Spring naar bijdragen

Uitverkoren of eigen keuze?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 100
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Een geloof dat niet voortkomt uit eigen keuze, betekent toch per definitie dat je gedwongen wordt om te geloven?

Ik bedoel meer: kiest God jou uit om te geloven, of kies jij zelf om te geloven? Of helpt God jou in jouw zoektocht?

En wat denk je zelf?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een geloof dat niet voortkomt uit eigen keuze, betekent toch per definitie dat je gedwongen wordt om te geloven?

Ik bedoel meer: kiest God jou uit om te geloven, of kies jij zelf om te geloven? Of helpt God jou in jouw zoektocht?

Kun jij me vertellen wat het voor jou betekent: "kiest God jou uit?" Is het een visioen waar je over hebt? De keuze zelf maken begrijp ik, maar hoe weet je dat god jou uitkiest?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een geloof dat niet voortkomt uit eigen keuze, betekent toch per definitie dat je gedwongen wordt om te geloven?

Ik bedoel meer: kiest God jou uit om te geloven, of kies jij zelf om te geloven? Of helpt God jou in jouw zoektocht?

Kun jij me vertellen wat het voor jou betekent: "kiest God jou uit?" Is het een visioen waar je over hebt?

Ik weet niet hoe ik het meer kan verduidelijken, maar ik zal het proberen.

God kiest speciaal jou uit om 'behouden' te worden, om tot geloof te komen. Anderen die niet geloven, zijn dus niet uitgekozen door God (niet uitverkoren).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een geloof dat niet voortkomt uit eigen keuze, betekent toch per definitie dat je gedwongen wordt om te geloven?

Ik bedoel meer: kiest God jou uit om te geloven, of kies jij zelf om te geloven? Of helpt God jou in jouw zoektocht?

En wat denk je zelf?

O, nog niks dan losse flarden. Vandaar dit topic, als ik hierover een uitgesproken mening had leek het me een stuk minder interessant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoel meer: kiest God jou uit om te geloven, of kies jij zelf om te geloven? Of helpt God jou in jouw zoektocht?

Kun jij me vertellen wat het voor jou betekent: "kiest God jou uit?" Is het een visioen waar je over hebt?

Ik weet niet hoe ik het meer kan verduidelijken, maar ik zal het proberen.

God kiest speciaal jou uit om 'behouden' te worden, om tot geloof te komen. Anderen die niet geloven, zijn dus niet uitgekozen door God (niet uitverkoren).

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben zelf atheïst, en ik kan me er gewoon geen voorstelling van maken hoe je weet dat god jou heeft uitgekozen om je bij het geloof te voegen. Wat gebeurt er concreet zodat je dat weet? Hoor je een stem in je hoofd oid? Maar misschien dat deze discussie meer is bedoeld voor je mede-gelovigen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Calvinisme: God kiest jou uit om te geloven. Niet gekozen door God? De sjaak.

Evangelicals: jij kiest voor God. Kies je niet voor God? De sjaak.

Katholieken: God spreekt. Mensen antwoorden. Pilsje, iemand?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Kun jij me vertellen wat het voor jou betekent: "kiest God jou uit?" Is het een visioen waar je over hebt?

Ik weet niet hoe ik het meer kan verduidelijken, maar ik zal het proberen.

God kiest speciaal jou uit om 'behouden' te worden, om tot geloof te komen. Anderen die niet geloven, zijn dus niet uitgekozen door God (niet uitverkoren).

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben zelf atheïst, en ik kan me er gewoon geen voorstelling van maken hoe je weet dat god jou heeft uitgekozen om je bij het geloof te voegen. Wat gebeurt er concreet zodat je dat weet? Hoor je een stem in je hoofd oid? Maar misschien dat deze discussie meer is bedoeld voor je mede-gelovigen...

Als je gekozen bent, geloof je. Als je gelooft, ben je gekozen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
warningM.pngAdmod note:
Topic opgeruimd. Dit topic staat in Geloof Algemeen, daar staat het bestaan van God niet ter discussie, ook niet hoe iemand geloof, hoe iemand tot geloof komt. Dergelijke zaken kan men, binnen de regels van de (sub)FAQ bespreken in Levensbeschouwing, hier terug naar de vraag van de TS.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ben je als je de Heer hebt gevonden door Hem uitverkoren of is het je eigen keuze geweest om tot (het 'juiste') geloof te komen? Of een beetje van allebei?

Ik heb hem niet gevonden.

Dubbel op te vatten. Zou je die kunnen toelichten?

Ik heb God niet gezocht of gevonden. Hij heeft mij evenmin gezocht of gevonden. Hij gaf me mijn ziel nog voor ik geboren werd, was bij me en hield me bij zich vanaf mijn conceptie en zal dat blijven doen tot het einde der tijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Katholieken: God spreekt. Mensen antwoorden. Pilsje, iemand?

En toch... Vanuit mijn evangelische achtergrond heb ik het redelijk genuanceerd meegekregen. Toen ik katholieken over dit punt hoorde was het ook meer een gevoel van herkenning eerlijk gezegd.

Maar goed het zal ook wel zoiets zijn als bij de gereformeerde predestinatieleer, daar heb je ook flink wat nuances. Daar is het ook niet allemaal een dubbele predestinatie in de uiterste consequentie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid