Humanist 0 Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 http://nl.wikipedia.org/wiki/Hersenspoeling Link naar bericht Deel via andere websites
Cyrillisch 0 Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 http://nl.wikipedia.org/wiki/Hersenspoeling "Het begrip hersenspoelen heeft geen wetenschappelijke basis en het gedachtegoed erachter is verworpen door de American Psychological Association" Link naar bericht Deel via andere websites
Hitchens 134 Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 Niemand kan gedwongen worden om iets te geloven. Zo werkt dat niet. Mentaal gebeurt dat op grote schaal. Alleen noemen we dat met een mooi woord: indoctrinatie. Maar dat gebeurt meestal wel met de beste bedoelingen uiteraard. Link naar bericht Deel via andere websites
Humanist 0 Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 @Cyrillisch "Het bestaan van goden heeft geen wetenschappelijke basis en het gedachtegoed erachter is verworpen door credible-lid Humanist." Maar je hebt gelijk. Indoctrinatie bestaat echter wel, weet niet of je dat onder 'gedwongen' kan zetten. Link naar bericht Deel via andere websites
Cyrillisch 0 Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 @Cyrillisch "Het bestaan van goden heeft geen wetenschappelijke basis en het gedachtegoed erachter is verworpen door credible-lid Humanist." He, ik citeer jouw artikel. Link naar bericht Deel via andere websites
Humanist 0 Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 Weet ik. Ik citeer mezelf. Link naar bericht Deel via andere websites
Henriëtte 0 Geplaatst 8 april 2013 Auteur Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 Een geloof dat niet voortkomt uit eigen keuze, betekent toch per definitie dat je gedwongen wordt om te geloven? Ik bedoel meer: kiest God jou uit om te geloven, of kies jij zelf om te geloven? Of helpt God jou in jouw zoektocht? Link naar bericht Deel via andere websites
Credible 0 Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 Admod note:Respectloze uitspraak verwijderd. Link naar bericht Deel via andere websites
Humanist 0 Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 Een geloof dat niet voortkomt uit eigen keuze, betekent toch per definitie dat je gedwongen wordt om te geloven? Ik bedoel meer: kiest God jou uit om te geloven, of kies jij zelf om te geloven? Of helpt God jou in jouw zoektocht? En wat denk je zelf? Link naar bericht Deel via andere websites
Hitchens 134 Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 Een geloof dat niet voortkomt uit eigen keuze, betekent toch per definitie dat je gedwongen wordt om te geloven? Ik bedoel meer: kiest God jou uit om te geloven, of kies jij zelf om te geloven? Of helpt God jou in jouw zoektocht? Kun jij me vertellen wat het voor jou betekent: "kiest God jou uit?" Is het een visioen waar je over hebt? De keuze zelf maken begrijp ik, maar hoe weet je dat god jou uitkiest? Link naar bericht Deel via andere websites
Cyrillisch 0 Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 Best wel treurig dat Henriëtte's thread zo vroeg gekaapt is. Link naar bericht Deel via andere websites
Henriëtte 0 Geplaatst 8 april 2013 Auteur Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 Een geloof dat niet voortkomt uit eigen keuze, betekent toch per definitie dat je gedwongen wordt om te geloven? Ik bedoel meer: kiest God jou uit om te geloven, of kies jij zelf om te geloven? Of helpt God jou in jouw zoektocht? Kun jij me vertellen wat het voor jou betekent: "kiest God jou uit?" Is het een visioen waar je over hebt? Ik weet niet hoe ik het meer kan verduidelijken, maar ik zal het proberen. God kiest speciaal jou uit om 'behouden' te worden, om tot geloof te komen. Anderen die niet geloven, zijn dus niet uitgekozen door God (niet uitverkoren). Link naar bericht Deel via andere websites
Henriëtte 0 Geplaatst 8 april 2013 Auteur Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 Een geloof dat niet voortkomt uit eigen keuze, betekent toch per definitie dat je gedwongen wordt om te geloven? Ik bedoel meer: kiest God jou uit om te geloven, of kies jij zelf om te geloven? Of helpt God jou in jouw zoektocht? En wat denk je zelf? O, nog niks dan losse flarden. Vandaar dit topic, als ik hierover een uitgesproken mening had leek het me een stuk minder interessant. Link naar bericht Deel via andere websites
Hitchens 134 Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 Ik bedoel meer: kiest God jou uit om te geloven, of kies jij zelf om te geloven? Of helpt God jou in jouw zoektocht? Kun jij me vertellen wat het voor jou betekent: "kiest God jou uit?" Is het een visioen waar je over hebt? Ik weet niet hoe ik het meer kan verduidelijken, maar ik zal het proberen. God kiest speciaal jou uit om 'behouden' te worden, om tot geloof te komen. Anderen die niet geloven, zijn dus niet uitgekozen door God (niet uitverkoren). Begrijp me niet verkeerd. Ik ben zelf atheïst, en ik kan me er gewoon geen voorstelling van maken hoe je weet dat god jou heeft uitgekozen om je bij het geloof te voegen. Wat gebeurt er concreet zodat je dat weet? Hoor je een stem in je hoofd oid? Maar misschien dat deze discussie meer is bedoeld voor je mede-gelovigen... Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 Calvinisme: God kiest jou uit om te geloven. Niet gekozen door God? De sjaak. Evangelicals: jij kiest voor God. Kies je niet voor God? De sjaak. Katholieken: God spreekt. Mensen antwoorden. Pilsje, iemand? Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 Kun jij me vertellen wat het voor jou betekent: "kiest God jou uit?" Is het een visioen waar je over hebt? Ik weet niet hoe ik het meer kan verduidelijken, maar ik zal het proberen. God kiest speciaal jou uit om 'behouden' te worden, om tot geloof te komen. Anderen die niet geloven, zijn dus niet uitgekozen door God (niet uitverkoren). Begrijp me niet verkeerd. Ik ben zelf atheïst, en ik kan me er gewoon geen voorstelling van maken hoe je weet dat god jou heeft uitgekozen om je bij het geloof te voegen. Wat gebeurt er concreet zodat je dat weet? Hoor je een stem in je hoofd oid? Maar misschien dat deze discussie meer is bedoeld voor je mede-gelovigen... Als je gekozen bent, geloof je. Als je gelooft, ben je gekozen. Link naar bericht Deel via andere websites
Hitchens 134 Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 Calvinisme: God kiest jou uit om te geloven. Niet gekozen door God? De sjaak.Evangelicals: jij kiest voor God. Kies je niet voor God? De sjaak. Katholieken: God spreekt. Mensen antwoorden. Pilsje, iemand? Hehe, hier moest ik even om lachen. Maar bedankt voor de verheldering. Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 Maar misschien dat deze discussie meer is bedoeld voor je mede-gelovigen... Dat lijkt met wel, daar het topic in Geloof Algemeen staat. Link naar bericht Deel via andere websites
Credible 0 Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 Admod note:Topic opgeruimd. Dit topic staat in Geloof Algemeen, daar staat het bestaan van God niet ter discussie, ook niet hoe iemand geloof, hoe iemand tot geloof komt. Dergelijke zaken kan men, binnen de regels van de (sub)FAQ bespreken in Levensbeschouwing, hier terug naar de vraag van de TS. Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 Ben je als je de Heer hebt gevonden door Hem uitverkoren of is het je eigen keuze geweest om tot (het 'juiste') geloof te komen? Of een beetje van allebei? Ik heb hem niet gevonden. Dubbel op te vatten. Zou je die kunnen toelichten? Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 Ben je als je de Heer hebt gevonden door Hem uitverkoren of is het je eigen keuze geweest om tot (het 'juiste') geloof te komen? Of een beetje van allebei? Ik heb hem niet gevonden. Dubbel op te vatten. Zou je die kunnen toelichten? Ik heb God niet gezocht of gevonden. Hij heeft mij evenmin gezocht of gevonden. Hij gaf me mijn ziel nog voor ik geboren werd, was bij me en hield me bij zich vanaf mijn conceptie en zal dat blijven doen tot het einde der tijden. Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 Helder, dank je. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 Katholieken: God spreekt. Mensen antwoorden. Pilsje, iemand? En toch... Vanuit mijn evangelische achtergrond heb ik het redelijk genuanceerd meegekregen. Toen ik katholieken over dit punt hoorde was het ook meer een gevoel van herkenning eerlijk gezegd. Maar goed het zal ook wel zoiets zijn als bij de gereformeerde predestinatieleer, daar heb je ook flink wat nuances. Daar is het ook niet allemaal een dubbele predestinatie in de uiterste consequentie. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 Dat pilsje trok je over de streep? Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 8 april 2013 Rapport Share Geplaatst 8 april 2013 Dat pilsje trok je over de streep? Ja, nu begin ik niet aan koffie, te laat. Dan lig ik straks midden in de nacht nog wakker in bed. En mijn slaapritme is toch al knap beroerd. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten