Spring naar bijdragen

De verzoekingen van Jezus


Aanbevolen berichten

Toen Jezus 40 dagen in de woestijn had gevast kwam de duivel naar Hem toe om hem op de proef te stellen.

In één van de drie verzoekingen biedt de duivel Hem alle koninkrijken van de wereld aan als Jezus de duivel zou aanbidden.

Nu, de duivel weet dat Jezus de Zoon van God is en hij weet dat Jezus de macht heeft over schepping (althans, hij probeert hem in een andere verzoeking te verlijden om van stenen brood te maken) .

Denk je dat de duivel daadwerkelijk zou hebben gedacht dat Jezus die keuze zou overwegen? En zo ja, waarom zou Jezus daartoe verlijdt kunnen worden denk je?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toen Jezus 40 dagen in de woestijn had gevast kwam de duivel naar Hem toe om hem op de proef te stellen.

In één van de drie verzoekingen biedt de duivel Hem alle koninkrijken van de wereld aan als Jezus de duivel zou aanbidden.

Nu, de duivel weet dat Jezus de Zoon van God is en hij weet dat Jezus de macht heeft over schepping (althans, hij probeert hem in een andere verzoeking te verleiden om van stenen brood te maken) .

Denk je dat de duivel daadwerkelijk zou hebben gedacht dat Jezus die keuze zou overwegen? En zo ja, waarom zou Jezus daartoe verleid kunnen worden denk je?

Ik denk dat die verzoekingen samenhangen met het voorgaande bijbelgedeelte (Mat 3), en dan speciaal met de opmerkingen "want het is goed dat we op deze manier Gods gerechtigheid vervullen" en "uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’"

God wil in zijn Messias (ons!) de mens tonen zoals God die voor ogen heeft (de mens die "de gerechtigheid Gods ten volle toont") - om de mensheid "te verleiden" volkomen voor God te kiezen, Hem gehoorzaam te willen zijn. (Of: te tonen dat die mensheid enkel God nodig heeft om te leven...!)

Het spanningsveld in Mat 4 is die rond het 'bewijzen Gods Zoon te zijn'. De centrale vraag ("verleiding") is daar "Als u de Zoon van God bent, dan..."

Ofwel: "laat Uw macht maar eens zien"... Maar: waar God zijn macht toont wordt de vrijheid van de mens "ingeperkt"... Kan "de tegenstander" blijven beweren dat die mens niet "van harte" voor God kiest, maar uit angst... En daarmee is de verzoeking van mens Jezus tevens een verzoeking van God Jezus... Die culmineert in die laatste verzoeking: Satan wil zijn macht opgeven op het moment dat hij als macht wordt erkent... En die gedachte gaat rechtstreeks in tegen Gods gerechtigheid... Waarbij de "weg van gehoorzaamheid" een "weg van gehoorzaamheid tot in (ja maar: vooral ook door!) de dood" is... Zonder de erkenning van "een god naast God"... Want er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen hem.â€

Zodat Paulus uiteindelijk kan zeggen: Fil 2:5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. 6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, 8 heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis. 9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.

Jezus heeft "het Gode gelijk zijn niet als een roof geacht"... Niet de weg van "macht" bewandeld, maar van "gehoorzaamheid"...

Ik denk dat God hier werkelijk verleid kon worden door de duivel, juist op het spanningsveld "gerechtigheid" en "genade"... En Jezus trekt hier de ultieme streep (voltrekt het Oordeel): het gaat enkel om Gods gerechtigheid... Maar doet dat wel op een manier waardoor men uiteindelijk kan zeggen/wensen:

"opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde"...

En daarin hoor ik Gods genade terugklinken...!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar mijn vraag was eigenlijk meer wáár voor Jezus in die ene verleiding van macht de verzoeking in zat. :)

De duivel nam hem opnieuw mee, nu naar een zeer hoge berg. Hij toonde hem alle koninkrijken van de wereld in al hun pracht en zei: ‘Dit alles zal ik u geven als u voor mij neervalt en mij aanbidt.’ Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen hem.â€â€™

Ik bedoel, dat aanbod doet de duivel aan de persoon die hij daarvoor nog had proberen te verleiden met dat die zich zou bewijzen dat Hij de Zoon van God is. En waar de duivel het volstrekt logisch vindt dat Gods Zoon stenen kan bevelen in brood te veranderen en engelen tot zijn beschikking heeft staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar mijn vraag was eigenlijk meer wáár voor Jezus in die ene verleiding van macht de verzoeking in zat. :)

De duivel nam hem opnieuw mee, nu naar een zeer hoge berg. Hij toonde hem alle koninkrijken van de wereld in al hun pracht en zei: ‘Dit alles zal ik u geven als u voor mij neervalt en mij aanbidt.’ Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen hem.â€â€™

Ik bedoel, dat aanbod doet de duivel aan de persoon die hij daarvoor nog had proberen te verleiden met dat die zich zou bewijzen dat Hij de Zoon van God is. En waar de duivel het volstrekt logisch vindt dat Gods Zoon stenen kan bevelen in brood te veranderen en engelen tot zijn beschikking heeft staan.

Ik hoor in alle drie de verleidingen een aspect doorklinken dat ik ook terug hoor in de bespotting bij het kruis ("Anderen heeft hij gered, maar zichzelf redden kan hij niet. Hij is toch koning van Israël, laat hij dan nu van het kruis afkomen, dan zullen we in hem geloven." Mat 27:42):

De roep om "actie" als "bewijs van macht". Nu weet Satan inderdaad dat de Zoon van God die macht heeft... Maar de spanning zal hem dus zitten in het al of niet gebruiken van die macht en de reden om die macht (eventueel) te gebruiken...

De vraag is hier of het de wil van God is dat die macht geopenbaard wordt. Op grond van de reactie van Jezus zou ik zeggen: dat is niet Gods bedoeling... "Want het is goed dat we op deze manier Gods gerechtigheid vervullen": Jezus gaat als mens zijn weg door dit leven... En is als mens "volledig afhankelijk van ieder woord dat uit de mond van God komt"...

En daarbij lees ik in die laatste verzoeking ook dat aspect van het "erkennen van het Kwade als "zelfstandige macht""... Want, inderdaad, als Zoon van God en Heer van de schepping had Jezus die macht over alle koninkrijken gewoon weer op Zich kunnen nemen, want Hij bezat die macht al "vanaf de grondlegging der aarde"...

De "korte bocht" die de Satan hier voorstelt zal dan ook (denk ik) samenhangen met de erkenning van Satan als "zelfstandige macht om een knieval voor te maken": "als nu dergelijke machten erkent worden door God, dan hoeft zijn Zoon niet zo "moeilijk" te doen... Dan heeft Hij nog steeds alle macht over de koninkrijken"...

Waarbij de reactie volgens mij in houdt: "Daar komt niets van in... Alleen God komt alle eer toe"... Zijn wil geschiede, in de hemel zo ook op aarde!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat God hier werkelijk verleid kon worden door de duivel, juist op het spanningsveld "gerechtigheid" en "genade"...

Hoe rijm je dat met Jakobus 1:13, waar staat dat God niet door het kwade verzocht kan worden?

Hoe rijm je de gedachte dat God de dood van een slecht mens niet wenst met een realiteit waarin mensen sterven???

Ezechiël 33:11 Zeg tegen hen: “Zo waar ik leef – spreekt God, de HEER –, de dood van een slecht mens geeft me geen vreugde, ik wil dat hij een andere weg inslaat en in leven blijft.

Precies op dit breukvlak tussen de wil van God en de wil van een mens breekt "de vreugde van God" en wordt "zijn geduld op de proef gesteld door het kwade"... Bestaat er spanning tussen "gerechtigheid" en "genade"...

Maar Jakobus leert ons dat God niet verleid kan worden tot het doen van iets "kwaads"... En dat is toch iets anders...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat God hier werkelijk verleid kon worden door de duivel, juist op het spanningsveld "gerechtigheid" en "genade"...

Hoe rijm je dat met Jakobus 1:13, waar staat dat God niet door het kwade verzocht kan worden?

Hij is mens geworden. Jezus was een mens van vlees en bloed. Hij heeft Zijn bloed gegeven. De ziel (wil) van het vlees is in het bloed. Hij had er als mens voor kunnen kiezen te zondigen, net als Adam, vandaar: de tweede Adam. Maar Hij heeft als mens Zijn menselijke wil overgegeven en Zijn wil gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De ziel (wil) van het vlees is in het bloed.

Ik weet dat Aristoteles en de Koran daar zo over denken, maar heeft het ook een Bijbelse basis?

Leviticus 17:11 en de offers waren een voorafschaduwing van Zijn offer.

Want de ziel van het vlees is in het bloed en Ik heb het u op het altaar gegeven om verzoening over uw zielen te doen, want het bloed bewerkt verzoening door middel van de ziel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Denk je dat de duivel daadwerkelijk zou hebben gedacht dat Jezus die keuze zou overwegen? En zo ja, waarom zou Jezus daartoe verlijdt kunnen worden denk je?

Hebreeen 4:15

Ik denk dat de duivel dat heeft gedacht, waarom ging hij Hem anders verzoeken?

Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus wist natuurlijk voor wat voor een grote beproevingen hij zou komen te staan als mens op aarde, hij kende de Schriften en de profetieën die over de Messias gaan.

Die kennis maakte hem niet immuun voor Satan's verleidingen, hij was op en top mens, van de zelfde consistentie als Adam. Dus evenals Adam kan Jezus ook zondigen, maar hij deed dat niet.

Satan had in Job.2:4 („Huid voor huid, en al wat een mens heeft, zal hij geven voor zijn ziel") beweerd dat hij ieder mens van God kon afkeren, dus ook Jezus.

Satan moet hebben gedacht "ik moet alles in stelling brengen om Jezus ten val brengen".

Hij moet hebben geweten dat God d.b.v. Jezus Satan en zijn wereld zou vernietigen.

Satan zal ook een flinke dosis jaloezie hebben gehad en misschien ook haat tegen Jezus, want hij is de zoon van God, de eerstgeborenen van heel de schepping, een positie ver boven Satan.

Jezus zou nooit ingaan op zijn immorele verleidingen, in de Schrift was al voorzegd dat Jezus God getrouw zou blijven tot aan zijn dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid