Spring naar bijdragen

Vervuilde lucht mogelijk oorzaak van autisme


Aanbevolen berichten

Volgens mij is daar ook nog niet veel over bekend, maar ik denk dat zoiets gewoon heel overzichtelijk is. Dat onderwerp is dan in elk geval iets wat hij (of zij, maar vaker hij) tenminste kan bevatten, kan controleren. Daarbij weet hij misschien ook niet de gezonde maat te houden als het gaat om het omgaan met interesses.

Als gewone mensen echte kennis en vaardigheden eens belangrijker zouden gaan vinden dan allerlei ingewikkelde sociale vaardigheden, dan zou men nog eens heel veel profijt kunnen hebben van die vaak verborgen schat aan kennis. Waarom zou een autist met bijna bovennatuurlijk veel kennis over vliegtuigen, die daar ook heel enthousiast over zou kunnen vertellen, niet voor een klas kunnen staan op een vliegtuigschool? Want in feite zou je alleen dát moeten hoeven kunnen als leraar: veel weten en daar goed over kunnen vertellen. Maar ja, als je tegenwoordig als leraar een halve therapeut en volleerde manager moet zijn, tja, dan val je natuurlijk sneller buiten de boot.

Wie trouwens een realistischer beeld wil krijgen van hoe autisten de wereld kunnen bezien en wat voor problemen dat bijvoorbeeld op school kan opleveren, zou de Belgische film BenX moeten kijken. Zeer aangrijpend en ook heel erg verhelderend. Niet dat dus alle autisten zo zijn, maar het beeld is een stuk realistischer dan dat van Rainman.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Da's inderdaad een goede filmtip, RobertF!

Over je middelste stukje, daar kan ik je deels wel in volgen, al hangt het natuurlijk ook af in welke mate de betreffende persoon taal kan gebruiken, zoals je zegt. Het kind in mijn klas blijft mentaal/socio-emotioneel haken op kleuterleeftijd, dus dat wordt ook al moeilijk. Een andere jongen die ik ken bv, is nu een jaar of 10 en kan niet in volzinnen spreken, heeft ook een erg beperkte woordenschat. Hij blijft ook telkens herhalen wat hij zegt en je kan er geen gesprek mee hebben. Beantwoorde vragen stelt hij eindeloos opnieuw. Dit is een kind dat nooit een "normaal" beroep zal kunnen uitoefenen en altijd begeleid zal moeten worden in alles. Ik moet wel zeggen dat ik geen enkel ander kind heb gezien dat zo'n zware vorm heeft. Laatst heeft hij bv. brand gesticht in huis, niet kwaad bedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om nog 'gewoon' even te reageren op de 1e post. Erg interessant artikel! Maar ik ben dan ook bevooroordeeld, omdat ik én pedagoog ben én op dit moment een promovendus van genoemde Bert Brunekreef.

Voordat ik iets over het onderzoek ga zeggen, wil ik het eerst gelezen hebben, maar voor mij komt het onderwerp an sich niet uit de lucht vallen. Ik weet dat er ook allerlei onderzoek gaande zijn waarbij ze verschillende ontwikkelingsstoornissen in relatie brengen tot allerhande vervuilingen (luchtvervuiling buiten, maar bijv. blootstelling van de moeders en/of kinderen aan vervuilingen binnen, zoals formaldehyde).

Het lastige met dit soort studies is en blijft dat je alleen maar een relatie vind. Verder weet je nog niets van het onderliggende neurobiologische mechanisme. Maar om dat dan weer goed te begrijpen moet er eigenlijk al inzicht zijn in het neurobiologische mechanisme van de stoornis en dan kijken hoe bijv. fijnstof in die ontwikkelingsketen een bijzondere rol vervult.

Het onderzoek om deze bevindingen te toetsen zou ik best willen doen ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vaak zie je bij autisten dat ze net een hoger dan gemiddeld IQ hebben. Iemand die weet hoe dat komt?

IkbenBen, komt dat "lagere" IQ (dat toch nog vrij goed bij het gemiddelde ligt) dan niet eerder doordat je de testen trager of te traag hebt afgelegd, dan dat het in de testen zelf inhoudelijk tot uiting komt?

Autisme werd ten tijde van Leo Kanner alleen gediagnosticeerd als het IQ op verstandelijk beperkt niveau lag.

Dat autistische stoornissen breder waren dan het klassiek autisme dat Leo Kanner op dat moment in zijn omgeving zag.

Mijn zoon heeft klassiek autisme, maar lijkt in NIETS op rain man of een idiot savant.

Hij heeft voornamelijk beperking op beperking op beperking, is overgevoelig voor zintuiglijke informatie en zijn verwerkingssnelheid is zo traag dat hij met moeite zichzelf kan aankleden.

Er zit een heel duidelijk verschil tussen HFA-ers, SvA-ers, PDD-ers en de "klassieke autist".

Hét autistische persoon bestaat niet, omdat zoals al gezegd is autisme bestaat uit een streepjescode die voor elk persoon met autisme anders is.

Voor de een zal praten misschien lastiger zijn dan voor de ander, voor iemand anders zal de verwerkingssnelheid trager zijn en weer een ander kan totaal geen gevoelens van anderen aanvoelen.

Zet 100 autisten op een rijtje en je hebt 100 verschillende autistische kenmerken(in vorm en gradatie).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid