Spring naar bijdragen

Is de ene zonde erger dan de andere?


Aanbevolen berichten

Zie topictitel. In het topic over zelfmoord kwam de vraag naar voren of de ene zonde erger is dan de andere. Ik vind het wel een interessante vraag.

Voor je gevoel is het namelijk wel zo: het is erger als een bankier miljoenen steelt via een creatieve fiscale constructie dan dat Jantje een appel gapt. Maar, is het niet allebei stelen?

In de Bijbel staat het volgende:

8 Wanneer u echter het koninklijke gebod volbrengt dat de Schrift geeft: ‘Heb uw naaste lief als uzelf,’ dan handelt u juist. 9 Maar als u op het uiterlijk afgaat, begaat u een zonde en bestempelt de wet u als overtreders. 10 Wie de hele wet onderhoudt maar op één punt struikelt, blijft ten aanzien van alle geboden in gebreke. 11 Want hij die gezegd heeft: ‘Pleeg geen overspel,’ heeft ook gezegd: ‘Pleeg geen moord.’ Als u geen overspel pleegt maar wel een moord, overtreedt u toch de wet. 12 Zorg ervoor dat uw spreken en uw handelen de toets kunnen doorstaan van de wet die vrijheid brengt. 13 Onbarmhartig zal het oordeel zijn over wie geen barmhartigheid heeft bewezen; maar de barmhartigheid overwint het oordeel.

Jakobus 2 vers 8-13 NBV.

Pleit dat er niet voor dat elke overtreding hetzelfde is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, dat is een goede vraag. Een keer een appel gappen is wat minder erg denk ik, maar als Jantje er niet mee stopt, kan hij later die bankier worden. Een 'kleine' zonde zet de deur open voor meer en ergere zonden als je het niet stopt. Denk wel dat er gradatie in zit.

Ik moest trouwens gelijk aan Jantje denken:

http://www.voorbeginners.info/kinderlie ... hangen.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de Bijbel staat het volgende:

8 Wanneer u echter het koninklijke gebod volbrengt dat de Schrift geeft: ‘Heb uw naaste lief als uzelf,’ dan handelt u juist. 9 Maar als u op het uiterlijk afgaat, begaat u een zonde en bestempelt de wet u als overtreders. 10 Wie de hele wet onderhoudt maar op één punt struikelt, blijft ten aanzien van alle geboden in gebreke. 11 Want hij die gezegd heeft: ‘Pleeg geen overspel,’ heeft ook gezegd: ‘Pleeg geen moord.’ Als u geen overspel pleegt maar wel een moord, overtreedt u toch de wet. 12 Zorg ervoor dat uw spreken en uw handelen de toets kunnen doorstaan van de wet die vrijheid brengt. 13 Onbarmhartig zal het oordeel zijn over wie geen barmhartigheid heeft bewezen; maar de barmhartigheid overwint het oordeel.

Jakobus 2 vers 8-13 NBV.

Pleit dat er niet voor dat elke overtreding hetzelfde is?

Lastig hoor, ik maak ook wel verschil tussen een appel jatten en iemand vermoorden :) , en de Nederlandse wet ook. Ook in de tijd van de Bijbel zal een brood jatten minder straf gegeven hebben dan iemand dood slaan. Al kwam Jozef er goed van af en David ook, maar die was koning en kon het recht in eigen handen nemen. :(

Eigenlijk speelt hier ook weer de normen en waarden discussie doorheen. Normen en waarden waarbij christenen de 10 geboden (leefregels) als leidraad "behoren" te nemen en de normen en waarden die toch ook afgesproken zijn in een samenleving.

Ik herinner me in die discussie dat het ook ging over mededogen, compassie etc dat zie je ook terug in deze tekst.

13 Onbarmhartig zal het oordeel zijn over wie geen barmhartigheid heeft bewezen; maar de barmhartigheid overwint het oordeel.

Dus is zelfdoding een grotere zonde dan een appel jatten?

Het zal veel verdriet geven maar de barmhartigheid overwint het oordeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je had zonden tot de dood en zonden niet tot de dood. 1 Joh 5:16

Als iemand zijn broeder ziet zondigen, een zonde niet tot de dood, moet hij bidden en God zal hem het leven geven, hun namelijk, die zondigen niet tot de dood. Er bestaat zonde tot de dood: daarvoor zeg ik niet, dat hij moet vragen. 17 Alle ongerechtigheid is zonde, en er bestaat zonde niet tot de dood.

Maar wat dat dan is... Er wordt wel onderscheid gemaakt. Of is dat dan de zonde tegen de Heilige Geest?

En deze worden apart vermeld, dus die lijken me dan erger:

Gal. 5:16-21

Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees. 17 Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees – want deze staan tegenover elkander – zodat gij niet doet wat gij maar wenst. 18 Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet. 19 Het is duidelijk, wat de werken van het vlees zijn: hoererij, onreinheid, losbandigheid, 20 afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, 21 nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moeilijk. Er staat 'bedrijven'. Maar afgunst, woedeuibarsting etc, dat 'overkomt' je toch min of meer? Zou Paul daar iets mee bedoelen? Dat ie expres t woord 'bedrijven' bezigt, en daarmee aangeeft dat als je dit heel bewust doet en ervoor kiest?

Verder geloof ik dat idd elke zonde een zonde is, en voorkomen dient te worden, en er vergiffenis voor gevraagd moet worden. Maar als ik enerzijds iemand zie die een ander martelt en aderzijds iemand die een brood steelt omdat ie anders zijn kinderen niet te eten kan geven...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Binnen de katholieke Kerk kennen we twee soorten zonden, de dagelijkse zonde (ook wel pekelzonde genoemd) en de doodzonde. De intentie bepaald vooral wat voor zonde je pleegt, hoewel sommige zonden al kwaad in zichzelf zijn en dus altijd doodzonden blijven. Daarnaast kennen we de zeven hoofdzonden, maar dat zijn enkel hoofdmotieven van waaruit men doodzonden pleegt.

Een doodzonde bega je als je welbewust tegen Gods wil ingaat en Hem dus de rug toekeert. Met een doodzonde verbreek je dus de relatie die je met God hebt en zeg je als het ware het vertrouwen in Hem op. Een doodzonde kun je echter alleen begaan als je weet dat het een zonde is, maar je het toch begaat. Een doodzonde kan je uiteraard altijd vergeven worden als je er oprecht berouw van hebt, maar je zult het wel met God moeten goedmaken in het sacrament van boete en verzoening.

Een dagelijkse zonde bega je als je niet tegen Gods wil in wil gaan, maar uit zwakheid het toch doet. De geest is gewillig maar het vlees is zwak, dat verhaal. Met een dagelijkse zonde verbreek je de relatie dus niet, maar je geest verzwakt er wel iets door en een dagelijkse zonde kan een opmaat worden naar een doodzonde. Een dagelijkse zonde hoeft niet gebiecht te worden, berouwvol ter communie gaan is voldoende, maar het wordt wel aangeraden, omdat het boetesacrament ook genezend kan werken.

Vergelijk het met een arts die je op een dieet zet om een ernstige ziekte in toom te houden. Als je na enige tijd er welbewust mee stopt, dan breng je direct je gezondheid in gevaar. Als je dan toch weer het dieet op wil pakken, dan moet je weer naar de arts om aan te geven wat er gebeurd is en om te horen wat je nu moet doen. Maar als je zo heel af en toe de verleiding niet kan weerstaan en toch een gebakje neemt, dan hoeft dat nog geen kwaad te kunnen. Zolang het niet te vaak gebeurd, want dan kan een bezoekje aan de arts toch wel heel verstandig zijn, om te kijken hoe die verleidingen weerstaan kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid