Spring naar bijdragen

Gewoonte en geloof


Aanbevolen berichten

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:16 En Hij kwam in Nazareth, waar Hij opgevoed was, en ging naar Zijn gewoonte op de dag van de sabbat naar de synagoge, en Hij stond op om te lezen.

Jezus ging naar zijn gewoonte naar de synagoge. Is het volgen van gewoonten in je geloofsleven goed of moet je bij alles blijven nadenken over de redenenen waarom. Kunnen gewoonten ook bijdragen aan het verbeteren van je geloofsleven?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Kunnen gewoonten ook bijdragen aan het verbeteren van je geloofsleven?

Absoluut. Gewoontes (of beter gezegd rituelen) zijn zelfs essentiële elementen om herinneringen over te brengen en in stand te houden. Joodse en christelijke feesten zijn daar een aardig voorbeeld van.

Voor je persoonlijk geloof is dat niet anders denk ik. Maar het is opzich ook al wel heel genuanceerd gebracht: Kan het bijdragen...Ik denk tegelijk wel dat het goed is om er af en toe bij stil te staan wat de betekenis is van wat je doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:16 En Hij kwam in Nazareth, waar Hij opgevoed was, en ging naar Zijn gewoonte op de dag van de sabbat naar de synagoge, en Hij stond op om te lezen.

Jezus ging naar zijn gewoonte naar de synagoge. Is het volgen van gewoonten in je geloofsleven goed of moet je bij alles blijven nadenken over de redenenen waarom. Kunnen gewoonten ook bijdragen aan het verbeteren van je geloofsleven?

Ja, goede gewoonten zoals naar de dienst gaan, bidden, Bijbel lezen. Over bidden heb ik bijvoorbeeld weleens gehoord voor als je dat te weinig deed: doe het 21 dagen en dan is iets een gewoonte geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel moedigt aan tot een gezonde geestelijke routine.

Bijbellezen-grondige studie van de Bijbel-mediteren-toepassen, vergaderingbezoek, prediken van het Goede Nieuws, gebed, Christus navolgen, etc.

(Filippenzen 3:16) . . .Laten wij in ieder geval in de mate waarin wij vorderingen hebben gemaakt, voortgaan in deze zelfde routine ordelijk te wandelen.

Het moet natuurlijk geen automatisme worden waar geen gevoel en liefde bij komt kijken, maar geloof in de ware God doe je met je hele wezen, hart, ziel, kracht en verstand.

(Lukas 10:27) . . .Gij moet JHWH, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand’,. . .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk ook wel dat goede gewoonten, zoals de woorden zelf zeggen, goed zijn. Zo bedoel ik bv. stille tijd, bijbellezen... Toch merk je dat veel mensen dingen naar gewoonte doen, terwijl ze zelf geen idee meer hebben van het waarom. Daarom denk ik dus dat het bij alles wel verstandig is om op z'n tijd af te vragen of het zinvol/nuttig is wat je doet en ook of je het met je hart nog doet. Bidden kan uiteraard een goede gewoonte zijn, maar een automatisch uitgesproken riedeltje vind ik persoonlijk minder.

Bij slechte gewoonten is het natuurlijk een ander verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bepaalde zaken tot gewoonten te maken in je leven heeft voor- en nadelen. Voordeel is dat je er je weinig mee bezig hoeft te houden omdat je het automatisch doet waardoor je in je hoofd meer ruimte hebt voor andere zaken (en tijd). Nadeel is dat je dus stopt met nadenken erover omdat je er zo gewend aan raakt waardoor je minder kritisch wordt.

Met een zeker bewustzijn is dit laatste wel te verhelpen.

Je hebt ook zaken die een gewoonte moeten worden omdat ze je anders afleiden van wat je werkelijk doet op aarde.

Een klein kind is nog niet gewend aan lopen, valt nog en dergelijke, maar na een tijdje wordt het lopen een gewoonte en is kruipen niet meer nodig. Wanneer wij na gaan denken over het lopen tijdens het lopen dan ga je ineens heel raar lopen. Sommige dingen zijn dus ook goed om onbewust te doen.

Soms is een gewoonte doorbreken (evt. van korte duur) wel goed omdat je er dan met een wijdere blik naar kunt kijken.

Een gewoonte aanleren is vele malen makkelijker dan het afleren. Wat juist de mens innerlijk beweeglijker kan maken is om een zinloze, maar niet slechte gewoonte voor een paar weken aan te leren en deze vervolgens weer af te leren. Dit maakt de mens veel bewuster en "in het moment/in het nu". Bijvoorbeeld om 12 uur 's middags met je kin je knie aanraken.

Een gewoonte is vaak verbonden met regelmaat en als je iets met regelmaat doet, een terugkerend ritme, dan kan je daar op bouwen, het geeft je zekerheid. Het zet jou als mens in de tijd (die heel chaotisch kan zijn). Waardoor je toch een soort rust van binnen kunt ervaren omdat je van je eigen gewoonten op aan kunt. Als je innerlijk rustig bent is er meer ruimte voor andere dingen in je leven dan wanneer je chaotisch gepland leeft.

Ik denk dat dat voor het naar de kerk gaan net zo geldt. Maar men moet uitkijken dat daardoor het eigen denken niet in slaap valt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel moedigt aan tot "waakzaamheid".

Jezus zei dit ook dat zijn volgelingen voordurend waakzaam moesten zijn vanwege Satan de Duivel, die onze vernietiging wil.

(1 Petrus 4:7) . . .Doch het einde van alle dingen is nabij gekomen. Weest daarom gezond van verstand en weest waakzaam met het oog op gebeden.

(Openbaring 3:1-3) . . .En schrijf aan de engel van de gemeente in Sa̱rdes: Deze dingen zegt hij die de zeven geesten van God en de zeven sterren heeft: ’Ik ken uw daden, dat gij de naam hebt levend te zijn, maar gij zijt dood. 2 Word waakzaam en versterk de overige dingen, die op het punt stonden te sterven, want ik heb bevonden dat uw daden niet ten volle verricht zijn voor het oog van mijn God. 3 Bedenk daarom steeds hoe gij ontvangen en hoe gij gehoord hebt, en blijf [het] bewaren en heb berouw. Beslist, indien gij niet ontwaakt, zal ik komen als een dief, en gij zult geenszins weten op welk uur ik u zal overvallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid