Spring naar bijdragen

Apocriefen


Aanbevolen berichten

Heb ik al gezegd: Luk. 24: 44 : En Hij zeide tot hen: Dit zijn de woorden, die Ik tot u sprak, als Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en Psalmen.

Dat is de Tenach:

Torah------5 boeken van Mozes

Nevi'iem---de profeten

Chetuvim---overige boeken, waarvan de Psalmen de eerste en belangrijkste is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de Bijbel staan geen tegenstrijdigheden.

Als je uitgangspunt is dat de Bijbel het letterlijke woord van God is en dat God niet in staat is om tegenstrijdigheid te produceren dan zul je nooit gaan inzien dat de Bijbel propvol zit met tegenstrijdigheden inderdaad.

Dat zit ie inderdaad niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heb ik al gezegd: Luk. 24: 44 : En Hij zeide tot hen: Dit zijn de woorden, die Ik tot u sprak, als Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en Psalmen.

Dat is de Tenach:

Torah------5 boeken van Mozes

Nevi'iem---de profeten

Chetuvim---overige boeken, waarvan de Psalmen de eerste en belangrijkste is.

Ok, maar hoe maak je hieruit dan op dat dit de canon is? Dat staat er niet in hoor.

Probeer je eens aan de Bijbel te houden student..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heb ik al gezegd: Luk. 24: 44 : En Hij zeide tot hen: Dit zijn de woorden, die Ik tot u sprak, als Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en Psalmen.

Dat is de Tenach:

Torah------5 boeken van Mozes

Nevi'iem---de profeten

Chetuvim---overige boeken, waarvan de Psalmen de eerste en belangrijkste is.

Ok, maar hoe maak je hieruit dan op dat dit de canon is? Dat staat er niet in hoor.

Probeer je eens aan de Bijbel te houden student..

Ik maak hier uit op dat Jezus niet geloofde dat de apocriefen tot de Bijbel behoren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar staat dat dan? Onder welk genre zouden 'de apocriefen' in die tijd volgens jou vallen?

In de Septuaginta (waar letterlijk citaten van in het Nieuwe Testament zitten) zitten ze er gewoon tussen. Ook dat is in zekere zin een canon. De Joden hadden toen helemaal geen vast omlijnde canon. (En zelfs tegenwoordig is het Jodendom meer dan de Tenach.

En bij de doden zee rollen zijn zelfs meer dan alleen de deutrocanonieke boeken gevonden.

Het Jodendom had heel veel geschriften. Die strikte omlijning kwam pas veel later en pas ná Jezus. En dan nog is die omlijning geen alles of niks verhaal, aangezien de Joden ook veel waarde hechten aan tal van geschriften die niet in de Tenach zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanuit de Bijbel bekeken zijn er eerder argumenten om nóg meer boeken te hebben dan de Katholieke canon dan minder.

Maar ja, eigenlijk is zo'n canon als wat wij er tegenwoordig mee bedoelen helemaal geen Bijbels iets. Het is een kunstmatig construct wat er later pas opgelegd is. Vervolgens zijn er bepaalde groepen geweest die nog eens best anachronistisch alles buiten de lijntjes van wat 'canon' heet is gaan verwaarlozen tot zelfs anachronistisch zelfs nietig verklaard hebben.

Wat dat betreft laten iig de Joden zien dat ze een hele brede en levende Traditie hebben die toch een pak breder is dan de Tenach.

Link naar bericht
Deel via andere websites

waarbij dus aangetekend moet worden dat de Tenach een bewust anti-christelijke Joodse canon was om het onderscheid met de christenen naar buiten toe (richting de Romeinen) helder uit te dragen.

Daarom zat een politiek omstreden boek als Macabeen er ook niet in, omdat dat de Romeinen flink tegen de haren zou strijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid