Spring naar bijdragen

24/7 klaagmuur, voor wie niet naar het 24/7 gebedshuis wil


Aanbevolen berichten

En nee, ik laat me niet verleiden tot een lijstje, want dan ben ik waarschijnlijk weer een maand geband (de mods kennende). :)

Ow jammer.

Ik vind het wel fascinerend eigenlijk.

Iemand die niet gelooft maar ondertussen wel een lijstje klaar heeft liggen (bij wijze van spraken) met klachten. Heel intrigerend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En nee, ik laat me niet verleiden tot een lijstje, want dan ben ik waarschijnlijk weer een maand geband (de mods kennende). :)

Ow jammer.

Ik vind het wel fascinerend eigenlijk.

Iemand die niet gelooft maar ondertussen wel een lijstje klaar heeft liggen (bij wijze van spraken) met klachten. Heel intrigerend.

Ik vind het eigenlijk wel logisch. Als iemand geen klachten over God had, zou hij waarschijnlijk wel geloven.

Deze van mijn zoontje vond ik wel goed: Mensen die niet in God geloven, kennen Hem wel.

Ze hebben het verhaal gehoord, ze weten ervan, maar je hebt 2 soorten kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kan jij klagen tegen iemand die niet bestaat (volgens jou)?

Hypotetisch dan he wijsneus. ;)

En nee, ik laat me niet verleiden tot een lijstje, want dan ben ik waarschijnlijk weer een maand geband (de mods kennende). :)

Hangt er van af hoe je het brengt. In de Bijbel zijn er ook genoeg die zich beklagen, lees de psalmen maar eens. Maar wel met respect. Ook Job hield respect. Logisch, want als je bijv. gaat klagen bij de NS dan zeg je ook niet: 'wat zijn jullie een stelletje **kels'.

Dus, als je het met respect weet te brengen mag je van mij wel een lijstje plaatsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik vind het eigenlijk wel logisch. Als iemand geen klachten over God had, zou hij waarschijnlijk wel geloven.

Deze van mijn zoontje vond ik wel goed: Mensen die niet in God geloven, kennen Hem wel.

Ze hebben het verhaal gehoord, ze weten ervan, maar je hebt 2 soorten kennen.

Ik heb ook geen klachten over Wodan. En toch geloof ik niet in Wodan, sorry.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het eigenlijk wel logisch. Als iemand geen klachten over God had, zou hij waarschijnlijk wel geloven.

Deze van mijn zoontje vond ik wel goed: Mensen die niet in God geloven, kennen Hem wel.

Ze hebben het verhaal gehoord, ze weten ervan, maar je hebt 2 soorten kennen.

Ik heb ook geen klachten over Wodan. En toch geloof ik niet in Wodan, sorry.

Ik bedoel meer als je eerst wel geloofde, maar ervan af bent gestapt. Dat komt dan toch omdat je klachten hebt, lijkt me, al was het maar dat je niets van Hem ziet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik ben geen deskundige in geloofsverlies, maar mijn beperkte waarneming is dat de mensen waarvan ik zie dat ze hun geloof verloren hebben, dat vrij weinig te maken had met klachten over God. Wel met klachten over de Bijbel, de manier waarop ze geleerd hebben de Bijbel te (mis)verstaan, de Kerk, medechristenen, etc. Maar meer nog: simpelweg geen geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Klopt. Het feit dat je klachten hebt geeft aan dat je van het bestaan van God uitgaat. Toch redeneren mensen soms zo:

'Ik ben boos op God dus Hij bestaat niet'

De mens is een wonderlijk wezen. :)

Wellicht. Maar ken jij mensen die zo hun geloof verliezen? Ik ken wel de variant: ik ben boos en kan me geen God voorstellen die dit toe laat, dus Hij bestaat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ging destijds bidden om iets en Hij reageerde niet. Eerst werd ik boos en toen dacht ik op een gegeven moment ook echt dat Hij niet meer bestond. Ik was mijn kinderen kwijt. Ik zag toen een preek van een vrouw die die prediker aan zijn das trok: Mis igos, mis igos, why why why? Because you turned your back on God! Maar dat begreep ik pas een jaar later, dat Hij me niet kon verhoren, omdat ik zelf in zonde leefde en achteraf gezien is het maar goed geweest dat ze toen bij me weg zijn gehaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geen reden zien om te geloven nog meer.

Meer dan "gewoon geen geloof"? Leg eens uit?

Weet nu niet zeker wat je er mee bedoelt.. "niet opgevoed met geloof"?

Klopt. Het feit dat je klachten hebt geeft aan dat je van het bestaan van God uitgaat. Toch redeneren mensen soms zo:

'Ik ben boos op God dus Hij bestaat niet'

De mens is een wonderlijk wezen. :)

Ik betwijfel of er mensen zijn die zo denken. Hoewel, er zijn 7 miljard mensen dus misschien een paar. Ik denk dat ze dan bedoelen: 'kijk eens naar al de dingen die God laat gebeuren (honger, aids, holocaust, noem maar op) terwijl de bijbel zegt dat God liefde is en van ons houdt. Dan kan Hij toch niet bestaan?' Iets in die richting in ieder geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Weet nu niet zeker wat je er mee bedoelt.. "niet opgevoed met geloof"?

excuus voor de verwarring. Mijn waarneming is dat geloofsverlies vaak geen duidelijke oorzaak heeft, anders dan dat mensen "het gewoon niet meer geloven".

Ik betwijfel of er mensen zijn die zo denken. Hoewel, er zijn 7 miljard mensen dus misschien een paar. Ik denk dat ze dan bedoelen: 'kijk eens naar al de dingen die God laat gebeuren (honger, aids, holocaust, noem maar op) terwijl de bijbel zegt dat God liefde is en van ons houdt. Dan kan Hij toch niet bestaan?' Iets in die richting in ieder geval.

Dat bedoelde ik ook ja. Het is wel cruciaal te zien dat dit een logische conclusie is die door oosheid gedreven kan zijn, maar dat het geloofsverlies hier NIET het directe gevolg van de boosheid is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid