Spring naar bijdragen

geocaching


Aanbevolen berichten

Zoals uitgelegd op deze site: http://www.geocaching.com

Gisteren tijdens een verjaardag kwam er een gesprek over op gang. En mensen die het deden waren erg enthousiast erover.

Het schijnt een soort van schatzoeken te zijn met GPS locaties.

Misschien kan iemand er wat meer over vertellen.

Wie doet het wel eens, wat vind je ervan en wat voor GPS ontvanger gebruik je en hoe bevalt die?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jaaa, geocaching! Da's een leuke hobby :) Schatzoeken dekt de lading wel aardig.

Wij gebruiken gewoon onze smart phones. Je kunt de coördinaten opzoeken met je Maps, maar ook de app van geocaching.com downloaden (kost geloof ik wel rond de $10, in Australië dan).

Ik ga maar even van de app uit qua uitleggen, want dat is het enige wat wij gebruiken - je kunt ook naar de website gaan en met een fancy GPS ontvanger de coördinaten van caches die je wilt opzoeken downloaden of op een papiertje schrijven. Met de app op de telefoon kun je waar je ook maar bent op een kaart zien of er geocaches bij je in de buurt zijn. Een geocache is een container, kan van ieniemieni klein tot redelijke grootte variëren, waarin een logboek zit en soms ook wat extraatjes die je kan ruilen etc. Extra speciaal zijn trackables die van cache naar cache reizen en als je wilt kun je die een handje helpen door ze op reis te sturen.

Als je een cache ziet die je wilt proberen te vinden, volg je je smart phone of GPS tracker naar de exacte coördinaten - en die kunnen je op bijzondere plekken brengen! Er zijn caches midden in stad en in de wildste natuur. Sommige caches kun je bv. alleen per boot bereiken etc. Eenmaal op de coördinaten aangekomen (de geozone) kost het vaak nog wel wat zoekwerk om de cache te vinden, helemaal als het een microcache is (heel klein en vaak ook nog bijzonder goed gecamoufleerd, zo vonden wij er eens eentje die gecamoufleerd was als bout op een hek en met een magneetje vastzat). Als je de cache hebt gevonden, schrijf je je naam in het logboek en verstop je de cache weer op de precieze plek waar je 'm vond.

Tijdens het zoeken goed uitkijken dat de 'muggles' niet zien waar je mee bezig bent! Dat zijn niet-geocachers ;)

Een gevonden cache 'log' je op de geocaching website, zo hou je mooi een lijstje bij van gevonden caches.

Wij staan momenteel op 10, nog niet bijster veel. We zijn denk ik niet zo goed in zoeken in alle hoeken, want we hebben ook aardig wat DNFs (Did Not Find) gehad... al kan het ook komen doordat ik in dat land een beetje huiverig ben om in de bosjes te wroeten en onder stenen te kijken (slangen!), haha!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een oud-leraar van mij doet aan GEO-caching en doet er wel eens verslag van op facebook.

Het lijkt mij echt een leuke hobby en ik zou het zelf graag ook willen doen. Modern schatzoeken. :) Maar waarschijnlijk zal het wel duur worden als je ze allemaal wilt vinden.

Binnenkort ontvang ik een smartphone, dan zal ik de app opzoeken en kijken of er ergens in de buurt een cache verborgen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik begrepen heb is dat je thuis gewoon even bepaald welke je wil vinden. Dat kan zijn in een wandelgebied waar je vaak komt of gewoon in je eigen buurt. Via de site die ik heb gelinkt kun je al de kaart zien waar de spullen liggen. En tot mijn verbazing ligt heel Nederland (en de rest van de wereld) vol met die boxjes. Allemaal vinden kan dus nooit, net zoals bij Pokemon. ;)

Ik denk dat ik het zondag maar eens ga uitproberen met de iPhone.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het een paar keer gedaan met een vriend, je hebt er hele simpele tussen zitten, dat is gewoon even coordinaten invullen en naar toe lopen. Er zitten ook hele ingewikkelde tussen die je echt door puzzelen moet oplossen. Dat zijn de leukste. Het is iets heel groots ik denk dat er in Nederland wel zo'n 20.000 geocache plekken zijn.

Vervolgens kun je op de website laten weten dat je hem gevonden hebt en er een verhaaltje bij vertellen wat je er van vond en of het moeilijk was. Wel een beetje opletten dat niet allerlei kinderen/mensen meekijken als je iets vind, want anders dikke kans dat de lokatie kapot gemaakt word.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou vandaag de eerste box gevonden.

De route er heen ging heel aardig. Maar op een gegeven moment sta je dan midden in een bos op een wandelpad wat zelden gebruikt wordt en moet je gaan zoeken. De Android applicatie of telefoon trok het niet meer helemaal want het kompas schoot alle kanten op. Uiteindelijk toch gevonden en het logboek getekend. We hadden niets bij ons om te ruilen dus alles in het bakje laten zitten en alles weer netjes opgeborgen.

Was best leuk. Sportief bezig zijn (wandelen) met een doel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou vandaag de eerste box gevonden.

De route er heen ging heel aardig. Maar op een gegeven moment sta je dan midden in een bos op een wandelpad wat zelden gebruikt wordt en moet je gaan zoeken. De Android applicatie of telefoon trok het niet meer helemaal want het kompas schoot alle kanten op. Uiteindelijk toch gevonden en het logboek getekend. We hadden niets bij ons om te ruilen dus alles in het bakje laten zitten en alles weer netjes opgeborgen.

Was best leuk. Sportief bezig zijn (wandelen) met een doel.

|P We hebben eens midden tussen de natte brandnetels gestaan met natte voeten.. ik was het helemaal zat, maar toch gevonden en met een voldaan gevoel naar huis.

Wat je ook eens moet proberen is een tuin cache, dan sta je in iemands tuin te graven :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat je ook eens moet proberen is een tuin cache, dan sta je in iemands tuin te graven :#

Het plan was om ook een tweede cache te doen. Maar toen we eenmaal aankwamen op een boerenerf hebben we het maar afgeblazen. Heb weinig zin om in blinde paniek in een boom te klimmen als er zo'n boerderij hond op me af komt rennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat je ook eens moet proberen is een tuin cache, dan sta je in iemands tuin te graven :#

Het plan was om ook een tweede cache te doen. Maar toen we eenmaal aankwamen op een boerenerf hebben we het maar afgeblazen. Heb weinig zin om in blinde paniek in een boom te klimmen als er zo'n boerderij hond op me af komt rennen.

Kuch.. je bent toch niet bang voor een boerderij hondje :) Vaak staan onder een cache wel reacties van mensen over hoe de cache is, als daar niet iets bijzonders tussen staat valt het over het algemeen wel mee en zit je zo bij iemand aan de koffie.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Over het algemeen ben ik niet bang voor honden maar zo'n boerderij hond zonder baasje (of met baasje en dubbelloops jachtgeweer) kom ik gewoon liever niet tegen. Ben postbode geweest en dan maak je wel het een en ander mee. Zelfs de kleinste keffertjes blijken dan bloeddorstige monsters.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou vandaag de eerste box gevonden.

De route er heen ging heel aardig. Maar op een gegeven moment sta je dan midden in een bos op een wandelpad wat zelden gebruikt wordt en moet je gaan zoeken. De Android applicatie of telefoon trok het niet meer helemaal want het kompas schoot alle kanten op. Uiteindelijk toch gevonden en het logboek getekend. We hadden niets bij ons om te ruilen dus alles in het bakje laten zitten en alles weer netjes opgeborgen.

Was best leuk. Sportief bezig zijn (wandelen) met een doel.

Klinkt heel leuk. :) Ben erg benieuwd om het zelf uit te gaan proberen binnenkort.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De allereerste cache die ik vond lag in een holte van een boom vlak langs een riviertje. Het was eind van de middag en het begon te schemeren. Die combinatie betekent: muggen! Souvenir van mijn eerste cache was dan ook een flinke oogst muggenbulten... Maar het was erg leuk om mijn eerste cache te vinden, was als een klein kind zo blij, haha!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vind je dan echt een bakje of iets dergelijk? in affligem zijn er blijkbaar ook wat te vinden, maar zijn het echt doosjes?
Verschilt per cache, je het micro dat zijn hele kleintjes die zijn zo groot als een batterijtje, daarna komen die ter grote van een fotorolletjes en je hebt ook hele grote, schoenendoos formaat.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid