Spring naar bijdragen

Hulp gezocht


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben bezig om een verhaal te schrijven over een aantal moorden die worden gepleegd met een gieter.

Dit verhaal gaat over een tal van moorden die worden gepleegd met een wel erg vreemd voorwerp, een gieter… het is alleen niet duidelijk wie de dader is, zal deze ooit worden gevonden?
Het is een zonnige dag in New Town en alles loopt net zoals alle andere dagen gewoon normaal, tot die ene knal... In paniek gaan een aantal mensen kijken en daar zien ze die goede oude Fred liggen, iemand belt in paniek 911 en vraagt om hulp. De hulp die komt is helaas te laat, Fred is vermoord, maar door wie?

Hieronder een klein stukje uit het verhaal, ik hoor graag jullie mening.

Nu er een dader is gepakt heerst er wat rust in New Town zal je vast denken. Het antwoord hierop is nee aangezien er misschien nog twee verdachten vrij rond lopen.

Dezelfde avond wordt er opnieuw een moord gepleegd, het is nog niet bekend wie het is wel zegt de politie dat het gaat om een jongen tussen de 16 en 21 jaar.

Je hoort mensen denken, waarom beroof je iemand die nog zo jong is van het leven? Waarom pakken ze de daders niet? Maar ook de vraag “Wie is het volgende slachtoffer?†blijft hangen. Niemand durft alleen over straat, de gemeente hangt overal camera’s op en de politie rijdt meer door de straten. Zullen ze de andere daders op deze manier kunnen pakken?

Weken van rust gaan voorbij in New Town, tot de politie opnieuw met loeiende sirenes door de straten rijdt, zal er opnieuw iemand gepakt zijn of is weer een moord gepleegd? In paniek rent iedereen achter de politie auto aan, ze stoppen voor het gemeentehuis…

De mensen worden door de politie tegen gehouden, alhoewel één iemand toch naar binnen weet te komen, nu moet hij proberen om niet gezien te worden… helaas lukt dit niet. Een agent ziet hem lopen, en hij slaat op de vlucht.

Rennend komt hij naar buiten in de hoop de politie te vermijden, maar helaas lukt dit niet. Buiten wachten twee agenten hem op en slaan hem in de boeien.

Mijn leraar Nederlands heeft wat ik tot nu toe heb helemaal gelezen en zei dat ik een talent heb om verhalen te schrijven; iedereen kan een verhaal maken, maar het zo uitwerken is een talent aldus mijn leraar.

Alvast bedankt voor de moeite, tips zijn welkom!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je echt een verhaal wilt schrijven zou ik dat in verleden tijd doen. Nu is alles netjes in o.t.t., maar dat doet het verhaal klinken als een soort screenplay.

Vgl. 'Buiten wachten twee agenten hem op en slaan hem in de boeien.'

met

'buiten werd hij opgewacht door twee agenten, die hem in de boeien sloegen.'

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je echt een verhaal wilt schrijven zou ik dat in verleden tijd doen. Nu is alles netjes in o.t.t., maar dat doet het verhaal klinken als een soort screenplay.

Vgl. 'Buiten wachten twee agenten hem op en slaan hem in de boeien.'

met

'buiten werd hij opgewacht door twee agenten, die hem in de boeien sloegen.'

Ik vind dit onzin hoor, er wordt zat fictie in o.t.t. geschreven. Hangt er maar net vanaf wat voor effect je wilt bereiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is echt de eerste keer dat ik zo een verhaal maak...

Als je echt een verhaal wilt schrijven zou ik dat in verleden tijd doen. Nu is alles netjes in o.t.t., maar dat doet het verhaal klinken als een soort screenplay.

Vgl. 'Buiten wachten twee agenten hem op en slaan hem in de boeien.'

met

'buiten werd hij opgewacht door twee agenten, die hem in de boeien sloegen.'

Ik vind dit onzin hoor, er wordt zat fictie in o.t.t. geschreven. Hangt er maar net vanaf wat voor effect je wilt bereiken.

Leg even uit, want ik volg je niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Snap er nog niet veel van, maja.

Ik vind het in ieder geval al heel wat dat je in je verhaal (tenminste, wat wij er van gezien hebben dan) wel constistent één tijd gebruikt. :) Veel mensen gaan dan t.t. en o.t. door elkaar halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vergeet even voltooide of onvoltooide tijd, want dat maakt het moeilijker.

Als je het volgende begrijpt, kun je verder gaan:

Het gaat vooral om:

v.t. = verleden tijd

Ik ging naar de plaats waar de moord was gepleegd.

Of

t.t. = Tegenwoordige tijd

Ik ga naar de plaats, waar de moord is gepleegd.

In het verleden geschreven geeft aan, dat je nu een verhaal vertelt, wat in het verleden is gebeurd.

In de tegenwoordige tijd geschreven, dan lijkt het alsof je meegenomen wordt, nu, alsof alles nu op dit moment aan het gebeuren is.

Ik denk, dat het een keuze is van de schrijver in welke tijd hij schrijft.

In het heden geschreven zou idd. zijn, alsof je een script schrijft voor een (TV-)film.

Maar als dat is wat de schrijver wil, is daar niets mis mee.

Het belangrijkste is, dat je het consequent vol blijft houden.

Voor een beginnend schrijver lijkt me de verleden tijd beter, daar dan het gevaar van denkfouten minder is, omdat het verhaal duidelijker is geschreven vanuit de herinnering van de schrijver en geen absolute waarheden vereist.

Een verhaal in de tegenwoordige tijd moet absoluut kloppen.

Ook moet de lezer het helemaal kunnen volgen en zelfs grotendeels mee eens zijn, anders zal hij afhaken.

Mijn idee over je schrijfsel.

Fantastische fantasie en het lijkt goed in elkaar te zitten.

Dat is heel belangrijk en een talent wat niet iedereen heeft.

Dat is, denk ik, wat je leraar bedoelt.

Echter taalkundig rammelt het nogal.

En daar heb ik commentaar op je leraar, als het dat niet gezegd heeft.

Voor de leesbaarheid is de manier, waarop je het opschrijft, heel belangrijk.

Je schrijft de woorden foutloos, maar je hebt een abominale zinsopbouw.

Zoals al eerder is geschreven:

Door het gebrek aan goede punctuatie is de leesbaarheid heel slecht.

Probeer eens, ter oefening, elke zin apart te isoleren en te bekijken. Op een taaltechnische manier.

Begin bij de hoofdletter en eindig met de punt.

Daar tussenin kun je de zin opdelen met komma's en aanhalingstekens, daar waar er direct geschreven is wat iemand zegt.

Je hebt een keer aanhalingstekens gebruikt, zoals ik bedoel.

Dat is prima, maar probeer ook dat consequent vol te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid