt bepaald. Als het gaat over de laatste dagen, dus aan het eind van de periode waarin God de volheid der tijden (meervoud) naderbij brengt, zegt Christus in Mattheüs 24:36 "Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen. " Nu zou je kunnen zeggen, dat Jezus hier sprak in zijn hoedanigheid als mens. Maar dat is niet houdbaar, want Jezus zegt ná zijn opstanding, dus in zijn hoedanigheid als verheerlijkte Zoon van God, in Handelingen 1:7 "Het is niet uw zaak de tijden of gelegenheden te weten, waarover de Vader de beschikking aan Zich gehouden heeft," Hij heeft het dan in feite over hetzelfde als waar Hij in Mattheüs 24:36 over spreekt.

Ik denk dus dat je veilig (met voldoende inzicht in wat de Bijbel werkelijk schrijft) kunt stellen, dat Christus, ondanks dat Hij deel uitmaakt van de Godheid, toch niet op de hoogte is van bepaalde zaken. Maar misschien is dit gewoon een kwestie van prioriteit binnen de Godheid zelf. Met andere woorden: iedere persoon binnen de Godheid heeft zijn eigen taak en verantwoording. Jezus heeft dus niet die onuitstaanbare, menselijke behoefte om zich overal mee te bemoeien en overal een vinger in de pap te (willen) hebben.

Dat je in feite zegt dat Christus niet God is.

-JEZUS is GOD , de wereld weet een ieder dat GOD 1 is , nooit openbaar GOD als 1 persoon zo ja /waar ??? ,anders had men geen ruimte meer , Jezus zei niemand kent de Vader dan de Zoon en Niemand kent de Zoon dan de Vader ,maar we kennen de Vader door de ZOON die hij op aarde is komen openbaren ,als GOD een openboek was ,is openbaring niet nodig `

> logica -logisch denken / voordat GOD iets geschapen heeft /is God liefde

+ om liefde te doen moet je tenminste 2 of meer persoenen zijn , en de liefde van de VADER is ontploofd meer dan ..... eeen kern wapen ,want als zo liefd hft hy de wereld gehad ,dat hy zijn enige Zoon niet ..... dat allen die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwige leven hbbn

/de vraagd kan een Vader zonder een kind ,vader te noemen , logisch als de Vader eeuwig is ,is de Zoon ook eeuwig -lees met me mee GOD is eeuwig ,ROM 16:26 , DE Zoon is ook eeuwig 1joh1:1-3 , de Geest is ook eeuwig hebr 9:14

+ De zoon is niet de Vader en de Vader is niet de Zoon ,maar ze zijn in wezen 1 GOD ,

/graag een comment hier ontrent , ik bestudeert alle beschuldiging van de jehovah getuigen over deze onderwerp

)wirjo '

Dat je in feite zegt dat Christus niet God is.

-JEZUS is GOD , de wereld weet een ieder dat GOD 1 is , nooit openbaar GOD als 1 persoon zo ja /waar ??? ,anders had men geen ruimte meer , Jezus zei niemand kent de Vader dan de Zoon en Niemand kent de Zoon dan de Vader ,maar we kennen de Vader door de ZOON die hij op aarde is komen openbaren ,als GOD een openboek was ,is openbaring niet nodig `

> logica -logisch denken / voordat GOD iets geschapen heeft /is God liefde

+ om liefde te doen moet je tenminste 2 of meer persoenen zijn , en de liefde van de VADER is ontploofd meer dan ..... eeen kern wapen ,want als zo liefd hft hy de wereld gehad ,dat hy zijn enige Zoon niet ..... dat allen die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwige leven hbbn

/de vraagd kan een Vader zonder een kind ,vader te noemen , logisch als de Vader eeuwig is ,is de Zoon ook eeuwig -lees met me mee GOD is eeuwig ,ROM 16:26 , DE Zoon is ook eeuwig 1joh1:1-3 , de Geest is ook eeuwig hebr 9:14

+ De zoon is niet de Vader en de Vader is niet de Zoon ,maar ze zijn in wezen 1 GOD ,

/graag een comment hier ontrent , ik bestudeert alle beschuldiging van de jehovah getuigen over deze onderwerp

-wanneer Jezus zegt alleen de Vader kent de tyd , de Vader is groter dan my , ik vaar naar uw God mijn GOD , enz enz , dat men soortelijke teksten gebruikt om de Godheid van Jezus Christus te ontkennen , het spijt me dat ik het zeggen moet met het bijbel ontgaan ,op het oog voor de schoonheid van de Here Jezus , die juist uitkomt in zijn vernedering hier op aarde , heeft men blijkbaar niet

De meeste teksten tonen Hem namelijk- zichzelf ontledigd heeft , en de gestalte van een dienst knecht heeft aangenomen ,en aan de mens gelijk geworden .... fil2:7,8

-fil 2:7,8 gehoorzaam geworden tot de dood / dus hier zie gehoorzaamheid niet in de Zoonschap is begrepen

wirjo

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het kader van math 10 vers 28:

Ik zeg inderdaad dat deze tekst leert dat een mens het lichaam maar niet de ziel kan doden. En daarmee concludeer ik n.a.v. de context van dit bijbel passage terecht dat de ziel los kan voortbestaan van het lichaam(daar hier gesproken wordt dat bij het doden vh lichaam niet automatisch ook de ziel gedood wordt!!)

Ja maar dit wordt totaal niet ondersteund door Gods Woord.

Wat Danny waarschijnlijk bedoelt is dat de ziel voortleeft nadat de dood is ingetreden.

Dus de ziel kan voortbestaan terwijl het lichaam niet voorbestaat. Maar in hoeverre die ziel bij dat voortleven een (ander) lichaam behoeft of niet is hier nog geen onderwerp van discussie. Toen Christus werd gekruisigd en ook weer was opgestaan waren er verschillende stadia van verheerlijking. Waarbij de wonden aan zijn handen bleven, waarvan we mogen uitgaan dat die niet blijvend zijn. Hoe dat zit, dat is aan God. Hier telt dat het lichaam sterft, en de ziel niet. Dat staat er gewoon.

Akkoord?

Wat math 10 vers 28 duidelijk maakt dat God iemands eeuwige toekomst kan bepalen, eeuwige dood of eeuwig leven (evt. na een opstanding).

Je toevoegingen leiden je af. Maak er geen abstractie en geen verhaaltje van, maar houd je liever bij de tekst. De tekst is een concrete aansporing van concrete mensen in een concreet leven, in afhankelijkheid aan God.

Mat.10: 24

De discipel is niet boven de meester, noch de dienstknecht boven zijn heer. Het zij de discipel genoeg, dat hij wordt gelijk zijn meester, en de dienstknecht gelijk zijn heer. Indien zij de Heere des huizes Beëlzebul hebben genoemd, hoeveel te meer Zijn huisgenoten!

Vreest hen dan niet; want er is niets bedekt, dat niet zal geopenbaard worden, en verborgen, dat niet zal geweten worden. Wat Ik u zeg in de duisternis, zegt het in het licht; en wat gij hoort in het oor, predikt dat op de daken. En vreest niet voor hen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.

We stellen dus hier gewoon simpel vast dat de ziel is te onderscheiden van het lichaam. Het lichaam is waar we mee leven in dit leven, en de ziel is wat door God wordt bestemd tot een andere toekomst. Akkoord?

Maar ook al krijgt iemand een opstanding in het 1000-jarig rijk van Christus dan kan hij/zij als die zondigt door God worden veroordeelt.

:? Je maakt het jezelf erg moeilijk door een leer over het duizendjarig rijk in deze bijbeltekst te willen proppen. Houd je liever strict aan de Heilige Schrift, dat levert veel méér inzicht op. Door jouw dominosteen-koppeling van ziel aan lichaam en lichaam aan opstanding en opstanding aan leefvormen in de opstanding, lijk je te verzanden en is het resultaat geen inzicht maar klonterig moeras en drijfzand. Door deze tekst te willen bevatten en te proppen in je leerstellingen, worden de harde rotsen van je fundament tot een papje van leer en rots waarin je verzandt en toch vastloopt op de hardheid binnenin.

Dat is mijn indruk, off-topic - excuus; laten we het liever hebben over deze tekst van Mattheüs 10: de ziel die bijbels 100% bewijsbaar niet vergaat waar het lichaam wel vergaat.

Dat mensen zielen zijn (levende wezens met lichaam en geest) bewijst deze tekst ook:...

(Ezechiël 18:4) . . .Ziet! Alle zielen — mij behoren ze toe. Zoals de ziel van de vader zo eveneens de ziel van de zoon — mij behoren ze toe. De ziel die zondigt, díé zal sterven.

Het is een dwaalspoor. We hadden immers Mat.10 onderkend als onderscheidende tekst met het oudtestamentische spreken over de ziel? En wat Ezechiël betreft daar is wel wat over te zeggen; want het gaat daar over het leven, en over Gods oproep tot bekering. God zegt:

"Denken julie dat Ik behagen heb aan de dood van de mens", en Hij spreekt met sterkte: "wie zich bekeert zal niet sterven maar leven." Hoe kan God dat zeggen als alle levenden sterven en zulks zonder redelijke schifting? Daarmee wijst de Heilige Geest door naar de tijd en gelegenheden dat het lichaam vergaat, maar voor God naar de ziel nog blijft bestaan. Want aan God is het oordeel en Hij geeft het leven naar Zijn welbehagen.

Het is daarom ook in Ezechiël niet iets van uitsuitend lichamelijkehid en vleselijke dood, maar van Gods heilsplan. Het is de weg van Johannes de Doper:

Werpt van u weg al uw overtredingen, waardoor gij overtreden hebt,

en maakt u een nieuw hart en een nieuwe geest; want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?

Want Ik heb geen lust aan de dood van de stervende, spreekt de Heere HEERE;

daarom bekeert u en leeft.

-danny hft gelijk de ziel blijf leven na de dood -vandaar zei apostel paulus dood winst beteken -

-lees met me mee 1kon17:21 waar elia bidt laat de ziel weer terug komen van de jongen

,in psalm 88:11 zei david zult gy aan de doden een wonder doen zullen schimmen opstaan en u loven -in de dodenrijk zijn ook kamers spr 7:27

/men wist dus wel ,dat er behalve het graf een verblijf voor schimmen was, als we ezech 31:16 en 32:21 opslaan ,dan blijkt-zelfs al spreekt men hier van dichterlijke taal , dat het dodenrijk niet doods en stil is , deze teksten wijzen heen naar een bewust bestaan

wirjo

-de schrift zegt de ziel die gezondigt is die zal streven , bedoelt men over het lichaam

-als we met jehovah getuigen over de ziel praat

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja maar dit wordt totaal niet ondersteund door Gods Woord.

Wat Danny waarschijnlijk bedoelt is dat de ziel voortleeft nadat de dood is ingetreden.

Dus de ziel kan voortbestaan terwijl het lichaam niet voorbestaat. Maar in hoeverre die ziel bij dat voortleven een (ander) lichaam behoeft of niet is hier nog geen onderwerp van discussie. Toen Christus werd gekruisigd en ook weer was opgestaan waren er verschillende stadia van verheerlijking. Waarbij de wonden aan zijn handen bleven, waarvan we mogen uitgaan dat die niet blijvend zijn. Hoe dat zit, dat is aan God. Hier telt dat het lichaam sterft, en de ziel niet. Dat staat er gewoon.

Akkoord?

Wat math 10 vers 28 duidelijk maakt dat God iemands eeuwige toekomst kan bepalen, eeuwige dood of eeuwig leven (evt. na een opstanding).

Je toevoegingen leiden je af. Maak er geen abstractie en geen verhaaltje van, maar houd je liever bij de tekst. De tekst is een concrete aansporing van concrete mensen in een concreet leven, in afhankelijkheid aan God.

Mat.10: 24

De discipel is niet boven de meester, noch de dienstknecht boven zijn heer. Het zij de discipel genoeg, dat hij wordt gelijk zijn meester, en de dienstknecht gelijk zijn heer. Indien zij de Heere des huizes Beëlzebul hebben genoemd, hoeveel te meer Zijn huisgenoten!

Vreest hen dan niet; want er is niets bedekt, dat niet zal geopenbaard worden, en verborgen, dat niet zal geweten worden. Wat Ik u zeg in de duisternis, zegt het in het licht; en wat gij hoort in het oor, predikt dat op de daken. En vreest niet voor hen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.

We stellen dus hier gewoon simpel vast dat de ziel is te onderscheiden van het lichaam. Het lichaam is waar we mee leven in dit leven, en de ziel is wat door God wordt bestemd tot een andere toekomst. Akkoord?

Maar ook al krijgt iemand een opstanding in het 1000-jarig rijk van Christus dan kan hij/zij als die zondigt door God worden veroordeelt.

:? Je maakt het jezelf erg moeilijk door een leer over het duizendjarig rijk in deze bijbeltekst te willen proppen. Houd je liever strict aan de Heilige Schrift, dat levert veel méér inzicht op. Door jouw dominosteen-koppeling van ziel aan lichaam en lichaam aan opstanding en opstanding aan leefvormen in de opstanding, lijk je te verzanden en is het resultaat geen inzicht maar klonterig moeras en drijfzand. Door deze tekst te willen bevatten en te proppen in je leerstellingen, worden de harde rotsen van je fundament tot een papje van leer en rots waarin je verzandt en toch vastloopt op de hardheid binnenin.

Dat is mijn indruk, off-topic - excuus; laten we het liever hebben over deze tekst van Mattheüs 10: de ziel die bijbels 100% bewijsbaar niet vergaat waar het lichaam wel vergaat.

Dat mensen zielen zijn (levende wezens met lichaam en geest) bewijst deze tekst ook:...

(Ezechiël 18:4) . . .Ziet! Alle zielen — mij behoren ze toe. Zoals de ziel van de vader zo eveneens de ziel van de zoon — mij behoren ze toe. De ziel die zondigt, díé zal sterven.

Het is een dwaalspoor. We hadden immers Mat.10 onderkend als onderscheidende tekst met het oudtestamentische spreken over de ziel? En wat Ezechiël betreft daar is wel wat over te zeggen; want het gaat daar over het leven, en over Gods oproep tot bekering. God zegt:

"Denken julie dat Ik behagen heb aan de dood van de mens", en Hij spreekt met sterkte: "wie zich bekeert zal niet sterven maar leven." Hoe kan God dat zeggen als alle levenden sterven en zulks zonder redelijke schifting? Daarmee wijst de Heilige Geest door naar de tijd en gelegenheden dat het lichaam vergaat, maar voor God naar de ziel nog blijft bestaan. Want aan God is het oordeel en Hij geeft het leven naar Zijn welbehagen.

Het is daarom ook in Ezechiël niet iets van uitsuitend lichamelijkehid en vleselijke dood, maar van Gods heilsplan. Het is de weg van Johannes de Doper:

Werpt van u weg al uw overtredingen, waardoor gij overtreden hebt,

en maakt u een nieuw hart en een nieuwe geest; want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?

Want Ik heb geen lust aan de dood van de stervende, spreekt de Heere HEERE;

daarom bekeert u en leeft.

-danny hft gelijk de ziel blijf leven na de dood -vandaar zei apostel paulus dood winst beteken -

-lees met me mee 1kon17:21 waar elia bidt laat de ziel weer terug komen van de jongen

,in psalm 88:11 zei david zult gy aan de doden een wonder doen zullen schimmen opstaan en u loven -in de dodenrijk zijn ook kamers spr 7:27

/men wist dus wel ,dat er behalve het graf een verblijf voor schimmen was, als we ezech 31:16 en 32:21 opslaan ,dan blijkt-zelfs al spreekt men hier van dichterlijke taal , dat het dodenrijk niet doods en stil is , deze teksten wijzen heen naar een bewust bestaan

-1 blijde boodschap aan een ieder

dat een ieder die jezus gelooft heeft eeuwig leven joh3:16

dat zo iemand uit de dood overgegaan is in het leven joh5:24

dat de gelovige zelf niet meer aan het oordeel bloot staat joh 5:24

wirjo

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hendrik, je schreef........

Ook als de tweede komst van de Christus nog niet een feit is, kan men de mening zijn toegedaan dat wij "in de profetische eindtijd" leven... De komst van Christus is daar niet een teken van, maar de "afronding"...

Er zijn volgens Mat.24, 3 dingen te onderscheiden...

1. de teken van de eindtijd: oorlogen, voedseltekorten, pestilentiën, etc. etc. (de tekenen van Jezus' tegenwoordigheid, zijn parousia)

2. Jezus parousia

3. Jezus' teken of "het teken van de zoon des mensen" (Mat.24:29-31)

Uitleg:

1. Jezus parousia zal zijn als deze tekenen zichtbaar zijn in het wereldbeeld. Deze slechte toestanden zijn geen gevolg van Jezus' komst.

2. Jezus vestigt zijn aandacht op de aarde en inspecteert als "boodschapper van het verbond" (Maleachi 3:1) de hele mensheid en alle religies, te beginnen bij Gods tempel (al degene die beweren christenen te zijn).

In deze periode zal hij het kaf van de koren scheiden en zijn schapen die naar zijn stem luisteren bijeenbrengen.

3. Nadat de prediking van het Koninkrijk Gods ten volle is gebeurd (de ware God bepaalt wanneer) zal er een "grote verdrukking over de aarde komen die nog nooit is voorgekomen" en dan zal het teken van de zoon des mensen, Jezus, zichtbaar zijn en hij zal de aarde zuiveren van alle goddeloosheid. Dan zal hij de naam van zijn vader, Jehovah, zuiveren en de Universele soevereiniteit van Zijn vader rechtvaardigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nergens in de Heilige Schrift is de uitspraak te vinden, dat de rechtvaardigen bij hun dood naar hun beloning gaan, of de goddelozen naar hun straf.

De aartsvaders en de profeten hebben daar niets stelligs over gezegd of geschreven en Christus Jezus en Zijn apostelen hebben er nergens naar verwezen.

De Bijbel leert duidelijk, dat de doden niet onmiddellijk naar de hemel gaan.

Ze worden voorgesteld als slapend tot de wederopstanding: 1Tessalonicenzen 4:14, en Job 14:10-12.

Het zilveren koord wordt verwijderd, en de gouden oliehouder in stukken gebroken en de plannen (gedachten) van de mens vergaan (Prediker 12:6).

Mensen die in het graf afdalen, zwijgen. Zij weten van niets meer van wat onder de zon geschiedt. (Job 14:21)

Een gezegende rust voor vermoeide rechtvaardigen. De tijd, of die nu kort duurt of lang, is voor hen slechts een ogenblik. Ze slapen en dan worden ze door de bazuin van God opgewekt tot heerlijke onsterfelijkheid.

De Tenach onderscheidt 3 Hebreeuwse woorden. Neshama, Nephesh (Chai) en Ruach.

Ik kan iedereen die oprecht opzoek is naar de waarheid aanraden om eens nauwkeurig deze hebreeuwse woorden te bestuderen.

Men zal dan gauw tot de ontdekking komen dat de bijbelvertalingen van deze woorden een absolute rotzooi gemaakt hebben en de feitelijke betekenis ervan verminkt hebben.

Een uitstekend vertrekpunt is Genesis 2:7

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Bengel

Maar het is wel belangrijk te beseffen dat er een groot verschil bestaat tussen het oude en het nieuwe testament. In het oude is er duidelijk het besef van één dodenrijk. De ziel houdt niet op met bestaan, maar 'daalt af' naar een saai en grijs dodenrijk. In het nieuwe testament wordt dit in verbad gebracht met de Griekse Hades (dit lijkt veel op de Germaanse hel). In het nieuwe testament wordt ook gesproken over dit rijk, en ook Jezus is hier ná Zijn kruisdood geweest. Hij is hier echter niet vastgehouden omdat hij vrij van zonden was en de dood dus geen vat op hem had.

Vervolgens kunnen mensen dus juist wel naar de hemel toe.

Overigens waren mensen als Mozes en Elia al wel in de hemel, wat ook verklaart waarom ze bij Jezus kunnen komen. God's genade gaat natuurlijk verder dan alleen door specifiek geloof in Jezus.

Dit dodenrijk is dus wat anders dan de Hemel. Het is ook weer wat anders dan de vuurpoel aan het einde der tijden. Overigens veranderd de Hemel dan ook, want die wordt gecombineerd met de aarde.

Al met al is het allemaal flink complex.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hendrik, je schreef........

Ook als de tweede komst van de Christus nog niet een feit is, kan men de mening zijn toegedaan dat wij "in de profetische eindtijd" leven... De komst van Christus is daar niet een teken van, maar de "afronding"...

Er zijn volgens Mat.24, 3 dingen te onderscheiden...

1. de teken van de eindtijd: oorlogen, voedseltekorten, pestilentiën, etc. etc. (de tekenen van Jezus' tegenwoordigheid, zijn parousia)

2. Jezus parousia

3. Jezus' teken of "het teken van de zoon des mensen" (Mat.24:29-31)

Dat hoofdstuk lezen wij beide blijkbaar anders. Ik lees in Mat 24 2 te onderscheiden zaken:

1. Tekenen die niet wijzen op de (plotse) aankomst van de Christus (oorlogen, geruchten van oorlogen, mensen die roepen: "Hier/Daar is hij! Ik ben het!!", etc...)

2. Tekenen die wel wijzen op de (plotse) aankomst van de Christus.

Met als kerntekst:

vers 42 Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag jullie Heer komt.

(Kerntekst, want herhaald en dus benadrukt: vers 44 Daarom moeten ook jullie klaarstaan, want de Mensenzoon komt op een tijdstip waarop je het niet verwacht.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@henkjan37

Het is niet zo moeilijk hoor.

Stel dat, wanneer de mensen bij hun sterven wel naar de hemel zouden gaan, dan zou dit betekenen dat ze direct geoordeeld worden.

Dat geldt natuurlijk ook voor degenen die dan naar Hades verbannen worden.

Wanneer dat waar zou zijn, dan is er geen enkele reden om de doden bij de (weder)komst (Grieks: parousia) op te wekken en voor een 2e keer te oordelen.

M.a.w. de paapsche doctrine is pure misleiding.

NB) Elijah is nooit gestorven en JHWH heeft Moshe een graf gegeven welke niemand ooit zou kunnen vinden.

Ook spreekt Paulus over meerdere hemels. De 1e, 2e en 3e hemel. .

2 Korintiërs 12,2

Link naar bericht
Deel via andere websites

We kunnen niet veel meer doen dan in verwondering de relevante teksten herhalen. De logische samenhang kunnen we wel beredeneren, maar we kunnen die niet waarnemen. Klemtoonverschillen moeten blijven bestaan indien en voor zover ze rugdekking krijgen van de Schrift. Ik zie in ieder geval niet een andere eenduidige waarheid dan dat de ziel blijft bestaan en het lichaam wordt vernieuwd op de dag van de opstanding. Ook Christus kreeg een mensenziel. Dat bewijst m.i. dat de mensenziel niet vergaat, maar net als dat van de engelen is geschapen om eeuwig te leven.

In feite is dit onderwerp een zaak van God waar de mens geen zicht op heeft maar wel een mening over heeft om andere mensen in een hoek te zetten. Maar waarom zouden wij ons druk mogen maken over de hemel en de aard van zielen, als wij nog niet geschikt zijn om wat helder voor ogen is op orde te stellen?

De wereld van geesten, daar moeten wij mee rekenen, als realiteit.

Maar de wereld van de geesten dat zijn de machten van het kwaad, en dat zijn de engelen, en daar heeft de mens gewoon geen zicht op, tenzij dat het is in verbinding met God door de kracht van de Heilige Geest.

Dat betekent tegelijk dat wie spreekt over geesten of zielen, niet buiten God om kan gaan. God hoort en is aanwezig en is getuige hoe wij soms elk Woord dat Hij tot ons sprak naast ons neerleggen.

Daarom is stap één om Gods Woord te erkennen en dat te laten staan als vast ijkpunt en onwankelbare rots. En Gods Geest zal Gods Woord altijd bevestigen. Dat kan niet anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ wirjosentono: als je wat post laat je verhaal dan aub even spelchecken, want ik heb t geprobeerd maar begrip er geen moer van.

Absoluut geen aanval hoor, maar meer verwondering: Laat het Jehova's dan koud dat niemand uberhaupt begrijpt/kan begrijpen wat jullie zeggen, of gaat het alleen maar om even je boodschap ergens droppen zonder je druk te maken of er überhaupt iets van aankomt? Want serieus ik heb niks tegen Jehova's, maar als het gaat om het evangelie brengen dan doen jullie het (hier op het forum) toch echt helemaal verkeerd: je merkt toch dat je manier van communiceren bij niemand aankomt? Vraag je je dan niet even af of je daar wat aan zou kunnen veranderen? Nogmaals, geen aanval, maar het verbaast me gewoon.

Sorry dat ik steeds absoluut offtopic ga, maar soms moet ik gewoon even zon vraag in de kantlijn plaatsen. :) Hoop dat dat geen probleem is!

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ wirjosentono: als je wat post laat je verhaal dan aub even spelchecken, want ik heb t geprobeerd maar begrip er geen moer van.

Absoluut geen aanval hoor, maar meer verwondering: Laat het Jehova's dan koud dat niemand uberhaupt begrijpt/kan begrijpen wat jullie zeggen, of gaat het alleen maar om even je boodschap ergens droppen zonder je druk te maken of er überhaupt iets van aankomt? Want serieus ik heb niks tegen Jehova's, maar als het gaat om het evangelie brengen dan doen jullie het (hier op het forum) toch echt helemaal verkeerd: je merkt toch dat je manier van communiceren bij niemand aankomt? Vraag je je dan niet even af of je daar wat aan zou kunnen veranderen? Nogmaals, geen aanval, maar het verbaast me gewoon.

Sorry dat ik steeds absoluut offtopic ga, maar soms moet ik gewoon even zon vraag in de kantlijn plaatsen. :) Hoop dat dat geen probleem is!

Is het je wel duidelijk geworden dan dat wirjosentono bepaald geen JG is?

..wanneer een profeet namens God profiteerd en niet uitkomt is een valse profeet ,en dat zien we by jehovah getuigen..
Link naar bericht
Deel via andere websites
@ wirjosentono: als je wat post laat je verhaal dan aub even spelchecken, want ik heb t geprobeerd maar begrip er geen moer van. (....)

Sorry dat ik steeds absoluut offtopic ga, maar soms moet ik gewoon even zon vraag in de kantlijn plaatsen. :) Hoop dat dat geen probleem is!

Voeg dan ook op de juiste plek zo'n hoge komma toe, anders wordt "zon" tekst moeilijk te begrijpen :E

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veritas schreef......

Als dit dan zo nauwkeurig is te berekenen, waarom konden de Schriftgeleerden! en Hogepriester niet meer tegen Herodes zeggen, dan dat de geboorteplaats Bethlehem zou zijn? Kan de reden hiervoor niet eenvoudig zijn, dat ze het domweg niet zagen? Het is zelfs zo, dat de Joden de komst van de Messias vandaag de dag nog steeds verwachten. Voor hun geldt dus dat de profetie van Daniël nog niet vervuld is. Voor mij is het dan duidelijk, dat het niet gewoon een kwestie is van berekening, maar van herkenning. En misschien ook wel een kwestie van het willen zien.

Commentaar.

Het is wel apart, Veritas, dat de Joden (ook de geestelijken) de Messias rond het jaar 29 verwachtten.

Je herinnert je het feit dat de Joden over het algemeen Jezus hadden verworpen en zelfs , door de Romeinen te gebruiken, hebben vermoord.......

(Handelingen 2:36) . . .Laat daarom het gehele huis van Israël met volle zekerheid weten, dat God deze Jezus, die GIJ aan een paal hebt gehangen, zowel tot Heer als tot Christus heeft gemaakt.â€

Dat de Joden nu nog op de Messias wachten is hier een gevolg van. We moeten dus concluderen dat de meeste Joden nu de echte Messias ook hebben verworpen.

Treffend kunnen Jezus' woorden ook nu nog op deze natie worden toegepast......

(Markus 7:6-8) . . .Hij zei tot hen: „Jesaja heeft treffend over U, huichelaars, geprofeteerd, zoals er staat geschreven: ’Dit volk eert mij met [hun] lippen, maar hun hart is ver van mij verwijderd. 7 Tevergeefs blijven zij mij aanbidden, omdat zij mensengeboden als leerstellingen onderwijzen.’ 8 Terwijl GIJ het gebod van God laat varen, houdt GIJ vast aan de overlevering van mensen.â€

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid