Spring naar bijdragen

De nar aan het kruis


Aanbevolen berichten

Een paar weken terug stond in de zaterdagbijlage van Trouw een artikel waarin de auteur betoogt dat Jezus een aanhanger van een toendertijd populaire armoedebeweging was, waarvan de deelnemers zich onder andere kleedden en gedroegen als komedianten. Jezus was ook zo'n nar, die met zijn opmerkelijke optreden en uitspraken kritiek uitte op de gevestigde orde, daarmee erg populair werd maar ook zijn eigen doodvonnis bezegelde.

Ik vond het wel een aardig artikel. Het is wat eenzijdig, maar het helpt om een breder perspectief te krijgen op de omgeving waarin Jezus leefde en op de historiciteit van de persoon Jezus zelf. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Wie waren verantwoordelijk voor de kruisiging van Jezus? De Romeinse overheid niet, want prefect Pontius Pilatus trekt zijn handen ervan af. De Joodse leiders evenmin; zij dringen wel hevig aan op de executie, maar ze vinden geen gehoor.

Een eeuw wetenschappelijke discussie leidt uiteindelijk tot maar één conclusie: de executie was een initiatief van de Romeinse soldaten zelf. Ze voerden een bizarre rituele moord uit, een wijze van ombrengen die vaker werd toegepast op personen die rex mimus, koningsclown, waren. Was Jezus ook zo'n nar?

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... ette.dhtml

Link naar bericht
Deel via andere websites
De enige nar is Gerard de Haas. Maar goed, theologisch Nederland heeft wel weer even lekker gelachen begreep ik.

Waarom zo negatief?

In mijn Facebook-tijdlijn was een mooie discussie hierover gaande tussen - overigens totaal niet conservatieve - theologen, waaruit ik kon opmaken dat de beweringen van De Haas echt onzinnig zijn. Ik zal straks eens een samenvatting maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke Hongerige Wolf, ik wacht het af.

Overigens gaat het mij niet om de vraag of dit waar is of niet. Dat dit betoog ons kennis zou laten maken met de echte Jezus is ongeloofwaardig, net als bij zoveel theologen die claimen de 'historische Jezus' te hebben ontleed. De reden dat ik het een boeiend artikel vind heeft te maken met een verruiming van perspectief. Als je het leven van Jezus alleen benaderd zoals het in de Evangelieën is opgeschreven, kan het soms wat nauw en abstract worden - je hebt het allemaal al zo vaak gelezen en gehoord dat je haast vergeet dat het om werkelijke historische gebeurtenissen en omstandigheden gaat. Een heel ander perspectief kan je dan even wakker schudden en je een frisse kijk op het verhaal geven. Dat was bij mij het geval, toen ik het artikel las, vandaar mijn interesse. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
De reden dat ik het een boeiend artikel vind heeft te maken met een verruiming van perspectief. Als je het leven van Jezus alleen benaderd zoals het in de Evangelieën is opgeschreven, kan het soms wat nauw en abstract worden - je hebt het allemaal al zo vaak gelezen en gehoord dat je haast vergeet dat het om werkelijke historische gebeurtenissen en omstandigheden gaat.

Zeker is het van nut om meer te weten over de omstandigheden en denkwijzen uit de tijd waarin een persoon leefde om deze achtergronden te gebruiken om een beter beeld rond enkel wat feiten te krijgen.

Daarmee wordt de historie levend en komt dichterbij menselijk leven en gedrag in het algemeen en zal zeker meer begrip geven voor de woorden die ca. 2000 jaar geleden werden geschreven.

Die algemene omstandigheden gebruiken om de feiten naar je eigen fantasie naar je hand te zetten is pure science fiction.

Daar zouden mensen zich niet mee bezig moeten houden, als het gaat om een figuur als Jezus.

Theologen die zich hier mee bezig houden maken zichzelf ongeloofwaardig en belachelijk.

Dit in het algemeen gesteld, los van wat hier wordt gespeculeerd.

De Romeinse overheid niet, want prefect Pontius Pilatus trekt zijn handen ervan af. De Joodse leiders evenmin; zij dringen wel hevig aan op de executie, maar ze vinden geen gehoor.

De aanklagers, in dit geval de joden, vonden wel degelijk gehoor.

De Romeinse overheid was niet de aanklager, maar is wel degelijk verantwoordelijk voor deze rechtspraak en de uitspraak.

Dat Pilatus de schuld niet bewezen zag, wil niet zeggen dat hij geen uitspraak heeft gedaan.

Een eeuw wetenschappelijke discussie leidt uiteindelijk tot maar één conclusie: de executie was een initiatief van de Romeinse soldaten zelf. Ze voerden een bizarre rituele moord uit, een wijze van ombrengen die vaker werd toegepast op personen die rex mimus, koningsclown, waren.

Dan moet deze fantasie dan maar wel?

Bij een uitspraak van doodvonnis door een officiële rechtbank spreekt men nooit van moord.

En wat voor macht denk je dat een Romeinse soldaat had?

En hoezo ritueel?

Iedere cultuur heeft zijn eigen manier van doodvonnis, en bij de Romeinen was dat de kruisdood. Zie ook de beide moordenaars, die tegelijk op deze executiedag geëxecuteerd werden en Barrabas die genade kreeg. (vlg. het verhaal vanwege het Pascha)

Wat hier wordt geschreven is zo bezijden elke waarheid, dat het eigenlijk zonde is hier serieus op in te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit soort mensen die de draak steken met God en Christus weten de liefde en zorg van hen niet te waarderen. Het zijn de spotters van de laatste dagen waar de Bijbel al zo vaak over geeft bericht en gewaarschuwd.

(2 Petrus 3:3) . . .Want dit weet GIJ in de eerste plaats, dat er in de laatste dagen spotters zullen komen met hun spotternij, die overeenkomstig hun eigen begeerten te werk gaan 

(Judas 17-21) . . .GIJ echter, geliefden, herinnert U de woorden die tevoren door de apostelen van onze Heer Jezus Christus zijn gesproken, 18 hoe zij altijd tot U zeiden: „In de laatste tijd zullen er spotters zijn, die overeenkomstig hun eigen begeerten naar goddeloze dingen te werk zullen gaan.â€â€ƒ19 Dezen zijn het die afscheidingen veroorzaken, dierlijke [mensen], die geen geestelijke gezindheid hebben. 20 Maar GIJ, geliefden, moet UZELF opbouwen op UW allerheiligst geloof en bidden met heilige geest, 21 en UZELF [aldus] bewaren in Gods liefde, in afwachting van de barmhartigheid van onze Heer Jezus Christus, met eeuwig leven in het vooruitzicht. 

Gewoon laten begaan en totaal negeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid