Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik meen me te herinneren dat ergens in de bijbel, in een evangelie, door Jezus wordt verkondigd dat "een rijk man niet in het huis van mijn vader komt".

De precieze bewoordingen ben ik kwijt, maar de strekking is hetzelfde.

Ik weet dat in de bergrede (Lucas 6) iets dergelijks staat maar ik dacht dat het nog ergens voorkwam, iets explicieter.

Ik heb gezocht maar tot dusverre zonder succes. Wie helpt ?

Bij voorbaat dank.

hrnk

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat citaat staat in zowel Matteüs, Marcus als Lucas. Uit Lucas 18:

Een aanzienlijk man stelde Hem deze vraag: ‘Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwig leven?’ Jezus zei tegen hem: ‘Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed, alleen God. De geboden kent u: geen echtbreuk plegen, niet doden, niet stelen, niet vals getuigen, en uw vader en uw moeder eren.’ ‘Aan dat alles heb ik mij van jongs af gehouden’, zei de man. ‘Dan rest u nog één ding’, zei Jezus tegen hem. ‘Verkoop alles wat u hebt, deel het uit aan de armen, en u hebt een schat in de hemel. Kom dan terug om Mij te volgen.’ Toen hij dit hoorde werd hij diep bedroefd, want hij was buitengewoon rijk. Toen Jezus zag dat hij diep bedroefd werd, zei Hij: ‘Wat is het voor mensen met geld toch moeilijk om het koninkrijk van God binnen te komen. Een kameel komt gemakkelijker door het oog van een naald dan een rijke in het koninkrijk van God.’ ‘Wie kan er dan nog gered worden?’ vroegen de toehoorders. Hij zei: ‘Wat menselijk gezien onmogelijk is, is mogelijk dankzij God.’ Toen zei Petrus: ‘Wij hebben toch maar huis en haard verlaten om U te volgen.’ Hij zei tegen hen: ‘Ik verzeker jullie, er is niemand die zijn huis, zijn vrouw, broers en zusters, ouders of kinderen heeft achtergelaten omwille van het koninkrijk van God, of hij krijgt dat in deze tijd veelvoudig vergoed, en in de komende wereld krijgt hij eeuwig leven.’

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeer bedankt ! Met name de verkiezingen in de verenigde staten waar zeer rijke (meestal republikeinse) kandidaten graag koketteren met geloof deed me hier aan denken. Ik moet sommige dingen toch wat vaker lezen. Maar het is mooi dat op deze manier dingen toch te vinden zijn als je goede hulp kunt krijgen.

Voorspoed, liefde en geluk,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarbij het voor arme mensen niet meteen gemakkelijker is om het Rijk binnen te komen. Men kan gehecht zijn aan rijkdom, maar men kan ook gehecht zijn aan het verlangen naar rijkdom. Ook kunnen arme mensen de neiging hebben de rijke medemens te minachten, of zomaar over hem te oordelen terwijl ze hem niet kennen. Of wat dacht je van akties als het openbaar maken van iemands rijkdom zonder zijn toestemming, zodat men hem onnodig in gevaar brengt? Daarmee kom je het Rijk ook niet zomaar in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Materialisme is een struikelblok voor velen in de wereld.

Ook het vertrouwen in wat men heeft (incl. een dikke bankrekening) holt een mens geestelijk uit.

Jezus zei dan ook dat het moeilijk is voor een rijke "het koninkrijk Gods" binnen te gaan (maar niet onmogelijk) omdat de meeste rijken volledig vertrouwen op hen rijkdom en niet op God. Het is voor velen een "god" geworden, rijkdom kan dus valse aanbidding zijn want het wordt in plaats van de ware God gesteld.

Lees Lukas 12:13-21 .... 21 Zo gaat het met iemand die schatten vergaart voor zichzelf, maar niet rijk is met betrekking tot God.â€

Geesteljke waarden en een goede relatie met onze Schepper, die brengen echte geluk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook Prediker zegt interessante dingen over rijkdom en hoe je daarmee om kunt gaan (h5):

Rijkdom is leegte

9 Wie van geld houdt, kan er niet genoeg van krijgen. Wie verzot op rijkdom is, is altijd op meer gewin belust. Ook dat is enkel leegte. 10 Maar hoe groter iemands kapitaal is, des te groter ook het aantal mensen dat het komt verbrassen. Wat heeft de eigenaar hierbij te winnen? Hij kan alleen maar toekijken. 11 Een arbeider slaapt goed, of hij nu veel of weinig te verteren heeft, maar wie zwelgt in rijkdom, kan de slaap niet vatten.

12 Ik heb een trieste zaak onder de zon gezien die tot veel ellende leidt. Iemand waakt over zijn rijkdom, maar het loopt rampzalig af, 13 want één tegenslag vaagt al die rijkdom weg. De zoon die hij verwekt heeft, blijft met lege handen achter. 14 Naakt is zo iemand uit de moederschoot gekomen, even naakt keert hij terug. Niets van wat hij heeft verworven en in handen dacht te hebben, neemt hij mee. 15 Het is, ook dit, triest en ellendig, maar zoals hij is gekomen, zo keert hij terug. Wat is het voordeel voor de mens dat hij zwoegt voor wind? 16 Alle dagen van zijn leven brengt hij door in duisternis, heel zijn bestaan is vol ellende en verdriet, en vol ontevredenheid.

17 Het is daarom, zo heb ik ingezien, goed en weldadig voor een mens wanneer hij zich aan eten en drinken te goed doet, en geniet van alles wat hij heeft verworven. Daar zwoegt hij voor onder de zon gedurende het luttel aantal levensdagen dat hij van God gekregen heeft; dat is wat hem is toebedeeld. 18 Wanneer een mens geniet van rijkdom en bezit, wanneer hem dat door God wordt toegestaan als zijn rechtmatig deel en hij zich verheugt in alles wat hij moeizaam heeft verworven, is dat een geschenk van God. 19 Dan piekert hij tenminste niet zo veel over het luttel aantal dagen van zijn leven, maar gaat hij van ganser harte op in de vreugde die God hem toebedeelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig is er geld!

Het is erg lastig, we leven in een samenleving waar crisis het meest gebruikte woord is lijkt me. Recessie hier, crisis daar. Instorten van de euro, ga zo maar door. Het is denk ik niet fout om geld te hebben, maar je moet ook bekijken hoe je het gebruikt en hoeveel waarde je er aan hecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook Prediker zegt interessante dingen over rijkdom en hoe je daarmee om kunt gaan (h5):

Rijkdom is leegte

9 Wie van geld houdt, kan er niet genoeg van krijgen. Wie verzot op rijkdom is, is altijd op meer gewin belust. Ook dat is enkel leegte. 10 Maar hoe groter iemands kapitaal is, des te groter ook het aantal mensen dat het komt verbrassen. Wat heeft de eigenaar hierbij te winnen? Hij kan alleen maar toekijken. 11 Een arbeider slaapt goed, of hij nu veel of weinig te verteren heeft, maar wie zwelgt in rijkdom, kan de slaap niet vatten.

12 Ik heb een trieste zaak onder de zon gezien die tot veel ellende leidt. Iemand waakt over zijn rijkdom, maar het loopt rampzalig af, 13 want één tegenslag vaagt al die rijkdom weg. De zoon die hij verwekt heeft, blijft met lege handen achter. 14 Naakt is zo iemand uit de moederschoot gekomen, even naakt keert hij terug. Niets van wat hij heeft verworven en in handen dacht te hebben, neemt hij mee. 15 Het is, ook dit, triest en ellendig, maar zoals hij is gekomen, zo keert hij terug. Wat is het voordeel voor de mens dat hij zwoegt voor wind? 16 Alle dagen van zijn leven brengt hij door in duisternis, heel zijn bestaan is vol ellende en verdriet, en vol ontevredenheid.

17 Het is daarom, zo heb ik ingezien, goed en weldadig voor een mens wanneer hij zich aan eten en drinken te goed doet, en geniet van alles wat hij heeft verworven. Daar zwoegt hij voor onder de zon gedurende het luttel aantal levensdagen dat hij van God gekregen heeft; dat is wat hem is toebedeeld. 18 Wanneer een mens geniet van rijkdom en bezit, wanneer hem dat door God wordt toegestaan als zijn rechtmatig deel en hij zich verheugt in alles wat hij moeizaam heeft verworven, is dat een geschenk van God. 19 Dan piekert hij tenminste niet zo veel over het luttel aantal dagen van zijn leven, maar gaat hij van ganser harte op in de vreugde die God hem toebedeelt.

Prediker zegt dat het goed is als een mens zich aan eten en drinken te goed doet maar Jezus leerde: 'Werkt niet om de spijs, die vergaat, maar om de spijs, die blijft tot in het eeuwige leven, welke de Zoon des mensen u geven zal; want Deze heeft God de Vader verzegeld.' (Joh 6,27)

Er zijn dus twee soorten voedsel en ik geloof dat hetgeen de Zoon des mensen geeft beter is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De wortel van alle kwaad is niet het geld maar de geldzucht. De drang naar rijkdom kan een mens ontmenselijken. Het is beter te geven dan te ontvangen.

Rijkdom zelf is niet slecht, de Bijbel verbiedt het nergens. De Bijbel is wel tegen oneerlijk verkregen rijkdom en rijken die voorbij gaan aan de armen, of deze zelfs uitbuiten. Maar de Bijbel zegt nergens dat iedereen evenveel moet hebben. Inkomensverschillen mogen er zijn, maar iemand de rijk heeft, heeft wel meer verantwoordelijkheid, God heeft diegene namelijk meer toevertrouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid