Spring naar bijdragen

24/7 klaagmuur, voor wie niet naar het 24/7 gebedshuis wil


Aanbevolen berichten

excuus voor de verwarring. Mijn waarneming is dat geloofsverlies vaak geen duidelijke oorzaak heeft, anders dan dat mensen "het gewoon niet meer geloven".
"Het gewoon niet meer geloven [in een God]" is niet de oorzaak, dat is juist wat atheïsme inhoudt. De redenen/argumenten voor geloven niet goed en/of bevredigend vinden is een reden om van je geloof af te vallen.

Dat bedoelde ik ook ja. Het is wel cruciaal te zien dat dit een logische conclusie is die door oosheid gedreven kan zijn, maar dat het geloofsverlies hier NIET het directe gevolg van de boosheid is.

Akkoord

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
"Het gewoon niet meer geloven [in een God]" is niet de oorzaak, dat is juist wat atheïsme inhoudt. De redenen/argumenten voor geloven niet goed en/of bevredigend vinden is een reden om van je geloof af te vallen.
wellicht voor sommigen. Ik ben geen deskundige, ik kan alleen vertellen wat ik waarneem: vrij veel mensen die helemaal geen argumenten hebben, maar simpelweg hun geloof verliezen. Ik zie ook niet zo goedwaarom je daar argumenten voor nodig zou hebben. Ik heb ook geen argumenten om niet in Wodan te geloven.
Link naar bericht
Deel via andere websites
wellicht voor sommigen. Ik ben geen deskundige, ik kan alleen vertellen wat ik waarneem: vrij veel mensen die helemaal geen argumenten hebben, maar simpelweg hun geloof verliezen. Ik zie ook niet zo goedwaarom je daar argumenten voor nodig zou hebben. Ik heb ook geen argumenten om niet in Wodan te geloven.

Dus ze worden wakker, en pats, geloof weg? Lijkt me sterk.

Reden om niet in Wodan te geloven: geen reden zien om er wel in te geloven.

Of is dat geen reden..? Hmmm I (L) Paradox

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is denk ik meer dat het geloof langzaam verdwijnt, doordat ze niet meer naar de kerk gaan, steeds minder vaak bidden, steeds minder interesse tonen voor geloofsgesprekken en steeds onverschilliger met de geboden omgaan. En dat ze dat soms eigenlijk helemaal niet echt meer in de gaten hebben en zich bijvoorbeeld wel katholiek blijven noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Dus ze worden wakker, en pats, geloof weg? Lijkt me sterk.

ja, dat lijkt me inderdaad een onnodige simplificatie van wat ik zei :)

Reden om niet in Wodan te geloven: geen reden zien om er wel in te geloven.

Of is dat geen reden..? Hmmm I (L) Paradox

Nauwelijks. Het is in ieder geval geen argumentatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Overigens, geloof zonder wilsact is vrij broos en makkelijk te verliezen denk ik. Het lijkt me geen toeval dat de grote christelijke stromingen daar een heel specifiek mment voor inrichten. Belijdenis, volwassendoop, vormsel, allemaal op dat punt vergelijkbaar: het passieve, ontvangen kindergeloof wordt bewust vervangen door een actief volwassengeloof. De driften, de passies, wordenonder gezag van de wil gelaatst, en evenzo gaat het geloof over van het driften-niveau naar het niveau van de wil.

Daar waar dit niet een oppervlakkig beleefd ritueel is, maar daadwerkelijk een handeling van de wil, zal geloofsverlies niet snel optreden vermoed ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid