Spring naar bijdragen

Wetticisme is net zo gevaarlijk als losbandigheid


Aanbevolen berichten

“Wetticisme ontstaat wanneer mensen in een kerk hun eigen regels en wetten maken. Om vervolgens te doen alsof het bepalingen zijn van God.†Dat zegt ds. Etienne Maritz, uit Zuid-Afrika.

“Wetticisme komt altijd voort uit het vlees, uit onze oude natuur. Mensen creëren vaak hun eigen wetten om zo te proberen meer heilig te leven. Het probleem is dat wetticisme nergens eindigt; er is geen beginnen aan. Je kunt je nooit aan die regels houden. Jezus waarschuwde voor wetticisme toen Hij zei: ‘Dit volk nadert tot Mij met hun mond en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich ver bij Mij vandaan; maar tevergeefs eren zij Mij, omdat zij leringen onderwijzen die  geboden van mensen zijn.’ Paulus roept daarom de Kolossenzen op om je door niemand te laten veroordelen inzake eten of drinken, een feestdag, een nieuwe maan, of de sabbatten. Want: wij hebben Christus leren kennen.â€

Etienne Maritz: “God wil allereerst onze liefde. Daarna komt gehoorzaamheid pas. Hoe kun je Hem dan gehoorzamen is dan de vraag? Daarvoor hebben we de Bijbel nodig. Door de Bijbel weten we wat God van ons vraagt. Wanneer God iets van ons vraagt, is dat niet uit wetticisme. Het moet uit liefde gebeuren. Wanneer we over die dingen in Gods Woord zeggen: ‘We moeten dit of dat doen,’ dan krijg je een wetticistische religie.â€

De voorganger uit Zuid-Afrika noemt het voorbeeld van gebed. “Paulus vertelde de Kolossenzen om te bidden, maar hij vertelde niet precies hoe ze dat moesten doen. Wetticisme ontstaat wanneer mensen gaan bepalen dat je je bijvoorbeeld een uur per dag moet bidden. Met als gevolg, dat wanneer mensen dat niet doen, zij zich schuldig voelen. Heel vaak leggen christenen zichzelf onnodige lasten op.†Zo is het ook met ‘moeten’ evangeliseren, ‘moeten’ geld geven en ga zo maar door. “Hierdoor genieten ze niet van de vrijheid die God hen wil geven. In mijn land mogen sommige christenen die nog niet getrouwd zijn, de hand van hun vriendin niet vasthouden. Doe je dat wel, dan zou je lustgevoelens krijgen. Dat is een voorbeeld van wetticisme. Ik heb gewoon de hand van mijn vrouw vastgehouden, toen ik nog niet getrouwd was! Romantisch toch?â€

Maritz constateert verder dat ook ouders hun kinderen vaak ‘wetten’ opleggen. Soms hebben die te maken met het christelijk geloof, maar het kan ook zijn dat het algemene leefregels zijn in huis. Wanneer ouders hierin doorschieten, kan dit fout gaan. “Dan kan het ervoor zorgen dat kinderen opstandig worden en op den duur zich gaan verzetten tegen het Christendom en soms zelfs tegen Christus. Wetticisme is heel gevaarlijk. Het is net zo gevaarlijk als losbandigheid.â€

Wetticisme zouden christenen ten alle tijde moeten voorkomen. "We moeten niet vergeten dat we onder het nieuwe verbond leven, dat we niet juridisch onder de wet staan, maar in de genade. Wanneer we Christus gehoorzamen, dan moet dat vanwege onze relatie met Hem zijn.â€

Bron: CIP

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk vind ik wetticisme een van de meest nietszeggende termen binnen het hedendaagse christendom. Men vindt namelijk altijd de ánder wettisch, nooit zichzelf. Want de regels die men zelf aanhoudt komen dan van God en zijn dan heel "bijbels," maar die van de ander niet. Ongetwijfeld zal deze goede man ook naar geboden leven die door anderen weer als wettisch worden gezien. Net zoals de katholieke Kerk een eeuw geleden haar toen veel strengere regels misschien ook als van God zag en daar nu misschien ook weer anders tegenaan kijkt. Het is dus allemaal maar een kwestie van perceptie.

Misschien moeten we die term maar gewoon niet meer gebruiken. Net zoals een term als "ouderwets" ook zo'n totaal nietszeggende term die enkel de functie heeft te veroordelen wat men niet kent of waar men het niet mee eens is. Daarbij bekritiseerde Jezus niet zozeer die joodse tradities, maar alleen het gegeven dat men ondertussen de belangrijkste waarden vergat. Zijn boodschap is dus meer: het maakt niet uit of je je nu aan tien of aan duizend geboden houdt, als je het maar uit liefde voor God en je naasten doet en als het je helpt in het oefenen van discipline en toewijding daarin. En wat je ook doet, uiteindelijk zul je toch wel merken dat het bovennatuurlijke leven heel moeilijk is en soms kan een dozijn geboden dat proces inderdaad net wat meer versnellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doet me denken aan een mooi voorbeeld dat ik iemand hoorde gebruiken. Ik weet het niet precies meer hoe dat gezegd werd, maar het komt hier zo ongeveer op neer:

Stel je voor. Een moeder zou haar dochter een puppy geven en er bij zeggen:

"denk er aan! Ja mag de puppy niet schoppen, niet tegen de muur slaan en niet dood meppen met allerlei dingen, geen bloed mag er van af spatten, okee?"

De dochter zou vreemd opkijken, als ze dat deed.

Maar stel de moeder gaf haar dochter een puppy. De puppy was nogal springerig en blafte veel. Die puppy wilde nog niet best luisteren naar de dochter. Dus de dochter schopte tegen de puppy, smeet het tegen de muur, pakte een lomp voorwerp en sloeg de puppy dood. Het bloed dat spatte er van af!

De moeder zei: waarom deed je dat nou?

Het dochtertje: hij wilde niet naar me luisteren!

Dan wordt de situatie ineens anders.

Een tijd later besloot de moeder toch de inmiddels verdrietige dochter om het verlies van de puppy een andere puppy te geven, maar zei er wel bij:

"denk er aan! Ja mag de puppy niet schoppen, niet tegen de muur slaan en niet dood meppen met allerlei dingen, geen bloed mag er van af spatten, okee?"

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid