Spring naar bijdragen

J. de Doper en Elia


Aanbevolen berichten

Johannes de Doper wordt vaak vergeleken met Elia, dat hij bijvoorbeeld hetzelfde droeg en hetzelfde at. In Matteüs 11:14 zegt Jezus letterlijk dat Johannes en Elia dezelfde zijn, in Matteüs 17 ook. Maar in Johannes 1:21 zegt Johannes zelf dat hij Elia niet is. Weet iemand hoe dit zit?

19 Dit is het getuigenis van Johannes. De Joden hadden vanuit Jeruzalem priesters en Levieten naar hem toe gestuurd om hem te vragen: ‘Wie bent u?’ 20 Hij gaf zonder aarzelen antwoord en verklaarde ronduit: ‘Ik ben niet de messias.’ 21 Toen vroegen ze hem: ‘Wie dan? Bent u Elia?’ Hij zei: ‘Die ben ik ook niet.’ ‘Bent u de profeet?’ ‘Nee,’ antwoordde hij. 22 ‘Maar wie bent u dan?’ vroegen ze hem. ‘Wij moeten antwoord kunnen geven aan degenen die ons gestuurd hebben – wie zegt u zelf dat u bent?’ 23 Hij zei: ‘Ik ben de stem die roept in de woestijn: “Maak recht de weg van de Heer,†zoals de profeet Jesaja gezegd heeft.’ 24 De afgevaardigden die uit de kring van de farizeeën kwamen, 25 vroegen verder: ‘Waarom doopt u dan, als u niet de messias bent, en ook niet Elia of de profeet?’ 26 ‘Ik doop met water,’ antwoordde Johannes. ‘Maar in uw midden is iemand die u niet kent, 27 hij die na mij komt – ik ben het niet eens waard om de riemen van zijn sandalen los te maken.’ 28 Dit gebeurde in Betanië, aan de overkant van de Jordaan, waar Johannes doopte.
Sinds de dagen van Johannes de Doper wordt het koninkrijk van de hemel door geweld bedreigd en proberen sommigen er zelfs met geweld beslag op te leggen. 13 Want de profetieën van alle profeten en van de wet reiken tot de dagen van Johannes. 14 En voor wie het wil aannemen: hij is Elia die komen zou. 15 Laat wie oren heeft goed luisteren!
Link naar bericht
Deel via andere websites

Johannes de Doper zei dat Hij Elia niet was, misschien bedoelde hij dat hij niet dezelfde persoon was als Elia, weet ik niet. Of hij wist het zelf toen niet, hij twijfelde op een gegeven moment ook of Jezus wel de Christus was.

Jezus zegt dat hij de Elia is die komen zou: zie Ik zend u de profeet Elia voordat de grote en geduchte dag des Heren komt. Hij zal het hart der vaderen terugvoeren tot de kinderen en het hart der kinderen tot hun vaderen, opdat Ik niet kome en het land treffe met de ban†Maleachi 4:5-6

Lucas 1:17:

17 En hij zal voor zijn aangezicht uitgaan in de geest en de kracht van Elia, om de harten der vaderen te keren tot de kinderen en de ongehoorzamen tot de gezindheid der rechtvaardigen, ten einde voor de Here een weltoegerust volk te bereiden.

Johannes de Doper is niet dezelfde persoon. Hij had wel dezelfde soort bediening. Oproepen tot bekering en afrekenen met afgoderij. Elia werd trouwens door Izebel vervolgd, die hem wou doden en Johannes de Doper is vermoord door de vrouw van Herodus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Johannes de Doper wordt vaak vergeleken met Elia, dat hij bijvoorbeeld hetzelfde droeg en hetzelfde at. In Matteüs 11:14 zegt Jezus letterlijk dat Johannes en Elia dezelfde zijn, in Matteüs 17 ook. Maar in Johannes 1:21 zegt Johannes zelf dat hij Elia niet is. Weet iemand hoe dit zit?
19 Dit is het getuigenis van Johannes. De Joden hadden vanuit Jeruzalem priesters en Levieten naar hem toe gestuurd om hem te vragen: ‘Wie bent u?’ 20 Hij gaf zonder aarzelen antwoord en verklaarde ronduit: ‘Ik ben niet de messias.’ 21 Toen vroegen ze hem: ‘Wie dan? Bent u Elia?’ Hij zei: ‘Die ben ik ook niet.’ ‘Bent u de profeet?’ ‘Nee,’ antwoordde hij. 22 ‘Maar wie bent u dan?’ vroegen ze hem. ‘Wij moeten antwoord kunnen geven aan degenen die ons gestuurd hebben – wie zegt u zelf dat u bent?’ 23 Hij zei: ‘Ik ben de stem die roept in de woestijn: “Maak recht de weg van de Heer,†zoals de profeet Jesaja gezegd heeft.’ 24 De afgevaardigden die uit de kring van de farizeeën kwamen, 25 vroegen verder: ‘Waarom doopt u dan, als u niet de messias bent, en ook niet Elia of de profeet?’ 26 ‘Ik doop met water,’ antwoordde Johannes. ‘Maar in uw midden is iemand die u niet kent, 27 hij die na mij komt – ik ben het niet eens waard om de riemen van zijn sandalen los te maken.’ 28 Dit gebeurde in Betanië, aan de overkant van de Jordaan, waar Johannes doopte.
Sinds de dagen van Johannes de Doper wordt het koninkrijk van de hemel door geweld bedreigd en proberen sommigen er zelfs met geweld beslag op te leggen. 13 Want de profetieën van alle profeten en van de wet reiken tot de dagen van Johannes. 14 En voor wie het wil aannemen: hij is Elia die komen zou. 15 Laat wie oren heeft goed luisteren!

Ik vindt dit een zeer interessant onderwerp; te meer daar ook op vandaag een dergelijke boodschap aan ons gegeven wordt.

Het is duidelijk dat Christus het hier niet heeft over de persoon van Elia maar wel over de boodschap die hij bracht.

Het verval van Gods uitverkoren volk was identiek ten tijde van Elia aan deze ten tijde van Jezus.

Het was zo ver gekomen dat beide voor een breekpunt stonden en hun keuze moesten maken tussen God of Satan ; tussen leven of dood.

Daarom zend God steeds op zulke momenten een boodschapper om te waarschuwen en zich terug te bekeren.

De boodschap van Elia betrof het verval van het volk door het overtreden van Gods geboden in het algemeen en de afgodendienst in het bijzonder.

Toen naderde Elia tot het gehele volk en zeide: Hoelang zult gij aan beide zijden mank gaan? Indien de HERE God is, volgt Hem na; maar indien het de Baäl is, volgt hem na. Doch het volk antwoordde hem niets ( 1 Koningen 18: 20-21 )

Ze werden voor de ultieme keuze gesteld God te volgen of de Baal, waarbij ze Bij de keuze voor Baal zouden vernietigd (uitgeroeid) worden.

Het gevolg was dat:

De meerderheid die onveranderd bleven en “trachten de profeet het leven te benemen†(1 Koningen 19:10-11) ondergingen in de loop der tijden de gevolgen van hun keuze en werden uitgeroeid.

Daarop zeide de HERE tot hem: Keer op uw schreden terug, naar de woestijn van Damascus, en als gij daar gekomen zijt, dan zult gij Hazaël zalven tot koning over Aram. 16 Voorts zult gij Jehu, de zoon van Nimsi, zalven tot koning over Israël; en Elisa, de zoon van Safat, uit Abel-Mechola, zult gij zalven tot profeet in uw plaats. 17 Wie dan aan het zwaard van Hazaël ontkomt, hem zal Jehu doden; en wie aan het zwaard van Jehu ontkomt, hem zal Elisa doden.

Een minderheid, “7000â€, die trouw bleven werden “overgelatenâ€

18 Doch Ik zal in Israël zevenduizend overlaten, alle knieën die zich niet gebogen hebben voor de Baäl, en elke mond die hem niet gekust heeft. (1 Kon. 19: 15-18)

Ten tijde van Johannes de Doper was ,vanwege hun toestand van het volk, de boodschap van Johannes dan ook, zoals bij Elia, tweevoudig maar ook beslissend.

Bekeer u en leef

of

Blijf in de huidige toestand en sterf.

En hij zal voor zijn aangezicht uitgaan in de geest en de kracht van Elia, om de harten der vaderen te keren tot de kinderen en de ongehoorzamen tot de gezindheid der rechtvaardigen, ten einde voor de Here een weltoegerust volk te bereiden.

( Lucas1:17)

Hij sprak dan tot de scharen, die uitliepen om zich door hem te laten dopen: Adderengebroed, wie heeft u een wenk gegeven om de komende toorn te ontgaan? 8 Brengt dan vruchten voort, die aan de bekering beantwoorden. En gaat niet bij uzelf zeggen: Wij hebben Abraham tot vader; want ik zeg u, dat God bij machte is uit deze stenen Abraham kinderen te verwekken. 9 Ook ligt reeds de bijl aan de wortel der bomen. Iedere boom dan, die geen goede vruchten voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. (Lucas 3:7-9)

Net zoals bij Elia betrof de boodschap van Johannes het verval van het volk door het overtreden van Gods geboden in het algemeen maar zijn boodschap hield ook in dat men Jezus als Messias en Zoon van God moest aanvaarden.

Evenals ten tijde van Elia heeft echter een klein deel van het volk de boodschap aangenomen en werd de bijl gebruikt bij het overige van het volk Waarbij de wijngaard van hen werd afgenomen en ze verstrooid en vervolgd werden, en tot op vandaag zijn, onder alle volkeren.

Wanneer nu de heer van de wijngaard komt, wat zal hij met die pachters doen? 41 Zij zeiden tot Hem: Een kwade dood zal hij die kwaden doen sterven en de wijngaard zal hij verhuren aan andere pachters, die hem de vruchten op tijd zullen afleveren. 42 Jezus zeide tot hen: Hebt gij nooit gelezen in de Schriften:

De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden, deze is tot een hoeksteen geworden; van de Here is dit geschied, en het is wonderlijk in onze ogen? 43 Daarom, Ik zeg u, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden en het zal gegeven worden aan een volk, dat de vruchten daarvan opbrengt.(Matt 21 : 40-46)

[b]Opmerkelijk is dan ook dat er een derde Elia boodschap aanwezig is in Gods woord

.[/b]

Een boodschap te vinden in de “Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet. (Openb 1:1)

Het is ook een boodschap die tweeledig en beslissend is: Bekeer u en leef of blijf in de huidige toestand en sterf.

En ik zag een andere engel vliegen in het midden des hemels en hij had een eeuwig evangelie, om dat te verkondigen aan hen, die op de aarde gezeten zijn en aan alle volk en stam en taal en natie; 7 en hij zeide met luider stem: Vreest God en geeft Hem eer, want de ure van zijn oordeel is gekomen, en aanbidt Hem, die de hemel en de aarde en de zee en de waterbronnen gemaakt heeft. 8 En een andere, een tweede engel, volgde, zeggende: Gevallen, gevallen is het grote Babylon, dat van de wijn van de hartstocht zijner hoererij al de volkeren heeft doen drinken.

9 En een andere engel, een derde, volgde hen, zeggende met luider stem: Indien iemand het beest en zijn beeld aanbidt en het merkteken op zijn voorhoofd of op zijn hand ontvangt, 10 die zal ook drinken van de wijn van Gods gramschap, die ongemengd is toebereid in de beker van zijn toorn; en hij zal gepijnigd worden met vuur en zwavel ten aanschouwen van de heilige engelen en van het Lam. 11 En de rook van hun pijniging stijgt op in alle eeuwigheden, en zij hebben geen rust, dag en nacht, die het beest en zijn beeld aanbidden, en al wie het merkteken van zijn naam ontvangt.

12 Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren

(Openbaring 14: 6-13)

De boodschap is dan ook principieel dezelfde als deze van Elia en Johannes.

Een algemene oproep tot het terugkeren naar God door het aanvaarden van Zijn eeuwig evangelie (onderwijs, raadgevingen, geboden en richtlijnen) met een specifieke nadruk op een bepaalde toestand

Bij Elia was deze specifieke benadrukking de afgodendienst, bij Johannes was het de noodzaak om Christus als de Messias en Zoon van God te aanvaarden.

Op vandaag betreft deze specifieke benadrukking de erkenning en aanbidding van God als DE SCHEPPER van hemel en aarde, de zee en de waterbronnen

Wat zich dan ook praktisch vertaald in het aanvaarden en uitvoeren van het gebod die daarop de nadruk legt en bevestigd.

Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; 9 zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; 10 maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. 11 Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die. (Exodus 20:8-11)

En net zoals bij Elia en Johannes deelt de boodschap ons ook mede wat men hen zal gebeuren die zich niet aan God en zijn gebod storen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Johannes de Doper was niet letterlijk dezelfde persoon als Elia, maar hij was een mens die was/is als Elia.

Jezus vergeleek Zich op een gegeven moment met Jona, maar Hij was niet Jona.

Ik heb me op dit forum wel eens vergeleken met Jezus en mensen namen daar aanstoot aan, maar ik heb nooit beweerd dat ik Jezus zou zijn (hoewel mensen mij dat wel verweten). Ik ben geen Jezus.

Er is een verschil tussen bepaalde omstandigheden bij bepaalde personen als gelijksoortig zien en personen totaal aan elkaar gelijk stellen.

Elke christen zou zich moeten kunnen vergelijken met Jezus. Het is een opdracht van christenen om als Jezus te zijn. Christenen zouden zich dagelijks aan Hem moeten spiegelen.

Jezus vergeleek Zichzelf met de tempel, maar was niet letterlijk als de tempel. Jezus was/is geen gebouw, maar een Persoon, een Goddelijk Persoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Johannes de Doper wordt vaak vergeleken met Elia, dat hij bijvoorbeeld hetzelfde droeg en hetzelfde at. In Matteüs 11:14 zegt Jezus letterlijk dat Johannes en Elia dezelfde zijn, in Matteüs 17 ook. Maar in Johannes 1:21 zegt Johannes zelf dat hij Elia niet is. Weet iemand hoe dit zit?

Jezus wordt ook wel de tweede Adam genoemd en de zoon van David, terwijl hij voor hij mens werd al bestond, sterker nog altijd al heeft bestaan.

Nu is dat niet het zelfde allemaal. De symboliek is totaal anders, maar ik denk wel dat het iig als symboliek moet worden opgevat. Elia als profeet, verkondiger van het woord van God, en Jezus; het Woord van God wat werd aangekondigd door Johannes.

En dan ben ik niet Bijbelvast genoeg, maar het zou me niks verbazen als profetieën van Elia de komst van Jezus al aankondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Johannes de Doper wordt vaak vergeleken met Elia, dat hij bijvoorbeeld hetzelfde droeg en hetzelfde at. In Matteüs 11:14 zegt Jezus letterlijk dat Johannes en Elia dezelfde zijn, in Matteüs 17 ook. Maar in Johannes 1:21 zegt Johannes zelf dat hij Elia niet is. Weet iemand hoe dit zit?

Jezus wordt ook wel de tweede Adam genoemd en de zoon van David, terwijl hij voor hij mens werd al bestond, sterker nog altijd al heeft bestaan.(...)

sterker nog, de beloofde messias (Christus) wordt zelfs "David" genoemd:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:8 Want op die dag zal het geschieden, spreekt de HEERE van de legermachten, dat Ik zijn juk van uw nek zal breken en uw banden zal verscheuren. Vreemden zullen zich niet meer door hem laten dienen,

9 maar zij zullen de HEERE, hun God, dienen, en hun Koning David, Die Ik hun zal doen opstaan.

(terwijl het elders in Jeremia is: "Zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat Ik voor David een rechtvaardige SPRUIT zal doen opstaan. Hij zal als Koning regeren en verstandig handelen, Hij zal recht en gerechtigheid doen op de aarde.' (bv. Jer.23:5, 33:15).

Idem in Ezechiel:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:23 Ik zal over hen één Herder doen opstaan en Die zal ze weiden: Mijn Knecht David. Híj zal ze weiden en Híj zal een Herder voor ze zijn. 24 En Ik, de HEERE, zal een God voor ze zijn, en Mijn Knecht David zal Vorst zijn in hun midden. Ãk, de HEERE, heb gesproken.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:24 En Mijn Knecht David zal Koning over hen zijn. Voor hen allen zal er één Herder zijn. Zij zullen in Mijn bepalingen wandelen en Mijn verordeningen in acht nemen en die houden. 25 Zij zullen wonen in het land dat Ik aan Mijn knecht, aan Jakob, gegeven heb, waarin uw vaderen gewoond hebben. Zij zullen daarin wonen, zij met hun kinderen en hun kleinkinderen, tot in eeuwigheid, en Mijn Knecht David zal tot in eeuwigheid hun Vorst zijn

en in Hosea:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:4 Want de Israëlieten moeten veel dagen zonder koning en zonder vorst blijven, zonder offer en zonder gewijde steen, zonder efod en afgodsbeelden.

5 Daarna zullen de Israëlieten zich bekeren, en de HEERE, hun God, zoeken en David, hun koning. Zij zullen zich in diep ontzag tot de HEERE en Zijn goedheid wenden, in later tijd.

Jeremia, Ezechiel en Hosea leefden allemaal lang nadat David was gestorven, maar ze spreken wel over (afwisselend) de nakomeling van David (spruit) en David zelf, als het gaat over wie het volk mag verwachten als toekomstige koning. Kennelijk is die nakomeling zo hetzelfde als David (zelfs beter...) dat Hij 'David' genoemd kan worden.

Ik denk dat hetzelfde voor Johannes de Doper geldt. Hij is zo erg hetzelfde als Elia (en zelfs beter! Mar1:1-3, Mat.11:10: omdat hij de Messias aan mag kondigen, de Heer, JHWH God, zelf!) dat Johannes met het volste recht 'Elia' genoemd kan worden, ondanks dat Johannes niet een door de tijd reizende Elia was, of de reincarnatie of de uit de dood opgestane Elia. "In de geest van Elia" (Lukas 1) zoals iemand al aanhaalde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Nunc, alle profeten kondigden de komst van de Christus aan, dus ik denk niet dat Johannes daarom de grootste profeet was, maar omdat hij het joodse volk terugbracht bij God.

On topic: Het feit dat Jezus zei dat Johannes de profeet Elia was die komen zou zegt niets over reïncarnatie - want Elia leeft (Mat 17,3)- maar alles over de eindtijd waarin zij zich bevonden.

Zie, Ik zend tot u

de profeet Elia,

voordat de dag van de HEERE komt,

die grote en ontzagwekkende dag.

Hij zal het hart van de vaders tot de kinderen terugbrengen,

en het hart van de kinderen tot hun vaders,

opdat Ik niet zal komen

en de aarde met de ban zal slaan. (Mal 4,5-6)

Doordat Johannes doopte in de geest van Elia, wisten de joden dat de grote en doorluchtige dag van de HEERE aanstaande was, waarop de dingen gebeurden die in het boek openbaring beschreven staan. En aangezien die vreselijke dag nabij was gekomen schreef Petrus aan de eerste christenen dat Jezus gereed stond om te oordelen (1 Petr 4,5) en hield Johannes zijn lezers voor dat het einde aanstaande was.

'Kinderen, het is het laatste uur; en zoals u gehoord hebt dat de antichrist eraan komt, zijn er ook nu al veel antichristen gekomen, waaruit wij weten dat het het laatste uur is.' (1 Joh 2,18)

Kortom, dat Johannes optrad in de geest van Elia zegt niets over reïncarnatie, maar alles over de eindtijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Nunc, alle profeten kondigden de komst van de Christus aan, dus ik denk niet dat Johannes daarom de grootste profeet was, maar omdat hij het joodse volk terugbracht bij God.

maar Johannes kon Hem letterlijk de hand schudden, en heeft Hem gedoopt. En in Mat.11:10-11 waar Jezus het over Johannes heeft, noemt Hij eerst dat Johannes de bode is die voor de Messias uitgaat, en daarna direct dat Johannes de grootste is, zonder enige vermelding naar andere taken van Johannes, dan het voor de Heer uitgaan. Maar goed, het blijft speculatie, want het wordt nergens expliciet genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties, dit verklaart waarom Jezus Johannes Elia noemde. Maar ik zit dan nog wel met de vraag waarom Johannes dit niet toegaf. Hij snapte toch ook wel dat de mensen die aan hem vroegen of hij Elia was, op de voorspelling uit bijvoorbeeld Maleachi inderdaad doelden, en niet de letterlijke mens Elia. Hij haalt zelf ook een voorspelling aan, heeft de voorspelling die hij zelf citeert dan niks met Elia te maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Nunc, alle profeten kondigden de komst van de Christus aan, dus ik denk niet dat Johannes daarom de grootste profeet was, maar omdat hij het joodse volk terugbracht bij God.

maar Johannes kon Hem letterlijk de hand schudden, en heeft Hem gedoopt. En in Mat.11:10-11 waar Jezus het over Johannes heeft, noemt Hij eerst dat Johannes de bode is die voor de Messias uitgaat, en daarna direct dat Johannes de grootste is, zonder enige vermelding naar andere taken van Johannes, dan het voor de Heer uitgaan. Maar goed, het blijft speculatie, want het wordt nergens expliciet genoemd.

Zelfs al bleef het speculeren waarom wisten we nog zeker DAT Johannes de GROOTSTE profeet was, want dat heeft Jezus letterlijk gezegd. Doch zegt Christus ook waarom dat zo was:

Mattheus 11

11 Voorwaar zeg Ik u: Onder hen, die van vrouwen geboren zijn, is niemand opgestaan meerder dan Johannes de Doper; doch die de minste is in het Koninkrijk der hemelen, is meerder dan hij.

12 En van de dagen van Johannes de Doper tot nu toe, wordt het Koninkrijk der hemelen geweld aangedaan, en de geweldigers nemen het met geweld.

13 Want al de profeten en de wet hebben tot Johannes toe geprofeteerd.

Waarom is Johannes de Doper de belangrijkste? Omdat hij de laatste profeet onder het oude verbond was, de zegel van de profeten. Doch KLEINER dan een apostel, dat wil dus zeggen dat Johannes GROTER is dan Mozes en Paulus GROTER dan Johannes en Mozes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bedankt voor de reacties, dit verklaart waarom Jezus Johannes Elia noemde. Maar ik zit dan nog wel met de vraag waarom Johannes dit niet toegaf. Hij snapte toch ook wel dat de mensen die aan hem vroegen of hij Elia was, op de voorspelling uit bijvoorbeeld Maleachi inderdaad doelden, en niet de letterlijke mens Elia.

Dat snapte hij als zijnde grootste profeet wel lijkt mij en het is opvallend dat volgens Johannes niet hijzelf maar JEZUS de profeet Elia was (Joh 1,27) die komen zou.

Hij haalt zelf ook een voorspelling aan, heeft de voorspelling die hij zelf citeert dan niks met Elia te maken?

Jawel, maar beide Jezus en Johannes waren leraren met hun eigen leerlingen. Ook is Johannes nooit bij Jezus in de leer geweest dus is het toch niet zo vreemd dat hij over bepaalde zaken anders dacht?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hij haalt zelf ook een voorspelling aan, heeft de voorspelling die hij zelf citeert dan niks met Elia te maken?

Jawel, maar beide Jezus en Johannes waren leraren met hun eigen leerlingen. Ook is Johannes nooit bij Jezus in de leer geweest dus is het toch niet zo vreemd dat hij over bepaalde zaken anders dacht?

Dat is wel een goede verklaring, dan was Johannes volgens hemzelf niet Elia en volgens Jezus wel, net zoals Johannes anders over bijvoorbeeld het vasten dacht dan Jezus deed (Mat 9:14)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid