Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Dit jaar wordt in mijn parochie alle kerken gesloten, op één kerk na dan. Een heel tragisch verhaal en tijdens Hemelvaart werd dat tijdens de mis in die kerk op wat vreemde wijze gesymboliseerd. Men besloot het ritueel van Witte Donderdag over te doen en de zegen te geven in de parochietuin naast de kerk. Dus het altaar en het tabernakel werden leeggehaald en de kerk werd afgesloten toen we met zijn allen naar buiten waren gegaan.

Pas met Pinksteren wordt de kerk weer geopend, met alles erop en eraan. Aankomende zondag wordt de Mis dus in die tuin gevierd. Nu zal dat best wel bijzonder zijn, een openluchtmis, maar vreemd is dit wel. Alsof je met Pasen kerstliederen gaat zingen. De kerk is nu dus net zo leeg als dat zij altijd met Goede Vrijdag en Stille Zaterdag is. Met als boodschap: hier slechts tijdelijk, maar in de andere kerken voorgoed. En dat doet pijn.

Hier en daar hoorde ik ook wat gemopper over dat al die kerken moeten sluiten. Het is ook vreemd dat ongeveer een halve eeuw geleden de kerken nog behoorlijk vol zaten en er elke dag wel een of meerdere missen werden opgedragen, maar dat in een paar decennia tijd de kerken zo massaal zijn leeggelopen. Deels omdat mensen door ontwikkelingen het katholieke geloof niet meer herkenden in hun eigen kerk, deels door nare ervaringen.

Mijn vorige pastoor merkte terecht al op dat het niet de bisschop is die de kerken sluit. Dat doen wijzelf. Ondanks de enorme rijkdommen en genaden die we hebben ontvangen, zijn we blijkbaar niet meer in staat om mensen aan te spreken en zijn we vooral met navelstaarderij bezig. En als in een kerk nauwelijks geloof en nauwelijks volk meer te vinden is, dan heeft de bisschop weinig keuze. Niet alles komt ons zomaar automatisch toe.

Het is mogelijk ervoor te zorgen dat al die gesloten kerken weer geopend moeten worden voordat ze verpauperd zijn. Aan God ligt het zeker niet, aan het geloof ligt het ook niet, dus ligt de bal bij ons. In Openbaringen worden zeven gemeenten erop gewezen dat God de kandelaar kan wegnemen als men zich niet bekeert. Dat kan Hij nog steeds. We kunnen misschien beter maar bidden dat God ons al die lege kerken niet te zwaar aanrekent.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ondanks de enorme rijkdommen en genaden die we hebben ontvangen, zijn we blijkbaar niet meer in staat om mensen aan te spreken en zijn we vooral met navelstaarderij bezig.

David Wagner zei: Het is tijd voor een uitdrijving in de kerk. De gelovigen moeten de kerk uitgedreven worden en de wereld in gaan, om het evangelie te brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem is dat er een secularisatie golf geweest is terwijl de structuur van kerken zoals de RKK en de PKN nog stammen uit een tijd dat het nog een soort van volkskerken waren. Ik verwacht dat na de vergrijzingsgolf de boel wel gaat stabiliseren. Maar nu zit je met veel te veel kerkgebouwen die geld kosten en te weinig priesters om al die slechts deels gevulde gebouwen te bedienen.

Tja, jammer, maar het is niet een realiteit van de laatste tijd, maar iets wat al een tijd geleden heeft plaats gevonden. Ik denk zelf dat de kerk er beter voor staat dan een paar decennia geleden, aangezien ze nu ook werkelijk de boel aanpakt om het weer af te stellen op de laatste tijd en de kerk kan gaan inrichten op het Nederlandse missiegebied, in plaats van nostalgisch te blijven hangen in een veel te geromantiseerd en vervolgen verleden.

Ik zou het enorm jammer vinden als ze op den duur zelfs middeleeuwse kerken gaan sluiten, maar puur voor je geloof is het geen fatale bedreiging: Des noods vier je de viering op een grasveld of in het bos.

En wereldwijd is het niet zo somber. Het christendom groeit juist en er worden nog steeds kerken bijgebouwd. Wat dat betreft is Nederland met een stel andere landen eigenlijk een vreemde uitzondering. Ook waar secularisatie is, is Nederland wel een heel extreem geval.

En ook in Nederland is het interessant dat hoewel er secularisatie heeft plaats gevonden juist een orthodox deel springlevend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Binnen de politieke partij waar ik lid van ben is de gemiddelde leeftijd 60 jaar. Dus tussen nu en 20 jaar heeft de partij ook een probleem. Het is wel makkelijk om te zeggen dat het aan de leden of gemeente ligt. We hebben ook te maken met een demografisch probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is mogelijk ervoor te zorgen dat al die gesloten kerken weer geopend moeten worden voordat ze verpauperd zijn.

Ik zit in de pastoraatsgroep van een locatie van de grote parochie aan de andere kan van de IJssel.

Hier tracht het bestuur de kerkgebouwen allemaal open te houden. Ik ben benieuwd hoelang dat stand blijft houden. Het is wel een interessant proces met voors en tegens. Al met al ligt het toch echt aan de levensvatbaarheid van de locaties of en welke er uiteindelijk gesloten moeten worden. Kortom, er is werk aan de winkel.

Ik vind het in Apeldoorn wel een dappere beslissing van de pastoor en het bestuur. Een prachtige, maar met de auto lastig bereikbare kerk blijft open en de rest wordt gesloten. Ik hoop dat het een centrum van een groeiende geloofsgemeenschap wordt die uiteindelijk haar vleugels weer kan uitslaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De traditionele kerken worden met uitsterven bedreigd, maar de vrije evangelische kerk groeit als kool. Er is kennelijk iets aan de traditionele kerken wat de meeste mensen niet meer aanspreekt.

Allemaal vrij relatief natuurlijk. De traditionele kerken hebben ontzettend veel meer gebouwen die ook nog eens veel en veel meer geld kosten qua onderhoud. Dat groeien als kool komt wellicht eens voor maar veelal ten koste van de eigen denominatie elders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De traditionele kerken worden met uitsterven bedreigd, maar de vrije evangelische kerk groeit als kool. Er is kennelijk iets aan de traditionele kerken wat de meeste mensen niet meer aanspreekt.

Er zijn gelukkig nog veel traditionele kerken waar het wel goed mee gaat :).

Maar je hebt deels wel gelijk, en ik denk dat dat ook met de cultuur te maken heeft. Mensen zijn over het algemeen minder rationeel bezig, houden minder van (of hebben zelfs een afkeer van) tradities. Daarentegen is ervaren en voelen juist heel belangrijk in deze cultuur. En dat is denk ik een belangrijk verschil tussen traditionele protestantse kerken (die meer rationeel zijn en meer expliciet met tradities bezig zijn) en evangelische gemeenten (die juist erg op emoties en ervaringen zijn gericht, en minder expliciet vasthouden aan tradities).

Ik vind het zelf wel jammer. De evangelische beweging heeft goede dingen gebracht (en heeft daarmee ook de traditionele kerk beinvloed). Maar ik mis in die kerken soms ook wel dingen, en dan wou ik dat sommige evangelische gemeentes iets meer overnamen van traditionele kerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De traditionele kerken worden met uitsterven bedreigd, maar de vrije evangelische kerk groeit als kool. Er is kennelijk iets aan de traditionele kerken wat de meeste mensen niet meer aanspreekt.

Allemaal vrij relatief natuurlijk. De traditionele kerken hebben ontzettend veel meer gebouwen die ook nog eens veel en veel meer geld kosten qua onderhoud. Dat groeien als kool komt wellicht eens voor maar veelal ten koste van de eigen denominatie elders.

Toch moeten velen de deur sluiten en komen die dure gebouwen leeg te staan terwijl diezelfde kerken 50 jaar geleden nog vol zaten. Als het nu dan niet de vrije evangelische kerken zijn die de traditionele kerkgangers opslokken, wat is er dan aan de hand?

Link naar bericht
Deel via andere websites
De traditionele kerken worden met uitsterven bedreigd, maar de vrije evangelische kerk groeit als kool. Er is kennelijk iets aan de traditionele kerken wat de meeste mensen niet meer aanspreekt.

Er zijn gelukkig nog veel traditionele kerken waar het wel goed mee gaat :).

Maar je hebt deels wel gelijk, en ik denk dat dat ook met de cultuur te maken heeft. Mensen zijn over het algemeen minder rationeel bezig, houden minder van (of hebben zelfs een afkeer van) tradities. Daarentegen is ervaren en voelen juist heel belangrijk in deze cultuur. En dat is denk ik een belangrijk verschil tussen traditionele protestantse kerken (die meer rationeel zijn en meer expliciet met tradities bezig zijn) en evangelische gemeenten (die juist erg op emoties en ervaringen zijn gericht, en minder expliciet vasthouden aan tradities).

Ik vind het zelf wel jammer. De evangelische beweging heeft goede dingen gebracht (en heeft daarmee ook de traditionele kerk beinvloed). Maar ik mis in die kerken soms ook wel dingen, en dan wou ik dat sommige evangelische gemeentes iets meer overnamen van traditionele kerken.

Vat ik je betoog goed samen als ik concludeer dat evangelische kerken beter aansluiten bij deze tijd dan traditionele?

Link naar bericht
Deel via andere websites
De traditionele kerken worden met uitsterven bedreigd, maar de vrije evangelische kerk groeit als kool. Er is kennelijk iets aan de traditionele kerken wat de meeste mensen niet meer aanspreekt.

Er zijn gelukkig nog veel traditionele kerken waar het wel goed mee gaat :).

Maar je hebt deels wel gelijk, en ik denk dat dat ook met de cultuur te maken heeft. Mensen zijn over het algemeen minder rationeel bezig, houden minder van (of hebben zelfs een afkeer van) tradities. Daarentegen is ervaren en voelen juist heel belangrijk in deze cultuur. En dat is denk ik een belangrijk verschil tussen traditionele protestantse kerken (die meer rationeel zijn en meer expliciet met tradities bezig zijn) en evangelische gemeenten (die juist erg op emoties en ervaringen zijn gericht, en minder expliciet vasthouden aan tradities).

Ik vind het zelf wel jammer. De evangelische beweging heeft goede dingen gebracht (en heeft daarmee ook de traditionele kerk beinvloed). Maar ik mis in die kerken soms ook wel dingen, en dan wou ik dat sommige evangelische gemeentes iets meer overnamen van traditionele kerken.

Vat ik je betoog goed samen als ik concludeer dat evangelische kerken beter aansluiten bij deze tijd dan traditionele?

Nee. Want ik denk dat ook deze tijd behoefte heeft aan de traditionele kerken, ook al zijn er misschien veel mensen die dat niet beseffen. En bovendien zijn er nog altijd een heleboel traditionele kerken, dus blijkbaar is de behoefte er nog steeds wel.

Je vat mijn betoog goed samen als je zegt dat evangelische gemeenten beter aansluit bij wat veel mensen willen in deze tijd :).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kerkgebouwen die op de groei ontworpen zijn en uitgebreid terwijl de samenleving niet lang daarna seculariseerde. Groei zoals gebruikelijk bleef uit en krimp zette in.

In de plaats waar ik woon stikt het van kerken. Een aantal doen nu dienst als woning, vestiging voor een winkel, feesten, etc. Je ziet de secularisatie. Tegelijk zijn er nog best veel kerken die wel in gebruik zijn. Een aantal zijn wat leger dan vroeger, maar tegelijk ook voldoende gevuld en op feestdagen zelfs te klein. Er zijn daarnaast ook nieuwe kerken. Secularisatie is eigenlijk ook maar relatief. Als een hoop traditionele kerken dicht gaan is dat dus een hoop, maar ondertussen zijn er ook nog steeds een hoop open. Er zijn meer mensen die verdwijnen (door vergrijzing) dan erbij komen. Toch zijn er ook nog steeds mensen die er als nieuweling bijkomen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De RKK kerk hier (op sterven na dood) wordt met behulp van gemeenschapsgeld weer opgeknapt, geregeld door het kerkbestuur.

Ik persoonlijk vind het verspilling van duur gemeenschapsgeld, voor die 15 oudjes die er per week nog in zitten (mijn schoonma eens in de 4 tot 8 weken bv).

Maar tracht dat aan te kaarten en de dichtstbijzijnde boom met stevige tak en touw wordt je deel.

En ik ken nog wel wat verspilling van duur gemeenschapsgeld door vrome religieuzen..... :(

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dikke 100 jaar denk ik.....

Zou het niet weten zo, veel ouder niet daar er nog een -wel- oudere (monumentenzorg) kerk in het dorpje staat.

Edit, 1872, iets meer dan honderd jaar dus

De ander stamt qua grondvesten uit de 13de eeuw...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kerkgebouwen die op de groei ontworpen zijn en uitgebreid terwijl de samenleving niet lang daarna seculariseerde. Groei zoals gebruikelijk bleef uit en krimp zette in.

In de plaats waar ik woon stikt het van kerken. Een aantal doen nu dienst als woning, vestiging voor een winkel, feesten, etc. Je ziet de secularisatie. Tegelijk zijn er nog best veel kerken die wel in gebruik zijn. Een aantal zijn wat leger dan vroeger, maar tegelijk ook voldoende gevuld en op feestdagen zelfs te klein. Er zijn daarnaast ook nieuwe kerken. Secularisatie is eigenlijk ook maar relatief. Als een hoop traditionele kerken dicht gaan is dat dus een hoop, maar ondertussen zijn er ook nog steeds een hoop open. Er zijn meer mensen die verdwijnen (door vergrijzing) dan erbij komen. Toch zijn er ook nog steeds mensen die er als nieuweling bijkomen. :)

Juist. Daarnaast is secularisering ook niet nieuw. Kijk in een gemiddelde stad met middeleeuwse wortels eens waar vroeger kloosters en kerken hebben gestaan. Het is een komen en gaan van religieuze gebouwen die soms een andere invulling krijgen, soms afgebroken worden en soms worden er weer nieuwe bijgebouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De traditionele kerken worden met uitsterven bedreigd, maar de vrije evangelische kerk groeit als kool. Er is kennelijk iets aan de traditionele kerken wat de meeste mensen niet meer aanspreekt.

Allemaal vrij relatief natuurlijk. De traditionele kerken hebben ontzettend veel meer gebouwen die ook nog eens veel en veel meer geld kosten qua onderhoud. Dat groeien als kool komt wellicht eens voor maar veelal ten koste van de eigen denominatie elders.

Toch moeten velen de deur sluiten en komen die dure gebouwen leeg te staan terwijl diezelfde kerken 50 jaar geleden nog vol zaten. Als het nu dan niet de vrije evangelische kerken zijn die de traditionele kerkgangers opslokken, wat is er dan aan de hand?

Dat mensen op gevoel gericht zijn in de huidige maatschappij en de evangelische beweging daarop inspeelt. Het meer doordachte geloof en leerstellingen, zoals binnen de traditionele kerken vind je niet terug in de evangelische beweging. Het effect is een laag drempelige toegang, gevoed door emotie, maar met betrekkelijk weinig basis. De vraag is ook hoelang de evangelische beweging deze groei door blijft maken, want het meeste van die groei komt voort uit de afname binnen de traditionele kerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daarom heet dat in de volksmond ook bijbelbelt waar jij woon Lobke..... :D

Ik woon niet in de Biblebelt, maar ik zie het hier ook. Mede omdat er nieuwere kerken zijn die groeien en geen gebouw hebben wat groot genoeg is. Mede ook omdat oude kerkgebouwen in het onderhoud en stookkosten gewoon enorm duur zijn. Dan bouw je liever een nieuw gebouw dan eentje overnemen die duurder is en niet aan de moderne wensen voldoen. En natuurlijk heb je dat er in nieuwe wijken nog geen oud kerkgebouw staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De vraag is ook hoelang de evangelische beweging deze groei door blijft maken, want het meeste van die groei komt voort uit de afname binnen de traditionele kerken.

Evangelische kerken hebben intern ook dat probleem, maar dan is het vaker een verhuizing naar andere evangelische kerken. Bepaalde kerkbezoekers zijn niet zo 'honkvast'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allemaal vrij relatief natuurlijk. De traditionele kerken hebben ontzettend veel meer gebouwen die ook nog eens veel en veel meer geld kosten qua onderhoud. Dat groeien als kool komt wellicht eens voor maar veelal ten koste van de eigen denominatie elders.

Toch moeten velen de deur sluiten en komen die dure gebouwen leeg te staan terwijl diezelfde kerken 50 jaar geleden nog vol zaten. Als het nu dan niet de vrije evangelische kerken zijn die de traditionele kerkgangers opslokken, wat is er dan aan de hand?

Dat mensen op gevoel gericht zijn in de huidige maatschappij en de evangelische beweging daarop inspeelt. Het meer doordachte geloof en leerstellingen, zoals binnen de traditionele kerken vind je niet terug in de evangelische beweging. Het effect is een laag drempelige toegang, gevoed door emotie, maar met betrekkelijk weinig basis. De vraag is ook hoelang de evangelische beweging deze groei door blijft maken, want het meeste van die groei komt voort uit de afname binnen de traditionele kerken.

Ik denk niet lang, maar eveneens denk ik dat de overlopers - op een uitzondering na - niet teruggaan naar hun traditionele kerken en dus helemaal niets meer hebben. :(

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid