Spring naar bijdragen

Bidden op de goede manier?!


Aanbevolen berichten

hoi allemaal,

ik heb een vraag, als ik bid, bid ik vaak met mijn ogen open ik kijk dan gewoon naar iets en ben dan als nog (meestal) geconcenteerd op mijn gebed. nu vroeg ik mij af of dit wel de goede manier van bidden is? ik weet niet zeker of dit ook speciafiek in de Bijbel staat maar je hoort met je handen gevouwen (doe ik wel) en ogen dicht te bidden toch? en hoe zit dat dan met een snel gebedje even tussen door? (schiet-gebedje) is het dan ook belangerijk dat je met je ogen dicht en je handen gevouwen gaat zitten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
hoi allemaal,

ik heb een vraag, als ik bid, bid ik vaak met mijn ogen open ik kijk dan gewoon naar iets en ben dan als nog (meestal) geconcenteerd op mijn gebed. nu vroeg ik mij af of dit wel de goede manier van bidden is? ik weet niet zeker of dit ook speciafiek in de Bijbel staat maar je hoort met je handen gevouwen (doe ik wel) en ogen dicht te bidden toch? en hoe zit dat dan met een snel gebedje even tussen door? (schiet-gebedje) is het dan ook belangerijk dat je met je ogen dicht en je handen gevouwen gaat zitten?

Maakt niks uit hoe je bid lijkt me? in de kerk als we staand bidden heb ik mijn ogen open, ik heb altijd het idee dat ik teveel wankel met als ik met ogen dicht sta.. En schietgebedjes doe ik ook helemaal niks voor, ik bedoel tegen de tijd dat ik me handen vouw is het gebed dan toch al geschotenXD Gewoon doen waar jij je goed bij voelt lijkt me

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bid zelf met mijn ogen dicht en handen gevouwen, tenzij ik iets aan het doen ben (tijdens het fietsen is dat niet zo handig bijvoorbeeld). Dat doe ik vooral omdat ik het gewend ben en omdat ik dan beter gefocust ben op God, maar er zijn geen regels voor hoor. Ik kan wel aanraden om andere vormen te proberen, zoals je gebed opschrijven (zorgt ervoor dat je het terug kan lezen en er meer over nadenkt), of hardop bidden of je nou alleen of met anderen bent, of creatief uiten waar je mee zit door bijvoorbeeld muziek/tekenen/dichten of iets anders. Doe wat het beste bij je past en wat voor jou het beste werkt, God begrijpt je in ieder geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Handen vouwen bij gebed staat niet eens in de Bijbel. Ik heb pas een prijsvraag gewonnen. De vraag was: Wat doet iemand in de Bijbel als hij zijn handen vouwt? En het antwoord was luieren (staat ergens in Spreuken). Volgens mij maakt het niet uit hoe je bidt. Als je graag je handen vouwt, kun je dat doen, maar het is niet verplicht. Uit ervaring kan ik zeggen dat je het beter niet in bed kan doen, want dan val je in slaap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad. In de Bijbel staat niets over bidden met gesloten ogen en gevouwen handen. Mensen kunnen bidden met open ogen, hardop sprekend en bijvoorbeeld met opgeheven handen.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:8 Ik wil dan, dat de mannen op iedere plaats bidden met opheffing van heilige handen, zonder toorn en twist.

Bidden kan knielend, liggend op de grond, staand, zittend, enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gebedshouding is op zich niet belangrijk. Het speelt in twee opzichten mee. Je kunt je lichaam gebruiken in je gebed, zoals je bijvoorbeeld door te knielen iets van eerbied laat zien. Het opsteken van handen als het uitstrekken naar God. Maar dit zijn allemaal geen vereisten voor een gebed. Het tweede puntje is speelt vooral bij de manier van ogen dicht en handen gevouwen. Dit is gewoon praktisch. Mensen hebben bedacht dat dit een manier is waarop je niet zo snel word afgeleid. Je krijgt geen prikkels meer binnen via je ogen en je kunt niet frunniken met je handen en vingers. Zo kun je je richten op God. Maar wederom is dit ook geen moeten voor het gebed. Eigenlijk is het net als een ouder en een kind. Als een kind iets vraagt gaat het er uiteindelijk om dat het kind gewoon vraagt: Mam, mag ik.... ? Maar als het kind het graag wil hebben kan het best naar moeder toe rennen, haar hand beetje pakken en het vragen terwijl het kind enthousiast op en neer springt. Dat is een uiting, die gepaard gaat bij de vraag. Het voegt wezenlijk niks toe aan de vraag en toch doen wij mensen het wel. Idem dito voor alle praktijken omtrent het bidden denk ik..

Er is sowieso veel mis met onze gebeden, maar God zal je gebed niet snel weigeren omdat je een bepaalde lichaamshouding weigerde aan te nemen of zo... God kijkt naar ons hart en Hij verhoort onze gebeden omdat Jezus ze bij Hem brengt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid